Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2461
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS egentligen, i denna förordning kallas den för Combo-2 ?

Den som ska vara EU-standard från 2017 alltså, borde man inte ange vilken MOD som ska användas till laddningen också? Finns det något Svenskt namn på MOD 4 ännu?

http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/16/160917.PDF
Typ_2_CCS.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av tias »

Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av MangeT »

Svårt att gömma laddkontaktsluckan lika snyggt som Tesla gjort idag då. Kanske är mer robust och kan klara högre effekter därför?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av Feddan »

tias skrev:
Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
Alternativet var ChaDeMo, så CCS är faktiskt den lilla smidiga :)
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av chpaulin »

Feddan skrev:
tias skrev:
Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
Alternativet var ChaDeMo, så CCS är faktiskt den lilla smidiga :)
ChaDeMo:n är inte våldsamt stor men problemet där är att den inte är bakåtkompartibel med Mennekes (Typ 2) så man måste ha en extra plug för denna i EU.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av Svenssons »

tias skrev:
Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
För att man de bilföretag bakom standarden inte kunde tänka sig att elbilar skulle sälja. Förutom Tesla och bilar som körde på Chademo så fanns det ju inga bilar som skulle ha nytta av en snabbladdare eller som sålde några större mängder...
chpaulin skrev:
ChaDeMo:n är inte våldsamt stor men problemet där är att den inte är bakåtkompartibel med Mennekes (Typ 2) så man måste ha en extra plug för denna i EU.
Extra plugg blir det i princip med CCS också, bara det att de extra stiften ligger previs bredvid de andra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare
Inlägg: 634
Blev medlem: 22 jan 2015 21:21
Ort: Ullared (Köinge)

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av Stefan T »

Lade man till dom vanliga stiften i Typ2:an som i supercarger kör likström i hela klabbet så kunde denna kombintion klara väldigt höga strömmar
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1005
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av mahulkp »

tias skrev:
Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
Tror inte man sett storleken som ett problem då man utgår från att det finns en tanklucka på en bil. Inges problem att få plats med kontakten där. Som vanligt tänker man bara inuti boxen...
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av chpaulin »

Svenssons skrev:
Extra plugg blir det i princip med CCS också, bara det att de extra stiften ligger previs bredvid de andra.
Njae det är löjligt stor skillnad på CCS som endast är två extra stift under Mennekes medans ChaDeMo måste kombineras med ett helt uttag brevid.

Bild

Bästa lösningen som vi redan konstaterat förut hade vart att gå på Teslas lösning. Frågan är dock vad som är teoretiskt maxeffekt den fixar.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Stefan T skrev:
Lade man till dom vanliga stiften i Typ2:an som i supercarger kör likström i hela klabbet så kunde denna kombintion klara väldigt höga strömmar
I Typ2 klarar de vanliga stiften 140 A DC (vilket blir 56 kW) när man kopplar dem som Tesla gör, dvs 2 stift för + och 2 stift för -.

Det skulle ge ett hyggligt tillägg till de stora DC stiften.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av bylund »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS egentligen, i denna förordning kallas den för Combo-2 ?
Combo 2 verkar vara rätt.

Lite OT, men jag lärde mig också när jag dubbelkollade detta att typ 4 är mer känt under varumärket CHAdeMO. Så nu kan jag bli dryg och prata om typ 4-laddning :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av 18650 »

Idag med 50kW känns CCS klumpig men i morgon med 350kW så är det väl rimligt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av Jerker »

18650 skrev:
Idag med 50kW känns CCS klumpig men i morgon med 350kW så är det väl rimligt.
Nja, då lär det väl bli en kabel tjock som en brandslang. Känns inte direkt smidigt...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av Herr X »

tias skrev:
Kan någon som förstår sig på det här bättre än jag förklara varför man i hela världen går samman om en standard med en sån otroligt stor och opraktisk kontakt!?
I ett standardiseringsmöte deltar ingenjörer från massor av olika företag. Där är både förståsigpåare, nejsägare och mansplainare samlade, med uppdrag att enas om en standard - inte att skapa en bra och innovativ lösning för konsumenten.
Smarta lösningar kommer från innovativa företag som Tesla, som nu laborerar nu med vätskekylning i sina superladdare. Detta gör att kablarna kan hållas oerhört små och nätta trots att man kan föra över enorma effekter.

En ingenjör som skulle föreslå en tunn, vätskekyld och innovativ kontakt i ett standardiseringsmöte, skulle omedelbart bli nedröstad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vad är rätta benämning på en Typ 2 kontakt med CCS?

Inlägg av LarsL »

Det är väl bara kontakten och kommunikationsgränssnittet som behöver standardiseras, kabel kan ju göras hur som helst. Ett innovativt företag kan alltså lätt sätta en smidig kabel till en 350kW laddare om den effekten tillåts av kontakten och språket.

Det klumpiga är att inte typ 2 kabeln inte har två lite grövre kontakter inne i handsken. De skulle då kunna användas både för två av faserna vid AC och DC. Då skulle kontakten kunnat bli smidig och bra.
Skriv svar