Krav för free Sc? Beställa i år + leverans senast 1: april

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Krav för free Sc? Beställa i år + leverans senast 1: april

Inlägg av Frodo »

Många skriver i forumet att det räcker med att man beställer före 1/1-17 med snabbast möjlig leverans. Stämmer det?
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Krav för free Sc? Beställa i år + leverans senast 1: apr

Inlägg av Svenssons »

Frodo skrev:
Många skriver i forumet att det räcker med att man beställer före 1/1-17 med snabbast möjlig leverans. Stämmer det?
Det ska stämma ja, alla bilar beställda före årsskiftet och där man inte tar senare leverans skall ha fri tillgång till SuC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Frodo skrev:
I princip JA
Kolla med Sixt om du ska ta på företaget så får du priset som var innan höjning i alla fall fram till den 19
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jag fick mail från säljare som jag tolkar att det bara är om leverans sker innan april oberoende om man valt det eller ej, så det kan vara värt att kolla upp.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

HelectriC skrev:
Jag fick mail från säljare som jag tolkar att det bara är om leverans sker innan april oberoende om man valt det eller ej, så det kan vara värt att kolla upp.
Det skall vara fri SuC så länge man väljer tidigast möjliga leverans. Väljer man däremot mars och den kommer i April verkar det inte vara säkert att man får fri SuC. Lite oklart är det om man kan få fri SuC när väl konfiguratorn börjar visa April som leveransmånad.

Jag skulle snacka med Sixt som verkar ha ett gäng förbeställningar och dessutom 6% billigare än i konfiguratorn.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

chpaulin skrev:
HelectriC skrev:
Det skall vara fri SuC så länge man väljer tidigast möjliga leverans. Väljer man däremot mars och den kommer i April verkar det inte vara säkert att man får fri SuC. Lite oklart är det om man kan få fri SuC när väl konfiguratorn börjar visa April som leveransmånad.

Jag skulle snacka med Sixt som verkar ha ett gäng förbeställningar och dessutom 6% billigare än i konfiguratorn.
Jag frågade en säljare så var det deras första leveransdatum som gäller. Dvs, säger dom mars vid beställning men själva mjölkar fram så gäller det ändå.

Det strider dock mot Elins ord "take delivery" och i kombination med kvartalsekonomin...

Tesla är ju inte mycket att lita på. Jag väntar fortfarande på att min bil ska kunna låta mig kliva ur vid dörren och sen åker och ställer sig i garaget. Likaså skulle den ha en självstängande laddlucka...

Två år har passerat på de punkterna. Att vända kappan efter vinden och komma med efterhandskonstruktioner har hänt mer än en gång.

Enda sättet att vara säker nu är att köpa en lagerbil.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Vi kan vara ganska säkra på att Tesla vill leverera så många bilar de kan i Q4 och sedan i Q1 vilket betyder att om det är fysikt möjligt för Tesla att leverera bilen innan 31/3 så kommer de göra allt de kan för att få till det.

Tesla kontrollerar dock inte allt. Beställer man för sent kanske bilen inte får plats på båten till Tillburg och då kan det dröja. Båten din bil står på kan bli försenad pga väder osv.

Som dstr säger är det enda 100%-iga säkra är att köpa en lagerbil som redan finns i Europa.

Jag skulle önska att Tesla svart på vitt säger vad som gäller i denna fråga. Varför finns datumet 1/1 om det egentligen är att ta leverans innan 31/3 som gäller. Alla bor inte granne med fabriken i Freemont Elon!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Låter ju totalt ologiskt att man inte skulle få gratis SuC om man beställer innan 1/1 och vill ha leverans ASAP, då ligger ju allt i händerna på Tesla att leverera i tid.
Tja kanske upprepade av vad andra sagt men låter ju bisarrt om man inte får free SuC pågrund av att tesla inte klarar leverera i tid.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inlägg av Frodo »

Innan jag bekräftade köp 28 november stod det leverans slutet februari. När jag bekräftade hoppade leveranstiden fram i bekräftelsen till slutet mars-april!.
Lurendejeri om den kommer i april utan Sc.
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

chpaulin skrev:
Vi kan vara ganska säkra på att Tesla vill leverera så många bilar de kan i Q4 och sedan i Q1 vilket betyder att om det är fysikt möjligt för Tesla att leverera bilen innan 31/3 så kommer de göra allt de kan för att få till det.

