TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S

Inlägg av kanylbullen »

Vad tror ni det kan vara? Nån fiffig reklamkampanj? Batterileasing kombinerat med markant lägre kontantpris? Större batteri?

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S

Inlägg av Kalle »

Tror inte de behöver de, de e väll fortfarande produktionsbegrensade
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare

Inlägg av Datordoktorn »

Hemligt vapen vet jag inte men de funderar på någon typ av inbytesprogram åtminstone. Vilka länder som blir aktuella och i så fall när är ännu okänt.
Men jag tror det är en mycket god idé att börja byta in begagnade Teslor och sälja vidare.
Finns många kunder som inte vill betala nypriset och finns många kunder som gärna vill byta in sin S mot en P85D (som jag själv) men inte vågar beställa eftersom jag inte vet hur mycket jag kan få ut för min bil.

Apropå det, hur går det med försäljningen Hybris?
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag har alltid undrat, är det inte bara å starta en egen återförsäljarkedja? Så kommer man runt reglerna?
Alltså typ Tesla Sales inc, som är fristående från Tesla Motors inc. Å sen sätta upp enorma krav på andra franchisetagare och ge så låg marginal så ingen vettig bilförsäljare vill ge sig in i spelet - fast de får, på pappret...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

TiborBlomhall skrev:
Jag har alltid undrat, är det inte bara å starta en egen återförsäljarkedja? Så kommer man runt reglerna?
Alltså typ Tesla Sales inc, som är fristående från Tesla Motors inc. Å sen sätta upp enorma krav på andra franchisetagare och ge så låg marginal så ingen vettig bilförsäljare vill ge sig in i spelet - fast de får, på pappret...
Om jag minns rätt så är de amerikanska lagarna sådana att du som biltillverkare inte får äga butiken där bilen säljs - det spelar ingen roll om det är en franchisemodell eller om du har ett fast exklusivt avtal med en firma, så länge du inte äger den.
Så Tesla Motors kommer inte runt detta. Frågan är då om Elon Musk privat skulle kunna äga återförsäljarna?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Datordoktorn skrev:
Hemligt vapen vet jag inte men de funderar på någon typ av inbytesprogram åtminstone. Vilka länder som blir aktuella och i så fall när är ännu okänt.
Men jag tror det är en mycket god idé att börja byta in begagnade Teslor och sälja vidare.
Finns många kunder som inte vill betala nypriset och finns många kunder som gärna vill byta in sin S mot en P85D (som jag själv) men inte vågar beställa eftersom jag inte vet hur mycket jag kan få ut för min bil.

Apropå det, hur går det med försäljningen Hybris?
Har tre som är intresserade av bilen. Plus en som vill byta in en husbil. ;-)

Jag är med i inbytesprogrammet och blir eventuellt en av de första som byter in bilen. Har inte fått inbytespris från Tesla ännu. Jag är deras betatestare på det mesta känns det som men någon måste ta lead... :-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Om jag minns rätt så är de amerikanska lagarna sådana att du som biltillverkare inte får äga butiken där bilen säljs - det spelar ingen roll om det är en franchisemodell eller om du har ett fast exklusivt avtal med en firma, så länge du inte äger den.
Så Tesla Motors kommer inte runt detta. Frågan är då om Elon Musk privat skulle kunna äga återförsäljarna?
Ja, eller vem som helst som är lojal emot Tesla och dess bilar. Kan ju inte vara hopplöst att hitta en sådan person.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Herr X skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja, eller vem som helst som är lojal emot Tesla och dess bilar. Kan ju inte vara hopplöst att hitta en sådan person.
Men det är fler problem. Nästan alla delstater har sådana lagar, men i de flesta delstaterna får de lov att sälja direkt just eftersom de inte har några återförsäljare och aldrig har haft. De argumenterar i dessa stater för att förbudet att sälja direkt bara gäller för bilföretag som har återförsäljare och inte företag som bara säljer direkt. Förbudet var tänkt att skydda återförsäljare så att inte biltillverkaren kan pressa ut dem efter att de tagit stora investeringar - bilföretag som inte har några återförsäljare har ju inga återförsäljare att skydda.

