Köpa privat eller leasa en Tesla på företaget?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Köpa privat eller leasa en Tesla på företaget?

Inlägg av +46 »

Det är ganska exakt 18 månader sedan som jag hämtade ut min S85D. När jag beställde den så började priset på 817 300:- inklusive moms. Idag börjar priset på 1 122 800:- inklusive moms för en S90D. En skillnad på 305 500:-
Alla bilkalkyler som jag sett bygger på att bilen minskar i värde, särskilt de första två åren. Det har i sin tur gjort att det har varit mer ekonomiskt fördelaktigt att leasa en ny bil på företaget och skatta för förmånen jämfört med att köpa den privat. Frågan är om detta fortfarande gäller för en Tesla?
Den dramatiska prisutvecklingen på en Tesla påminner mer om hur det en gång var med segelbåtar i Sverige. Den som köpte en flera år gammal båt fick betala mer för den än vad båten kostade som ny.
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Re: Köpa privat eller leasa en Tesla på företaget?

Inlägg av Niclas »

Helt galen prisutveckling! Min specade P100D blev 100k dyrare över natten. Otroligt synd att det är svindyrt att köpa model X och S.
Undrar verkligen vad model 3 kommer att kosta i rimligt utförande.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Niclas skrev:
Helt galen prisutveckling! Min specade P100D blev 100k dyrare över natten. Otroligt synd att det är svindyrt att köpa model X och S.
Va det en x eller s du best?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

S
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Niclas skrev:
Grattis!
Jag tror att P100D kommer att bli ett eftertraktat samlarobjekt i Sverige. Inte minst pga att det framtida utbudet av begagnade bilar begränsas till sålda bilar i Europa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

+46 skrev:
Det är ganska exakt 18 månader sedan som jag hämtade ut min S85D. När jag beställde den så började priset på 817 300:- inklusive moms. Idag börjar priset på 1 122 800:- inklusive moms för en S90D. En skillnad på 305 500:-
Alla bilkalkyler som jag sett bygger på att bilen minskar i värde, särskilt de första två åren. Det har i sin tur gjort att det har varit mer ekonomiskt fördelaktigt att leasa en ny bil på företaget och skatta för förmånen jämfört med att köpa den privat. Frågan är om detta fortfarande gäller för en Tesla?
Den dramatiska prisutvecklingen på en Tesla påminner mer om hur det en gång var med segelbåtar i Sverige. Den som köpte en flera år gammal båt fick betala mer för den än vad båten kostade som ny.
Det kan ju mycket väl vara så att det hade varit smartare att köpa en Tesla privat 2014 än att leasa den på företaget, trots det sjukt låga förmånsvärdet, i och med värdeutvecklingen. Men hur skulle man ha vetat det? Och hur kan man veta idag om den prisutvecklingen kommer fortsätta? Det känns ju ganska osannolikt med tanke på hur dyra de är idag. Man kan ju bara fatta beslut baserat på den info man faktiskt har, och då blir ju beslutet att köpa på firman oavsett.

Om du kunde förutsett att t.ex. dollarn skulle rusa som den gjort så hade det nog ändå varit smartare att leasa bilen på firman och investera dina privata pengar i något som är knutet till dollarn (varför inte Tesla-aktier).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

danni skrev:
+46 skrev:
Det kan ju mycket väl vara så att det hade varit smartare att köpa en Tesla privat 2014 än att leasa den på företaget, trots det sjukt låga förmånsvärdet, i och med värdeutvecklingen. Men hur skulle man ha vetat det? Och hur kan man veta idag om den prisutvecklingen kommer fortsätta? Det känns ju ganska osannolikt med tanke på hur dyra de är idag. Man kan ju bara fatta beslut baserat på den info man faktiskt har, och då blir ju beslutet att köpa på firman oavsett.

Om du kunde förutsett att t.ex. dollarn skulle rusa som den gjort så hade det nog ändå varit smartare att leasa bilen på firman och investera dina privata pengar i något som är knutet till dollarn (varför inte Tesla-aktier).
Såklart, att det alltid är lätt att vara efterklok när man har facit i hand.. ;)
Men det jag ville uppmärksamma är att det inte finns några givna sanningar eftersom alla bilkalkyler alltid utgår ifrån en stor värdeminskning. Något som hittills inte har varit applicerbart på en Tesla av många olika skäl, inklusive dollarkurs.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det går ju inte att veta i förväg hur utvecklingen blir. Annars hade vi alla varit rika som troll. Eller inte. Jag hade tur en gång. Jag sålde en bostadsrätt i Tyskland som jag hade ärvt våren 2009. Det var rena slumpen att det blev just det datumet. Kronans växelkurs mot euron var 11,4 den dagen! Mitt i prick kan man säga. Det är mycket tack vare denna lilla tillfällighet att jag äger en Tesla idag. Så sett borde jag egentligen hålla käften och inte alls klaga bara för att kronan är relativt svag idag igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
Det går ju inte att veta i förväg hur utvecklingen blir. Annars hade vi alla varit rika som troll. Eller inte. Jag hade tur en gång. Jag sålde en bostadsrätt i Tyskland som jag hade ärvt våren 2009. Det var rena slumpen att det blev just det datumet. Kronans växelkurs mot euron var 11,4 den dagen! Mitt i prick kan man säga. Det är mycket tack vare denna lilla tillfällighet att jag äger en Tesla idag. Så sett borde jag egentligen hålla käften och inte alls klaga bara för att kronan är relativt svag idag igen.
För att anspela på andra trådar som kritiserar nuvarande regering/finansminister för dagens eurokurs kan man ju undra vad vi hade för tomte till finansminister då om kursen var på 11,40 SEK/EUR.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
mati skrev:
För att anspela på andra trådar som kritiserar nuvarande regering/finansminister för dagens eurokurs kan man ju undra vad vi hade för tomte till finansminister då om kursen var på 11,40 SEK/EUR.
Det var väl samma tomte. Fast då hade han fortfarande hästsvans. :D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar