Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS egentligen, i denna förordning kallas den för Combo-2 ?
Den som ska vara EU-standard från 2017 alltså, borde man inte ange vilken MOD som ska användas till laddningen också? Finns det något Svenskt namn på MOD 4 ännu?
http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/16/160917.PDF
Den som ska vara EU-standard från 2017 alltså, borde man inte ange vilken MOD som ska användas till laddningen också? Finns det något Svenskt namn på MOD 4 ännu?
http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/16/160917.PDF
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Svårt att gömma laddkontaktsluckan lika snyggt som Tesla gjort idag då. Kanske är mer robust och kan klara högre effekter därför?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Alternativet var ChaDeMo, så CCS är faktiskt den lilla smidigatias skrev:Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
ChaDeMo:n är inte våldsamt stor men problemet där är att den inte är bakåtkompartibel med Mennekes (Typ 2) så man måste ha en extra plug för denna i EU.Feddan skrev:Alternativet var ChaDeMo, så CCS är faktiskt den lilla smidigatias skrev:Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
För att man de bilföretag bakom standarden inte kunde tänka sig att elbilar skulle sälja. Förutom Tesla och bilar som körde på Chademo så fanns det ju inga bilar som skulle ha nytta av en snabbladdare eller som sålde några större mängder...tias skrev:Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
Extra plugg blir det i princip med CCS också, bara det att de extra stiften ligger previs bredvid de andra.chpaulin skrev:ChaDeMo:n är inte våldsamt stor men problemet där är att den inte är bakåtkompartibel med Mennekes (Typ 2) så man måste ha en extra plug för denna i EU.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Lade man till dom vanliga stiften i Typ2:an som i supercarger kör likström i hela klabbet så kunde denna kombintion klara väldigt höga strömmar
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Tror inte man sett storleken som ett problem då man utgår från att det finns en tanklucka på en bil. Inges problem att få plats med kontakten där. Som vanligt tänker man bara inuti boxen...tias skrev:Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Njae det är löjligt stor skillnad på CCS som endast är två extra stift under Mennekes medans ChaDeMo måste kombineras med ett helt uttag brevid.Svenssons skrev:Extra plugg blir det i princip med CCS också, bara det att de extra stiften ligger previs bredvid de andra.

Bästa lösningen som vi redan konstaterat förut hade vart att gå på Teslas lösning. Frågan är dock vad som är teoretiskt maxeffekt den fixar.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
I Typ2 klarar de vanliga stiften 140 A DC (vilket blir 56 kW) när man kopplar dem som Tesla gör, dvs 2 stift för + och 2 stift för -.Stefan T skrev:Lade man till dom vanliga stiften i Typ2:an som i supercarger kör likström i hela klabbet så kunde denna kombintion klara väldigt höga strömmar
Det skulle ge ett hyggligt tillägg till de stora DC stiften.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Combo 2 verkar vara rätt.Off Grid Byggaren skrev:Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS egentligen, i denna förordning kallas den för Combo-2 ?
Lite OT, men jag lärde mig också när jag dubbelkollade detta att typ 4 är mer känt under varumärket CHAdeMO. Så nu kan jag bli dryg och prata om typ 4-laddning

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Idag med 50kW känns CCS klumpig men i morgon med 350kW så är det väl rimligt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Nja, då lär det väl bli en kabel tjock som en brandslang. Känns inte direkt smidigt...18650 skrev:Idag med 50kW känns CCS klumpig men i morgon med 350kW så är det väl rimligt.
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
I ett standardiseringsmöte deltar ingenjörer från massor av olika företag. Där är både förståsigpåare, nejsägare och mansplainare samlade, med uppdrag att enas om en standard - inte att skapa en bra och innovativ lösning för konsumenten.tias skrev:Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
Smarta lösningar kommer från innovativa företag som Tesla, som nu laborerar nu med vätskekylning i sina superladdare. Detta gör att kablarna kan hållas oerhört små och nätta trots att man kan föra över enorma effekter.
En ingenjör som skulle föreslå en tunn, vätskekyld och innovativ kontakt i ett standardiseringsmöte, skulle omedelbart bli nedröstad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?
Det är väl bara kontakten och kommunikationsgränssnittet som behöver standardiseras, kabel kan ju göras hur som helst. Ett innovativt företag kan alltså lätt sätta en smidig kabel till en 350kW laddare om den effekten tillåts av kontakten och språket.
Det klumpiga är att inte typ 2 kabeln inte har två lite grövre kontakter inne i handsken. De skulle då kunna användas både för två av faserna vid AC och DC. Då skulle kontakten kunnat bli smidig och bra.
Det klumpiga är att inte typ 2 kabeln inte har två lite grövre kontakter inne i handsken. De skulle då kunna användas både för två av faserna vid AC och DC. Då skulle kontakten kunnat bli smidig och bra.