http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... adda-elbilI Sverige har Ikea som mål att erbjuda "semisnabba" laddplatser för elbilar vid alla varuhus senast den sista augusti 2017. Exakt vad det innebär i form av laddhastighet är inte klart.
Ikea vill inte vara sämre
Moderator: Redaktion
Ikea vill inte vara sämre
"Ikea ska sätta upp snabbladdare för elbilar – även i Sverige"
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Ikea vill inte vara sämre
Rubriken säger en sak och artikeln en annan. Med tanke på att rubriker oftast är fel så misstänker jag att det inte blir några snabbladdning vid IKEA i Sverige.Surfaren skrev:"Ikea ska sätta upp snabbladdare för elbilar – även i Sverige"
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... adda-elbilI Sverige har Ikea som mål att erbjuda "semisnabba" laddplatser för elbilar vid alla varuhus senast den sista augusti 2017. Exakt vad det innebär i form av laddhastighet är inte klart.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Semisnabb i min bok är 50 kW.
Men tills dom säger något officiellt så kan vi förstås bara spekulera/hoppas...

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Semisnabb är 22 kW tror jag, IKEA vill att man ska drälla runt i varuhuset flera timmar. Snålikea, titta på Lidl skaffar riktiga snabbladdare.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Det finns ju inget som heter semisnabbladdare... 

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Min också men det officiella är att snabbladdning kräver minst 23kW. Sedan kan man kalla det som är under det semisnabbt, halvsnabbt eller långsamt eller vad man vill.Surfaren skrev:Semisnabb i min bok är 50 kW.Men tills dom säger något officiellt så kan vi förstås bara spekulera/hoppas...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag antar att laddaren ska vara till för Ikeas kunder, och de spenderar väl oftast ganska lång tid inne i varuhuset, så för just Ikea kanske det inte krävs några snabbladdare?Swede1 skrev:Semisnabb är 22 kW tror jag, IKEA vill att man ska drälla runt i varuhuset flera timmar. Snålikea, titta på Lidl skaffar riktiga snabbladdare.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
I Ikeas fall är det ganska rimligt med 22kW, speciellt om man har dubbelladdare som jagochso skrev:Jag antar att laddaren ska vara till för Ikeas kunder, och de spenderar väl oftast ganska lång tid inne i varuhuset, så för just Ikea kanske det inte krävs några snabbladdare?Swede1 skrev:Semisnabb är 22 kW tror jag, IKEA vill att man ska drälla runt i varuhuset flera timmar. Snålikea, titta på Lidl skaffar riktiga snabbladdare.

Att sätta upp DC-laddare är bra mkt dyrare lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Min gissning är att IKEA inte kommer att sätta upp några laddare alls.
Däremot kommer de att sätta upp Typ2 ladduttag med 22 kW effekt på alla varuhusen. Det har väl de flesta av deras varuhus redan, så det är bara några platser kvar för att uppnå målet till augusti 2017.
Däremot kommer de att sätta upp Typ2 ladduttag med 22 kW effekt på alla varuhusen. Det har väl de flesta av deras varuhus redan, så det är bara några platser kvar för att uppnå målet till augusti 2017.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- lator
- Teslaägare
För bilar med enfas-laddning får man nog handla ett helt bohag om det ska vara någon mening med laddningen... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- Gustafsson
- Teslaägare
I Linköpings IKEA stolpar är det 7kW uttag, alltså bara 1-fas.Nicke Nyfiken skrev:Min gissning är att IKEA inte kommer att sätta upp några laddare alls.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Det kommer säkert att sitta 22 kW uttag även på IKEA i Linköping i augusti nästa år.Gustafsson skrev:I Linköpings IKEA stolpar är det 7kW uttag, alltså bara 1-fas.Nicke Nyfiken skrev:Min gissning är att IKEA inte kommer att sätta upp några laddare alls.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Semisnabb laddning är ett luddigt begrepplator skrev:För bilar med enfas-laddning får man nog handla ett helt bohag om det ska vara någon mening med laddningen...

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015