Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter?
90d eller p90d?
Moderator: Redaktion
- spacemoose
- Teslaägare
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
- Ort: Eslöv
90d eller p90d?
Funderar fram och tillbaka mellan olika val och upplever samma vånda som troligtvis merparten av er redan har gjort. 
Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter?
Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter?
Model 3 SR+ Refresh 2021 samt Model Y Performance 2024.
Model S 90D 2016 - såld.
Model S 90D 2016 - såld.
Re: 90d eller p90d?
P90D
Kortare räckvidd
Dyrare
Högre förmånsvärde
Högre underhållskostnad (däck)
90D
1,5s slöare
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kortare räckvidd
Dyrare
Högre förmånsvärde
Högre underhållskostnad (däck)
90D
1,5s slöare
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: 90d eller p90d?
Redan 90D är det rejält drag i om du kommer från en "vanlig" bil. Skaffar du en sådan och inte testar en P-modell så kommer du att vara grymt nöjd 
Senast redigerad av bylund, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 90d eller p90d?
En 90D gör 0-100 på 4,1 sek (med roll-out) så 1,0 sekunds skillnad är närmare sanningen..e5m1r skrev:P90D
Kortare räckvidd
Dyrare
Högre förmånsvärde
Högre underhållskostnad (däck)
90D
1,5s slöare
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: 90d eller p90d?
Det stämmer, tydligen så har Tesla nu tagit bort P90D så valet står mellan 90D och P100D.apkungen skrev:Om det handlar om en ny bil så finns väl inte p90 kvar?
Re: 90d eller p90d?
PxxD kör ifrån allt vid rödljusen. Med en 90D är inte vinsten lika självklar. En kompis har en 90D och hans barn tjoar glatt över accelerationen.spacemoose skrev:Funderar fram och tillbaka mellan olika val och upplever samma vånda som troligtvis merparten av er redan har gjort.
Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter?
Jag har åkt P85D 6000 mil. Om jag köpt ny Tesla för att ha som bruksbil så hade det blivit en 90D. Jag gillar dock att vinna vid rödljusen, så om ekonomin hade tillåtit så hade det blivit en P100D.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1540
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: 90d eller p90d?
Gått från en 90D till P90D, galet att det går att få en sån fart på dryga två ton från stillastående. Inte ångrat mig en sekund!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: 90d eller p90d?
ja, det kanske är enda sättet att ha råd med en, bend overbylund skrev:Redan 90D är det rejält drag i om du kommer från en "vanlig" bil. Skaffar du en sådan och inte testar en P-modell så kommer du att vara grymt böjd
MYP-26/M3-24
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Polestar 3-24/Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 90d eller p90d?
Panameran på Lundbyleden i måndags kväll tyckte nog det räckte att bli ifrånåkt av en 90D
Jag kom från en BMW 520d som gjorde 0-100 på 8,3s, då är en 90D galet snabb.
Jag kom från en BMW 520d som gjorde 0-100 på 8,3s, då är en 90D galet snabb.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: 90d eller p90d?
Den slöaste teslan åker från den snabbaste premium-tysk vid rödljusen. Min gamla P85 har tillräckligt "kick in the ass" acceleration för att åka i princip allt så länge det gäller tillåtna hastigheter. Att köpa ut en ny P100D ger inte vad det kostar. Prisskilnaden är tillräckligt för att ha råd med en extrabil. Dessutom kommer eventuella medpassagerare inte alltid att uppskatta den brutala fartökningen.spacemoose skrev:Funderar fram och tillbaka mellan olika val och upplever samma vånda som troligtvis merparten av er redan har gjort.
Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter?
Re: 90d eller p90d?
Nej, egentligen inte. Det är snarare känslan/ballhets-faktorn av att köra en 5-sitsig daily driver som gör en "mitten-tia" på strippen. Den är en hel sekund snabbare än min P85D - det är mycket i de sammanhangen.Delta skrev:Att köpa ut en ny P100D ger inte vad det kostar.
-
Verdi
Re: 90d eller p90d?
Ja, varför är P100D så galet mycket dyrare än en 90D? Det skiljer väl nästan en halv miljon? Är det nåt mer som skiljer?Delta skrev:Den slöaste teslan åker från den snabbaste premium-tysk vid rödljusen. Min gamla P85 har tillräckligt "kick in the ass" acceleration för att åka i princip allt så länge det gäller tillåtna hastigheter. Att köpa ut en ny P100D ger inte vad det kostar. Prisskilnaden är tillräckligt för att ha råd med en extrabil. Dessutom kommer eventuella medpassagerare inte alltid att uppskatta den brutala fartökningen.spacemoose skrev:Funderar fram och tillbaka mellan olika val och upplever samma vånda som troligtvis merparten av er redan har gjort.
Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter?
Re: 90d eller p90d?
De tar ungefär $10 000 för de extra 10 kWh, prisskillnaden för performence har länge(eller alltid) varit ungefär $20 000 och ludicrous kostar $10 000 så totalt blir det en skillnad på $40 000 och i Sverige blir det över 400 000 kr skillnad.Verdi skrev:Ja, varför är P100D så galet mycket dyrare än en 90D? Det skiljer väl nästan en halv miljon? Är det nåt mer som skiljer?Delta skrev:Den slöaste teslan åker från den snabbaste premium-tysk vid rödljusen. Min gamla P85 har tillräckligt "kick in the ass" acceleration för att åka i princip allt så länge det gäller tillåtna hastigheter. Att köpa ut en ny P100D ger inte vad det kostar. Prisskilnaden är tillräckligt för att ha råd med en extrabil. Dessutom kommer eventuella medpassagerare inte alltid att uppskatta den brutala fartökningen.spacemoose skrev:Funderar fram och tillbaka mellan olika val och upplever samma vånda som troligtvis merparten av er redan har gjort.
Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter?
-
Verdi
Re: 90d eller p90d?
vigge50 skrev:De tar ungefär $10 000 för de extra 10 kWh, prisskillnaden för performence har länge(eller alltid) varit ungefär $20 000 och ludicrous kostar $10 000 så totalt blir det en skillnad på $40 000 och i Sverige blir det över 400 000 kr skillnad.Verdi skrev:Ja, varför är P100D så galet mycket dyrare än en 90D? Det skiljer väl nästan en halv miljon? Är det nåt mer som skiljer?Delta skrev:Den slöaste teslan åker från den snabbaste premium-tysk vid rödljusen. Min gamla P85 har tillräckligt "kick in the ass" acceleration för att åka i princip allt så länge det gäller tillåtna hastigheter. Att köpa ut en ny P100D ger inte vad det kostar. Prisskilnaden är tillräckligt för att ha råd med en extrabil. Dessutom kommer eventuella medpassagerare inte alltid att uppskatta den brutala fartökningen.spacemoose skrev:Funderar fram och tillbaka mellan olika val och upplever samma vånda som troligtvis merparten av er redan har gjort.
Är 90D tillräckligt eller ska man försöka köra på en P90D? Synpunkter?
Varför vill man ens ha Ludicrous? Är ju mest en gimmick som man knappast kan utnyttja till vardags. Bilen är ju mer än tillräckligt snabb ändå.
Re: 90d eller p90d?
Ludicrous är precis vad namnet antyder. Det är galet att uppleva och lika galet dyrt. Man använder det säkert ganska ofta när bilen är ny. Alla kollegor, vänner och släkt får uppleva det några gånger och sen gör man det aldrig mer. Risken att en del tycker det är obehagligt är dessutom ganska stor.
Det är ungefär som med allt annat som man har köpt för att det är ashäftigt men som man egentligen inte behöver. Nyhetens behag för 100tkr.
Det är ungefär som med allt annat som man har köpt för att det är ashäftigt men som man egentligen inte behöver. Nyhetens behag för 100tkr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: 90d eller p90d?
Köp min P90D, Jag får 1,1 i inbyte när min X kommer i April och då är den ledig för den som bjuder bättre!
- spacemoose
- Teslaägare
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 10 aug 2016 16:19
- Ort: Eslöv
Re: 90d eller p90d?
SR-71-BlackBird skrev:Gått från en 90D till P90D, galet att det går att få en sån fart på dryga två ton från stillastående. Inte ångrat mig en sekund!
Varför valde du att byta upp dig? Är det stor skillnad? Jag har endast provkört P85D och det är den känslan som lever kvar än och som gör mig osäker på om jag kommer vara tillfreds med "endast" en 90D.
Har du någon uppfattning hur P85D är mot 90D och 90D mot P90D?
P85D har ju på pappret en massa kusar, men kan inte ta ut alla från batteriet om jag kommer ihåg rätt. (?) Är P85D fortfarande en roligare bil än en nyare faceliftad 90D?
