Merkel tror tyska bilindustrin är efter
Moderator: Redaktion
Merkel tror tyska bilindustrin är efter
Nu har Angela Merkel sagt att hon tror att de tyska tillverkarna har hamnat efter i elbilsutvecklingen och att de kan skada den Tyska ekonomin. Även om de har börjat producera en del elbilar så ska de fortfarande vara beroende av Asien för sina elbilar vilket hon ser som ett stort problem.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... -onslaught
http://www.greencarreports.com/news/110 ... -onslaught
- Elbilisten
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Merkel tror tyska bilindustrin är efter
Det var bara några veckor sen Manfred Schoch som är facklig representant på BMW varnade för att de måste satsa mer på elbilar, annars riskerar hela koncernen att förlora elbilsledningen över andra biltillverkare. Är företagens ledningar inte medvetna om vad som händer utanför styrelserummen? Sitter de bara och bläddrar i tjocka reservdelskataloger? Kodak, Nokia och Facit var stora och självsäkra, de tjänade ju bra med pengar på deras produkter. Men...
http://europe.autonews.com/article/2016 ... ev-rollout
http://europe.autonews.com/article/2016 ... ev-rollout
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Merkel tror tyska bilindustrin är efter
Har inte läst artikeln än, men lite skoj om dom tror att dom ens har en ledning i elbilssegmentet alls att förlora lixomElbilisten skrev:Det var bara några veckor sen Manfred Schoch som är facklig representant på BMW varnade för att de måste satsa mer på elbilar, annars riskerar hela koncernen att förlora elbilsledningen över andra biltillverkare. Är företagens ledningar inte medvetna om vad som händer utanför styrelserummen? Sitter de bara och bläddrar i tjocka reservdelskataloger? Kodak, Nokia och Facit var stora och självsäkra, de tjänade ju bra med pengar på deras produkter. Men...
http://europe.autonews.com/article/2016 ... ev-rollout

Självindoktrinering?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Elbilisten
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Merkel tror tyska bilindustrin är efter
Nu var det inte min åsikt att det var BMW som hade ledningen
Det var bara delar av en mening kopierat från Recharge. Det företag som har ledningen är ju det där amerikanska som bygger 100% elbilar.
Men det intressanta / skrämmande är ju att det nu är facket och politikerna som oroar sig för att omställningen går så sakta att arbetstillfällen riskerar förloras. Det är ju faktiskt företagsledningens ansvar. Det hjälper inte att utrusta ånglok med GPS, uppkopplade pekskärmar, HUD, ABS-bromsar och backkamera. Det är fortfarande et ånglok...
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... pa-elbilar


http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... pa-elbilar
Re: Merkel tror tyska bilindustrin är efter
Det är väl snarare tvärtom, att politikerna och industrin oroar sig för att det kommer att gå för snabbt i och med att Kina trycker på och vill att alla ska köra elbil. (Ibland är det faktiskt ganska bra med diktaturer)Elbilisten skrev:... att det nu är facket och politikerna som oroar sig för att omställningen går så sakta att arbetstillfällen riskerar förloras...
Den tyska bilindustrin har ju bevisligen inte hängt med ens i den hittills ganska gemytliga takten som elbilarna utvecklades i. Nu, när det blir lite mer fart, får de problem. Roligt att den tyska regeringen inte kände till detta sedan tidigare. Jag läste originalartikeln i Der Spiegel, som urklippet ovan länkar till, och där framställs det som att man inte har tagit elbilsrevolutionen på allvar överhuvudtaget. Och det kan jag bara hålla med om.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Merkel tror tyska bilindustrin är efter
Det finns väl stor risk att starka krafter i både den gamla och nya världen (EU och USA) kommer att verka för samma strategi som den svenska regeringen och facket gjorde under varvs- och TEKO-kriserna i Sverige; man försökte i det längsta hålla gamla strukturer under armarna och blundade för den oundvikliga utvecklingen på området. Det slutade naturligtvis med ett jättemagplask och massor med arbetare som förlorade sina jobb ändå.
I EU kommer kanske en ohelig allians av företagsledningar, gammelingenjörer och fackförbund att försöka hindra övergången till elbilsproduktion. I USA lär tröga företagsledningar få hjälp att fortsätta vila i frid av den tillträdande presidenten.
