Servicentervall
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
Re: Servicentervall
Nu har inte jag hållit mig med garantibilar i någon större utsträckning men upplevde något liknande som Bjelke då en BMW-kund vid samma disk som jag stod med mitt Nissan-ärende blev nekad garantiåtgärd just p.g.a att han hade kört över garanti-milen och det för att verkstaden inte hade haft tid att boka in honom... Nu vet jag ju inte hur den historien slutade men mitt intryck var att verkstaden var väldigt bestämd och nog riskerade att tappa en bra kund på det bemötandet.
Jag anser att det är varje leverantörs ansvar att se till att verkstäderna har tillräcklig kapacitet för att utan överdrivna dröjsmål kunna ta en service på ett av dem sålt fordon och om de inte klarar detta, stå för eventuella åtgärder som de skulle ha åtgärdat om kön inte hade varit lång... Nä, max två veckors väntetid anser jag ska gälla oavsett märke! Då kan man även som bilägare planera sitt ägande.
Jag tänker osökt på han som importerade en bil som hade gått över 8000 mil och som enligt egna uttalanden fick massor av hjälp av SC Väsby... Är det måhända så att det beror på vem man frågar i dessa fall???
Jag anser att det är varje leverantörs ansvar att se till att verkstäderna har tillräcklig kapacitet för att utan överdrivna dröjsmål kunna ta en service på ett av dem sålt fordon och om de inte klarar detta, stå för eventuella åtgärder som de skulle ha åtgärdat om kön inte hade varit lång... Nä, max två veckors väntetid anser jag ska gälla oavsett märke! Då kan man även som bilägare planera sitt ägande.
Jag tänker osökt på han som importerade en bil som hade gått över 8000 mil och som enligt egna uttalanden fick massor av hjälp av SC Väsby... Är det måhända så att det beror på vem man frågar i dessa fall???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Kan det vara så att det har börjat gå lite för bra för Tesla? De säljer fler bilar än vad fabriken kan leverera och det finns närmare en halv miljon potentiella Model-3-kunder i kön. Samtidigt är servicenätet väldigt långt ifrån heltäckande. Det är många bilar per servicecenter. Jag gissar också (utan att ha tillgång till siffor) att antalet garantiärenden är ganska högt, med tanke på den oftast rätt taskiga kvalitén som bilarna tyvärr levereras med.
Det är en ganska farlig situation för Tesla, för om de inte får ordning på detta så tappar de sina befintliga kunder fortare än de får nya. Inte bra alls.
Det är en ganska farlig situation för Tesla, för om de inte får ordning på detta så tappar de sina befintliga kunder fortare än de får nya. Inte bra alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Håller helt med. Kommer nog behövas utökad servicekapacitet ganska omgående och även produktion av reservdelar som verkar kunna ta lång tid vad jag förstår av bilar jag läst om som ska åtgärdas.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag fick ganska snabbt svar igen och dom förstår fortfarande inte vad jag menar fast dom gör så här på alla möjliga bilar typ varje dag
Så här blev svaret den här ggn:
"Hej Mikael,
Jag har noterat allting du har påpekat på din arbetsorder och det går under garanti eftersom att du framförde det innan bilen hade passerat 8000 mil.
Det kommer att gå på garanti oavsett när du lämnar in bilen, alltså spelar det ingen roll hur lång väntetid det är.
Detta gäller om vi kan konstatera att felet är garantirelaterat, det kan vi aldrig avgöra över telefon eller mail."
Jag tror jag tappar förståndet snart för deras o-intelligens smittar av sig snart, man dras med ner till deras nivå lixom.
Nu har jag svarat igen och även skickat med ett exempel på hur andra får sina bilar genomgångna och eventuella fel som hittas åtgärdas på garantin osv och
skriver att jag också ville göra exakt just det men blev nekad (på telefon den första ggn tyvärr).
Jag har även frågat vart man vänder sig om man anser att dom gör fel, det måste ju finnas något över (idioterna) i Väsby...

Så här blev svaret den här ggn:
"Hej Mikael,
Jag har noterat allting du har påpekat på din arbetsorder och det går under garanti eftersom att du framförde det innan bilen hade passerat 8000 mil.
Det kommer att gå på garanti oavsett när du lämnar in bilen, alltså spelar det ingen roll hur lång väntetid det är.
Detta gäller om vi kan konstatera att felet är garantirelaterat, det kan vi aldrig avgöra över telefon eller mail."
Jag tror jag tappar förståndet snart för deras o-intelligens smittar av sig snart, man dras med ner till deras nivå lixom.
Nu har jag svarat igen och även skickat med ett exempel på hur andra får sina bilar genomgångna och eventuella fel som hittas åtgärdas på garantin osv och
skriver att jag också ville göra exakt just det men blev nekad (på telefon den första ggn tyvärr).
Jag har även frågat vart man vänder sig om man anser att dom gör fel, det måste ju finnas något över (idioterna) i Väsby...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Nu har jag fått svar av service-chefen i Väsby, och det är EXAKT samma svar för fjärde gången!
Dom vägrar alltså att "svart på vitt" (dvs i ett mail) stå för att garantin inte gäller vid servicetillfället om bilen hinner passera 8000 mil, oavsett när servicen bokas (dvs om den tex gått bara 7500mil).
Garantin gäller BARA för fel som ägaren påpekar före 8000mil... lite lustigt eftersom fel som dom själva upptäcker inte går på garantin enligt hans eget resonemang.
"Hej Mikael.
Tack för ditt mail.
Ska försöka förtydliga svaret till din fråga:
Om du som kund vill åberopa garanti måste felet reklameras inom garantitiden.
Dvs. det är du som kund som måste påvisa att det är ett fel på en specifik funktion/del på din bil. Vi noterar detta på en arbetsorder och tittar på funktionen/delen för att kunna avgöra om det är ett garantifel eller ej.
Hoppas jag har kunnat svara på din fråga.
Har du flera frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till mig.
Mvh
..."
Dom vägrar alltså att "svart på vitt" (dvs i ett mail) stå för att garantin inte gäller vid servicetillfället om bilen hinner passera 8000 mil, oavsett när servicen bokas (dvs om den tex gått bara 7500mil).
Garantin gäller BARA för fel som ägaren påpekar före 8000mil... lite lustigt eftersom fel som dom själva upptäcker inte går på garantin enligt hans eget resonemang.
"Hej Mikael.
Tack för ditt mail.
Ska försöka förtydliga svaret till din fråga:
Om du som kund vill åberopa garanti måste felet reklameras inom garantitiden.
Dvs. det är du som kund som måste påvisa att det är ett fel på en specifik funktion/del på din bil. Vi noterar detta på en arbetsorder och tittar på funktionen/delen för att kunna avgöra om det är ett garantifel eller ej.
Hoppas jag har kunnat svara på din fråga.
Har du flera frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till mig.
Mvh
..."
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tjata på dem om tidigare Servicetid, jag lyckades få 27 December nu istället för 23 Januari...
Luckor öppnar sig ju.
Ett alternativ, är det så att dom är RIKTIGT griniga och 27 December faller inom dina 8.000 mil kanske jag kan vara snäll och släppa den tiden till dig (under förutseende att de lyckas få en tid inom rimlig tid för mig), jag är ju inte beroende av garantitiden ännu, då det är min första service.
/Jocce
Luckor öppnar sig ju.
Ett alternativ, är det så att dom är RIKTIGT griniga och 27 December faller inom dina 8.000 mil kanske jag kan vara snäll och släppa den tiden till dig (under förutseende att de lyckas få en tid inom rimlig tid för mig), jag är ju inte beroende av garantitiden ännu, då det är min första service.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Man får ju hoppas att någon på Tesla är medlem på detta forum och läser. Här finns trots allt deras kunder och såna här trådar är inte speciellt upplyftande.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jodå, Teslaanställda läser detta forum regelbundet. Det är inget de hymlar med på SC.akeller skrev:Man får ju hoppas att någon på Tesla är medlem på detta forum och läser. Här finns trots allt deras kunder och såna här trådar är inte speciellt upplyftande.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
Tack för erbjudandet men nu har bilen redan passerat 8000 milJocce skrev:Tjata på dem om tidigare Servicetid, jag lyckades få 27 December nu istället för 23 Januari...
Luckor öppnar sig ju.
/Jocce

