Hur mycket drar era bilar på. Natten?
Moderator: Redaktion
Hur mycket drar era bilar på. Natten?
Kallt inatt, ett par minus igår när jag ställde bilen, ca -7 i morse.
Hade 94 km kvar när jag ställde bilen igår ca kl 21.30
Nu i morse, ca kl 07 så hade jag 82 km.
Dvs mer än 1 km / timme i urladdning.
Är detta normalt?
Vad drar era bilar om ni inte har dem inkopplade?
På ca 20 minuter tappade jag nästan 10 km till när jag förvärmde. Detta kan jag dock förstå då värmaren lär ta mycket effekt i -7.
/Jocce
Är detta normalt?
På ca 20 minuter tappade jag nästan 10 km till när jag förvärmde. Detta kan jag dock förstå då värmaren lär ta mycket effekt i -7.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Hur mycket drar era bilar på. Natten?
Min är inkopplad och har laddats till 80% inatt. Ändå så har jag bara 300km typical range nu på morgonen. Det brukar ligga runt 310km i vanliga fall. Det är alltså i mitt fall enbart det kalla batteriet som gör att jag har tappat en mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
-18 i morse och det hade försvunnit ett antal km men kom inte ihåg att kolla exakt
tror det hade försvunnit typ 15km...
(ej inkopplad)

(ej inkopplad)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är väl helt normalt batterivärmen ligger väl o värmer lite då och då den är på 6 kW.Jocce skrev:Kallt inatt, ett par minus igår när jag ställde bilen, ca -7 i morse.
Är detta normalt?
/Jocce
Det är väl ingen mening att förvärma bilen om den inte är inkopplad mer än att få isfritt men det är väl några minuter bara ? Startar du värmaren i -7 i 20min så drar den 6kWh delat med 3 vilket ger 2kWh vilket är ca en mils räckvidd.
Det jag misstänkte.jjmaskin skrev:Det är väl helt normalt batterivärmen ligger väl o värmer lite då och då den är på 6 kW.
Det är väl ingen mening att förvärma bilen om den inte är inkopplad mer än att få isfritt men det är väl några minuter bara ? Startar du värmaren i -7 i 20min så drar den 6kWh delat med 3 vilket ger 2kWh vilket är ca en mils räckvidd.
Meningen med värmaren är, då jag ändå vet att jag kommer plugga in på jobbet, så slipper jag skrapa rutan samt slipper sätta mig i en iskall bil.
Skall jag någonstans och behöver varenda km, då hade jag inte gjort det...
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Värmaren är väl termostatstyrd och det tar nog inte full effekt i 20 minuter att värma till ca 20 grader i bilen. Jag misstänker att värmaren går ner i effekt efter 6-7 minuter och därefter ligger och håller temperaturen konstant. Jag tror i alla fall det och är inte rädd för att låta värmaren jobba. Antingen förvärmer man eller värmer man under gång. Energin kommer i vilket fall från batteriet som i sin tur fått energin från nätet. Det kostar lika mycket energi och det blir behagligare med förvärme.jjmaskin skrev:Det är väl helt normalt batterivärmen ligger väl o värmer lite då och då den är på 6 kW.Jocce skrev:Kallt inatt, ett par minus igår när jag ställde bilen, ca -7 i morse.
Är detta normalt?
/Jocce
Egentligen bryr jag mig inte om räckvidden för daglig körning. Strömmen räcker. Skall jag åka långt så toppar jag och förvärmer kopplad till nätet om jag inte passerar någon SuC där några minuter extra återställer bekväm energijämnvikt. Det skall vara bekvämt och komfortabelt. Rörlig kostnad är ju så låg att den är försumbar i perspektivet av att man satt sig i en Tesla.
(Det känns som att jag skulle underteckna detta med "Messerschmit")

Model S P85D,
Jovisst men Jocce har ingen laddning hemma. Det var väl det saken gällde ?
Jag tror att man tappar mycket första natten pga att batteriet blir kallt över natten. Står den två eller tre dagar tappar den nog bara några km till.
Det låter väldigt rimligt. Detta "tappet" är väl ändå bara tillfälligt, dvs så fort batteriet värms upp så kommer räckvidden tillbaka. Laddningen är ju inte borta, det går bara inte att ta ut den ur ett kallt batteri.apkungen skrev:Jag tror att man tappar mycket första natten pga att batteriet blir kallt över natten. Står den två eller tre dagar tappar den nog bara några km till.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
Foluke skrev:Värmaren är väl termostatstyrd och det tar nog inte full effekt i 20 minuter att värma till ca 20 grader i bilen. Jag misstänker att värmaren går ner i effekt efter 6-7 minuter och därefter ligger och håller temperaturen konstant. Jag tror i alla fall det och är inte rädd för att låta värmaren jobba. Antingen förvärmer man eller värmer man under gång. Energin kommer i vilket fall från batteriet som i sin tur fått energin från nätet. Det kostar lika mycket energi och det blir behagligare med förvärme.
