Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Chevrolet Bolt tar upp kampen med Model 3

Inlägg av HelectriC »

Laban skrev:
apkungen skrev:
Det är för att tesla har mycke mer marginal på de dyrare bilarna. Det finns nog mer som skiljer än bara batteriet eftersom total effekten är olika. Gm har sagt att deras kostnad är 150dollar per kwh. Även om det skulle innebära 250 dollar till slutkund så är det "bara" 65k sek mindre.
Visst, Tesla har mer marginaler på de dyrare bilarna, därav att jag drog av 110 000 istället för 220 000 vilket hade blivit 155 000 SEK. De priser GM har nämnt är vad jag vet inköpspris från LG Chem och på cellnivå. Så jag gissar på att det är betydligt mer än så på packnivå och ut till kund.

Vad sen priset blir ut till kund är väl mer oklart men "bara" 65 är väl kanske inte så bara när man tänker på att det är en småbil/stadsbil vi pratar om. Går vi ex ner till Polo klassen så kostar den från 150 000 SEK med bensinmotor. Lägger vi på 65 000 på det hamnar man på 215 000, det kan nog många acceptera för en stadsbil/pendlingsbil med tanke på lägre drivmedelskostnader, servicekostnader och miljö. Lägger vi på 65 000 till så blir det 280 000 och totalt nästan dubbla priset gentemot bensinbilen. Eller Golf som börjar på 180 000 där det skulle bli 245 000 och sedan 310 000. Jag tror inte det är så vanligt att man tar sin Polo/Golf och kör till Åre med familjen så jag kan tänka mig att det finns en stor marknad för eventuella varianter med mindre batteripack.

Vilket man också kan se i Norge där e-Golf säljer väldigt bra trots begränsad räckvidd: http://cleantechnica.com/2015/07/15/nor ... in-1-spot/

Nu har jag bortsett från kostnad av befintlig drivlina här men samtidigt så bör man kanske inte jämföra med den eftersom en elbil ofta har betydligt bättre prestanda.

eGolfen används väl i Norge huvudsakligen som andrabil och väldigt få har behov för mer än 15mil per dag. Får man då andrabilen med massa utrustning för mindre pengar än motsvarande fossilgolf, så är det ganska givet att den blir populär. Redan innan eGolfen kom till Norge, så var fossilgolfen en av de mest sålda bilarna i Norge, det ändras inte av att priset blir mer attraktivt och att man sparar massa på drivmedel etc och dessutom får mer utrustning på köpet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
eGolfen används väl i Norge huvudsakligen som andrabil och väldigt få har behov för mer än 15mil per dag. Får man då andrabilen med massa utrustning för mindre pengar än motsvarande fossilgolf, så är det ganska givet att den blir populär. Redan innan eGolfen kom till Norge, så var fossilgolfen en av de mest sålda bilarna i Norge, det ändras inte av att priset blir mer attraktivt och att man sparar massa på drivmedel etc och dessutom får mer utrustning på köpet.
Visst, det är därför jag tycker att GM ska göra en billigare 30 kWh version av Bolt. Känns betydligt vettigare än att inte ha snabbladdning som standard när man har ett 60 kWh batteri.

Förresten intressant att e-Golf kostar 29 000 $ i USA (22 000 $ efter den statliga rabatten). I Sverige kostar den 389 000 :- Nästan värre en dieselgate i min bok..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:

Förresten intressant att e-Golf kostar 29 000 $ i USA (22 000 $ efter den statliga rabatten). I Sverige kostar den 389 000 :- Nästan värre en dieselgate i min bok..
Inte så stor skillnad mot Model S då. Glöm inte att priserna i USA alltid anges utan VAT/MOMS. Visserligen produceras e-Golfen i Tyskland och skeppas till USA mot att Model S tillverkas i USA och skeppas till Sverige. Dock så verkar amerikanska e-Golfen vara lite enklare utrustad och t.ex. sakna vätskekylning av batterier som finns i de europeiska.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Inte så stor skillnad mot Model S då. Glöm inte att priserna i USA alltid anges utan VAT/MOMS. Visserligen produceras e-Golfen i Tyskland och skeppas till USA mot att Model S tillverkas i USA och skeppas till Sverige. Dock så verkar amerikanska e-Golfen vara lite enklare utrustad och t.ex. sakna vätskekylning av batterier som finns i de europeiska.
Ja jag kanske vara lite hård där för med Model S växelkurs så blir det faktiskt så mycket som 359 000 i Sverige, fast det är då ändå 30 000 mer. Sen borde väl då som du säger också tillverkningen i Europa göra att skillnaden i så fall borde vara åt andra hållet prismässigt.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det finns redan massor med bilar som har cirka 30mil räckvidd. Varför ska chevrolet in o bråka där? De har redan sin chevrolet spark ev.

Det där med att bilarna med kort räckvidd är populärt i Norge är nog delvis för att de är så billiga och att man därför inte behöver köra många mil för att spara in nån merkostnad och därför kan ha en egolf som andrabil. Den andra anledningen är förmodligen att Norge är en mognare marknad. Folk har insett att man klarar sig bra på kortare räckvidd då man kan ladda varje natt.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

apkungen skrev:
Det finns redan massor med bilar som har cirka 30mil räckvidd. Varför ska chevrolet in o bråka där? De har redan sin chevrolet spark ev.

Det där med att bilarna med kort räckvidd är populärt i Norge är nog delvis för att de är så billiga och att man därför inte behöver köra många mil för att spara in nån merkostnad och därför kan ha en egolf som andrabil. Den andra anledningen är förmodligen att Norge är en mognare marknad. Folk har insett att man klarar sig bra på kortare räckvidd då man kan ladda varje natt.
Exakt. Men Spark kostar 25k $ som elbil, 12.5k$ med bensinmotor. Nu skiljer det visserligen en del i prestanda där men många som köper dessa bilar kanske inte behöver 0-100 på 6-7s. Jag är lite nyfiken på hur elbilarna skulle sälja om man kan konkurrera prismässigt med även de billigaste bilarna. Som ex så såldes det 18 500 Renault Zoe i Europa - 2015. Europas mest sålda elbil. Samtidigt som man sålde 300 000 Renault Clio. Där tror jag inte räckvidden är problemet utan priset.

Så varför inte både släppa elbilar med lång räckvidd samt sänka priset på de befintliga ? Som exempel så ska väl en Zoe inte kosta 50 000 SEK mer än en Clio när batteriet inte ingår i priset..
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

apkungen skrev:
Jag skrev det i en annan tråd men jag tror på 80kW ccs stöd i Bolt ungefär. Ccs kan leverera max 200A o bolt kör nog på 400V så då blir det 80kW. Räcker nog rätt långt.

Men det verkar som att ccs inte ens ska bli standard på bolt...
Såå skönt att ha rätt ibland :lol:
Skriv svar