Jag frågade tom redan från början om det fanns något sätt alls att få denna service innan 8000mil vilket i mitt fall rörde sig om ca max 5-6 veckor men dom sa att det inte gick (dom kan inte
ha en kölista sas och ingen koll på andra SC:s) och att hålla på och ringa massor med gånger kändes ju ganska sjukt (inte alltid så lätt att komma fram och mail funkar ju "sådär")...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bjelke skrev:
Tack för erbjudandet men nu har bilen redan passerat 8000 mil
Jag frågade tom redan från början om det fanns något sätt alls att få denna service innan 8000mil vilket i mitt fall rörde sig om ca max 5-6 veckor men dom sa att det inte gick (dom kan inte
ha en kölista sas och ingen koll på andra SC:s) och att hålla på och ringa massor med gånger kändes ju ganska sjukt (inte alltid så lätt att komma fram och mail funkar ju "sådär")...
Helt sanslöst i mina ögon!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Uruselt. Blir sugen på att släppa min reservation.
Model Y LR AWD 2022
Ja, det där är riktigt dåligt. Det stämmer inte alls men mina erfarenheter från Mölndal där bemötandet alltid är världsklass. Antingen så är det skillnad mellan olika SC eller så är det en ändrad policy. Jag fattar ingenting.jonasl skrev:Uruselt. Blir sugen på att släppa min reservation.
Hade mailkontakt med Tesla idag på morgonen angående service i Upplands Väsby.
Fick 27 December som förslag, men då kan jag inte.
Föreslog då nån dag i vecka 1, men Tesla kontrade med 13 eller 14 December nästa vecka!
Jag bokade in 13 December!
Kan inte klaga på långa väntetider
Föreslog då nån dag i vecka 1, men Tesla kontrade med 13 eller 14 December nästa vecka!

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
- Bjelke
- Teslaägare
Ödets ironi eller? Det är precis den dagen jag ska in (men ingen service eftersom det sket sig sas, utan "bara" några garantisaker sedan tidigare).Lembritt skrev:Hade mailkontakt med Tesla idag på morgonen angående service i Upplands Väsby.
Hade jag fått tid lika snabbt så hade min garanti gällt under servicen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
mati skrev:Ja, det där är riktigt dåligt. Det stämmer inte alls men mina erfarenheter från Mölndal där bemötandet alltid är världsklass. Antingen så är det skillnad mellan olika SC eller så är det en ändrad policy. Jag fattar ingenting.jonasl skrev:Uruselt. Blir sugen på att släppa min reservation.
Bemötandet är i världsklass även i Väsby, dom är otroligt trevliga osv, men det gör ingen bil hel sas...
Läser man det mesta här så kan man ganska enkelt komma fram till att det skiljer sig mellan olika SC och även olika personer, både kunder och deras personal sas.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Får se vad dom säger om dom hittar något på servicen.
Min bil kommer att ha passerat 8000 mil innan. Har bara ca 40 mil kvar nu

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
- Bjelke
- Teslaägare
Du kan ju alltid ringa till gänget i Väsby och fråga om det är sant och om du isf även kan råka ut för samma sak i framtiden när bilen ska in på service, för du har läst det påjonasl skrev:Uruselt. Blir sugen på att släppa min reservation.
forumet hur det kan gå till

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Då är det körtLembritt skrev:Får se vad dom säger om dom hittar något på servicen.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Lembritt skrev:Hade mailkontakt med Tesla idag på morgonen angående service i Upplands Väsby.
Undrar om de tänkt ha stängt i mellandagarna men nu jobbar...fick också 27 December (istället för 23 Jan) som sagt

