Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Moderator: Redaktion
Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Det har länge varit mycket diskussion om hur mycket energi som egentligen finns i Teslas batterier och hur mycket som finns tillgängligt. Nu har hackare Jason Hugles hittat informationen enligt bilarnas egna system och alltså inte enligt mätningar som kan variera.
Orginal 60, kapacitet: 61 kWh, användbara: 58,5 kWh
85, kapacitet: 81,5 kWh, användbara: 77,5 kWh
90, kapacitet: 85,8 kWh, användbara: 81,8 kWh
Orginal 70, kapacitet: 71,2 användbara: 68,8 kWh
75, kapacitet: 75 kWh, användbara: 72,6 kWh
Mjukvarubegränsad 60: användbara: 62,4 kWh
Mjukvarubegränsad 70, användbara: 65,9 kWh
Några slutsater man kan dra:
Det är endast 10,2 kWh du låser upp med uppdateringen 60>75
Det var först vid 90 som vi kom upp i 85 kWh.
Skillnaden mellan en mjukvarubegränsad 70 och en mjukvarubegränsad 60 är patetisk.
Det tidiga 60 och 75 är de ända som stämmer bra överens.
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
Orginal 60, kapacitet: 61 kWh, användbara: 58,5 kWh
85, kapacitet: 81,5 kWh, användbara: 77,5 kWh
90, kapacitet: 85,8 kWh, användbara: 81,8 kWh
Orginal 70, kapacitet: 71,2 användbara: 68,8 kWh
75, kapacitet: 75 kWh, användbara: 72,6 kWh
Mjukvarubegränsad 60: användbara: 62,4 kWh
Mjukvarubegränsad 70, användbara: 65,9 kWh
Några slutsater man kan dra:
Det är endast 10,2 kWh du låser upp med uppdateringen 60>75
Det var först vid 90 som vi kom upp i 85 kWh.
Skillnaden mellan en mjukvarubegränsad 70 och en mjukvarubegränsad 60 är patetisk.
Det tidiga 60 och 75 är de ända som stämmer bra överens.
https://electrek.co/2016/12/14/tesla-battery-capacity/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19951
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Äntligen svar på dessa funderingar och dom vi haft uppmätta värden på verkar stämma skapligt oxo...
Risk för frustration
jo har man en 85:a känns det ju lite som...
Risk för frustration

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Om du kollar på tabellen så borde du ha rätt till 90 kWh batteriet. Samtidigt är frågan, är det antal kWh eller räckvidden du betalat för?Bjelke skrev:Äntligen svar på dessa funderingar och dom vi haft uppmätta värden på verkar stämma skapligt oxo...
Risk för frustrationjo har man en 85:a känns det ju lite som...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19951
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Ja egentligen borde man ju kräva det batteriet istället men helt klart var det räckvidden jag valde och den har stämtvigge50 skrev:Om du kollar på tabellen så borde du ha rätt till 90 kWh batteriet. Samtidigt är frågan, är det antal kWh eller räckvidden du betalat för?Bjelke skrev:Äntligen svar på dessa funderingar och dom vi haft uppmätta värden på verkar stämma skapligt oxo...
Risk för frustrationjo har man en 85:a känns det ju lite som...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Lämnade in min s60 (75) på reperation och fick en 90D
Blev förvånad att räckvidden inte var längre..
Känns som Model s 60 (75) är en vinnare
Blev förvånad att räckvidden inte var längre..
Känns som Model s 60 (75) är en vinnare

- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19951
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Ja verkligenjos32 skrev:Lämnade in min s60 (75) på reperation och fick en 90D
Blev förvånad att räckvidden inte var längre..
Känns som Model s 60 (75) är en vinnare

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Inte alls missnöjd med min 70 med 68,8 tillgängligt
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Nu vet jag inte hur man som lekman kan undersöka hur mycket energi man har tillgängligt men... tidigare i höst körde jag en vacker dag med AC av från... 100% ner till närmare noll. Och med lite ful-matematik fick jag fram en siffra på runt 57Kwh tillgängligt i batteriet.
Kan hända att bilen i övrigt drog ytterligare ett par Kwh som inte presenteras i siffrorna. Men att jag skulle ha över 60Kwh i min mjukvaru-begränsade S60? Det är inget jag kommer räkna med när jag är ute och reser.
Kan hända att bilen i övrigt drog ytterligare ett par Kwh som inte presenteras i siffrorna. Men att jag skulle ha över 60Kwh i min mjukvaru-begränsade S60? Det är inget jag kommer räkna med när jag är ute och reser.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Jag fick strax under 65 ur min i somras då regen inkluderatZoidberg skrev:Nu vet jag inte hur man som lekman kan undersöka hur mycket energi man har tillgängligt men... tidigare i höst körde jag en vacker dag med AC av från... 100% ner till närmare noll. Och med lite ful-matematik fick jag fram en siffra på runt 57Kwh tillgängligt i batteriet.
