Skillnad AP mellan Pre- och Post-Facelift?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Jag har en lånebil (Facelift-P90DL) när min är på 2000mil service. Har kört en del nu idag och igår och naturligtvis är en P90DL mycket rappare än min 85D men jag funderar på om AP med den nya placeringen på Post-Faceliftade modeller är lika effektiv som på Pre-Facelift. Tex så tycker jag att den är sämre på att hitta linjer i snön, kan aktiveras senare och är mer 'nervös' än vad jag är van vid.

Är det någon som har jämfört detta mer vetenskapligt än min väldigt subjektiva upplevelse?
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Re: Skillnad AP mellan Pre- och Post-Facelift?

Inlägg av Zoidberg »

Då jag haft både pre-facelift och facelift i garaget är min högst personliga upplevelse att AP har sina bra dagar och dåliga dagar, oavsett facelift.
Jag har upplevt att även nya bilen tillåter AP utan tydliga linjer eller annat fordon framför.
Andra dagar tillåter den ingenting utan till synes uppenbar orsak (såsom smuts på radar/kamera, lågt stående sol, dåliga linjer mm.).
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Men du kan alltså inte se några systematiska skillnader mellan dem? Har du provkört samma sträcka med båda bilarna samma dag också?
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

kangru skrev:
Men du kan alltså inte se några systematiska skillnader mellan dem? Har du provkört samma sträcka med båda bilarna samma dag också?
Nej så snabbt bytte jag inte bil. :D
Men iof. jag lånade ju en pre-facelift när min var inte på lite garanti-grejer, körde då samma sträcka från en dag till en annan. Men kan inte säga att jag tyckte den var skillnad. Nu kör jag E6 till och från jobbet. Allt som oftast barmark. Så det kanske är svårt att hitta bättre förhållanden för AP. Svårt att få den att krångla där.
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Kan det bero på hur mycket bilen gått
kan finnas en del självinlärning också
Jag har svårt att tänka mig att kameran i varje bil sitter lika högt upp samma vinkel osv

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Jag har tidigare uttryckt mig skeptiskt till AP i andra trådar. Körde min första längre sträcka motorväg igår och är tyvärr fortfarande inte imponerad. Familjen klagade ordentligt och blev åksjuka av ett väldigt ryckigt agerande. Eftersom vi verkar ha så enormt olika uppfattning om hur bra AP är har jag funderat på vad som kan skilja.

Kan performance göra att bilen snabbare kan ändra hastighet. Dvs en klenare bil får en naturlig tröghet som upplevs skönare?! (Jag har P90DL)

Förarens vanliga körstil sätter referensramen. En försiktigare förare kanske upplever skillnaden större?

Någon som har några andra teorier?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Beigler skrev:
Jag har tidigare uttryckt mig skeptiskt till AP i andra trådar. Körde min första längre sträcka motorväg igår och är tyvärr fortfarande inte imponerad. Familjen klagade ordentligt och blev åksjuka av ett väldigt ryckigt agerande. Eftersom vi verkar ha så enormt olika uppfattning om hur bra AP är har jag funderat på vad som kan skilja.

Kan performance göra att bilen snabbare kan ändra hastighet. Dvs en klenare bil får en naturlig tröghet som upplevs skönare?! (Jag har P90DL)

Förarens vanliga körstil sätter referensramen. En försiktigare förare kanske upplever skillnaden större?

Hur mycket har din bil rullat ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Beigler skrev:

Om familjen blir åksjuk pga APn så är det nog läge att lämna in bilen för åtgärd. Så ska det inte vara.

