A Better Routeplanner - ny release
Moderator: Redaktion
Re: A Better Routeplanner - ny release
Kanske har tagits upp innan
Men som alla vet så är webläsaren i bilen typ värdelös....
Kan vi skapa inloggning göra planering hemma och få upp den i bilen ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Men som alla vet så är webläsaren i bilen typ värdelös....
Kan vi skapa inloggning göra planering hemma och få upp den i bilen ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: A Better Routeplanner - ny release
Jag kör hela skärmen vid inmatning i bilen. Funkar smidigt och snabbt. Inloggning och få med sparade värden hade dock varit kanon. Eller kommer den ihåg det via ipnummer? (begränsade kunskaper i data
)

Re: A Better Routeplanner - ny release
En fråga som kanske redan ställts, är inloggningen bara något som sparas lokalt i läsaren eller skickas det till en backend som gör anropen mot Teslas API?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: A Better Routeplanner - ny release
Klart ni får lyfta det i podden, det vore superkul!djFabbe skrev:Jag älskar det här initiativet, det verkar bli väldigt bra!
Hoppas det är OK om vi lyfter det i Teslapodden, vore kul om fler hittade till det!
Finns det några planer på att inkludera off-supercharger-laddare, tex från uppladdning.nu ? Uppladdning.nu's stora problem just nu är ju avsaknaden av ruttplanerare.
Jag har fått tillstånd av uppladdning.nu att använda deras databas för icke-superchargers. Jag tänkte främst försöka få in ChaDeMo, men jag märker att jag måste ändra lite i ruttplaneringen då. Idag, med ett rimligt antal laddare inom räckhåll så räknar den fram den optimala rutten ur tidsperspektiv. Med många fler laddare blir det problemet orimligt svårt att lösa om man ska vara akademisk, så det får bli något i stil med "ge mig en bra rutt, tack". Men det fina hittills med tjänsten är att man vet exakt vilken fråga man får svar på, så jag är lite fundersam...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Det är en funktion som står på listan -- hittills har jag försökt hålla den så enkel och ren som möjligt, men det börjar ju redan rasa ihop av allt fler funktionere5m1r skrev:Kanske har tagits upp innan
Men som alla vet så är webläsaren i bilen typ värdelös....
Kan vi skapa inloggning göra planering hemma och få upp den i bilen ?

Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Inloggningen för MyTesla (för de som använder den) sparas bara i browsern. På grund av en säkerhetsfunktion i browsern får dock inte den fråga Teslas servrar direkt, utan anropen till Teslas API vidarebefodras via abetterrouteplanner.com. Ingenting gällande din MyTesla inloggning sparas dock på siten (utom en sak, att den används).chpaulin skrev:En fråga som kanske redan ställts, är inloggningen bara något som sparas lokalt i läsaren eller skickas det till en backend som gör anropen mot Teslas API?
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
En sak som jag märkt påverkar mycket är stigningar, är det mycket upp och ner ökar förbrukningen på motorväg markant. Kanske svårt att få med i en sådan här planerare men det gör skillnad när man kör. Trots samma fart så är förbrukningen mellan Tystberga till Ödeshög högre än mellan Ödeshög och Toftaholm. Provade flera gånger i lördags.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Kan vi dela med oss om sajten på ställen som driver mer trafik, eller är det för tidigt?
Typ på /r/teslamotors
Typ på /r/teslamotors
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Dela den som du vill, jag har själv tipsat lite på teslamotorsclub.com, men inte på Reddit. Den kommer, likt Teslamjukvaran, förmodligen aldrig gå ur beta-stadietbjelkeman skrev:Kan vi dela med oss om sajten på ställen som driver mer trafik, eller är det för tidigt?
Typ på /r/teslamotors

Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Planeraren räknar med höjdskillnader mellan waypoints och laddare, men inte inom sträckorna. Tyvärr lite av begränsningarna som kommer med ett betal-API för kartorna.Pontus skrev:En sak som jag märkt påverkar mycket är stigningar, är det mycket upp och ner ökar förbrukningen på motorväg markant. Kanske svårt att få med i en sådan här planerare men det gör skillnad när man kör. Trots samma fart så är förbrukningen mellan Tystberga till Ödeshög högre än mellan Ödeshög och Toftaholm. Provade flera gånger i lördags.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Aha. Bra att veta. Om man vet att man ska "över alperna" så bör man med andra ord ta med bergspassen som waypoints så att säga.blincoln skrev:Planeraren räknar med höjdskillnader mellan waypoints och laddare, men inte inom sträckorna. Tyvärr lite av begränsningarna som kommer med ett betal-API för kartorna.Pontus skrev:En sak som jag märkt påverkar mycket är stigningar, är det mycket upp och ner ökar förbrukningen på motorväg markant. Kanske svårt att få med i en sådan här planerare men det gör skillnad när man kör. Trots samma fart så är förbrukningen mellan Tystberga till Ödeshög högre än mellan Ödeshög och Toftaholm. Provade flera gånger i lördags.
Eller det norska berget, eller Finnmarken mellan Orsa och Sveg om man säger.

- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Vad är det för laddkurvedata och tillgänglig energi du använt för de olika varianterna?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Laddkurvan är densamma i minuter/% för alla batteristorlekarna, utom för new S60 som är en 75 med max 80%. Och inte över max effekt för laddaren.
Tillgänglig energi per batterityp har jag höftat lite, skrev om det i en tidigare tråd. Typ 76 kWh för en 85a.
Tillgänglig energi per batterityp har jag höftat lite, skrev om det i en tidigare tråd. Typ 76 kWh för en 85a.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Ja, men det ska man ju inte behöva göra. Jag kanske får ta och sampla höjdkurvan några gånger på vägen, det är ju statisk data som bara behövs göras en gång.MSO skrev:Aha. Bra att veta. Om man vet att man ska "över alperna" så bör man med andra ord ta med bergspassen som waypoints så att säga.blincoln skrev:Planeraren räknar med höjdskillnader mellan waypoints och laddare, men inte inom sträckorna. Tyvärr lite av begränsningarna som kommer med ett betal-API för kartorna.Pontus skrev:En sak som jag märkt påverkar mycket är stigningar, är det mycket upp och ner ökar förbrukningen på motorväg markant. Kanske svårt att få med i en sådan här planerare men det gör skillnad när man kör. Trots samma fart så är förbrukningen mellan Tystberga till Ödeshög högre än mellan Ödeshög och Toftaholm. Provade flera gånger i lördags.
Eller det norska berget, eller Finnmarken mellan Orsa och Sveg om man säger.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Verkar bugga lite om man lägger in Superchargers som waypoints (i syfte att få den att planera en viss väg tex). Den lägger in extra waypoints då.
Vid Gbg - Sveg med Karlstad och Mora Superchargers som waypoints tex så vill den in till Karlstad Centrum en sväng, och lägger också Strandvägen i Mora som en extra waypoint. Där märks det ju mindre dock...

Vid Gbg - Sveg med Karlstad och Mora Superchargers som waypoints tex så vill den in till Karlstad Centrum en sväng, och lägger också Strandvägen i Mora som en extra waypoint. Där märks det ju mindre dock...

- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Okey. Undrar hur väl det stämmer... Effekten skiljer ju onekligen en del, men med flyt kan det ju vägas upp lika mycket av att % SoC är mindre energi.blincoln skrev:Laddkurvan är densamma i minuter/% för alla batteristorlekarna, utom för new S60 som är en 75 med max 80%. Och inte över max effekt för laddaren.
Björn Nylands effektgraf mellan 85 och 60 GenII för 0 till 58kWh (axeln är % SoC för 85-packet upp till 77% (77% av 76kWh = 58kWh = 100% i 60 Gen2)):

- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Hmm, ja 60 Gen II ligger ju oväntat lågt. Om någon med en sådan kan tajma uppladdningen (ett tid för varje 5%) på en supercharger så kan vi se hur myckey den skiljer sig från 85-kurvan.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Känns som en underskattning av 60:ans effekter. Den borde ligga högre, och den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=doQ5mH2q-1o visar högre effekter.
Baserat på den får vi:

Och i tabellform
https://goo.gl/CHjw48
Tid Laddning % Effekt Km Typical
0 0 0 0
1.5 5 83 16
4.5 10 85 32
7 15 92 48
9 20 94 64
12 25 95 80
14 30 96 96
16 35 96 112
18 40 96 128
20 45 98 144
22 50 98 160
24 55 96 176
26 60 91 192
28 65 84 208
30 70 70 224
33 75 58 240
36 80 48 256
41 85 42 272
45 90 37 288
51 95 31 304
58 100 28 320
https://www.youtube.com/watch?v=doQ5mH2q-1o visar högre effekter.
Baserat på den får vi:

Och i tabellform
https://goo.gl/CHjw48
Tid Laddning % Effekt Km Typical
0 0 0 0
1.5 5 83 16
4.5 10 85 32
7 15 92 48
9 20 94 64
12 25 95 80
14 30 96 96
16 35 96 112
18 40 96 128
20 45 98 144
22 50 98 160
24 55 96 176
26 60 91 192
28 65 84 208
30 70 70 224
33 75 58 240
36 80 48 256
41 85 42 272
45 90 37 288
51 95 31 304
58 100 28 320
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: A Better Routeplanner - ny release
Tack för data! Jag lade in en jämförelse med den generella %-modellen i planeraren på
Jag tycker det är rätt bra match, lite trögare laddning i början på S60an.
Jag tycker det är rätt bra match, lite trögare laddning i början på S60an.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Snyggt
I väntan på bilen har jag torrkört ett gäng timmar i din planerare 


Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: A Better Routeplanner - ny release
Ja, forumet och ruttplanerare är bra sätt att stilla hungern.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: A Better Routeplanner - ny release
Jag tror att hälften av nyttan med en ruttplanerare är för blivande/möjliga elbilsägare 

Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Jag svårigheter med en svart ruta med information som lägger sig i vägen när jag försöker planera en ny rutt när jag t.ex. lagt in en ny waypoint. Hur får jag bort rutan eller hur flyttar jag den? Det går ju inte att ändra information som ligger bakom denna ruta.
Model S P85D,
Re: A Better Routeplanner - ny release
Använd en större skärm
Men jag ska se till att ta bort körinformationen när man fortfarande är hemma, det kommer.

Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Re: A Better Routeplanner - ny release
Går det få en option om att man ankommer till laddaren men att man måste dela effekten. Säg 50% ish laddhastighet. Händer tyvärr väldigt ofta nu på vissa ställen.
Annars en superbra sida!
Annars en superbra sida!