Kan hända att bilen i övrigt drog ytterligare ett par Kwh som inte presenteras i siffrorna. Men att jag skulle ha över 60Kwh i min mjukvaru-begränsade S60? Det är inget jag kommer räkna med när jag är ute och reser.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Du har en 75a va?e5m1r skrev:Jag fick strax under 65 ur min i somras då regen inkluderatZoidberg skrev:Nu vet jag inte hur man som lekman kan undersöka hur mycket energi man har tillgängligt men... tidigare i höst körde jag en vacker dag med AC av från... 100% ner till närmare noll. Och med lite ful-matematik fick jag fram en siffra på runt 57Kwh tillgängligt i batteriet.
Kan hända att bilen i övrigt drog ytterligare ett par Kwh som inte presenteras i siffrorna. Men att jag skulle ha över 60Kwh i min mjukvaru-begränsade S60? Det är inget jag kommer räkna med när jag är ute och reser.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Så vitt jag vet så är det en 70Zoidberg skrev:Du har en 75a va?e5m1r skrev:Jag fick strax under 65 ur min i somras då regen inkluderatZoidberg skrev:Nu vet jag inte hur man som lekman kan undersöka hur mycket energi man har tillgängligt men... tidigare i höst körde jag en vacker dag med AC av från... 100% ner till närmare noll. Och med lite ful-matematik fick jag fram en siffra på runt 57Kwh tillgängligt i batteriet.
Kan hända att bilen i övrigt drog ytterligare ett par Kwh som inte presenteras i siffrorna. Men att jag skulle ha över 60Kwh i min mjukvaru-begränsade S60? Det är inget jag kommer räkna med när jag är ute och reser.
Tillverkad oktober 2015
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Inte jätte förvånande när man kollar på räckvidden
75 - 480km
60 - 400km
Om 75an har 72 tillgängligt får man alltså ut att 60an typ har 60,5 tillgängligt. Ungefär det som den nu mätts upp till. Tror inte att folk förväntar sig mer om de uppgraderar än att få just de där extra 80 nedc km och det kommer de ju få. Känns onödigt att äta teknikaliter.
75 - 480km
60 - 400km
Om 75an har 72 tillgängligt får man alltså ut att 60an typ har 60,5 tillgängligt. Ungefär det som den nu mätts upp till. Tror inte att folk förväntar sig mer om de uppgraderar än att få just de där extra 80 nedc km och det kommer de ju få. Känns onödigt att äta teknikaliter.
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
85kWh är väl den som hittills har flest eller åtminstone mest nördiga ägare
Det finns ju en hel del tidigare info.
Artikel av Tibor här på TCS 140314.
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
75,9 kWh tillgängligt.
81,1 inklusive reserv
Sondells blog, en källa att ösa ur för alla som vill lite djupare in i batteriet, och annat tekniskt om Tesla också. Mycket välgjorda och väldokumenterade tester.
http://tesla.sondell.biz/?p=2755
Summerar:
73.2 kWh enligt bilen 0-100%
77.1 kWh inklusive reserv under 0 km
81.1 kWh inklusive reserv och buffer
Och så denna tråd
85, kapacitet: 81,5 kWh, användbara: 77,5 kWh
Någorlunda samstämmiga uppgifter tycker jag.
Det finns ju rätt många batteriversioner av 85. Kanske skiljer det nåt lite mellan dem. Laddhastigheten vet jag ökade i nån version, men det kanske mest var kylningen man gjorde om.
Helt klart är 60kWh mjukvarubegränsad en vinnare per krona, och den jag skulle valt idag.

Det finns ju en hel del tidigare info.
Artikel av Tibor här på TCS 140314.
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
75,9 kWh tillgängligt.
81,1 inklusive reserv
Sondells blog, en källa att ösa ur för alla som vill lite djupare in i batteriet, och annat tekniskt om Tesla också. Mycket välgjorda och väldokumenterade tester.
http://tesla.sondell.biz/?p=2755
Summerar:
73.2 kWh enligt bilen 0-100%
77.1 kWh inklusive reserv under 0 km
81.1 kWh inklusive reserv och buffer
Och så denna tråd
85, kapacitet: 81,5 kWh, användbara: 77,5 kWh
Någorlunda samstämmiga uppgifter tycker jag.
Det finns ju rätt många batteriversioner av 85. Kanske skiljer det nåt lite mellan dem. Laddhastigheten vet jag ökade i nån version, men det kanske mest var kylningen man gjorde om.
Helt klart är 60kWh mjukvarubegränsad en vinnare per krona, och den jag skulle valt idag.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Känns som man med en liten uppgradering kan kräma ur mer kraft ur 60:an (75) då det skall vara batteriet som begränsar. Får man då ut 72/75 på en 75:a och 77,5/81,5 på en 85:a borde man kunna få ut kräm till ett gäng extra hästkrafter kan man tycka.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Låter ju rätt troligt, för 60 (75) borde ju då hamna på 58-59kWh före reserv under 0 då.Bjorn skrev:85kWh är väl den som hittills har flest eller åtminstone mest nördiga ägare![]()
Det finns ju en hel del tidigare info.
