Prishöjning imorgon torsdag 8/12
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Prishöjning imorgon torsdag 8/12
Gäller och passa på
Prishöjningen kommer vara kännbar och man kan alltid avboka inom 14 dagar i fall det inte blir nån eller att man ångrar sig
Du får gärna använda min länk och spara 8k till
http://---
Prishöjningen kommer vara kännbar och man kan alltid avboka inom 14 dagar i fall det inte blir nån eller att man ångrar sig
Du får gärna använda min länk och spara 8k till
http://---
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Prishöjning imorgon torsdag 8/12
Nu fick jag också mail från en Tesla säljare att prishöjningen kommer troligtvis imorgon och med så mycket som 6-7% eftersom jag håller på att beställa en till Tesla..
Så ni som skall beställa passa på idag..
Så ni som skall beställa passa på idag..
Har det varit mer än en prishöjning i höst.
Kollat på S60 och i september kostade den 748 000 naken, i november 783 000 och nu ser jag att den kostar 805 100 i konfiguratorn.
Tittar jag fel, har jag missat nån annan prishöjning eller har den redan slagit igenom?
Kollat på S60 och i september kostade den 748 000 naken, i november 783 000 och nu ser jag att den kostar 805 100 i konfiguratorn.
Tittar jag fel, har jag missat nån annan prishöjning eller har den redan slagit igenom?
Det kom en mindre på ca 2% den 22/11 men endast på baspriset pga dyrare komponenter eller liknandezeb skrev:Har det varit mer än en prishöjning i höst.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Känns som att om inte kronan börjar stärkas inom kort så blir det nog rätt många hoppfulla Model 3-ägare som behöver bryta sin reservation om den landar på 500k istället för 400k.
Model S85D -15, "Voltaire"
Ja just det - nu trillade polletten ner...chpaulin skrev:Det kom en mindre på ca 2% den 22/11 men endast på baspriset pga dyrare komponenter eller liknandezeb skrev:Har det varit mer än en prishöjning i höst.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Kom en allmän i oktober.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
De höjde först från 748 000 till 783 000 för att kompensera att dollarn hade stigit från ungefär 8,15 till 8,60 och sen för någon vecka sen så höjde de priset även i USA på den billigaste med $2000 vilket blev lite mer än 20 000 här i Sverige.zeb skrev:Har det varit mer än en prishöjning i höst.
Som jag skrev i ett annat inlägg tror jag att en hyfsat utrustad Model 3 kommer att kosta nästan lika mycket som de första Model S gjorde för 2-3 år sedan. Tack vare den svaga kronan. Vet inte vem man får tacka för det...Seregon skrev:Känns som att om inte kronan börjar stärkas inom kort så blir det nog rätt många hoppfulla Model 3-ägare som behöver bryta sin reservation om den landar på 500k istället för 400k.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, tesla får nog snart tänka om här och öppna fabrik i Europa..
En model 3 för 500-600ksek blir nog ingen försäljningssuccé
Fast det hjälper nog inte oss med den skräpvaluta vi har..
Verkar som ju Amparea-e blir orimlig dyr också. Skall bli intressant och se hur Opel hanterar det..
En model 3 för 500-600ksek blir nog ingen försäljningssuccé
Verkar som ju Amparea-e blir orimlig dyr också. Skall bli intressant och se hur Opel hanterar det..
Jag tänker i alla fall inte byta bort min Model S mot en Model 3. Den skulle i så fall blivit vår andrabil, men det är självklart fullkomligt uteslutet om priset hamnar runt eller t.o.m. över halvmiljonen. Jag funderar nästan om jag ska avboka redan nu. Hade tänkt att vänta lite, men de 10tkr som ligger hos Tesla är nog inte för dem i alla fall.jos32 skrev:Ja, tesla får nog snart tänka om här och öppna fabrik i Europa..