Egentligen bryr jag mig inte om räckvidden för daglig körning. Strömmen räcker. Skall jag åka långt så toppar jag och förvärmer kopplad till nätet om jag inte passerar någon SuC där några minuter extra återställer bekväm energijämnvikt. Det skall vara bekvämt och komfortabelt. Rörlig kostnad är ju så låg att den är försumbar i perspektivet av att man satt sig i en Tesla.
(Det känns som att jag skulle underteckna detta med "Messerschmit")
Klart den är termostatstyrd, men tror nog att den går på ganska hög effekt under ganska lång tid.
Brukar förvisso ställa upp värmen till 23-24 grader, för att maximera "avisningen" av rutorna.
Jag har (än så länge) ingen laddning hemma, annars hade jag aldrig lämnat den utan sträm inkopplad med så pass lite kräm kvar...
/Jocce
apkungen skrev:Jag tror att man tappar mycket första natten pga att batteriet blir kallt över natten. Står den två eller tre dagar tappar den nog bara några km till.
Vad gör att man skulle tappa mindre natt nr 2?
Batteriet var varmt när jag ställde ifrån mig bilen (kört ca 1 h, laddat på SuC (inga begränsningar i effektgrafen) ca 30-40 min och sedan kört ca 15-20 min.
Så värmen fanns redan i batteriet.
Borde gå åt lika mycket effekt nästa tidsperiod. Dvs om jag inte åkt iväg med bilen på morgonen kl 07 så ser jag inget som skulle göra att den inte hade tappat ytterligare 10 km kl 17. (om vi räknar med samma yttertemp dvs), då den måste hålla värmen i batteriet.
Hade jag inte haft värme i batteriet när jag ställde den igår, så borde det rent teoretiskt gått åt ännu mer effekt (och då mer räckviddstapp) under natten, då bilen hade behövt värma batteriet hela vägen från kallt.
/Jocce
Detta gäller när bilen står still och inte används däremellan.Jocce skrev:apkungen skrev:Jag tror att man tappar mycket första natten pga att batteriet blir kallt över natten. Står den två eller tre dagar tappar den nog bara några km till.
Vad gör att man skulle tappa mindre natt nr 2?
Tror inte vi förstår varandra. Jag tror inte att batteriet underhållsvärms på natten om den bara står still. Man får ut mindre energi ur ett kallt batteri än ett varmt. Så på kvällen när batteriet är varmt får du säg 300k. På morgonen har batteriet blivit kallt och då får man ut 290km kanske. Så om man låter bilen stå still i flera nätter i sträck tror jag inte att den tappar 10km/natt
apkungen skrev:Tror inte vi förstår varandra. Jag tror inte att batteriet underhållsvärms på natten om den bara står still. Man får ut mindre energi ur ett kallt batteri än ett varmt. Så på kvällen när batteriet är varmt får du säg 300k. På morgonen har batteriet blivit kallt och då får man ut 290km kanske. Så om man låter bilen stå still i flera nätter i sträck tror jag inte att den tappar 10km/natt
Ah, du menar att det inte är värmaren till batteriet som drar 10 km på natten, utan att batteriet pga kylan blir kallare och man då kan plocka ur mindre effekt?
Jag är inte HELT säker på detta, men kan absolut stämma.
Jag tänker mig mer, stämmer verkligen km visaren i displayen och appen under rådande förhållanden.
För kör jag med ett snitt på 350 wh/km så kommer den vid 90% ändå för mig visa ca 380 km, precis som om jag har kört med 200 wh/km eller 150 wh/km.
KM stapeln visar ju % omräknat till km. Km är (väl?) omräknat från procent med ett fast wh/km värde.
Om jag hade haft den ställd att visa % istället för km, hade den då inte gått ner under natten? (För kylan ger ju inte färre % i batteriet, bara svårare att ta ut samma effekt från samma laddning...eller tänker jag helt fel nu?)
/Jocce
Ja precis. Nej jag vet inte heller säkert det är därför jag bara tror :p.
Jag vet inte exakt hur bilen räkanar och hur den känner av laddning i batteriet. Det där med km omräknat till procent tror jag är riktigt. Det har jag hört förr. Men jag menar att jag tror att Teslan känner av att batteriet är kallare och vet då att man inte får ut lika mycket energi ur batteriet och visar därför en lägre batteriprocent/km-ställning
Har en elcykel som jag har byggt själv. Den märker jag tydligt att batterimätaren går ned mer när den har stått ute över en dag. Ställer jag sen in den i garaget och åker ut en annan dag, gärna en lite varmare dag så upplever jag att jag har "fått tillbaka" energi.
