Tips "prisvärt" alternativ för S just nu!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Tips "prisvärt" alternativ för S just nu!

Inlägg av Leo »

Har kört elbil drygt 2000mil senaste året, dock ej Tesla och jag har blivit heltänd på alla sätt. Bokade av nyfikenhet en provkörning av en S85 i onsdags för första gången någonsin och föll pladask! Passar mig perfekt med rolig, rymlig, miljövänlig, komfortabel och praktisk bil med modern teknik. En riktig GT-vagn i mina ögon. Självklart lockade P85D men förmånsvärdet är minsta sagt avskräckande liksom även priset även om jag tänker ta den som leasingbil på mitt företag. Eftersom dollarkursen/priset rört sig en hel del sista året så är även förmånsvärdet för bilar tillverkade i år =2015 rejält höjda... Intressant är att kostnaden att köra en Tesla som företagsbil på egna företaget faktiskt är mindre än vad det kostar grannen som kör en vanlig Volvo XC60 privat på 3 år även om man räknar på ett restvärde på ca 40% på Teslan och 50% på Volvon!

Kom då på iden att undersöka om det fortfarande fanns några bilar tillverkade 2014 som kunderna hoppat av på... Då blir alltså förmånsvärdet lägre när man kollar med bilberäkningsmodellen på Skatteverkets hemsida eftersom bilar tillverkade 2014 var "billigare" att köpa =lägre förmånsvärde. Har inget riktigt behov av D-modellen men det är ju aldrig fel med lite extra prestanda trots allt...Sen känns det ju skönt att börja med en "utprovad" modell som rullat ett tag också. Dessutom är ytterligare en fördel att man får den levererad ganska snart vilket också känns kul. 0-100 på 4,4 ska bli häftigt i sommar! Sista fördelen var att de redan byggda bilarna hade ett "grundpris" baserat på dollarkursen när de beställdes och som krydda på det en liten rabatt. Så totalt kändes det som att det här skulle kunna bli bra i slutändan.

Med hjälp av Andy hos Tesla i Täby C hittade vi till slut två P85 tillverkade 2014 som precis blivit avbeställda. En blåmetallic med beige läder, 19"-hjul, luftfjädring, panoramatak, teknikpaket osv som passade mig (och min fantastiska fru som också gillar konceptet med elbilar) perfekt så då slutade den på 913" (inklusive utrustning för 100") och förmånsvärdet blir ganska exakt 6000kr vilket känns helt ok. Vagnskadekostnaden som är på 19" får man ta som försäkring istället då den var specad till Danmark men då slipper man det i förmånsvärdet också. Så igår skrev jag på kontraktet. Sjukt roligt ska det bli!

Så om du inte "behöver" 4WD så kan det vara idé att skynda att kolla om det finns någon bil som är tillverkad 2014 för att kunna få lägre förmånsvärde! Frun gick igång så pass att vi nu planerar en Europa-trip med barnen utifrån var det finns snabbladdare i Europa! He he måste ju spara in på kostnaderna framöver på något sätt :D

Den andra som fanns var en Vit P85 med helsvart läderinredning, kolfiber, 19", dubbelladdare, ljudsystem, teknikpaket, panoramatak mm också tillverkad 2014. Sen var det några S85 men de var ganska "fullutrustade" så priset och förmånsvärdet blev i princip samma som för de två P85. Sen finns ju "business" versionen i skatteverkets lista idag för 2015 så S-modellen är det inte riktigt samma vinst med att hitta en 2014 tyvärr.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Re: Tips "prisvärt" alternativ för S just nu!

Inlägg av Feddan »

Fick du autopilot? Eller kom det senare?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Gällde nya prislistan eller den som var aktuell vid beställningen?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Intressant det här med förmånsvärdet. Hur är det om man beställt och betalat enligt priset som var 2014 men inte fått bilen förens 2015, får man räkna på 2014 förmånsvärde då?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Båda den jag tog och den andra P som fanns kvar har alla funktioner med Autopilot och alla system aktiverade osv. (Jag läste tråden om det på forumet...) Dvs senaste utförandet enligt Andy som dubbelkollat det. De är byggda i månadsskiftet okt/nov skulle jag gissa. Vin 57*** och 59*** och importerade till Europalagret under december. Skulle tro att det är kunder som "uppgraderade" till P85D istället... Lär knappast dyka upp någon fler i lagret tillverkad 2014 med tanke på att de som importeras sen ett tag numera är byggda 2015. Så det var efter den tanken slog mig som jag bestämde mig för att slå till direkt när jag hittade bil med en specifikation som kändes rätt för mig.