En model 3 för 500-600ksek blir nog ingen gigantisk försäljningssuccé
Jo men med Trump kan det snabbt gå åt andra hållet för dollarn så jag avvaktar...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
En Tesla springer mer och mer ifrån mig med dessa prishöjningar. Tur att man aldrig la en reservation på model 3. Det hade varit pengar som hade lagts undan i onödan. Min framtida Tesla kommer behöva kosta runt 400 000 som mest för att jag ska kunna ha råd. Fast har inte planerat nått bilköp nu förrän runt 2020 kanske, mycket kan hända tills dess. Får väl vara hoppas på att dollarn rasar.
Senast redigerad av Vasp, redigerad totalt 1 gånger.
Har man problem med att lägga undan 10 000kr så kanske man inte ska ge sig in på ett bilköp för 400 000kr? Har du inte redan reserverat så lär du inte heller få någon M3 till 2020 skulle jag gissa.Vasp skrev:En Tesla springer mer och mer ifrån mig med dessa prishöjningar. Tur att man aldrig la en reservation på model 3. Det hade varit pengar som hade lagts undan i onödan. Min framtida Tesla kommer behöva kosta runt 400 000 som mest för att jag ska kunna ha råd. Fast har inte planerat nått bilköp nu förrän runt 2020 kanske mycket kan hända tills dess. Får väl vara hoppas på att dollarn rasar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det stora problemet är som sagt vår svaga krona, inte en stark dollar.
Men det ger ju fördelar till den svenska industrin så det är inte bara dåligt.
Men det ger ju fördelar till den svenska industrin så det är inte bara dåligt.
Model Y LR AWD 2022
HelectriC skrev:Har man problem med att lägga undan 10 000kr så kanske man inte ska ge sig in på ett bilköp för 400 000kr? Har du inte redan reserverat så lär du inte heller få någon M3 till 2020 skulle jag gissa.Vasp skrev:En Tesla springer mer och mer ifrån mig med dessa prishöjningar. Tur att man aldrig la en reservation på model 3. Det hade varit pengar som hade lagts undan i onödan. Min framtida Tesla kommer behöva kosta runt 400 000 som mest för att jag ska kunna ha råd. Fast har inte planerat nått bilköp nu förrän runt 2020 kanske mycket kan hända tills dess. Får väl vara hoppas på att dollarn rasar.
Inga problem med att lägga undan 10000. Fast 10000 kan man kul för eller låta dom arbeta för en. De 400 000 jag pratar om är utan lån eller så. Vägrar att låna pengar för att köpa bil. Och det är först runt 2020 som det börjar bli aktuellt. Vill egentligen ha model y över model 3 så kommer nog behöva vänta längre än så. Jag lägger just nu undan cirka 80 000 per år som är tänkt gå till framtida bilköp. Men jag tänker inte lägga mer än 400 000. Nånstans måste man dra en gräns.
Håller med. Jag har också alltid in i det sista försökt att undvika ta billån. Man hinner nästan inte betala lånet i samma takt som bilen rasar i värde, och till sist sitter man kanske med ett lån som är högre än vad bilen är värd. Dessutom betraktar jag en bil som en förbrukningsvara och sådant vill jag inte låna pengar till. Jag gjorde ett undantag för Teslan, men jag hoppas att det kommer att förbli just det. Ett undantag. Visst skulle man ha råd med det, men det finns ju lite annat i livet också.Vasp skrev:Inga problem med att lägga undan 10000. Fast 10000 kan man kul för eller låta dom arbeta för en. De 400 000 jag pratar om är utan lån eller så. Vägrar att låna pengar för att köpa bil. Och det är först runt 2020 som det börjar bli aktuellt. Vill egentligen ha model y över model 3 så kommer nog behöva vänta längre än så. Jag lägger just nu undan cirka 80 000 per år som är tänkt gå till framtida bilköp. Men jag tänker inte lägga mer än 400 000. Nånstans måste man dra en gräns.
