Besiktning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Kriper

Besiktning

Inlägg av Kriper »

Första kontrollbesiktning idag. Besiktningspersonalen kunde inte hitta chassinumret. Dom kröp runt och lyfte på mattor och kollade under stolarna. Tillslut gav dom upp och besiktningsmannen tog en kort provtur och kom tillbaka med ett saligt leende på läpparna. Han blev så till den milda grad imponerad att han drog av en hundring på priset. Tesla äger! :lol:
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Besiktning

Inlägg av LarsL »

Finns inte chassi numret i framrutan?
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

model-s-vin-location.jpg
model-s-vin-detail.jpg
Eller innanför förardörren?
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Fast det är chassinumret som är instämplat i chassit de vill åt. Dock ska man visst inte titta på det på nyare bilar:
Manualen skrev:
Stämplat på chassit:
På fordon som tillverkats före augusti 2015 tar du reda på chassinumret genom att ta bort underhållspanelen.
• På fordon som tillverkats från och med augusti 2015 tar du reda på chassinumret genom att ta bort tröskelpanelen på dörren på främre passagerarsidan genom att försiktigt bända den uppåt med ett verktyg med platt blad.

Observera: Vi rekommenderar inte borttagning av tröskelpanelen för att se chassinumret eftersom det finns stor risk för skador. Panelen hålls fast med bräckliga klämmor som lätt bryts av. Skador som orsakas av borttagning av tröskelpanelen täcks inte av garantin.
Jag undrar om de betalar för att återställa bilen om de insisterar på att få titta på den

Man kan också få fram det på skärmen. Jag gissar att besiktningsorganen inte är helt nöjda med den metoden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Besiktningen kan underkänna bilen vid besiktningen om dom inte hittar eller kommer åt det instansade chassinummret. Så de gångerna ni får en besiktningsman som inte böjer regler är det väl bara att välja på om man vill ha bilen underkänd eller om det ska bändas tröskelpanel.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Orsakar de skada får de stå för det
Bilprovningen lyckades skada plast locket under motorn på min bmw
Blev en tir till bmw för byte och faktura till bilprovningen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Kriper

Inlägg av Kriper »

Snacka om att göra det svårt för sig, framför allt på de nyare bilarna. Underhållspanelen, det är den täckplast som ligger ovanför torpedväggen, antar jag. Tesla borde skicka information till bilprovningen så att det finns en chans att göra rätt. Nu var det en besiktningssnubbe som jag känt i 25 år så han var snäll och förstående.

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

LarsL skrev:
Finns inte chassi numret i framrutan?
Chassinumret ska vara stansat i plåten.

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare

Inlägg av strejf »

Kriper skrev:
Första kontrollbesiktning idag. Besiktningspersonalen kunde inte hitta chassinumret. Dom kröp runt och lyfte på mattor och kollade under stolarna. Tillslut gav dom upp och besiktningsmannen tog en kort provtur och kom tillbaka med ett saligt leende på läpparna. Han blev så till den milda grad imponerad att han drog av en hundring på priset. Tesla äger! :lol:
Vilken modell har du?
Tesla Model 3 2019
Kriper

Inlägg av Kriper »

strejf skrev:
Kriper skrev:
Vilken modell har du?
Model S 2014

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Kriper skrev:
strejf skrev:
Kriper skrev:
Vilken modell har du?
Model S 2014
Besiktning nu? Är inte första besiktning efter 3 år på ny bil? Sedan 5 år, och sedan årligen.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
widell

Inlägg av widell »

Slutsiffran i regnumret bestämmer inställelsemånad, och besiktningsperioden är 2 mån före till 2 mån efter.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

bylund skrev:
Fast det är chassinumret som är instämplat i chassit de vill åt. Dock ska man visst inte titta på det på nyare bilar:
Manualen skrev:
Stämplat på chassit:
På fordon som tillverkats före augusti 2015 tar du reda på chassinumret genom att ta bort underhållspanelen.
• På fordon som tillverkats från och med augusti 2015 tar du reda på chassinumret genom att ta bort tröskelpanelen på dörren på främre passagerarsidan genom att försiktigt bända den uppåt med ett verktyg med platt blad.

Observera: Vi rekommenderar inte borttagning av tröskelpanelen för att se chassinumret eftersom det finns stor risk för skador. Panelen hålls fast med bräckliga klämmor som lätt bryts av. Skador som orsakas av borttagning av tröskelpanelen täcks inte av garantin.
Jag undrar om de betalar för att återställa bilen om de insisterar på att få titta på den

Man kan också få fram det på skärmen. Jag gissar att besiktningsorganen inte är helt nöjda med den metoden.
Tidiga bilar har det alltså bakom den filtpanelen i frunken, man får ta bort plastlisten i överkant mot vindrutan. Min registreringsbesiktningsman visade mig.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Kriper

Inlägg av Kriper »

widell skrev:
Slutsiffran i regnumret bestämmer inställelsemånad, och besiktningsperioden är 2 mån före till 2 mån efter.
Och min bil har 2 som slutsiffra.

BMW i4 IDrive40
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag får backa! Inget ska behövas demonteras.
Kollade med kompis som jobbar på besiktningen..

Så här säger deras riktlinjer om identifieringen genom chassinummer:
Skärmklipp 2016-12-13 20.41.17.png
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

sedan 80-talet gäller detta enligt NHTSA(National Highway Traffic Safety Administration), tror det kom 1981 när det blev standard i usa med 17 siffror.
(NHTSA issues and enforces Federal motor vehicle safety standards (FMVSS) )

B. VIN Location on Vehicles
The VIN for passenger cars, multipurpose passenger vehicles, low-speed vehicles, and trucks of 10,000 lbs. or
less gross vehicle weight rating (GVWR) must be located inside the passenger compartment and readable,
without moving any part of the vehicle, through the vehicle glazing (windshield) from outside the vehicle adjacent
to the left windshield pillar.18 This is commonly called the “public VIN.”

dv.s för alla tillverkare som avser att kränga sina bilar i USA,

har flera ggr sett bilprovningspersonal som letar lite överallt i motorrummet efter numret.....suck
ms 76132 "Eleamore"
Kriper

Inlägg av Kriper »

Mycket bra och klargörande information. Sparas till nästa bes. Tack!

BMW i4 IDrive40
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

12man skrev:
sedan 80-talet gäller detta enligt NHTSA(National Highway Traffic Safety Administration), tror det kom 1981 när det blev standard i usa med 17 siffror.
(NHTSA issues and enforces Federal motor vehicle safety standards (FMVSS) )

B. VIN Location on Vehicles
The VIN for passenger cars, multipurpose passenger vehicles, low-speed vehicles, and trucks of 10,000 lbs. or
less gross vehicle weight rating (GVWR) must be located inside the passenger compartment and readable,
without moving any part of the vehicle, through the vehicle glazing (windshield) from outside the vehicle adjacent
to the left windshield pillar.18 This is commonly called the “public VIN.”

dv.s för alla tillverkare som avser att kränga sina bilar i USA,

har flera ggr sett bilprovningspersonal som letar lite överallt i motorrummet efter numret.....suck
Dom letar efter det instansade nummret. Det texten ovan beskriver är ju den platta som finns med nummret. Det är inte den i första hand som Bilbesiktningen ska gå efter.
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Då är även min Model S tidig 2014 besiktigad - första Teslan på den bilbesiktningen. Mycket huvudbry om hur man får bilen att inte automatiskt dra i handbromsen när dörren är öppen, annars bara glada besiktningsmän (tre stycken) som undrade om allt - och som konstaterade att det var bra drag i den ;)
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Kriper

Inlägg av Kriper »

Nu har jag både mailat bilden som finns i tråden ovan till kundtjänst på bilprovningen så att de påminns om att utbilda sina tekniker. Jag har också pratat med personalen på stationen på Värmdö. Dom var så tacksamma. ;)
Tack alla för klargöranden kring chassinumret.

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

blincoln skrev:
Då är även min Model S tidig 2014 besiktigad - första Teslan på den bilbesiktningen. Mycket huvudbry om hur man får bilen att inte automatiskt dra i handbromsen när dörren är öppen, annars bara glada besiktningsmän (tre stycken) som undrade om allt - och som konstaterade att det var bra drag i den ;)
Dom var lika uppspelta när jag besiktade. "Hoppas det blir min tur nästa gång"!

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

Däremot hade bilen ganska ojämn bromsverkan fram, 2,6 vänster mot 3,0 på höger. Kan nog vara bra att koppla ur regen ibland och bromsa hårt från hög fart så bromsarna får lite motion.

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Klarade ni utsläppskraven? ;)
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Dom letade efter avgasröret men tji fick dom! :D

BMW i4 IDrive40
Skriv svar