Skulle inte köpt nya jeans!

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Ultravita säten. Köpte nya jeans, och frågade säljaren hur många gånger jag ska tvätta dom innan jag kan känna mig säker att dom inte färgar av sig. Han sa 2-3 gånger så bör det vara ok... Tvättade bara en gång, dum som jag är, och nu har jag börjat se lite tendens till blått på sätena... F*ck!

Från Tesla får man inga direkta skötselråd, dvs vad man kan rengöra med etc. Sätena har ju en topcoating som man gärna inte vill ta bort, för spill m.m. Men jag vill gärna få bort de lilla blåa som börjat komma på sätena... Och tvätta jeansen så klart :)

Någon med bättre information? Finns lite info på nätet...
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jag har dock inte lagt på något på mina, och det ska inte heller behövas. Jag har fönsterputs och en bomullstrasa i bilen som tar bort allt.

Skickat från min Ericsson GH688 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Re: Skulle inte köpt nya jeans!

Inlägg av Tars »

Eller bara för att testa, kör med lite diesel och en trasa.

Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

peterlauri skrev:
Ultravita säten. Köpte nya jeans, och frågade säljaren hur många gånger jag ska tvätta dom innan jag kan känna mig säker att dom inte färgar av sig. Han sa 2-3 gånger så bör det vara ok... Tvättade bara en gång, dum som jag är, och nu har jag börjat se lite tendens till blått på sätena... F*ck!

Från Tesla får man inga direkta skötselråd, dvs vad man kan rengöra med etc. Sätena har ju en topcoating som man gärna inte vill ta bort, för spill m.m. Men jag vill gärna få bort de lilla blåa som börjat komma på sätena... Och tvätta jeansen så klart :)

Köp nya VITA jeans!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

lator skrev:
peterlauri skrev:

Köp nya VITA jeans!
Fan, räknade inte med i budgeten att jag måste byta ut hela garderoben... fan också!
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Ultravita ska ju vara lätta att tvätta?

Prova med blekmedel annars? :lol:
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Teslaspolen skrev:
Ultravita ska ju vara lätta att tvätta?

Prova med blekmedel annars? :lol:
Haha
---
---
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Prova Pampers våtservetter!
Använder alltid själv sådana och samtidigt som du rengör sätena blir dem också återfettade.
Det blir alltid perfekt, rent och snyggt.
Tesla Model 3 Highland
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Köp överdragsklädsel :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Heiko skrev:
Använder alltid själv sådana och samtidigt som du rengör sätena blir dem också återfettade.
Använder detta i de fall jag inte orkar gräva fram fönsterputsen. Libero återfuktar och har minst kemikalier. Bild

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Vita jeans va ingen dum idé.

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hur är tygklädseln i Teslan? Jag vill inte ha läder men vill ha en klädsel som inte är så ömtålig men ändå lätt att rengöra. I min Zoe är det nåt halvgrovt tyg i grått som inte så lätt blir solkigt och det har varit lätt att göra rent. Annars har jag inte nån större erfarenhet av att behöva vara rädd om bilklädsel eftersom jag tidigare i princip bara har kört bilar med runt 20 år på nacken.

Det där med ultravit klädsel känns inte som nåt som är för mig, och inte läder, så vad finns det då?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tars skrev:
Vita jeans va ingen dum idé.
Ja nya fina otvättade, som färgar av sig riktigt mycket så att det täcker det blåa. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Hur är tygklädseln i Teslan? Jag vill inte ha läder men vill ha en klädsel som inte är så ömtålig men ändå lätt att rengöra. I min Zoe är det nåt halvgrovt tyg i grått som inte så lätt blir solkigt och det har varit lätt att göra rent. Annars har jag inte nån större erfarenhet av att behöva vara rädd om bilklädsel eftersom jag tidigare i princip bara har kört bilar med runt 20 år på nacken.

Det där med ultravit klädsel känns inte som nåt som är för mig, och inte läder, så vad finns det då?
Tygklädseln i Teslan skulle jag kalla grov eller halvgrov. Jag tycker att den håller sig ren med en dammsugning någon gång ibland. Inte nämnvärt sliten heller efter närmare 6000 mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:

Tygklädseln i Teslan skulle jag kalla grov eller halvgrov. Jag tycker att den håller sig ren med en dammsugning någon gång ibland. Inte nämnvärt sliten heller efter närmare 6000 mil.
Låter bra! Då hoppas vi på att det finns sån för 3:an att välja och att man inte tvingas till nåt klädselval man inte vill ha för att det är paketerat med några andra tillval.
Användarvisningsbild
Heiko
Teslaägare

Inlägg av Heiko »

Tars skrev:
Heiko skrev:
Använder detta i de fall jag inte orkar gräva fram fönsterputsen. Libero återfuktar och har minst kemikalier. Bild

Inne på dem sista servetterna och ska prova med Libero nästa gång.
Tesla Model 3 Highland
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Använder Ica Basic babyservetter för att torka bort olja och smuts när jag grejar med mina cyklar, skrämmande effektivt och inget jag skulle ha på en barnrumpa. Billiga också, 10 spänn för 72 st.

Men till ämnet, när det gäller val av klädsel på stolarna kommer jag få svårt. Haft skinn på flera bilar men Audin har tyg.

Finns både för och nackdelar med allt. Om det vita fuskskinnet visar sig lätt att sköta så kanske det blir mitt val.

Dåligt skinn slits och blir fult så fort, svårt att veta i förväg hur det kommer fungera. Bra skinn håller sig ju väldigt snyggt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Houdini

Inlägg av Houdini »

Firman Meguiars har världens bästa produkter för bilvård. Sök på http://www.meguiars.se så finns rengöringskit för läder som både gör rent i grunden och smörjer lädret. Jag skulle inte rekommendera ex. rengöringsservetter som i o f sig kan göra rent, men torkar ut med risk för sprickor senare. Kostar inte många hundralappar och räcker länge (flera jeans) ;)

Produkterna kan köpas över nätet eller på Mekonomen som är officiell återförsäljare. Du kan också ringa till Meguiars Detail Center i Sollentuna, som kan ge råd om du känner dig osäker.

Slutsats: det är jättelätt att få bort missfärgningen själv, går fort, blir som nytt!

Skickat från min iPad med Tapatalk
Senast redigerad av Houdini, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Lätt OT:
Hur är den vita klädseln när det gäller värmekomfort ? Jag köpte tygklädsel för att den känns varmare på vintern å kallare på sommaren jämfört med skinn. Kan tänka vitt nästa gång om det materialet är bättre i det avseendet..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Houdini skrev:
Firman Meguiars har världens bästa produkter för bilvård. Sök på http://www.meguiars.se så finns rengöringskit för läder som både gör rent i grunden och smörjer lädret. Jag skulle inte rekommendera ex. rengöringsservetter som i o f sig kan göra rent, men torkar ut med risk för sprickor senare. Kostar inte många hundralappar och räcker länge (flera jeans) ;)

Produkterna kan köpas över nätet eller på Mekonomen som är officiell återförsäljare. Du kan också ringa till Meguiars Detail Center i Sollentuna, som kan ge råd om du känner dig osäker.

Slutsats: det är jättelätt att få bort missfärgningen själv, går fort, blir som nytt!

Skickat från min iPad med Tapatalk
Bara för din vetskap så är den vita klädseln i Teslan inte skinn.

Skriv svar