Moderator: Redaktion
Min bil visar 1 km/h mer än GPS-hastighet upp till ca. 90 km/h, sedan visar den 2 km/h mer än GPS-hastighet.gellerstam skrev:Hur stämmer hastighetsmätaren jmf med GPS hastighet?
Du får köra så fort du vill. Men jag kan förstå att Tesla inte kan garantera att autopiloten kan hantera alla förhållanden i alla hastigheter. Det är inte konstigare än att autopiloten bara funkar i upp till 160 km/h i mitt tycke.P_EL skrev:Det är väl här någonstans Tesla behöver fundera igenom vem som är "herre över bilen", Tesla eller ägaren. Visst ska default alltid vara 100% i linje med lagar och förordning men så länge gaspedalen i bilar inte är spärrad till exakt hastighetsgräns bör olika hjälpmedel vara justerbara med en setting som ägaren förfogar över för att anpassa till sin körstil. Jag bävar för en framtida självkörande taxi som ut till flyget ligger exakt på hastighetsgränsen när man är lite sen till sin flight...
Äntligen!mahulkp skrev:Nu är maxhastigheten sänkt från +10 km/h till 0 vid körning med Autopilot på vägar med "restricted speed". Fick sw 2.48.16 installerad igår.
Eller att den bara tillåter högertrafik och stannar för rött ljus.danni skrev:Du får köra så fort du vill. Men jag kan förstå att Tesla inte kan garantera att autopiloten kan hantera alla förhållanden i alla hastigheter. Det är inte konstigare än att autopiloten bara funkar i upp till 160 km/h i mitt tycke.P_EL skrev:Det är väl här någonstans Tesla behöver fundera igenom vem som är "herre över bilen", Tesla eller ägaren. Visst ska default alltid vara 100% i linje med lagar och förordning men så länge gaspedalen i bilar inte är spärrad till exakt hastighetsgräns bör olika hjälpmedel vara justerbara med en setting som ägaren förfogar över för att anpassa till sin körstil. Jag bävar för en framtida självkörande taxi som ut till flyget ligger exakt på hastighetsgränsen när man är lite sen till sin flight...
På "Restricted Roads" som skall vara vägar med mötande trafik vilket dock inte alltid är korrekt så anpassar ju AP sig efter skyltarna så länge hastigheten man satt är högre än den på skyltarna. Jag använder det på en strecka till och från jobbet där det är omväxlande 40 och 70. Sätter jag AP till 80 km/h så kommer den omväxlande automagiskt sänka och höja hastigheten efter hastighetsbegränsningen (dock +10km/h för mig med 7.1).Bjelke skrev:Ja alltså den justerar inte hastigheten efter skyltarna (än) utan det här gäller bara "restricted roads" vad jag vet än så länge, men det är väl på G att
den ska justera hastigheten fullt ut efter skyltarna, eller minns jag helt fel här?
Har vi fått ngn vettig förklaring till varför dom inte hanterar det lika på alla vägar? Det är ju en klart önskvärd funktion juSvenssons skrev:På "Restricted Roads" som skall vara vägar med mötande trafik vilket dock inte alltid är korrekt så anpassar ju AP sig efter skyltarna så länge hastigheten man satt är högre än den på skyltarna. Jag använder det på en strecka till och från jobbet där det är omväxlande 40 och 70. Sätter jag AP till 80 km/h så kommer den omväxlande automagiskt sänka och höja hastigheten efter hastighetsbegränsningen (dock +10km/h för mig med 7.1).Bjelke skrev:Ja alltså den justerar inte hastigheten efter skyltarna (än) utan det här gäller bara "restricted roads" vad jag vet än så länge, men det är väl på G att
den ska justera hastigheten fullt ut efter skyltarna, eller minns jag helt fel här?
