Norsk ersättning till P85D-ägare.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Norsk ersättning till P85D-ägare.

Inlägg av AnteF »

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-sekunden

Nån som vill börja dra det i Sverige? Behöver 21-tums vinterdäck....

;)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Norsk ersättning till P85D-ägare.

Inlägg av dstr »

AnteF skrev:
Nån som vill börja dra det i Sverige?
Ja. Det är hög tid att Tesla börjar leverera.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Men är det inte lite taskigt mot Tesla?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

apkungen skrev:
Men är det inte lite taskigt mot Tesla?
Att kräva leverans av saker som man beställde och betalade för över två år sedan? Tycker snarare att det är taskigt att inte leverera.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

dstr skrev:
AnteF skrev:
Nån som vill börja dra det i Sverige?
Ja. Det är hög tid att Tesla börjar leverera.
Drar du dem inför domstol? Jag kan sponsra några advokattimmar. ;)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Nu har jag bytt in min P85dl, men jag skulle övervägt att kräva kompensation om jag hade haft den kvar. Vad har ni att förlora på att rikta krav och, om tesla slår dövörat till, stämma i rätten?

Det borde inte bli dyrt. Norrmännen har ju gjort grovjobbet redan - copy paste och lite anpassningar bara.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

mjwahl skrev:
Nu har jag bytt in min P85dl, men jag skulle övervägt att kräva kompensation om jag hade haft den kvar. Vad har ni att förlora på att rikta krav och, om tesla slår dövörat till, stämma i rätten?

Det borde inte bli dyrt. Norrmännen har ju gjort grovjobbet redan - copy paste och lite anpassningar bara.
Det får nog ses som ganska sannolikt att Tesla kommer att kompensera liknande runt om i världen. Har väldigt svårt att se att det inte kommer en liknande talan åtminstone i USA följt av det hela i annat fall. Dstr, har du koll på om det är något datum där infon varit så mycket mer uppdaterad att man lite mer får skylla sig själv?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Franz skrev:
Dstr, har du koll på om det är något datum där infon varit så mycket mer uppdaterad att man lite mer får skylla sig själv?
Inte ännu - någon här kanske vet när 701hk försvann från hemsidan? Blogginlägget som förklarade att P85D mättes med rullande start och alla andra modeller med stående är ju också "en milstolpe".
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Franz skrev:
mjwahl skrev:

Det får nog ses som ganska sannolikt att Tesla kommer att kompensera liknande runt om i världen. Har väldigt svårt att se att det inte kommer en liknande talan åtminstone i USA följt av det hela i annat fall. Dstr, har du koll på om det är något datum där infon varit så mycket mer uppdaterad att man lite mer får skylla sig själv?
Tvärt om, en allmänt riktad världsvid kompensationskampanj är högst osannolik. Tesla kommer kompensera de som ber om det. Allt annat vore ekonomisk harakiri. Som P85D ägare bör man alltså be om kompensation och var beredd att stämma om du vill och orkar.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mjwahl skrev:
Franz skrev:
mjwahl skrev:

Tvärt om, en allmänt riktad världsvid kompensationskampanj är högst osannolik. Tesla kommer kompensera de som ber om det. Allt annat vore ekonomisk harakiri. Som P85D ägare bör man alltså be om kompensation och var beredd att stämma om du vill och orkar.
Det är som med ersättning för sent flyg. Alla har rätt till det, men flygbolagen betalar bara till de som söker om det. Finns inte tillräckligt med pengar att betala alla per automatik, då hade vissa bolag kursat.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Däremot kan jag tänka mig att man inte behöver gå igenom rättslig process igen, iaf inte i Norge.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

apkungen skrev:
Däremot kan jag tänka mig att man inte behöver gå igenom rättslig process igen, iaf inte i Norge.
"igen"? - det har ju (tyvärr förmodligen) inte gjorts öht.

"Fem i tolv" så kom dom överens innan rättsprocessen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jaha oki. Får erkänna att jag inte läst tillräckligt noga...
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Det här borde väll innebära att alla fossilbildägare kan stämma sina fordonstillverkare. Finns väl inte en enda tillverkare som anger faktiskt effekt på drivhjulen.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Bod skrev:
Det här borde väll innebära att alla fossilbildägare kan stämma sina fordonstillverkare. Finns väl inte en enda tillverkare som anger faktiskt effekt på drivhjulen.
Kanske lite väl stor skillnad här?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Bod skrev:
Effekt på hjulen? Då har du missat vad det handlar om.

Om en BMW M5 på 560hk hade visat sig enbart leverera 350hk så hade reklamationskön varit lång.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

dstr skrev:
Bod skrev:

Om en BMW M5 på 560hk hade visat sig enbart leverera 350hk så hade reklamationskön varit lång.
Men om samma M5 levererar utlovad prestanda 0-100 80-120 så är det inget problem eller ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

e5m1r skrev:
dstr skrev:
Bod skrev:

Men om samma M5 levererar utlovad prestanda 0-100 80-120 så är det inget problem eller ?
Självklart skulle det vara ett problem. Men det skulle inte hända, för med 350 hk skulle prestandan bli lidande, i alla lägen utom de låga farter där drivhjulsgrepp sätter gränsen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

e5m1r skrev:
Nej, om den nu hade levererat som utlovat. Sen har vi 100-200 tiden som är direkt pinsam för en 700hk-bil.

Hur hade det låtit om BMW sagt att 0-100 tiden på M5 är med rullande start, men 520, 530 och 540 mäts med stående start?
Skriv svar