Kom då på iden att undersöka om det fortfarande fanns några bilar tillverkade 2014 som kunderna hoppat av på... Då blir alltså förmånsvärdet lägre när man kollar med bilberäkningsmodellen på Skatteverkets hemsida eftersom bilar tillverkade 2014 var "billigare" att köpa =lägre förmånsvärde. Har inget riktigt behov av D-modellen men det är ju aldrig fel med lite extra prestanda trots allt...Sen känns det ju skönt att börja med en "utprovad" modell som rullat ett tag också. Dessutom är ytterligare en fördel att man får den levererad ganska snart vilket också känns kul. 0-100 på 4,4 ska bli häftigt i sommar! Sista fördelen var att de redan byggda bilarna hade ett "grundpris" baserat på dollarkursen när de beställdes och som krydda på det en liten rabatt. Så totalt kändes det som att det här skulle kunna bli bra i slutändan.
Med hjälp av Andy hos Tesla i Täby C hittade vi till slut två P85 tillverkade 2014 som precis blivit avbeställda. En blåmetallic med beige läder, 19"-hjul, luftfjädring, panoramatak, teknikpaket osv som passade mig (och min fantastiska fru som också gillar konceptet med elbilar) perfekt så då slutade den på 913" (inklusive utrustning för 100") och förmånsvärdet blir ganska exakt 6000kr vilket känns helt ok. Vagnskadekostnaden som är på 19" får man ta som försäkring istället då den var specad till Danmark men då slipper man det i förmånsvärdet också. Så igår skrev jag på kontraktet. Sjukt roligt ska det bli!
Så om du inte "behöver" 4WD så kan det vara idé att skynda att kolla om det finns någon bil som är tillverkad 2014 för att kunna få lägre förmånsvärde! Frun gick igång så pass att vi nu planerar en Europa-trip med barnen utifrån var det finns snabbladdare i Europa! He he måste ju spara in på kostnaderna framöver på något sätt

Den andra som fanns var en Vit P85 med helsvart läderinredning, kolfiber, 19", dubbelladdare, ljudsystem, teknikpaket, panoramatak mm också tillverkad 2014. Sen var det några S85 men de var ganska "fullutrustade" så priset och förmånsvärdet blev i princip samma som för de två P85. Sen finns ju "business" versionen i skatteverkets lista idag för 2015 så S-modellen är det inte riktigt samma vinst med att hitta en 2014 tyvärr.