Misstänker att vissa vägar felaktigt inte är specade som vägar med mötande trafik i navigering/kartor. Dessutom så tycker jag att även vägar med endast heldragen mittlinje borde ha denna begränsning. Visserligen sant att mötande trafik inte får köra in i din fil men det finns ju inget direkt hinder för mötande bilar att göra så. Det är lite annorlunda på vägar med hinder så som 2+1 vägar eller motorvägar.Bjelke skrev:Har vi fått ngn vettig förklaring till varför dom inte hanterar det lika på alla vägar? Det är ju en klart önskvärd funktion juSvenssons skrev:På "Restricted Roads" som skall vara vägar med mötande trafik vilket dock inte alltid är korrekt så anpassar ju AP sig efter skyltarna så länge hastigheten man satt är högre än den på skyltarna. Jag använder det på en strecka till och från jobbet där det är omväxlande 40 och 70. Sätter jag AP till 80 km/h så kommer den omväxlande automagiskt sänka och höja hastigheten efter hastighetsbegränsningen (dock +10km/h för mig med 7.1).Bjelke skrev:Ja alltså den justerar inte hastigheten efter skyltarna (än) utan det här gäller bara "restricted roads" vad jag vet än så länge, men det är väl på G att
Dessutom skulle det ju kunna vara en inställning om man vill ha det aktiverat eller inte...
En annan sak jag känner igen, på första bilden Rixfm och på andra bilden Mix megapol. Sedan 8an så byter min bil från Rixfm till Mix titt som tätt. Väldigt irriterande.Nicklas skrev:Äntligen!mahulkp skrev:Nu är maxhastigheten sänkt från +10 km/h till 0 vid körning med Autopilot på vägar med "restricted speed". Fick sw 2.48.16 installerad igår.
- detta har jag väntat på... Nu närmar vi oss att man faktiskt kan använda AP såsom den demonstrerades (alltså att den automatiskt ändrar hastigheten vid vägskyltar).
som det varit förut har jag varit tvungen att manuellt sänka på 50-sträckorna mellan 70 och 80... Nu löser alltså bilen äntligen det själv
160??? Min klarar bara AP upp till 150 sedan skriker den.danni skrev:Du får köra så fort du vill. Men jag kan förstå att Tesla inte kan garantera att autopiloten kan hantera alla förhållanden i alla hastigheter. Det är inte konstigare än att autopiloten bara funkar i upp till 160 km/h i mitt tycke.P_EL skrev:Det är väl här någonstans Tesla behöver fundera igenom vem som är "herre över bilen", Tesla eller ägaren. Visst ska default alltid vara 100% i linje med lagar och förordning men så länge gaspedalen i bilar inte är spärrad till exakt hastighetsgräns bör olika hjälpmedel vara justerbara med en setting som ägaren förfogar över för att anpassa till sin körstil. Jag bävar för en framtida självkörande taxi som ut till flyget ligger exakt på hastighetsgränsen när man är lite sen till sin flight...
Du har säkert rätt, jag tog 160 från minnet men det är nog fel isåfall.Pontus skrev:160??? Min klarar bara AP upp till 150 sedan skriker den.danni skrev:Du får köra så fort du vill. Men jag kan förstå att Tesla inte kan garantera att autopiloten kan hantera alla förhållanden i alla hastigheter. Det är inte konstigare än att autopiloten bara funkar i upp till 160 km/h i mitt tycke.P_EL skrev:Det är väl här någonstans Tesla behöver fundera igenom vem som är "herre över bilen", Tesla eller ägaren. Visst ska default alltid vara 100% i linje med lagar och förordning men så länge gaspedalen i bilar inte är spärrad till exakt hastighetsgräns bör olika hjälpmedel vara justerbara med en setting som ägaren förfogar över för att anpassa till sin körstil. Jag bävar för en framtida självkörande taxi som ut till flyget ligger exakt på hastighetsgränsen när man är lite sen till sin flight...
I mitt fall var det Tesla tekniker som lyssnat på Rix FM så jag bytte själv till Mix megapol. Däremot händer det då och då att bilen tappar inställningen på tex vilken tunein-kanal eller Spotify-låt som spelats och istället står på en FM kanal när jag kommer till bilen.Pontus skrev:En annan sak jag känner igen, på första bilden Rixfm och på andra bilden Mix megapol. Sedan 8an så byter min bil från Rixfm till Mix titt som tätt. Väldigt irriterande.Nicklas skrev:Äntligen!mahulkp skrev:Nu är maxhastigheten sänkt från +10 km/h till 0 vid körning med Autopilot på vägar med "restricted speed". Fick sw 2.48.16 installerad igår.
- detta har jag väntat på... Nu närmar vi oss att man faktiskt kan använda AP såsom den demonstrerades (alltså att den automatiskt ändrar hastigheten vid vägskyltar).
som det varit förut har jag varit tvungen att manuellt sänka på 50-sträckorna mellan 70 och 80... Nu löser alltså bilen äntligen det själv