I EU kommer kanske en ohelig allians av företagsledningar, gammelingenjörer och fackförbund att försöka hindra övergången till elbilsproduktion. I USA lär tröga företagsledningar få hjälp att fortsätta vila i frid av den tillträdande presidenten.
Re: Merkel tror tyska bilindustrin är efter
I princip är det ju det som redan sker. Utåt vill industrin ge sken av att de hänger med i utvecklingen, att de håller på och bygger elbilar (snart). Alla är ju i princip världsledande just nu. Men i bakgrunden lobbas det på bred front mot elbilar och för fortsatt användning av ångmaskiner. Bästa exemplet är ju det där berömda brevet som skickades till Trump dagen efter att han hade blivit utsedd till USAs största stolpskott (förlåt, nästa president). Det är jävligt bråttom för dem att stävja utvecklingen. Den saken är säker.Jerker skrev:I EU kommer kanske en ohelig allians av företagsledningar, gammelingenjörer och fackförbund att försöka hindra övergången till elbilsproduktion. I USA lär tröga företagsledningar få hjälp att fortsätta vila i frid av den tillträdande presidenten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Merkel tror tyska bilindustrin är efter
Javisst! Undrar var det första magplasket kommer?mati skrev:I princip är det ju det som redan sker. Utåt vill industrin ge sken av att de hänger med i utvecklingen, att de håller på och bygger elbilar (snart). Alla är ju i princip världsledande just nu. Men i bakgrunden lobbas det på bred front mot elbilar och för fortsatt användning av ångmaskiner. Bästa exemplet är ju det där berömda brevet som skickades till Trump dagen efter att han hade blivit utsedd till USAs största stolpskott (förlåt, nästa president). Det är jävligt bråttom för dem att stävja utvecklingen. Den saken är säker.Jerker skrev:I EU kommer kanske en ohelig allians av företagsledningar, gammelingenjörer och fackförbund att försöka hindra övergången till elbilsproduktion. I USA lär tröga företagsledningar få hjälp att fortsätta vila i frid av den tillträdande presidenten.
Re: Merkel tror tyska bilindustrin är efter
Det finns många som har beskrivit cyklerna som tycks vara oundvikliga i många sammanhang, såväl politiska som ekonomiska. Enklast har man visat det genom att beskriva företag som bärs upp av familjeklaner: Första generationen bygger upp, andra förvaltar, tredje låter det förfalla. (ett lysande undantag är Wallenberg som har lyckats klara sig många fler generationer).
Det är antagligen densamma mekanismen som verkar inom de stora etablerade biltillverkarna. De är inne i en fas där innovation inte får nåt utrymme utan det är en blandning mellan förvaltning och förfall. Man tror att man förvaltar när man förnekar och motarbetar utvecklingen mot elbilar. I själva verket är man inne i förfallfasen och kommer inte att klara sig om inte en ny, innovativ generation av företagsledare får ta över.
Det är antagligen densamma mekanismen som verkar inom de stora etablerade biltillverkarna. De är inne i en fas där innovation inte får nåt utrymme utan det är en blandning mellan förvaltning och förfall. Man tror att man förvaltar när man förnekar och motarbetar utvecklingen mot elbilar. I själva verket är man inne i förfallfasen och kommer inte att klara sig om inte en ny, innovativ generation av företagsledare får ta över.
Re: Merkel tror tyska bilindustrin är efter
Jag tror inte riktigt på samma magplask som vi har sett tidigare inom vissa andra sektorer. Bilindustrin är många länders heliga kossa, framförallt i Tyskland är man beredd att göra nästan vad som helst för att skydda/rädda sin industri. Jag tror snarare att det kommer att pytsas in massor med pengar för att rädda bilindustrin. Skattepengar såklart. Tyskland miljard-subventionerar t.ex. fortfarande sina olönsamma kolgruvor med skattepengar. Visserligen ska de äntligen sluta med detta vansinne 2018, men ändå. Det har pågått i årtionden, bara för att hålla liv i den gamla skiten som inte har gått med vinst sedan urminnes tider. Man säger att man ska rädda jobben. Redan på 90-talet har någon räknat ut att det skulle bli billigare för staten att lägga ner alla kolgruvor och ge pengarna direkt till dem som blir arbetslösa. Men nej, man skulle hålla fast vid det som var bra en gång i tiden.
Jag tror att samma sak kommer att ske med bilindustrin.
Jag tror att samma sak kommer att ske med bilindustrin.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14