Servicentervall

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Servicentervall

Inlägg av MangeT »

Hej!
Hur ofta brukar ni serva er model S?
Jag tänkte nog köra ca 3000mil mellan varje tillfälle. Vad tror ni om det?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Servicentervall

Inlägg av Feddan »

Jag köpte 4 år förbetald service och då är det 1500 mil eller årligen. Jag har kört längre än 1500 mil så jag tar det årligen istället (de sa att det var ok).
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Servicentervall

Inlägg av bylund »

Feddan skrev:
Jag köpte 4 år förbetald service och då är det 1500 mil eller årligen. Jag har kört längre än 1500 mil så jag tar det årligen istället (de sa att det var ok).
2000 mil eller årligen är det väl dock?
Jag har kört mer än 2000 mil per år och också kört service en gång per år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lejon1
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 13 mar 2014 16:10

Re: Servicentervall

Inlägg av lejon1 »

Tagit ut bilen för 2 år sedan kört 3000 mil (mycket få vintermil) tänker inte serva alls om det inte dyker upp något fel, hittills inte ett fel som tvingat mej till service center. Dock ett fel på autopiloten efter snöslaskkörning (den enda) som löstes över webben. :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Servicentervall

Inlägg av danni »

Jag kör som de rekommenderar - 2000 mil eller ett år. Behövs, om inte annat, för restvärdesgarantin.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Servicentervall

Inlägg av Nicke Nyfiken »

3000 mil är väl inte helt fel. De flesta moderna så kallade "servicekrävande" fossilbilar har ju det körsträckeintervallet. Och att serva sin "servicefria" elbil oftare talar emot att elbilar kräver mindre service än fossilbilar.

Men jag servade ändå min bil vid 2000 mil fast det kändes lite onödigt. Men det var för att jag hade ett antal punkter som de skulle åtgärda på garanti så därför passade jag på att göra service samtidigt. Men när de hade inne bilen så upptäckte de ytterligare några fel som jag inte var medveten om. Så efteråt så kändes det helt rätt att göra service vid 2000 mil, som också är Teslas rekommendation. Men att göra service en gång om året (vilket också är Teslas rekommendation) känns bara som lite väl lättförtjänta pengar för Tesla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Servicentervall

Inlägg av MangeT »

Tack för alla svar. Låter som 3000mil kan vara en bra riktlinje ändå. Har ju tänkt att den ska kräva mindre service än min nuvarande bil.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Servicentervall

Inlägg av Delta »

MangeT skrev:
Hej!
Hur ofta brukar ni serva er model S?
Jag tänkte nog köra ca 3000mil mellan varje tillfälle. Vad tror ni om det?
Jag servade första gången vid 8000 mil för att få en koll innan garantin gick ut. Det är en "stor" service där bromsvätskan ska bytas. Har bokat vid 12000 mil för att få bytt kupefilter. Kör mest landsväg så jag tror att det är lagom intervall. Kanske bromsbeläggen byts då om det behövs. Har beställt en MS90D för att få självkörning och gratis SuC som en bra kombo. Därmed kommer "den gamle" P85 att vara nyservad då den ska säljas.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Servicentervall

Inlägg av MangeT »

Tack för svar. Låter lovande att den verkar klara så långa intervall.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Servicentervall

Inlägg av e5m1r »

För att behålla restvärdesgaranti måste du serva 2000 mil eller årligen
Annars är det valfritt för att behålla andra garantier
Kan vara bra att serva då de går genom bilen och hittar fel som man annars inte upptäckt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1187
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Servicentervall

Inlägg av MangeT »

Tack för info.
Det kan jag förstå men har leasing från annat bolag som var billigare i ränta för mig och då jag ska behålla bilen länge bryr jag mig inte om restvärdesgarantin.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 682
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Servicentervall

Inlägg av Bengt »

Jag siktar på 5000 mils intervaller, ser ingen anledning till tätare service.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Servicentervall

Inlägg av bylund »

Jag kanske ska nämna att jag hörde på servicecentret att de menar att saker som gått sönder p g a bristande underhåll inte täcks av garanti. T ex om man struntat i att byta filter i klimatanläggningen på rekommenderat intervall och det igensatta filtret skapat följdskador. Inte för att jag tror att det är ett jätteproblem, men det bör nog nämnas i sammanhanget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Servicentervall

Inlägg av Jocce »

Jag kör på rekommenderade 2000 mil.
Eller tänkte göra det.
Då det är flera månaders väntetid på Servicecentret här i Stockholm så har bilen nu rullat ca 2400 mil... (Sen i Mars)
Har tid i Januari så kanske blir närmare 3000?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicentervall

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
Jag kör på rekommenderade 2000 mil.
Eller tänkte göra det.
Då det är flera månaders väntetid på Servicecentret här i Stockholm så har bilen nu rullat ca 2400 mil... (Sen i Mars)
Har tid i Januari så kanske blir närmare 3000?


