Fräscha siffror på Model S....

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Fräscha siffror på Model S....

Inlägg av Henrik »

I Norge...

6943 stycken - Sjukt!

8779 - I hela Europa enligt källorna..

Om de bygger en supercharger efter drygt var 120:e bil och varje supercharger kostar ca 1,4 mille att bygga...

Då får vi många i Europa bara genom Norges försäljningar..

Då kan de alltså expandera med drygt 50-70 stationer idag....?

Ser ljust ut för framtida resor!

Har många skeptiker runt om mig som säger att det måste vara lika många superchargers som det finns mackar för att de ska känna sig trygga - Vilket jag inte håller med om. Men om jag kan övertyga dem så ska de köpa en Model S. Men eftersom det verkar finnas möjlighet till att expandera rejält det här året och nästa år så känns det bra!
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 2 gång.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fräscha siffror på Model S....

Inlägg av LarsL »

Utbyggnaden på Teslas karta verkar ju lite blygsamma om de ska fördubbla antalet bara baserat på Norges försäljning. Men förhoppningsvis så poppar det upp några SC som inte de inte viljat visa i den offentliga planeringen.

Kanske inte behövs lika många SC som mackar. Men det måste finnas så tätt att jag inte behöver tok planera. Helst ska det ju istället vara så att "oj nu måste jag ladda var är närmsta SC". Men åtminstone så att jag mellan Stockholm och Göteborg kan välja att stanna på flera ställen.
I Sverige finns det ungefär 700st Statoil-mackar, alla dessa behövs så klart inte. Men det är ju bra att de finns där när du vill tanka.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tror att det är fel att räkna med 20.000 kr per bil till SC-utbyggnad. Tillägget är ju 16.000 kr + moms och sedan ska en del gå till elkostnaderna, så kanske knappt 10 tkr kan gå till utbyggnaden.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Staten borde göra som de gjorde med E85. Då tvingade de mackägarna att installera en pump för E85.
På samma vis bör de tvinga alla mackägare att installera snabbladdare.
Då skulle vi få enorm fart på elbilsförsäljningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nej det blev ju inte så bra. Staten ska nog lägga sig i så lite som möjligt.
Och de kan lägga sig i ännu mindre genom att ta bort momsen och förmånsvärdet.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ja, Pontus du har säkert rätt!

Okej, så ungefär 118 stationer idag i Europa (satt och räknade på kartan eftersom Tesla har tagit bort informationen på deras hemsida med hur många stationer som befinner sig i de olika områdena..) så har säkert missat ett antal.. men ungefär 118 st

Om man vill så kan man räkna ut hur många bilar som laddar per station / dag.. Kanske kul för någon...

Ska försöka räkna om med det du har påpekat men jag tror att det hamnar på något över 10 ev, i.o.m att kostnaden för elen är inräknad i de 20.000

Det är därför de erbjuder livstids gratisladdning med Model S:en därför att de räknar med att batteriet klarar ungefär 10 år och ett antal mil (men som vi sett hittills så kan de bli många mil..)

Eftersom i snitt så bör Tesla-ägarna åka ungefär 20.000 mil på 8 år (fast om man räknar en medelsvensk eller norsk så ligger väl det mellan 15.000 mil) Men som vi också har sätt så åker de som har Tesla väldigt mycket.. Jag tror jag åkte 30-40 mil bara i USA när jag hade en Tesla till förfogande och det var ganska kort tid. Eftersom den är så rolig att köra.

tex så har ju Björn Nyland åkt 10434 Mil på ett år - Men han kör extremt mycket - Finns säkert andra som också har gjort det även här och på andra ställen.

Men om man räknar med att en medelmåttig person kör 15.000 Mil 8 år och man förbrukar ungefär:

när jag var i USA räknade jag ut på bilen jag körde:

EDIT: ehm, oj jag gjorde ett misstag där innan... (skrev 265 whr/mile = 3,1 kwh/mile.. fel fel... kollade på fel papper)

265 whr / mile är ju självklart = ~0,265 kwh/ mile

0,265 * 1,6 = 0,42.. avrundar till 0,5 ändå..

0,5 * 15000 = 7,500 KWh / mil vilket innebär att Tesla då har betalat (förutsatt att man ALLTID har laddat på superchargers och aldrig någon annanstans)

= ~2775 SEK...? (Om Tesla betalar 0,37 SEK per kw/h)

Vilket innebär att av de 20,000 de tar från kostnaden när man köper bilen är i verkliga siffror som de kan använda:

20,000*0,8 - 3000 SEK = 13,000 SEK ~12,000 SEK då.

12,000 SEK för varje bil används till superchargers.

---------------------------------------------------------------------------------

Om vi då räknar med +moms etc så dras det bara ungefär 3000 sek per bil där till ström... vilket innebär att de har ungefär ~16.000 Sek kvar till supercharger byggnad och minus moms då:

0,8 * 16.000 = 12800 SEK

då har de alltså 12.800 Sek att gå efter..

Pontus du nämnde att:
så kanske knappt 10 tkr kan gå till utbyggnaden.
Okej, det håller jag med om dig då! Du har helt rätt... - ber om ursäkt, borde ha förstått det..

Så då säger vi 12.000 SEK per bil då.

Vi säger att Tesla fixar en supercharger per ~135 / bil då (Träffar Tesla ( eventuellt Jerome och Peter) nästa vecka så kan kolla med dem då...)

Och vi har ungefär ~9000 (8779) bilar i Europa exakt just nu, alltså idag.

90 % av 9000 är hur mycket de har använt till Teslorna idag

9000 * 0,9 = 8100

så 8100 * ~13,000 + el (3000) SEK = 129,600,000 SEK

129,600,000 SEK / ~118 = 1,098,305 SEK

1,098,305 / ~16.000 = ~70 bilar..

*Antar att Tesla tar antingen får mer av de 20,000 per bil då eller att de räknar med alla sålda bilar och inte bara bygger i Europa för de sålda bilar de har här - Men de prioretarar säkert den inkomst de får på bilarna här till superchargerna hit*

Baserat på detta så blir det då:

800-900 bilar kvar som inte de bör ha använt till superchargers än i Europa.

~medelvärdet för att bygga en supercharger per bil = 70 här i Europa - Alla stolpar är inte heller 8 stycken, de är ibland 6.. Så antar att kostanden kan variera rätt mycket på var den ska ligga och annat så prsierna bör enligt vad jag vet då variera från 1,098,305 SEK till 1,400,000 SEK - Anledningen till att jag är så bestämd på 1,4 är för att den siffran har de sagt att det ska kosta.

Så 13 supercharger kan vi få idag. Baserat på aktuella siffror..

*spekulationer*

//Henrik
Senast redigerad av Henrik, redigerad totalt 8 gång.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

henrik, vad du sprutar siffror
Henrik skrev:
när jag var i USA räknade jag ut på bilen jag körde:

265 WHr/mile omräknat: 3.11 miles/kwh vilket innebär att:

3,11 * ~1,62 = ~5,11 km = 0,5 Mil /kwh

så då har vi, nu ska vi se.

15.000 mil * avg km/kwh = 0,5 mil

= 7500 kWh... vilket innebär att Tesla då har betalat (förutsatt att man ALLTID har laddat på superchargers och aldrig någon annanstans)
//Henrik
är väl fel iallafall 30000kwh eller ? men bra att du har så många siffror obs vill inte alls vara messersmitt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

är väl fel iallafall 30000kwh eller ? men bra att du har så många siffror obs vill inte alls vara messersmitt

30,000? hmm,

aha..

du räknade mil /kwH ?

jag menar alltså:

0,5 kwh/ mil

så när man har åkt 2 mil så har man dragit 1 kWh, på 4 mil så har man dragit 2 kWh etc...

*Gillar att ha fel - är bara 19 år, reserverar mig för att ha många fel.... så behöver bli rättad av många..
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Logge
Teslaägare

Inlägg av Logge »

Skulle säga att en normal Tesla-ägare snittar mellan 2 och 2,5 kwh /mil. 0,5 är inte möjligt....
Sedan kan man fundera på hur många % av den el man förbrukar som man faktiskt laddar på en Supercharger, skulle säga att en väldigt hög % laddas hemma och då behöver inte Tesla stå för elen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det skulle alltså vara en hyfsat bra affär för tex Vattenfall att sälja livstidsladdning till elbilar för 20000kr/bil.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

20.000 är ju vad tesla tar för sc enabling, tror mig ha sett siffror på att ca 15% laddas på sc, om man antar 30000 mil per bil i snitt, så blir det 20000/4500mil styvt 4sek per mil, fortf lågt och mkt bättre än vattenfalls/fortums affärsförslag hur som helst
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja och ändå upplevs Teslas betalningsmodel som billigare/trevligare. Nu är det ju inte omöjligt att det kommer liknade erbjudande från Furtum och Vattenfall till andra elbilar, det är ju som sagt hyfsat lönsamt.
Skriv svar