Tesla kontrollerar dock inte allt. Beställer man för sent kanske bilen inte får plats på båten till Tillburg och då kan det dröja. Båten din bil står på kan bli försenad pga väder osv.

Som dstr säger är det enda 100%-iga säkra är att köpa en lagerbil som redan finns i Europa.

Jag skulle önska att Tesla svart på vitt säger vad som gäller i denna fråga. Varför finns datumet 1/1 om det egentligen är att ta leverans innan 31/3 som gäller. Alla bor inte granne med fabriken i Freemont Elon!
Som jag fattar det så gäller inte fri SuC om du beställer efter 1/1, även ifall du tar leverans före 1/4. Bilar beställda före 1/1 borde kunna levereras före 1/4 utan problem, även till norra Europa.

Tesla tittar endast på levererade bilar i de officiella siffrorna så detta kommer inte påverka siffrorna för Q4 utan det är Q1 som kommer påverkas. Misstänker att det är någon som kommer ändras 1/4 vad gäller SuC förutom att de vill ha så många bilar levererade före kvartalsslut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag skulle vilja tolka det som (utan att vara jurist eller läst avtalstexten ) att beställer man under 2016 gäller gammla reglerna. 1/1 2017 gäller nya med start före 1 april som sista leveransdagen att få fri scanvändning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Mickep skrev:
Jag skulle vilja tolka det som (utan att vara jurist eller läst avtalstexten ) att beställer man under 2016 gäller gammla reglerna. 1/1 2017 gäller nya med start före 1 april som sista leveransdagen att få fri scanvändning.
Nej. Beställer du efter 1/1 så är det kört, oavsett leveranstid.

https://www.tesla.com/sv_SE/blog/update ... edirect=no
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

dstr skrev:
Mickep skrev:

Enligt Teslas sida så få bilar beställa efter 1/1 att få begränsad fri laddning. Längre ner i texten står att bilar beställda innan 1/1 inte påverkas av begränsningen.

Hur blir det då med bilar som beställs 1/1? :? Men de har kanske stängt då. Det är ju nyårsdagen. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
dstr skrev:
Mickep skrev:

Enligt Teslas sida så få bilar beställa efter 1/1 att få begränsad fri laddning. Längre ner i texten står att bilar beställda innan 1/1 inte påverkas av begränsningen.

Hur blir det då med bilar som beställs 1/1? :? Men de har kanske stängt då. Det är ju nyårsdagen. ;)
Internet stänger inte :)
Och tesla kan man bara beställa online
Kan vara värt att läsa tesla sidan på engelska USA och sparka vem än sköter den svenska översättningen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
dstr skrev:
Mickep skrev:

Kan vara värt att läsa tesla sidan på engelska USA och sparka vem än sköter den svenska översättningen
It's not the fart that kills, it's the smell!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep

Inlägg av Mickep »

Nicke Nyfiken skrev:
dstr skrev:
Mickep skrev:

Tydliga besked? Påverkas de som beställer under 2016?
Förstår att folket som beställt innan pressmeddelandet satte kaffet i halsen för det ändrar en del av budgeten. Min post var hur jag önskade att det var då den gav en viss respit. Men att beställa efter 1/1 kräver nog att man har starka nerver.(tänk om de sänker priset för att kompensera för förlusten av fri sc)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
dstr skrev:
Mickep skrev:

Tydliga besked? Påverkas de som beställer under 2016?
Förstår att folket som beställt innan pressmeddelandet satte kaffet i halsen för det ändrar en del av budgeten. Min post var hur jag önskade att det var då den gav en viss respit. Men att beställa efter 1/1 kräver nog att man har starka nerver.(tänk om de sänker priset för att kompensera för förlusten av fri sc)
Tycker det har varit rätt tydligt att om du beställer bil efter årsskiftet så är det 400kWh per år som gäller, beställer du före årsskiftet och tar leverans före 1/4 så är det fri SuC. Beställer du före årsskiftet men väljer leverans efter kvartalsskiftet så är det ändå 400kWh/år som gäller.

Gränslandet där det kanske är lite oklart är om du beställer under 2016 men får pga Tesla senare leverans än 1/4 trotts att du vill ha leverans ASAP även ifall jag här tror att du får fri tillgång till SuC.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

e5m1r skrev:
Nu skämtar du va? Klart internet är stängt när det är helgdag. Och det finns väl ingen vettig människa som köper saker på internet? :o
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar