Skulle ni haka på ett förskottsbetalningsprogram?
Moderator: Redaktion
Skulle ni haka på ett förskottsbetalningsprogram?
För att reservera en Tesla Model 3 betalar vi i Sverige 10000kr, det är ju en handpenning på bilen. Men dom har tillgång till kapitalet. Nu är ju avgiften olika beroende på vilket land man reserverar från. Men i runda slängar är det 10000kr. Vilket ger ca 1 miljard för 100000 reservationer. Jag vet inte hur många dom är uppe i idag, är det över 400000 reservationer? Dom bör i alla fall ha fått in över 3 miljarder, och större delen av dom som reserverat får vi anta att dom faktiskt genomför köpet. Om Tesla går i konkurs förlorar vi våra pengar antar jag. Men den risken är väl rätt liten?
Jag har inget emot att betala för reservationen då det är en handpenning. Jag sparar idag ca 7000-8000 kr / månad för min kommande model 3. Vill kunna betala av så mycket som möjligt då bilen väl ska köpas. Och jag vill ju ha möjlighet att mata på med de tillval jag verkligen vill ha.
Nu till min tanke. Skulle Tesla vinna något på att starta ett program där man får en viss % av sin handpenning i rabatt på slutpriset beroende på hur mycket du betalar av på din bil i förskott?
Låt säga att Tesla ger oss möjligheten att betala 5000 kr / mån på bilen fram till ett visst datum. Säg januari - oktober vilket skulle bli 10 månader och ytterligare 50000kr på de redan 10000kr vi har betalat. För mig skulle det inte göra något då jag redan sätter av mer än så. Jag skulle redan ha betalt 60000kr på bilen. Men i gengäld skulle jag vilja ha något tillbaka. En rabatt på slutpriset. Hur stor rabatten bör vara för att det ska vara fördelaktigt för bägge parter (köpare och Tesla) vet jag inte. Men det skulle ge enormt kapital till Tesla till sin enorma satsning som de just nu gör om många skulle haka på.
Hur mycket i rabatt skulle Tesla behöva erbjuda på slutpriset för att ni skulle välja att haka på ett sådant program?
Jag har inget emot att betala för reservationen då det är en handpenning. Jag sparar idag ca 7000-8000 kr / månad för min kommande model 3. Vill kunna betala av så mycket som möjligt då bilen väl ska köpas. Och jag vill ju ha möjlighet att mata på med de tillval jag verkligen vill ha.
Nu till min tanke. Skulle Tesla vinna något på att starta ett program där man får en viss % av sin handpenning i rabatt på slutpriset beroende på hur mycket du betalar av på din bil i förskott?
Låt säga att Tesla ger oss möjligheten att betala 5000 kr / mån på bilen fram till ett visst datum. Säg januari - oktober vilket skulle bli 10 månader och ytterligare 50000kr på de redan 10000kr vi har betalat. För mig skulle det inte göra något då jag redan sätter av mer än så. Jag skulle redan ha betalt 60000kr på bilen. Men i gengäld skulle jag vilja ha något tillbaka. En rabatt på slutpriset. Hur stor rabatten bör vara för att det ska vara fördelaktigt för bägge parter (köpare och Tesla) vet jag inte. Men det skulle ge enormt kapital till Tesla till sin enorma satsning som de just nu gör om många skulle haka på.
Hur mycket i rabatt skulle Tesla behöva erbjuda på slutpriset för att ni skulle välja att haka på ett sådant program?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Re: Skulle ni haka på ett förskottsbetalningsprogram?
Jag skulle inte haka på ett sådant program. Inte förrän jag vet vad bilen kostar på riktigt (istället för ungefär 35t $). Och inte förrän jag har sett hur den kommer att se ut, vilka tillval som finns etc. Att lägga 10tkr som handpenning är en sak, det är ganska lite pengar som man dessutom får tillbaka när man önskar det. Men att avbetala på en bil som jag inte kan använda och som jag kanske aldrig köper skulle jag inte göra, oavsett vilka rabatter som erbjuds. Kanske kanske, om man skulle kunna få tillbaka sina pengar plus en bra ränta, ifall man ångrar sig. Men det är knappast troligt att det skulle ske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du har en poäng. Min tanke var att man fortfarande ska ha möjlighet att dra sig ur och få sina pengar tillbaka fram till dess att man trycker på "Confirm order"-knappen. Fast det kanske skulle vara för riskfyllt för tesla? Det kanske det skulle passa med en "Jag tänkte inte på det."mati skrev:Jag skulle inte haka på ett sådant program. Inte förrän jag vet vad bilen kostar på riktigt (istället för ungefär 35t $). Och inte förrän jag har sett hur den kommer att se ut, vilka tillval som finns etc. Att lägga 10tkr som handpenning är en sak, det är ganska lite pengar som man dessutom får tillbaka när man önskar det. Men att avbetala på en bil som jag inte kan använda och som jag kanske aldrig köper skulle jag inte göra, oavsett vilka rabatter som erbjuds. Kanske kanske, om man skulle kunna få tillbaka sina pengar plus en bra ränta, ifall man ångrar sig. Men det är knappast troligt att det skulle ske.

Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
utan att det skulle kosta några rabatter för Tesla, så skulle dom ju i så fall kunna skjuta fram de som "sparar" i förskott i kön. Lite som att de som redan äger en Tesla blir prioriterade i kön.peken skrev:För att reservera en Tesla Model 3 betalar vi i Sverige 10000kr, det är ju en handpenning på bilen. Men dom har tillgång till kapitalet. Nu är ju avgiften olika beroende på vilket land man reserverar från. Men i runda slängar är det 10000kr. Vilket ger ca 1 miljard för 100000 reservationer. Jag vet inte hur många dom är uppe i idag, är det över 400000 reservationer? Dom bör i alla fall ha fått in över 3 miljarder, och större delen av dom som reserverat får vi anta att dom faktiskt genomför köpet. Om Tesla går i konkurs förlorar vi våra pengar antar jag. Men den risken är väl rätt liten?
en annan fördel är ju att man betalar till Tesla i USA och att man då indirekt valutasäkrar sina inbetalningar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Och inte får ta del av om dollarn sjunker tillbaka till nornala nivåer...
nej, man vet ju aldrig vilket håll det barkar.bullen skrev:Och inte får ta del av om dollarn sjunker tillbaka till nornala nivåer...
Model 3-24/Polestar 3-24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vet inte ens om Tesla skulle vilja det eg, för om dom ska ha ngn nytta av pengarna (annars är det ju meningslöst för dom och därmed en ev rabatt i framtiden) så måste dom ju isf
använda dom och därmed "binda" dom och det vore ju inte så kul om då Model 3 skulle floppa och många välja att ta tillbaks sina pengar (som då är bundna), bortsett från om dom skulle
placera pengarna (pointless).
Den risken tror jag alltså inte att dom vill ta.
Att köpa sig en bättre plats i kön (enbart) skulle däremot kunna funka (ung. som signature-reservationer tex).
använda dom och därmed "binda" dom och det vore ju inte så kul om då Model 3 skulle floppa och många välja att ta tillbaks sina pengar (som då är bundna), bortsett från om dom skulle
placera pengarna (pointless).
Den risken tror jag alltså inte att dom vill ta.
Att köpa sig en bättre plats i kön (enbart) skulle däremot kunna funka (ung. som signature-reservationer tex).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Att ta in en massa extrapengar i förskott kan nog lätt ses som ett desperationsbeteende. Åtminstone av den inte allt för insatta pressen. Om spekulanter då blir oroade kanske de drar sig ur kön för att inte riskera sina redan inlagda 10 000kr.
Driver sajten Car.info
Håller med Bjelke i att det måste finnas en uppsida för Tesla för att det ska löna sig för dem. Ska de ge en rabatt mot att köpare pytsar in pengar i förväg ska det vägas mot vad de får betala i ränta för att låna motsvarande summa. Är rabatten större än räntan på det alternativa lånet är det en dålig affär för Tesla, så kan inte se vad poängen skulle vara för dem.
För en "volymprodukt" som Model 3 tror jag det räcker med den deposition (väljer att inte kalla det handpenning då vi ju i strikt mening inte beställt något än) vi lagt.
För en "volymprodukt" som Model 3 tror jag det räcker med den deposition (väljer att inte kalla det handpenning då vi ju i strikt mening inte beställt något än) vi lagt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Bjelke
- Teslaägare
Och vill man nu ha en rabatt på bilen så är oddsen typ lika bra om man helt enkelt placerar i en fond eller nåt och hoppas på en tillväxt där istället 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Precis som jag gör just nu, placerar pengarna i fonder som går sisådärBjelke skrev:Och vill man nu ha en rabatt på bilen så är oddsen typ lika bra om man helt enkelt placerar i en fond eller nåt och hoppas på en tillväxt där istället

Idén kom till mig eftersom jag vet att det ska mycket till för att jag ska dra mig ur. Helt otänkbart i dagsläget om inte priset skjuter i höjden och allt bara varit massa lögn. Pengar jag sparar har detta syfte så tänkte jag att varför inte låta tesla få tillgång till dom redan nu om jag kan få något tillbaka.
Men som sagt, goda poänger ovan. Och visst skulle de verka desperat utåt kanske.
För ett halvår sedan var jag helt övertygad om att jag skulle skaffa en Model 3. Den inställningen har förändrats totalt, nu är jag i princip helt övertygad om att jag inte ska göra det. Dels pga den störtdykande kronan och därmed skenande priser på Tesla. Samtidigt verkar det mer och mer som att Model 3 inte är rätt bil för mig. Depositionen ligger kvar, men jag funderar faktiskt på att kräva tillbaks den. Har bara inte kommit till skott.
Det jag vill säga är att saker och ting förändras snabbt. Det är så otroligt lång tid kvar tills Model 3 kommer att levereras till de första kunderna. Vi får inte heller glömma att den slutgiltiga modellen inte ens har visats upp. Utöver en massa spekulation har vi ingen aning om dess tekniska detaljer. I princip kan bilen bli lite hur som helst.
Jag tror inte att många skulle vara beredda att låsa så mycket pengar under så lång tid utan att få någon egentlig fördel i och med detta. Man vill inte köpa grisen i säcken helt enkelt.
Det jag vill säga är att saker och ting förändras snabbt. Det är så otroligt lång tid kvar tills Model 3 kommer att levereras till de första kunderna. Vi får inte heller glömma att den slutgiltiga modellen inte ens har visats upp. Utöver en massa spekulation har vi ingen aning om dess tekniska detaljer. I princip kan bilen bli lite hur som helst.
Jag tror inte att många skulle vara beredda att låsa så mycket pengar under så lång tid utan att få någon egentlig fördel i och med detta. Man vill inte köpa grisen i säcken helt enkelt.
Det jag fruktar mest är att/om min X kommer kännas som en andrabil när väl Model 3 släpps?
Fatta vad fränt om all teknik och lagstiftning är "klar" tills dess för autonom körning?
Det kommer förhoppningsvis landa i att jag kör 3:an till vardags och fraktar familjen i X:en
Fatta vad fränt om all teknik och lagstiftning är "klar" tills dess för autonom körning?
Det kommer förhoppningsvis landa i att jag kör 3:an till vardags och fraktar familjen i X:en

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Jo den där dollarn är ett problem, även jag undrar om jag kommer kunna köpa en modell 3 då de just nu troligen skulle vara betydligt dyrare än vad jag räknat med. Men samtidigt, de är att bra tag till man kan köpa en så reservation får ligga kvar, ja dollarn skulle ju kunna förändras på andra hållet också.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Du har en poäng där. För mig skulle Model 3 inte duga som enda bil, eftersom den inte kan frakta så mycket i sin lilla trunk. Storleksmässigt är det en andrabil.Johnalm skrev:Det jag fruktar mest är att/om min X kommer kännas som en andrabil när väl Model 3 släpps?
Å andra sidan skulle man naturligtvis (förmodligen) använda den som huvudbil i och med att den är nyare och fränare, precis som du säger. Ska man då ha S:en som andrabil? Äh, känns konstigt. Eller ska man sälja S:en och köpa en gammal ice-bil kombi som andrabil istället? Knappast.
Eller så behåller man S:en tills den rasar ihop. Mest troligt just nu.
- Bjelke
- Teslaägare
För ett halvår sedan var jag högst osäker på om jag skulle reservera en 3:a och gjorde det inte heller, och nu är jag ganska säker på att jag inte kommer att köpa en, om den nu mot förmodanmati skrev:För ett halvår sedan var jag helt övertygad om att jag skulle skaffa en Model 3. Den inställningen har förändrats totalt, nu är jag i princip helt övertygad om att jag inte ska göra det. Dels pga den störtdykande kronan och därmed skenande priser på Tesla. Samtidigt verkar det mer och mer som att Model 3 inte är rätt bil för mig. Depositionen ligger kvar, men jag funderar faktiskt på att kräva tillbaks den. Har bara inte kommit till skott.
inte skulle vara väldigt prisvärd när den väl kommer, vilket jag kommer att observera med extremt kritiska ögon.
Med min erfarenhet av Tesla hittills så ska det jäkligt mkt till innan jag köper en till, däremot kommer jag nog att behålla min tills den rasar ihop (vilket jag är rädd för kan hända betydligt
fortare än man hoppas på).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja, så känner jag med. Jag köpte min Model S lite grand med tanken att det skulle vara en sak som man gör en gång i livet. Livets största och mest vanvettiga investering liksom. Jag ville så jättegärna ha den och jag kände att man ändå bara lever en gång.Bjelke skrev:Med min erfarenhet av Tesla hittills så ska det jäkligt mkt till innan jag köper en till, däremot kommer jag nog att behålla min tills den rasar ihop (vilket jag är rädd för kan hända betydligt
Men samtidigt visste jag redan då att nästa bil skulle bli en mer lagom prissatt bil igen. En vanlig bil, inte ett svindyrt lyxåk. Men naturligtvis vill jag aldrig gå tillbaka till något annat än eldrift så länge jag kan undvika det. Det skulle kännas helt fel.
Om det nu inte dyker upp bra elbilar till ett vettigt pris inom några år så får man hoppas att Teslan har ett väldigt långt liv. Men precis som du säger är jag rädd att detta inte är fallet. Och vad gör man då?
- Bjelke
- Teslaägare
+1 på det... Fick tillbaks bilen idag efter en stor service och en "sista" chans att fixa ett par fel på bilen och för typmati skrev:Ja, så känner jag med. Jag köpte min Model S lite grand med tanken att det skulle vara en sak som man gör en gång i livet. Livets största och mest vanvettiga investering liksom. Jag ville så jättegärna ha den och jag kände att man ändå bara lever en gång.Bjelke skrev:Med min erfarenhet av Tesla hittills så ska det jäkligt mkt till innan jag köper en till, däremot kommer jag nog att behålla min tills den rasar ihop (vilket jag är rädd för kan hända betydligt
Men samtidigt visste jag redan då att nästa bil skulle bli en mer lagom prissatt bil igen. En vanlig bil, inte ett svindyrt lyxåk. Men naturligtvis vill jag aldrig gå tillbaka till något annat än eldrift så länge jag kan undvika det. Det skulle kännas helt fel.
Om det nu inte dyker upp bra elbilar till ett vettigt pris inom några år så får man hoppas att Teslan har ett väldigt långt liv. Men precis som du säger är jag rädd att detta inte är fallet. Och vad gör man då?
sjuttioelfte ggn så misslyckas gänget i Väsby att fixa det. Bromsarna kanske funkar bra, återstår att testa dom nya
beläggen/skivorna vid nästa "nederbörd + några enstaka plusgrader"-tillfälle, men rejäla vibrationer vid ca 120km/h
är helt oförändrade (Teslas kommentar är acceptabelt trots att dom är så kraftiga att det kittlar i hårbotten) och
ett rejält klonkljud vid vissa "gupp" är oxo kvar efter nu 6500 mil. Har även fått ett ganska rejält missljud ungefär som
när ett hjullager börjar ge upp, då testkörde dom en likvärdig bil och tyckte att samma ljud fanns även på den (inte ens
troligt för isf borde den verkligen ses över sas) och klassade det som helt normalt, kanon ja men då vet vi ju hur Tesla
lagar bilar...
Får se hur man går vidare, men efter snart två år börjar man ge upp hoppet lixom. En viss rätt jobbig biljournalist kanske
skulle tycka det vore kul att få prova hur en "godkänd" (av Tesla alltså) bil är att äga/köra?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag skulle hellre lägga 50k på ett bräde för en Signature, men nu blir det ju inga såna för 3:an...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Tidigast 1 Maj 2017 kan Sverige besluta om testverksamheten för autonoma bilar, det är inte bara skuldfrågan som ska avhandlas utan kameraövervakningen måste ses över osv.Johnalm skrev:Fatta vad fränt om all teknik och lagstiftning är "klar" tills dess för autonom körning?
Men lagom till min kommer ut lär det vara klart om de inte lägger ner hela grejjen vill säga

Jag tror personligen att alla självkörande bilar som är i level 5 är bättre än genomsnittet av förare då de inte har road rage, stressen att komma fram 1 minut snabbare och därför kör 40 km/h för fort osv.
Att sen förare utan autonoma bilar kommer tränga sig och lita på att den autonoma bilen bromsar ser jag inte som ett problem då jag bara vill ta mig från A till B säkert.
/Henke