Förvärma från "väggen"?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Förvärma från "väggen"?

Inlägg av fakerlind »

Men alltså hur snabb är denna förvärmning. Kl 07.36 hade jag 3,7 grader i kupén, slog på förvärmningen och 3 (!) minuter senare har jag 20,7 grader. Hur stort kan detta problem vara? Eller sitter de olika värmare i bilarna? Gick ut för att se om den indikerade för hög temp men nej, bilen är helt varm. Sjukt! Med min Volvos dieselvärmare hände ingenting de första 17-18 min, och det krävdes minst 30-35 min för att få ngn riktig skillnad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Förvärma från

Inlägg av Foluke »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
fakerlind skrev:
Ställde frågan på SC igår och det var ingen tvekan i svaret från de 3 personerna där; förvärmen tas från väggen om bilen är inkopplad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Och så har det alltid varit :)
Det enda som kan ställa till det, som några har antytt här, är att om effekten från väggen inte skulle räcka till så tar den från batteriet men bara det som "fattas" sas, dvs den drar
alltid upp till så mycket den "får" från väggen för att värma bilen...
Det jag saknar är en inställning för att bilen inte ska få ta från batteriet när bilen är inkopplad, vilket skulle vara bra när man ska åka långt (på gränsen av batteriet sas) då man vill ha absolut
max i batteriet när man startar...
Fast om det innebär att man inte hinner värma fullt innan avfärd blir ju enda skillnaden att den dra mellanskillnaden från batteriet efter att man börjat köra. Bättre att starta förvärmning i tid och samtidigt slå på laddning så börjar den ladda igen när bilen är så varm att värmen drar mindre än tillgänglig effekt.
Amen!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Förvärma från

Inlägg av Svenssons »

fakerlind skrev:
Men alltså hur snabb är denna förvärmning. Kl 07.36 hade jag 3,7 grader i kupén, slog på förvärmningen och 3 (!) minuter senare har jag 20,7 grader. Hur stort kan detta problem vara? Eller sitter de olika värmare i bilarna? Gick ut för att se om den indikerade för hög temp men nej, bilen är helt varm. Sjukt! Med min Volvos dieselvärmare hände ingenting de första 17-18 min, och det krävdes minst 30-35 min för att få ngn riktig skillnad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Luftens temperatur ändras snabbt. Sätena och övrigt i bilen inte lika snabbt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare
Inlägg: 646
Blev medlem: 31 aug 2016 23:18
Ort: Sigtuna

Re: Förvärma från "väggen"?

Inlägg av fakerlind »

Svenssons skrev:
]
Luftens temperatur ändras snabbt. Sätena och övrigt i bilen inte lika snabbt.
Såklart. Men ändå liksom. Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19947
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förvärma från

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Bjelke skrev:
fakerlind skrev:
Ställde frågan på SC igår och det var ingen tvekan i svaret från de 3 personerna där; förvärmen tas från väggen om bilen är inkopplad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Och så har det alltid varit :)
Det enda som kan ställa till det, som några har antytt här, är att om effekten från väggen inte skulle räcka till så tar den från batteriet men bara det som "fattas" sas, dvs den drar
alltid upp till så mycket den "får" från väggen för att värma bilen...
Det jag saknar är en inställning för att bilen inte ska få ta från batteriet när bilen är inkopplad, vilket skulle vara bra när man ska åka långt (på gränsen av batteriet sas) då man vill ha absolut
max i batteriet när man startar...
Fast om det innebär att man inte hinner värma fullt innan avfärd blir ju enda skillnaden att den dra mellanskillnaden från batteriet efter att man börjat köra. Bättre att starta förvärmning i tid och samtidigt slå på laddning så börjar den ladda igen när bilen är så varm att värmen drar mindre än tillgänglig effekt.
Stämmer ganska bra såklart :)
På Teslan inget jag funderar så mkt på men om man kör på väldigt låg effekt från väggen och det är lite småkyligt ute så vore det en bra funktion iaf eftersom jag så fort jag börjar köra får en del värme från
motorn oxo (överskottsvärmen alltså) och om man då ställer ner tempen i bilen den första stunden så tjänar man lite energi :)

På min Leaf däremot är det något jag haft problem med ett antal ggr när jag pressat den till 10 mil vintertid, då snor den ström från batteriet och procentuellt så blir det väldigt mycket på den bilen sas.
Då har jag oftast kört med lägsta temp i bilen eller tom ingen värme alls, och den har ju tyvärr ingen möjlighet att använda överskottsvärmen från motorn som Teslan har :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Förvärma från

Inlägg av Monark1954 »

fakerlind skrev:
Ställde frågan på SC igår och det var ingen tvekan i svaret från de 3 personerna där; förvärmen tas från väggen om bilen är inkopplad.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Påståendet från SC verkar inte stämma alla gånger.
Trefas UMC, ställt in 10A.
- 23 i bilen. Ökar laddningsgränsen till 100% men det blir fullt innan jag slår på kupé värmen.
Efter drygt 30 minuter är jag nere på 94%.
Ingen energi kan ha gått via umc:n.
Räknar ut att ca 10 kW effekt har gått ur batteriet och nästan lika mycket fanns i väggen med max 10 A.

Kan det vara att jag startar värmen med 100% batteri som är undantaget?

Drar sen ut UMC n med värmen på ökar till 16A. I med UMC n. Mer än 3 timmar att ladda 6 %.!
Nu drar rimligen värmen energi även från elnätet.

Jag skulle vilja ha fakta men batteri förvärmningen verkar vara hemlig.
Att vi är massor av ägare som måste testa eller få ett halvt svar från SC känns fel.

Att slå på värmen strax innan 100 % laddning blir nästa teori för att maxa räckvidden.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Skriv svar