Prislistan som de baseras på är den som gällde vid ursprungliga beställningstillfället som jag förstår det. Därför skiljde sig priset på de olika tillvalen mellan bilarna också eftersom de var beställa vid olika tidpunkter. Det var ju en av de stora fördelarna eftersom båda bilarna är beställda långt före prishöjningarna sent i höst och nu i Januari. Sen fick man en mindre fast rabatt på det också. Känns i alla fall som "rätt pris" jämfört med idag när man jämför med hemsidan. Det är också den stora delen av förklaringen till att förmånsvärdet på 2015 bilar trots allt är bättre än prislistans pris idag. Prishöjningarna som skett efter avstämningarna med Skatteverket i slutet av 2014 inför 2015 påverkar än så länge inte förmånsvärdet på bilar som byggs 2015. Tror dock inte att Skatteverket går in och korrigerar det i efterhand normalt sett så de värden som står för 2015 lär nog gälla. (Dock kan Tesla i Sverige gå in och begära en "komplettering"/ändring till ett lägre förmånsvärde om de t ex sänker priserna av någon anledning. Vet dock inte om de är "skyldiga" att göra det om priset höjs ytterligare eller om Skatteverket bevakar sådant själva...)

Bygger jag idag en likadan specifikation fast en "vanlig S" bakhjulsdriven så hamnar den på 961" sen ska man lägga på P-tillägget som jag tror låg på ca 120" även om det inte går att beställa en sån idag. Så dagens pris för en motsvarande utrustad P85 (inklusive vagnsskadeförsäkring=19000 med i beräkningen) kan man säga skulle ha varit 1080" eller något sådant om den hade gått att beställa en bakhjulsdriven P-version. Det hade då blivit ca 8000kr i förmånsvärde om bilens förmånsgrundande pris också skulle vara 1080". Dock blir det ju inte riktigt så. Så om man jämför min P tillverkad 2014 med en vanlig bakhjulsdriven S-Business tillverkad 2015 så är min alltså en P-modell (mer effekt och P-specifik utrustning), har ungefär samma förmånsvärde som en bakhjulsdriven S85 Business och var 30" billigare att köpa om man räknar med att jag måste teckna vagsskadeförsäkring separat för 19". dessutom får jag den ju nu inom en månad ungefär! Så frågan är om man ska ta ut den på sommardäck och sen fixa vinterdäcken i höst eller? (Påverkar ju förmånsvärde, olika inköpspris om man köper de i samband med bilköp eller senare osv)

Skattemyndigheten använder sig av "tillverkningsdatum" för att bestämma förmånsvärde. Skatteverket bryr sig inte om "årsmodell", när den beställdes eller när den levererades och inte heller om den är begagnad/Demo förutsatta att den inte är många år gammal då det finns schablonvärden som gäller osv. Finns dock vissa som lyckats få igenom äldre entusiastbilar 60-70 tal till verkligt låga förmånsvärden även fast de kostar 500000-1000000kr (Jaguar E-Type, Ferrari mm). Vet dock inte riktigt hur OK detta är officiellt vid en skatterevision eller liknande misstänker att det bryter mot någon "generell" klausul som de skulle stödja sig mot för att upptaxera de som lyckats.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Leo skrev:
Skattemyndigheten använder sig av "tillverkningsdatum" för att bestämma förmånsvärde. Skatteverket bryr sig inte om "årsmodell", när den beställdes eller när den levererades och inte heller om den är begagnad/Demo förutsatta att den inte är många år gammal då det finns schablonvärden som gäller osv. Finns dock vissa som lyckats få igenom äldre entusiastbilar 60-70 tal till verkligt låga förmånsvärden även fast de kostar 500000-1000000kr (Jaguar E-Type, Ferrari mm). Vet dock inte riktigt hur OK detta är officiellt vid en skatterevision eller liknande misstänker att det bryter mot någon "generell" klausul som de skulle stödja sig mot för att upptaxera de som lyckats.
Nu har jag inte exakt koll, så ta siffrorna med en nypa salt.

Det finns några gränser, tex om bilen är över 6 år gammal och NYPRISET var under 180k så ska förmånsvärdet ändå beräknas på 180k. Det gagnar ju verkligen om du hittar ngt gammalt klassiskt jänke-järn som idag är värt miljoner.

Samtidigt så stjälper det för en stackars knegare som harvat runt i sin Skoda som kostade 90k ny - när den bilen blir 6 år gammal fördubblas förmånsvärdet. Sverige \o/
Skriv svar