Artikel av Tibor här på TCS 140314.
http://teslaclubsweden.se/batterireserven-i-model-s/
75,9 kWh tillgängligt.
81,1 inklusive reserv
Sondells blog, en källa att ösa ur för alla som vill lite djupare in i batteriet, och annat tekniskt om Tesla också. Mycket välgjorda och väldokumenterade tester.
http://tesla.sondell.biz/?p=2755
Summerar:
73.2 kWh enligt bilen 0-100%
77.1 kWh inklusive reserv under 0 km
81.1 kWh inklusive reserv och buffer
Och så denna tråd
85, kapacitet: 81,5 kWh, användbara: 77,5 kWh
Någorlunda samstämmiga uppgifter tycker jag.
Det finns ju rätt många batteriversioner av 85. Kanske skiljer det nåt lite mellan dem. Laddhastigheten vet jag ökade i nån version, men det kanske mest var kylningen man gjorde om.
Helt klart är 60kWh mjukvarubegränsad en vinnare per krona, och den jag skulle valt idag.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Ja, troligen nåt sånt, eller så kan det kanske vara exakt 60,0 eftersom den är just mjukvarubegränsad.MSO skrev:Låter ju rätt troligt, för 60 (75) borde ju då hamna på 58-59kWh före reserv under 0 då.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5923
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Antalet hästar i stallet bör vara starkt beroende av batterispänningen. Därmed har 85-90-100 en helt annan förutsättning för att ta ut hög effekt då spänningen är ungefär 50 V högre i dessa batteripack än i 60-70-75 varianterna.chpaulin skrev:Känns som man med en liten uppgradering kan kräma ur mer kraft ur 60:an (75) då det skall vara batteriet som begränsar. Får man då ut 72/75 på en 75:a och 77,5/81,5 på en 85:a borde man kunna få ut kräm till ett gäng extra hästkrafter kan man tycka.
Det är inte lagringskapaciteten i kWh som betyder något i det sammanhanget.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Undrar hur mycket användbar kapacitet som finns i 100kwh-batteriet?
Verkar ha 25% längre räckvidd mot 85-batteriet. Så det borde då finnas typ 102 kwh ( om det finns 81,5 kwh i 85-batteriet)
Verkar ha 25% längre räckvidd mot 85-batteriet. Så det borde då finnas typ 102 kwh ( om det finns 81,5 kwh i 85-batteriet)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Fast 85kWh finns bara i pre-facelifade bilar, som hade något sämre räckvidd än facelifade bilar med samma batteristorlek.Niclas skrev:Undrar hur mycket användbar kapacitet som finns i 100kwh-batteriet?
Verkar ha 25% längre räckvidd mot 85-batteriet. Så det borde då finnas typ 102 kwh ( om det finns 81,5 kwh i 85-batteriet)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
ok, jämför med 90-batteriet då . Det hade 85,8kwh i kapacitet. P90D hade 509 km i NEDC-räckvidd (facelift om jag inte missminner mig). P100D har 613km i NEDC, dvc 20,4 % mer.
85,8 x 1,204 = 103,3 kwh borde det då vara i 100-batteriet.
85,8 x 1,204 = 103,3 kwh borde det då vara i 100-batteriet.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Användbar kapacitet i 100-batteriet borde alltså vara 98,5 kWh. Låter ju bra!!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
När man ser listan blir man än mindre sugen att uppgradera sin 60 => 75, ~10kWh för 97k, nej tack. Om möjligheten skulle finnas att hyra dem för en mindre peng per resa skulle det dock vara intressant. En annan möjlighet är att det borde kunna agera "resevdunk" om man råkar få elektrontorsk: "du har slut på tillgänglig energi i batteriet. Vill du ha tillgång till 5kWh för $$$?"
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Mjukvaruspärren skulle behöva ligga i botten istället för i toppen i så fall, och man skulle då inte få fördelarna det innebär att inte ladda fullt, eller i alla fall mindre av dem.chpaulin skrev:När man ser listan blir man än mindre sugen att uppgradera sin 60 => 75, ~10kWh för 97k, nej tack. Om möjligheten skulle finnas att hyra dem för en mindre peng per resa skulle det dock vara intressant. En annan möjlighet är att det borde kunna agera "resevdunk" om man råkar få elektrontorsk: "du har slut på tillgänglig energi i batteriet. Vill du ha tillgång till 5kWh för $$$?"
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Verklig kapacitet i batterierna(risk för frustation)
Det är sant, iaf i resevdunksfallet. Hyridén funkar fint som det är idag men man får tillgång till kapaciteten och man får ladda den själv.bylund skrev:
Mjukvaruspärren skulle behöva ligga i botten istället för i toppen i så fall, och man skulle då inte få fördelarna det innebär att inte ladda fullt, eller i alla fall mindre av dem.
Jag spekulerar hej vilt här men det känns som att Tesla kan ha planer för överkapaciteten då de rekommenderar alla att inte ladda fullt dagligen, även 60:orna. Om alla håller sig till detta kan Tesla med mjukvara labba med olika idéer.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22