Rörigt resonemang kanske, men att ta en lättare begagnad P85D är ju kanske också ett alternativ....
Model 3 SR+ Refresh 2021 samt Model Y Performance 2024.
Model S 90D 2016 - såld.
Model S 90D 2016 - såld.
Re: 90d eller p90d?
Skillnaden mellan P85D och P90D 0-30mph är obefintlig (elektroniskt styrt pga grepp).spacemoose skrev:SR-71-BlackBird skrev:Gått från en 90D till P90D, galet att det går att få en sån fart på dryga två ton från stillastående. Inte ångrat mig en sekund!
Varför valde du att byta upp dig? Är det stor skillnad? Jag har endast provkört P85D och det är den känslan som lever kvar än och som gör mig osäker på om jag kommer vara tillfreds med "endast" en 90D.![]()
Har du någon uppfattning hur P85D är mot 90D och 90D mot P90D?
P85D har ju på pappret en massa kusar, men kan inte ta ut alla från batteriet om jag kommer ihåg rätt. (?) Är P85D fortfarande en roligare bil än en nyare faceliftad 90D?
Rörigt resonemang kanske, men att ta en lättare begagnad P85D är ju kanske också ett alternativ....
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1540
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: 90d eller p90d?
Är en impulsiv person som tycker att ombyte förnöjer, har haft tre Teslor på på två år samt två fossilare. En 90D är den förnuftigaste bilen, men jag är inte speciellt förnuftig när det gäller bilar, (även om jag gjort bra affärer på dom hittills).spacemoose skrev:SR-71-BlackBird skrev:Gått från en 90D till P90D, galet att det går att få en sån fart på dryga två ton från stillastående. Inte ångrat mig en sekund!
Varför valde du att byta upp dig? Är det stor skillnad? Jag har endast provkört P85D och det är den känslan som lever kvar än och som gör mig osäker på om jag kommer vara tillfreds med "endast" en 90D.![]()
Har du någon uppfattning hur P85D är mot 90D och 90D mot P90D?
P85D har ju på pappret en massa kusar, men kan inte ta ut alla från batteriet om jag kommer ihåg rätt. (?) Är P85D fortfarande en roligare bil än en nyare faceliftad 90D?
Rörigt resonemang kanske, men att ta en lättare begagnad P85D är ju kanske också ett alternativ....
Håller med dstr om att skillnaden mellan P85D och P90D är försumbar, det är P som gör skillnad, från stillastående, en j....la skillnad
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: 90d eller p90d?
Det är klart att du ska ha en P. 
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: 90d eller p90d?
+ 1. 
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 90d eller p90d?
Alltså... 90D är sjukt snabb. Verkligen sjukt snabb, det bara suger till i magen av det omedelbara accet. Med alla rimliga mått så räcker den mer än till. Men alltså... P-modellerna är verkligen helt löjliga. De är nåt helt annat. Känslan är bara absurd, så fort går det. Man får hjärtklappning. Det är verkligen en upplevelse. Så har du nu möjligheten utan att sälja ungarna och bo på gatan, så ska du såklart köpa en P-modell 
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 90d eller p90d?
Kanske korkad "logik", men jag resonerade så att om jag ändå lägger (för) mycket pengar på en bil så kan jag lika gärna "maxa". Även om det säkert inte är försvarbart rent ekonomiskt...
Men ångrar inte en sekund att jag valde en P90D denna gång (jämför med min förra S85).
Men ångrar inte en sekund att jag valde en P90D denna gång (jämför med min förra S85).
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 974
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: 90d eller p90d?
Har haft en S P85DL och väntar nu på en X P100D och det Danni skriver stämmer till 100%.danni skrev:Alltså... 90D är sjukt snabb. Verkligen sjukt snabb, det bara suger till i magen av det omedelbara accet. Med alla rimliga mått så räcker den mer än till. Men alltså... P-modellerna är verkligen helt löjliga. De är nåt helt annat. Känslan är bara absurd, så fort går det. Man får hjärtklappning. Det är verkligen en upplevelse. Så har du nu möjligheten utan att sälja ungarna och bo på gatan, så ska du såklart köpa en P-modell
Dessutom kan jag lägga till att man inte tröttnar på accelerationen...
Känslan att trycka till vid trafikljuset och sedan titta i backspegeln och se hur de andra inte kommit halvvägs in i korsningen när man själv är uppe i marschfart är rätt häftig...
Nackdelen med P modellerna är att mina sämsta sidor som bilförare lockas fram.