/Jocce
Jag hade bokat stor service inför 8000 mil för att få med eventuella garantisaker men just pgav den långa väntetiden så förlorade jag garantidelen där, kan vara värt att tänka på för alla som tänker lika
inför 8000-mils-gränsen... Tesla står alltså INTE för eventuella fel som hittas vid servicen om bilen rullat mer än 8000 mil när dom får in bilen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Servicentervall

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:
Jag hade bokat stor service inför 8000 mil för att få med eventuella garantisaker men just pgav den långa väntetiden så förlorade jag garantidelen där, kan vara värt att tänka på för alla som tänker lika
inför 8000-mils-gränsen... Tesla står alltså INTE för eventuella fel som hittas vid servicen om bilen rullat mer än 8000 mil när dom får in bilen.

Såg det där i en annan tråd har jag för mig.

Jag hade som sagt drivit det där ganska hårt.
Sagt "Varsågoda, ta bilen innan 8000 mil eller ta på er garanti tills ni servar den, det är inte mitt fel/ansvar att ni har långa löptider"

Hur många mil hade den gått när du bokade service?

Är de riiiktigt griniga så kan du ju alltid kolla med annat ServiceCenter och kosta på dig en resa till annan ort. Stockholm är det väl mest tryck på?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicentervall

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
Bjelke skrev:
Jag hade bokat stor service inför 8000 mil för att få med eventuella garantisaker men just pgav den långa väntetiden så förlorade jag garantidelen där, kan vara värt att tänka på för alla som tänker lika
inför 8000-mils-gränsen... Tesla står alltså INTE för eventuella fel som hittas vid servicen om bilen rullat mer än 8000 mil när dom får in bilen.

Såg det där i en annan tråd har jag för mig.

Jag hade som sagt drivit det där ganska hårt.
Sagt "Varsågoda, ta bilen innan 8000 mil eller ta på er garanti tills ni servar den, det är inte mitt fel/ansvar att ni har långa löptider"

Hur många mil hade den gått när du bokade service?

Är de riiiktigt griniga så kan du ju alltid kolla med annat ServiceCenter och kosta på dig en resa till annan ort. Stockholm är det väl mest tryck på?


/Jocce
Jo jag skrev det på annat håll oxo förut, den hade gått typ 7500 mil.
När dom sa blankt nej så tappade jag orken/lusten att luska vidare och avbokade servicen istället, trodde i min enfald att dom skulle
säga till om det fanns bättre tider på annat håll, men dom bryr sig inte speciellt mkt i Väsby för med tanke på hur grinig jag blev då så borde dom själva ha föreslagit ett annat ställe kan man ju tycka då
det är en ganska allvarlig förlust för mig som kund kan man ju tycka...
Min makt som kund i det här fallet är att inte köpa ngn mer Tesla (om det dyker upp ngt vettigt alternativ), annars hade jag köpt en av lagerbilarna där i September tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicentervall

Inlägg av mati »

Det är en ganska märklig policy. För alla andra bilar jag har haft hittills gällde dagen när jag bokade service, inte själva servicetillfället, för att garantin skulle gälla. Det är ju knappast min uppgift att hålla koll på att det finns lediga servicetider. Annars måste man ju boka service ett halvår innan, bara för att vara säker att man verkligen får en tid. Känns jättekonstigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1543
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Servicentervall

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:

Jo jag skrev det på annat håll oxo förut, den hade gått typ 7500 mil.
När dom sa blankt nej så tappade jag orken/lusten att luska vidare och avbokade servicen istället, trodde i min enfald att dom skulle
säga till om det fanns bättre tider på annat håll, men dom bryr sig inte speciellt mkt i Väsby för med tanke på hur grinig jag blev då så borde dom själva ha föreslagit ett annat ställe kan man ju tycka då
det är en ganska allvarlig förlust för mig som kund kan man ju tycka...
Min makt som kund i det här fallet är att inte köpa ngn mer Tesla (om det dyker upp ngt vettigt alternativ), annars hade jag köpt en av lagerbilarna där i September tex...

Jag säger igen, stå på dig!

Rent ut sagt DÅLIGT beteende.
Ska man vara barnslig kan man se det så här:

Om de har 2 års väntetid på Service, blir det då vårt ansvar att boka servicen när vi hämtar bilen? Eller 1 år innan för den delen om den ska servas en gång om året?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicentervall

Inlägg av mati »

Jocce skrev:
Jag säger igen, stå på dig!

Rent ut sagt DÅLIGT beteende.
Ska man vara barnslig kan man se det så här:

Om de har 2 års väntetid på Service, blir det då vårt ansvar att boka servicen när vi hämtar bilen? Eller 1 år innan för den delen om den ska servas en gång om året?