Jag vet inte exakt hur bilen räkanar och hur den känner av laddning i batteriet. Det där med km omräknat till procent tror jag är riktigt. Det har jag hört förr. Men jag menar att jag tror att Teslan känner av att batteriet är kallare och vet då att man inte får ut lika mycket energi ur batteriet och visar därför en lägre batteriprocent/km-ställning
Har en elcykel som jag har byggt själv. Den märker jag tydligt att batterimätaren går ned mer när den har stått ute över en dag. Ställer jag sen in den i garaget och åker ut en annan dag, gärna en lite varmare dag så upplever jag att jag har "fått tillbaka" energi.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Skulle vara intressant om någon med ett varmgarage kunde låta bilen stå ute under natten utan laddning och sedan kolla hur många km som försvunnit när det är morgon. För att sedan rulla in bilen i det varma garaget och kolla om det kommer tillbaka några km när bilen blivit varm.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag är ganska säker på att det ligger till så här helt enkelt,
ett batteris spänning sjunker om temperaturen sjunker i batteriet, och bilen mäter spänningen för att avgöra hur mycket kapacitet det finns i
(inte helt sant eg för iaf Teslan räknar ut energin isf att mäta spänning under den delen av batterikapaciteten där det råder mkt liten och osäker spänningsskillnad i förhållande till laddnivå).
Det här får effekten att om man parkerar sin bil med en viss batterinivå, tex 90%, så tror bilen att kapaciteten har minskat om den mäter spänningen senare när batteriet har kallnat.
Det märkes mkt tydligen på Leaf:en när jag kollade den ofta/mkt/noga förut eftersom jag körde 10 mil enkelresa med den varje dag (och det är verkligen på håret på vintern).
Bilen kan inte gärna göra på något annat sätt heller för det vore ett litet risktagande sas, bilen skulle ju egentligen kunna nöja sig med att mäta energi in/energi ut ur batteriet och
bara nöja sig med den mätningen men det blir lite fel om man nu åker iväg och batteriet tex inte skulle hinna bli varmt medans man kör (tex om man kör många korta resor) för då
kommer man faktiskt inte att kunna utnyttja alla energi i batteriet (det kommer att sluta med låg spänning = slut på kräm tidigare än om det vore varmt)
Det komiska är ju att batteriet blir lite varmt när man kör och då får man alltså "tillbaks" lite av den "förlust" av räckvidd man ev hade vid starten om batteriet var väldigt kallt då, dvs om man nu
kör en lite längre sträcka för annars hinner man inte se mkt av den effekten.
Blev ngn klokare på det här?
ett batteris spänning sjunker om temperaturen sjunker i batteriet, och bilen mäter spänningen för att avgöra hur mycket kapacitet det finns i
(inte helt sant eg för iaf Teslan räknar ut energin isf att mäta spänning under den delen av batterikapaciteten där det råder mkt liten och osäker spänningsskillnad i förhållande till laddnivå).
Det här får effekten att om man parkerar sin bil med en viss batterinivå, tex 90%, så tror bilen att kapaciteten har minskat om den mäter spänningen senare när batteriet har kallnat.
Det märkes mkt tydligen på Leaf:en när jag kollade den ofta/mkt/noga förut eftersom jag körde 10 mil enkelresa med den varje dag (och det är verkligen på håret på vintern).
Bilen kan inte gärna göra på något annat sätt heller för det vore ett litet risktagande sas, bilen skulle ju egentligen kunna nöja sig med att mäta energi in/energi ut ur batteriet och
bara nöja sig med den mätningen men det blir lite fel om man nu åker iväg och batteriet tex inte skulle hinna bli varmt medans man kör (tex om man kör många korta resor) för då
kommer man faktiskt inte att kunna utnyttja alla energi i batteriet (det kommer att sluta med låg spänning = slut på kräm tidigare än om det vore varmt)
Det komiska är ju att batteriet blir lite varmt när man kör och då får man alltså "tillbaks" lite av den "förlust" av räckvidd man ev hade vid starten om batteriet var väldigt kallt då, dvs om man nu
kör en lite längre sträcka för annars hinner man inte se mkt av den effekten.
Blev ngn klokare på det här?

Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag har testat nu lite här när man ändå sitter vid datorn.
Jag startade laddningen när batteriet var svinkallt och indikerade 79%. Efter 5 minuter hade jag fortfarande 79% men jag hade redan fått 5 km mer typical range. Uppenbarligen enbart genom att batteriet hade blivit lite varmare. Nu har den laddat ytterligare 5 minuter och jag har bara fått 1 km mer ungefär. Så nu laddar den i sin vanliga takt.
Jag startade laddningen när batteriet var svinkallt och indikerade 79%. Efter 5 minuter hade jag fortfarande 79% men jag hade redan fått 5 km mer typical range. Uppenbarligen enbart genom att batteriet hade blivit lite varmare. Nu har den laddat ytterligare 5 minuter och jag har bara fått 1 km mer ungefär. Så nu laddar den i sin vanliga takt.