TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Moderator: Redaktion
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Vad tror ni det kan vara? Nån fiffig reklamkampanj? Batterileasing kombinerat med markant lägre kontantpris? Större batteri?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Tror inte de behöver de, de e väll fortfarande produktionsbegrensade
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Hemligt vapen vet jag inte men de funderar på någon typ av inbytesprogram åtminstone. Vilka länder som blir aktuella och i så fall när är ännu okänt.
Men jag tror det är en mycket god idé att börja byta in begagnade Teslor och sälja vidare.
Finns många kunder som inte vill betala nypriset och finns många kunder som gärna vill byta in sin S mot en P85D (som jag själv) men inte vågar beställa eftersom jag inte vet hur mycket jag kan få ut för min bil.
Apropå det, hur går det med försäljningen Hybris?
Men jag tror det är en mycket god idé att börja byta in begagnade Teslor och sälja vidare.
Finns många kunder som inte vill betala nypriset och finns många kunder som gärna vill byta in sin S mot en P85D (som jag själv) men inte vågar beställa eftersom jag inte vet hur mycket jag kan få ut för min bil.
Apropå det, hur går det med försäljningen Hybris?
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Jag har alltid undrat, är det inte bara å starta en egen återförsäljarkedja? Så kommer man runt reglerna?
Alltså typ Tesla Sales inc, som är fristående från Tesla Motors inc. Å sen sätta upp enorma krav på andra franchisetagare och ge så låg marginal så ingen vettig bilförsäljare vill ge sig in i spelet - fast de får, på pappret...
Alltså typ Tesla Sales inc, som är fristående från Tesla Motors inc. Å sen sätta upp enorma krav på andra franchisetagare och ge så låg marginal så ingen vettig bilförsäljare vill ge sig in i spelet - fast de får, på pappret...
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Om jag minns rätt så är de amerikanska lagarna sådana att du som biltillverkare inte får äga butiken där bilen säljs - det spelar ingen roll om det är en franchisemodell eller om du har ett fast exklusivt avtal med en firma, så länge du inte äger den.TiborBlomhall skrev:Jag har alltid undrat, är det inte bara å starta en egen återförsäljarkedja? Så kommer man runt reglerna?
Alltså typ Tesla Sales inc, som är fristående från Tesla Motors inc. Å sen sätta upp enorma krav på andra franchisetagare och ge så låg marginal så ingen vettig bilförsäljare vill ge sig in i spelet - fast de får, på pappret...
Så Tesla Motors kommer inte runt detta. Frågan är då om Elon Musk privat skulle kunna äga återförsäljarna?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Har tre som är intresserade av bilen. Plus en som vill byta in en husbil.Datordoktorn skrev:Hemligt vapen vet jag inte men de funderar på någon typ av inbytesprogram åtminstone. Vilka länder som blir aktuella och i så fall när är ännu okänt.
Men jag tror det är en mycket god idé att börja byta in begagnade Teslor och sälja vidare.
Finns många kunder som inte vill betala nypriset och finns många kunder som gärna vill byta in sin S mot en P85D (som jag själv) men inte vågar beställa eftersom jag inte vet hur mycket jag kan få ut för min bil.
Apropå det, hur går det med försäljningen Hybris?

Jag är med i inbytesprogrammet och blir eventuellt en av de första som byter in bilen. Har inte fått inbytespris från Tesla ännu. Jag är deras betatestare på det mesta känns det som men någon måste ta lead...

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Ja, eller vem som helst som är lojal emot Tesla och dess bilar. Kan ju inte vara hopplöst att hitta en sådan person.Herr X skrev:Om jag minns rätt så är de amerikanska lagarna sådana att du som biltillverkare inte får äga butiken där bilen säljs - det spelar ingen roll om det är en franchisemodell eller om du har ett fast exklusivt avtal med en firma, så länge du inte äger den.TiborBlomhall skrev:Jag har alltid undrat, är det inte bara å starta en egen återförsäljarkedja? Så kommer man runt reglerna?
Alltså typ Tesla Sales inc, som är fristående från Tesla Motors inc. Å sen sätta upp enorma krav på andra franchisetagare och ge så låg marginal så ingen vettig bilförsäljare vill ge sig in i spelet - fast de får, på pappret...
Så Tesla Motors kommer inte runt detta. Frågan är då om Elon Musk privat skulle kunna äga återförsäljarna?
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Men det är fler problem. Nästan alla delstater har sådana lagar, men i de flesta delstaterna får de lov att sälja direkt just eftersom de inte har några återförsäljare och aldrig har haft. De argumenterar i dessa stater för att förbudet att sälja direkt bara gäller för bilföretag som har återförsäljare och inte företag som bara säljer direkt. Förbudet var tänkt att skydda återförsäljare så att inte biltillverkaren kan pressa ut dem efter att de tagit stora investeringar - bilföretag som inte har några återförsäljare har ju inga återförsäljare att skydda.LarsL skrev:Ja, eller vem som helst som är lojal emot Tesla och dess bilar. Kan ju inte vara hopplöst att hitta en sådan person.Herr X skrev:Om jag minns rätt så är de amerikanska lagarna sådana att du som biltillverkare inte får äga butiken där bilen säljs - det spelar ingen roll om det är en franchisemodell eller om du har ett fast exklusivt avtal med en firma, så länge du inte äger den.TiborBlomhall skrev:Jag har alltid undrat, är det inte bara å starta en egen återförsäljarkedja? Så kommer man runt reglerna?
Alltså typ Tesla Sales inc, som är fristående från Tesla Motors inc. Å sen sätta upp enorma krav på andra franchisetagare och ge så låg marginal så ingen vettig bilförsäljare vill ge sig in i spelet - fast de får, på pappret...
Så Tesla Motors kommer inte runt detta. Frågan är då om Elon Musk privat skulle kunna äga återförsäljarna?
Om Tesla skaffar återförsäljare för att få lov att sälja i de stater där de idag inte får lov, mister de alltså möjlighet att sälja i ett flertal stater där de idag får sälja. Moment 22.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Man kan ju förstå tanken men å andra sidan så är väl det en risk som man får ta med i beräkningarna om man vill bli återförsäljare.Herr X skrev:Men det är fler problem. Nästan alla delstater har sådana lagar, men i de flesta delstaterna får de lov att sälja direkt just eftersom de inte har några återförsäljare och aldrig har haft. De argumenterar i dessa stater för att förbudet att sälja direkt bara gäller för bilföretag som har återförsäljare och inte företag som bara säljer direkt. Förbudet var tänkt att skydda återförsäljare så att inte biltillverkaren kan pressa ut dem efter att de tagit stora investeringar - bilföretag som inte har några återförsäljare har ju inga återförsäljare att skydda.
Om Tesla skaffar återförsäljare för att få lov att sälja i de stater där de idag inte får lov, mister de alltså möjlighet att sälja i ett flertal stater där de idag får sälja. Moment 22.
Gäller detta fler branscher, typ cyklar, båtar, telefoner, tv var går gränsen?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Nej, det är en special-lagstiftning för bilåterförsäljare som bilåterförsäljarnas branschorganisation, NADA, lobbat in i respektive stats lagstiftning.Pontus skrev:Man kan ju förstå tanken men å andra sidan så är väl det en risk som man får ta med i beräkningarna om man vill bli återförsäljare.Herr X skrev:Men det är fler problem. Nästan alla delstater har sådana lagar, men i de flesta delstaterna får de lov att sälja direkt just eftersom de inte har några återförsäljare och aldrig har haft. De argumenterar i dessa stater för att förbudet att sälja direkt bara gäller för bilföretag som har återförsäljare och inte företag som bara säljer direkt. Förbudet var tänkt att skydda återförsäljare så att inte biltillverkaren kan pressa ut dem efter att de tagit stora investeringar - bilföretag som inte har några återförsäljare har ju inga återförsäljare att skydda.
Om Tesla skaffar återförsäljare för att få lov att sälja i de stater där de idag inte får lov, mister de alltså möjlighet att sälja i ett flertal stater där de idag får sälja. Moment 22.
Gäller detta fler branscher, typ cyklar, båtar, telefoner, tv var går gränsen?
Syftet var inledningsvis att skydda bilåterförsäljarna från att bli konkurrensutsatta av sina franchisegivare, men nu menar de att den ska tolkas så att du inte alls får sälja bilar utan återförsäljare även om du aldrig haft några.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Nej, det gäller bara bilar och alkohol, åtminstone i Texas.
Fortfarande skulle de kunna bilda ett bolag som sköter försäljningen i hela USA.
Sen kan man ju tycka att det här verkligen är ett område där avtals frihet skulle kunna gälla. Ser inget behov av att staten ska lägga sig i det, utom då att bistå med skiljedomstol.
Fortfarande skulle de kunna bilda ett bolag som sköter försäljningen i hela USA.
Sen kan man ju tycka att det här verkligen är ett område där avtals frihet skulle kunna gälla. Ser inget behov av att staten ska lägga sig i det, utom då att bistå med skiljedomstol.
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Fast vi bir i Sverige så vem brur sig om lagarna i USA? 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Tala för dig själv..hybris skrev:Fast vi bir i Sverige så vem brur sig om lagarna i USA?

Det enda som är lite löjeväckande är att dom inte får prata priser i tesla storen utan bara kan hänvisa till webben.
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Och utöver det så tror jag det här bråket med NADA bara är bra pr för Tesla, sätter dom lite i David vs Goliat ljus och det ger dom sjukt mycket gratis mediatid.
Skulle Elon behöva så tror jag han har ganska goda möjligheter att fixa något på federal nivå
http://sanfrancisco.cbslocal.com/2015/0 ... er-dinner/
Apropå hemligt vapen, har du ett systerbolag som SpaceX och du själv är det klart bästa kortet för vita huset att nå några miljömål så tror jag det finns lite att hämta där.
Skulle Elon behöva så tror jag han har ganska goda möjligheter att fixa något på federal nivå
http://sanfrancisco.cbslocal.com/2015/0 ... er-dinner/
Apropå hemligt vapen, har du ett systerbolag som SpaceX och du själv är det klart bästa kortet för vita huset att nå några miljömål så tror jag det finns lite att hämta där.
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Jo precis, det känns så enkelt att kring gå med bolagstrix att det borde gjorts om det var ett stort problem. Men de får alltså sälja över webben ungefär dom i Sverige? Antar att själva beställningen sker via webb sidan i Sverige också, verkade så när jag var inne och provkörde i alla fall.
Fast det är klart man missar nog enkel kunder om man inte kan deala med inbyten och annat trix. Vissa gillar ju den typen av dealande innan de slår till, de känner att de gjort en bra affär då (min far tex). Jag föredrar helt klart webbhandel med ett fast pris.
Fast det är klart man missar nog enkel kunder om man inte kan deala med inbyten och annat trix. Vissa gillar ju den typen av dealande innan de slår till, de känner att de gjort en bra affär då (min far tex). Jag föredrar helt klart webbhandel med ett fast pris.
Re: TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Ja exakt. Ironiskt nog så borde då också delstaten gå miste om sales taxen som istället hamnar i Cali. Har inte kollat upp det så ta mig inte på orden, men så fungerar det när man handlar på tex Amazon.LarsL skrev:Men de får alltså sälja över webben ungefär dom i Sverige?