Blir Model 3 så dyr som det nu kanske lutar åt så får det helt enkelt vara.
Blir Model 3 alldeles för tokdyr så får man sikta in sig på en begangnad Model X, för dragkrok lär inte dyka upp på gamla Model S.
Problemet är bara att beg-priserna inte faller nämnvärt när nypriset samtidigt skjuter iväg uppåt.LarsL skrev:Blir Model 3 alldeles för tokdyr så får man sikta in sig på en begangnad Model X, för dragkrok lär inte dyka upp på gamla Model S.
Blir spännande att se när höjningen slår igenom. Senast började de ju skrämmas nästan en månad innan de tillslut höjde. Ryktena dök upp i september, upprepades flera gånger och höjningen slog tillslut igenom någon vecka in i oktober om jag minns rätt. Lagom till kvartalsslut och deadline på referralprogrammet.
Om jag var säljchef skulle jag ge mina säljare sådana verktyg för att driva hem kvartalsmålen. Så känns inte otroligt att den nu ryktade prishöjningen slår igenom tidigt i januari efter att vi blivit skrämda att trycka på avtryckaren ett par gånger.
Inget fel med det egentligen. Bra teknik att knuffa de som är nära över tröskeln. Men senast började det smaka lite beskt när säljarna till flera olika kunder "bekräftade" att höjning skulle ske ett visst datum som sedan inte visade sig stämma. Hoppas det inte är mönster som upprepas, för det undergräver snabbt ens tillit till säljarna.
Just, det - de är ju formellt sett inte säljare heller.
Om jag var säljchef skulle jag ge mina säljare sådana verktyg för att driva hem kvartalsmålen. Så känns inte otroligt att den nu ryktade prishöjningen slår igenom tidigt i januari efter att vi blivit skrämda att trycka på avtryckaren ett par gånger.
Inget fel med det egentligen. Bra teknik att knuffa de som är nära över tröskeln. Men senast började det smaka lite beskt när säljarna till flera olika kunder "bekräftade" att höjning skulle ske ett visst datum som sedan inte visade sig stämma. Hoppas det inte är mönster som upprepas, för det undergräver snabbt ens tillit till säljarna.
Just, det - de är ju formellt sett inte säljare heller.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Så var det för mig, jag knuffade mig själv över tröskeln till köp i september. Bland det bästa jag gjort då jag nu har Teslan stående på gården
Att den efter flera prishöjningar inte står i samma pris idag gör ju att beslutet kändes än mer rätt!

2016 Model S 75
Samma här. Fast jag valde framskjuten leverans till mars, så jag får fortfarande åka i bullrig Ford. Lyllos dig! 

2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Min S60D har med dagens prishöjning, höjts från 802.000kr till 886.200kr.
Gratis laddning borde vara värt 20.000kr, totalt 104.200kr i vinst.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Men gratis laddning ingår fortfarande i dagens pris så det kan du inte räkna hem. Men det blir spännande att se vad som händer med priset 1/1 -17 när den obegränsade laddningen försvinner.Zalman3 skrev:Min S60D har med dagens prishöjning, höjts från 802.000kr till 886.200kr.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
För mig fungerade det precis tvärtom när de skrämdes med prishöjning "efter helgen". Jag stressade med beslutet över helgen och slog stopp så det blev ingen affär. Med en jämn prisbild över ett år som andra tillverkare hade kanske resultatet blivit ett helt annat, gillar att fundera länge innan jag slår till på något.Jensa skrev:Så var det för mig, jag knuffade mig själv över tröskeln till köp i september. Bland det bästa jag gjort då jag nu har Teslan stående på gårdenAtt den efter flera prishöjningar inte står i samma pris idag gör ju att beslutet kändes än mer rätt!
Men jag uppskattar verkligen att de helt följer dollarn i sina priser och inte bara rycker dem ur luften som andra tillverkare gör. Där har kostnaden för bilen inget samband med dess pris... om man säger så.