/Jocce
De kanske har haft hårdiskkrasch på bokningsdatorn, jag fick erbjudande om tid imorgon istället för 30:e januari.
Model 3 Performance 2022
Eller så har de läst på forumet och fick panik av vilket rykte som spred sig så de bestämde sig för att göra allt de kunde för att minska väntetiderna.
- Bjelke
- Teslaägare
Blev uppringd av Per Melin i går kväll, han var den fjärde att försöka svara på min fråga (per mail förut) om det här verkligen kan vara sant och gav precis samma svar som dom tidigare 3 svaren, men
han bad nu så mycket om ursökt och berättade att det SJÄLVKLART är så att om man bokar sin service före 8000mil så GÄLLER garantin vid servicetillfället även om bilen hinner passera 8000mil

(inom rimliga gränser såklart, man kan inte ringa när mätaren står på 7999 mil och sedan säga att man dessutom inte kan komma in förrens om ett halvår sas)...
Han höll även med om att det var mycket tråkigt att jag per telefon när jag ringde för att boka servicen fick det solklara svaret att garantin INTE skulle gälla om bilen hann passera 8000 mil osv,
så DSTR, återigen får vi ett praktexempel på bristande "kommunikation"...
Han berättade även att dom har lånat in typ 15 servicetekniker från grannländerna (mest Danmark lät det som) för att förstärka i Sverige och har nu som mål att ha max 5 dagars ledtid i verkstaden!
Dom har redan fått in dom flesta av dessa nya tekniker (som även kan sköta leveranser) och det är därför några har fått tider så snabbt nu på slutet.
Jag lovade att reparera "skadan" här på forumet iom detta (dom bokade nu om mitt rena verkstadsbesök till en stor service på samma tid som jag har nu på Tisdag), han poängterade flera gånger hur
viktigt det är för dom att ha nöjda kunder och vi pratade en bra stund om hur sådant här skadar Tesla och om hur dom kan arbeta för att iaf få det rätt på det som sköts här i Sverige (dom kan ju inte göra
så mkt åt hur Tesla i Amerikat arbetar).
Jag lovade att försöka hinna baka lite Telsa-pepparkakor åt dom i Väsby tills vi kommer in
(undrar om han förstod det dubbla i det budskapet haha)
han bad nu så mycket om ursökt och berättade att det SJÄLVKLART är så att om man bokar sin service före 8000mil så GÄLLER garantin vid servicetillfället även om bilen hinner passera 8000mil

(inom rimliga gränser såklart, man kan inte ringa när mätaren står på 7999 mil och sedan säga att man dessutom inte kan komma in förrens om ett halvår sas)...
Han höll även med om att det var mycket tråkigt att jag per telefon när jag ringde för att boka servicen fick det solklara svaret att garantin INTE skulle gälla om bilen hann passera 8000 mil osv,
så DSTR, återigen får vi ett praktexempel på bristande "kommunikation"...
Han berättade även att dom har lånat in typ 15 servicetekniker från grannländerna (mest Danmark lät det som) för att förstärka i Sverige och har nu som mål att ha max 5 dagars ledtid i verkstaden!

Dom har redan fått in dom flesta av dessa nya tekniker (som även kan sköta leveranser) och det är därför några har fått tider så snabbt nu på slutet.
Jag lovade att reparera "skadan" här på forumet iom detta (dom bokade nu om mitt rena verkstadsbesök till en stor service på samma tid som jag har nu på Tisdag), han poängterade flera gånger hur
viktigt det är för dom att ha nöjda kunder och vi pratade en bra stund om hur sådant här skadar Tesla och om hur dom kan arbeta för att iaf få det rätt på det som sköts här i Sverige (dom kan ju inte göra
så mkt åt hur Tesla i Amerikat arbetar).
Jag lovade att försöka hinna baka lite Telsa-pepparkakor åt dom i Väsby tills vi kommer in

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Fantastiskt. Det är ett bemötande som man förväntar sig. Tur att det löste sig och ännu bättre att de erkänner att det blev lite fel. 

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Men extremt oprofessionellt. Jag är inte imponerad även om de ändrade sig på slutet.
Model Y LR AWD 2022
Ja, roligt att de bygger bilar som är uppkopplade och kapabla att kommunicera med Tesla, men personalen är inte det. Världens enklaste sak. Kommunicera ut vad som gäller. Till alla anställda.jonasl skrev:Men extremt oprofessionellt. Jag är inte imponerad även om de ändrade sig på slutet.