/Jocce
Precis, annars skulle ju Tesla bara kunna hävda att det inte finns någon ledig servicetid överhuvudtaget förrän min garanti har gått ut. På det viset skulle de bli av med alla garantiärenden. Känns ju totalt puckat. Annars är det väl som Bjelke säger, det blir aldrig nån Tesla mer. Man får verkligen hoppas att det inte är så illa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicentervall

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
Bjelke skrev:

Jo jag skrev det på annat håll oxo förut, den hade gått typ 7500 mil.
När dom sa blankt nej så tappade jag orken/lusten att luska vidare och avbokade servicen istället, trodde i min enfald att dom skulle
säga till om det fanns bättre tider på annat håll, men dom bryr sig inte speciellt mkt i Väsby för med tanke på hur grinig jag blev då så borde dom själva ha föreslagit ett annat ställe kan man ju tycka då
det är en ganska allvarlig förlust för mig som kund kan man ju tycka...
Min makt som kund i det här fallet är att inte köpa ngn mer Tesla (om det dyker upp ngt vettigt alternativ), annars hade jag köpt en av lagerbilarna där i September tex...

Jag säger igen, stå på dig!

Rent ut sagt DÅLIGT beteende.
Ska man vara barnslig kan man se det så här:

Om de har 2 års väntetid på Service, blir det då vårt ansvar att boka servicen när vi hämtar bilen? Eller 1 år innan för den delen om den ska servas en gång om året?


/Jocce
Jag försökte verkligen få det till att garantin skulle gälla och sa precis så, att det vore ju enkelt för Tesla att säga att dom itne har tider förrens låååångt in i framtiden osv, och
VART går gränsen isf???

Det här var svaret på mitt mail då jag ville ha "svart på vitt" sas om det här
"Hej Mikael,

Allting som du anmäler till oss innan bilen har gått 8000 mil går på garanti, så länge det inte beror på yttre åverkan, oavsett när din tid för service är."

Det är alltså inte ens svar på frågan över huvud taget :twisted:

Antingen är dom korkade på riktigt (vilket dom förvisso ofta visat tecken på i Väsby) eller jäkligt fula helt enkelt.
Får se vad svaret blir nästa gång, för jag skickade såklart ett mail till med samma fråga igen och ett förtydligande som tom ett mkt litet barn skulle fatta, men det vettifan om dom vågar svara...
Vad blir nästa instans? Kan man skicka frågan högre upp? Twitter till Elon som gäller eller vad?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicentervall

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jocce skrev:
Jag säger igen, stå på dig!

Rent ut sagt DÅLIGT beteende.
Ska man vara barnslig kan man se det så här:

Om de har 2 års väntetid på Service, blir det då vårt ansvar att boka servicen när vi hämtar bilen? Eller 1 år innan för den delen om den ska servas en gång om året?


/Jocce
Precis, annars skulle ju Tesla bara kunna hävda att det inte finns någon ledig servicetid överhuvudtaget förrän min garanti har gått ut. På det viset skulle de bli av med alla garantiärenden. Känns ju totalt puckat. Annars är det väl som Bjelke säger, det blir aldrig nån Tesla mer. Man får verkligen hoppas att det inte är så illa.
Det komiska är ju att vi som ägare kan vara lika fjantiga tillbaks och säga att det är något konstigt med bilen den känns inte ok men jag vet inte riktigt vad det är, och vips så kan i princip allt
som dyker upp på service vara relaterat till min upplevda och i god tid före 8000 mil anmälda "fel"...

Med tanke på den minst sagt bristfälliga byggkvalitén och till vissa delar även tekniska konstruktionen (iaf på lite äldre bilar men även på nya ff) så borde dom vara försiktiga med sånt här...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicentervall

Inlägg av mati »

Dåligt. Man får väl då lagom innan garantin går ut göra en reklamation i stil med "Bilen beter sig konstigt, det är nåt fel med den, men jag kan inte sätta fingret på vad det är". Då borde det gå på garanti ifall de hittar fel vid servicen, även om den ligger tidsmässigt efter garantitiden.
Eller?

EDIT: HAHA, du hann före mig :-)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19946
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicentervall

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Dåligt. Man får väl då lagom innan garantin går ut göra en reklamation i stil med "Bilen beter sig konstigt, det är nåt fel med den, men jag kan inte sätta fingret på vad det är". Då borde det gå på garanti ifall de hittar fel vid servicen, även om den ligger tidsmässigt efter garantitiden.
Eller?

EDIT: HAHA, du hann före mig :-)
Fan vad vi är i synk ibland! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Servicentervall

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Dåligt. Man får väl då lagom innan garantin går ut göra en reklamation i stil med "Bilen beter sig konstigt, det är nåt fel med den, men jag kan inte sätta fingret på vad det är". Då borde det gå på garanti ifall de hittar fel vid servicen, även om den ligger tidsmässigt efter garantitiden.
Eller?

EDIT: HAHA, du hann före mig :-)
Fan vad vi är i synk ibland! :lol:
Nån slags intern kommunikationslänk inom sekten kanske. Har du inte hittat implantatet i ditt huvudet ännu? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar