Körglädje enligt AMS
Moderator: Redaktion
Körglädje enligt AMS
Enligt AMS så kan man räkna på körglädjen enligt formeln:
Varvtal vid max effekt dividerat med (vikteffekt + 4x bilens höjd i meter + 4x bilens vikt i ton)
I deras exempel fick en Ferrari458 768 poäng och Porsche hamnade under 700.
Vad får en P100D...
10000? / (3,2 + 4x1,38 + 4x2,3) = 558
Men om varvtalet som man vill ha högt ligger på 15000 så hamnar man långt över Ferrarin.
Tror att denna formel behöver justeras när det kommer sportbilar med elmotorer. Vet inte hur man ska räkna på P1 och andra bilar med fler motorer heller.
Varvtal vid max effekt dividerat med (vikteffekt + 4x bilens höjd i meter + 4x bilens vikt i ton)
I deras exempel fick en Ferrari458 768 poäng och Porsche hamnade under 700.
Vad får en P100D...
10000? / (3,2 + 4x1,38 + 4x2,3) = 558
Men om varvtalet som man vill ha högt ligger på 15000 så hamnar man långt över Ferrarin.
Tror att denna formel behöver justeras när det kommer sportbilar med elmotorer. Vet inte hur man ska räkna på P1 och andra bilar med fler motorer heller.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Körglädje enligt AMS
Ska man ta snittet av varvtalen eller addera dem om man ha mer än en motor?
Nu ligger väl förvisso toppeffekten vid mycket låga varvtal på en elbil.
Nu ligger väl förvisso toppeffekten vid mycket låga varvtal på en elbil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3679
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Körglädje enligt AMS
Tesla ger toppeffekt i ett varvtalsintervall och det slutar vid ganska höga varvtal, jämfört med de flesta ICE för bilar.
Men jag ställer mig frågande till varvtalets betydelse för körglädjen i en elbil. Är den välgjord märker man inte av varvtalet och då påverkas knappast körglädjen.
Men jag ställer mig frågande till varvtalets betydelse för körglädjen i en elbil. Är den välgjord märker man inte av varvtalet och då påverkas knappast körglädjen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Körglädje enligt AMS
Får man tro grafen i http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-x-vs-s-power så toppar Model S P90D effekten under 50 km/h.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3679
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Körglädje enligt AMS
Men tittar man på grafen så ser man att den är i stort sett konstant från cirka 40 mph till cirka 95 mph. Ska man då välja den nedre delen av intervallet, eller den övre för att bestämma varvtalet man sätter in i ams formel?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Körglädje enligt AMS
Varvtalet i en elbil utan med konstant utväxling är ju proportionellt med hastigheten. Det skulle enligt formeln ovan betyda att körglädjen har en peak vid en viss hastighet medan den i en ICE-bil är hastighetsoberoende, eller åtminstone med en peak per växel. Det är ju helt fel. Vi vet ju att den växellösa accelerationen är en del av körglädjen. Formeln stämmer inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3679
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Körglädje enligt AMS
Formeln är uppenbart framtagen för ICE-bilars egenskaper och det får till följd att den ger diverse konstiga resultat för icke-ICE-bilar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5903
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Körglädje enligt AMS
Körglädje mäter man bäst genom att multiplicera flinets bredd x höjd efter en provtur.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Körglädje enligt AMS
Fjantigaste jag hört. Känns nästan som att man skapat formeln för att den inte skall fungera för något annat än bensinbilar.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Körglädje enligt AMS
Man kan ju fråga sig varför högt varvtal ska ge glädje? Kanske att det ger ett glädjande ljud, kanske att det ger en känsla av att motorn jobbar maximalt eller något annat som ger glädje.
I en elbil är det mer känslan av att det finns kraft i mängder redan ifrån noll.
I en elbil är det mer känslan av att det finns kraft i mängder redan ifrån noll.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.