Om Tesla skaffar återförsäljare för att få lov att sälja i de stater där de idag inte får lov, mister de alltså möjlighet att sälja i ett flertal stater där de idag får sälja. Moment 22.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Herr X skrev:
Men det är fler problem. Nästan alla delstater har sådana lagar, men i de flesta delstaterna får de lov att sälja direkt just eftersom de inte har några återförsäljare och aldrig har haft. De argumenterar i dessa stater för att förbudet att sälja direkt bara gäller för bilföretag som har återförsäljare och inte företag som bara säljer direkt. Förbudet var tänkt att skydda återförsäljare så att inte biltillverkaren kan pressa ut dem efter att de tagit stora investeringar - bilföretag som inte har några återförsäljare har ju inga återförsäljare att skydda.

Om Tesla skaffar återförsäljare för att få lov att sälja i de stater där de idag inte får lov, mister de alltså möjlighet att sälja i ett flertal stater där de idag får sälja. Moment 22.
Man kan ju förstå tanken men å andra sidan så är väl det en risk som man får ta med i beräkningarna om man vill bli återförsäljare.
Gäller detta fler branscher, typ cyklar, båtar, telefoner, tv var går gränsen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Pontus skrev:
Herr X skrev:

Man kan ju förstå tanken men å andra sidan så är väl det en risk som man får ta med i beräkningarna om man vill bli återförsäljare.
Gäller detta fler branscher, typ cyklar, båtar, telefoner, tv var går gränsen?
Nej, det är en special-lagstiftning för bilåterförsäljare som bilåterförsäljarnas branschorganisation, NADA, lobbat in i respektive stats lagstiftning.
Syftet var inledningsvis att skydda bilåterförsäljarna från att bli konkurrensutsatta av sina franchisegivare, men nu menar de att den ska tolkas så att du inte alls får sälja bilar utan återförsäljare även om du aldrig haft några.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nej, det gäller bara bilar och alkohol, åtminstone i Texas.

Fortfarande skulle de kunna bilda ett bolag som sköter försäljningen i hela USA.

Sen kan man ju tycka att det här verkligen är ett område där avtals frihet skulle kunna gälla. Ser inget behov av att staten ska lägga sig i det, utom då att bistå med skiljedomstol.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Fast vi bir i Sverige så vem brur sig om lagarna i USA? ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

hybris skrev:
Fast vi bir i Sverige så vem brur sig om lagarna i USA? ;-)
Tala för dig själv.. ;) men kan intyga att det inte är några som helst problem att provköra eller beställa en Tesla i Texas. Och det rullar gott om Teslor runt på Austins vägar.

Det enda som är lite löjeväckande är att dom inte får prata priser i tesla storen utan bara kan hänvisa till webben.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Och utöver det så tror jag det här bråket med NADA bara är bra pr för Tesla, sätter dom lite i David vs Goliat ljus och det ger dom sjukt mycket gratis mediatid.

Skulle Elon behöva så tror jag han har ganska goda möjligheter att fixa något på federal nivå
http://sanfrancisco.cbslocal.com/2015/0 ... er-dinner/

Apropå hemligt vapen, har du ett systerbolag som SpaceX och du själv är det klart bästa kortet för vita huset att nå några miljömål så tror jag det finns lite att hämta där.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo precis, det känns så enkelt att kring gå med bolagstrix att det borde gjorts om det var ett stort problem. Men de får alltså sälja över webben ungefär dom i Sverige? Antar att själva beställningen sker via webb sidan i Sverige också, verkade så när jag var inne och provkörde i alla fall.

Fast det är klart man missar nog enkel kunder om man inte kan deala med inbyten och annat trix. Vissa gillar ju den typen av dealande innan de slår till, de känner att de gjort en bra affär då (min far tex). Jag föredrar helt klart webbhandel med ett fast pris.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

LarsL skrev:
Men de får alltså sälja över webben ungefär dom i Sverige?
Ja exakt. Ironiskt nog så borde då också delstaten gå miste om sales taxen som istället hamnar i Cali. Har inte kollat upp det så ta mig inte på orden, men så fungerar det när man handlar på tex Amazon.
Skriv svar