Vi har åkt många hundratals mil med AP på semesterresor och ingen har någonsin klagat eller mått dåligt. Själv har jag mer än 1000 mil med AP aktiverad och tycker den fungerar helt förträffligt. Den har sina begränsningar men när man lärt sig dessa så är det extremt sällan det kommer några överraskningar. Att APn skulle framkalla åksjuka har jag aldrig ens funderat över.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Den har nog knappt rullat 50 mil ännu. Så om er teori att varje bil har sin egen inlärning kan det säkert bidra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Beigler skrev:
Den har nog knappt rullat 50 mil ännu. Så om er teori att varje bil har sin egen inlärning kan det säkert bidra.
Hoppas inte för mkt bara säger jag, men visst, en viss inlärning är det nog i början.
Kan inte påstå att jag tycker att den har förbättrats nänmvärt sedan premiären.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Var med om en rätt läskig grej idag. Körde E4 norrut från Sthlm, så trafiken var som vanligt hyfsat tät. Det rullade dock emellanåt på rätt bra, och jag satt glad och nöjd (i ca 90km/h) och övervakade autopiloten. Detta var tur, då jag tydligt ser att bilen framför mig (ca 100 meter framför) har bromsat in och står stilla. Jag väntar på att bilen min skall reagera, men inget händer. När jag väl inser att ngt är fel så står jag på bromsen och hinner höra det där (nugårdetåthelvete-pip-ljudet) innan jag får stopp på bilen med alla lösa saker något längre fram i bilen än innan. Dessutom låg det en likadan bil som min 2 bilar fram och jag undrar om inte ngt liknande hände honom/henne för den bilen sänkte genast hastigheten avsevärt och lade sig i högerfil (någon här kanske?)
Klart obehagligt, inget krön etc utan den helt sonika körde vidare som att det inte fanns ngn bil framför.

Edit: jag har en facelift 90D

(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Vad hade du för bil framför?
Kan den varit folierad i något radar-absorberande material? :ugeek:
Model X75D & Model S75D
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Zoidberg skrev:
Vad hade du för bil framför?
Kan den varit folierad i något radar-absorberande material? :ugeek:
Det var en vanlig vit VW golf eller polo.
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

fakerlind skrev:
Var med om en rätt läskig grej idag. Körde E4 norrut från Sthlm, så trafiken var som vanligt hyfsat tät. Det rullade dock emellanåt på rätt bra, och jag satt glad och nöjd (i ca 90km/h) och övervakade autopiloten. Detta var tur, då jag tydligt ser att bilen framför mig (ca 100 meter framför) har bromsat in och står stilla. Jag väntar på att bilen min skall reagera, men inget händer. När jag väl inser att ngt är fel så står jag på bromsen och hinner höra det där (nugårdetåthelvete-pip-ljudet) innan jag får stopp på bilen med alla lösa saker något längre fram i bilen än innan. Dessutom låg det en likadan bil som min 2 bilar fram och jag undrar om inte ngt liknande hände honom/henne för den bilen sänkte genast hastigheten avsevärt och lade sig i högerfil (någon här kanske?)
Klart obehagligt, inget krön etc utan den helt sonika körde vidare som att det inte fanns ngn bil framför.

Det är ett känt problem att AP1 har svårt att identifiera stillastående fordon. Har råkat ut för liknande situationer när bilen väldigt sent upptäcker bilar som står stilla.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Japp, känns som att radarn inte har tillräcklig range för att hantera såna här situationer.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Kilowatt skrev:
Japp, känns som att radarn inte har tillräcklig range för att hantera såna här situationer.
Jag har också upplevt det. Min gissning är att datorn laggar lite emellanåt. Om jag snabbt byter fil och stannar bakom en bil så kan det dröja några sekunder innan den dyker upp i displayen.

"Allways keep your hands on the steeringwheel..."
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

fakerlind skrev:

Syntes bilen framför i displayen innan den stannade, grå eller vit i så fall?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Jag tänkte aldrig på det utan hade blicken fäst på trafiken "tyvärr" :-)

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Min svägerska smällde sin Volvo i veckan, kökörning, bilen larmade i samma ögonblick hon krockade, ingen hjälp med bromsarna.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skriv svar