Hur går det egentligen med Model lll?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vigge50

Hur går det egentligen med Model lll?

Inlägg av vigge50 »

Elon har flera gånger sagt att Model lll ligger i fas för start av leveranser i slutet av nästa år men ett oroande tecken är att det fortfarande bara har setts två prototyper på vägarna, borde det vid detta laget inte vara betydligt fler?

Här är några tidsramar för andra elbilar:

Bolt
Jan 2015: Bolt visas som konceptbil
2015: 55 för-produktion testas på allmän väg
Slutet 2015: Produktionsversionen visas.
Början 2016: produktionslinjen igång
Mitten 2016: Produktionsbilar sedda på allmän väg.
Slutet 2016: Första leveranserna.

Model S
Mars 2009: prototyp visas
Början 2011: första prototyperna produceras
Slutet 2011: Beta byggs
Mitten 2012: leveranserna börjar.

http://insideevs.com/gm-versus-tesla-pr ... 2017s-end/
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Re: Hur går det egentligen med Model lll?

Inlägg av Toja »

Det ska ligga enligt plan.
Under Q1 0217 ska den slitliga versionen visas upp offentligt.
I juni ska alla tredjepartstillverkare vara klara.
om jag minns rätt så börjar serietillverkning i augusti/september.
Riktigt bra volym ska nås innan årsskiftet.
Leveranser i USA 2017, Europa 2018.
Men beställer du nu så får du nog leverns 2019
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Att de bara kör omkring med dessa två prototyper tolkar jag som att den slutgiltiga versionen kommer inte att se likadant ut. De skulle ju avslöja alldeles för mycket om de hade kört "riktiga" Model 3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Att de bara kör omkring med dessa två prototyper tolkar jag som att den slutgiltiga versionen kommer inte att se likadant ut. De skulle ju avslöja alldeles för mycket om de hade kört "riktiga" Model 3.
Visst kan det vara så men räcker några månader verkligen för att testa en ny bil? Jag följer en tråd på TMC för bilder på Model lll i det vilda men jag har inte fått någon uppdatering från den tråden var i Juli, kör Tesla med Model lll prototyperna över huvud taget eller anser de att de kan göra alla tester efter mars nästa år?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
mati skrev:
Visst kan det vara så men räcker några månader verkligen för att testa en ny bil? Jag följer en tråd på TMC för bilder på Model lll i det vilda men jag har inte fått någon uppdatering från den tråden var i Juli, kör Tesla med Model lll prototyperna över huvud taget eller anser de att de kan göra alla tester efter mars nästa år?
Inga problem att köra elbil inomhus :o
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Testerna görs av nog kunderna när de får sina Model 3 levererade. Varje levererad Model 3 kommer första året att köra omkring med en BETA dekal på bakluckan.
Nä, nu var jag lite elak igen... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
mati skrev:
För att testa en bil idag, särskilt en elbil, måste nog inte så jättemycket göras utomhus. Jag är inte särskilt insatt i detta men föreställer mig att man i princip kan hänga på ett lätt modifierat model S-skal på ett model 3-chassi så märker ingen vad de egentligen kör omkring med för bil de gånger de behöver köra ute i det fria. Och det som vi vill se är ju den färdiga designen och instrumentpanelen/HUD:en och det går ju lätt att dölja.

Jag tror att de ser det som en viktig del i marknadsföringen att verkligen ingenting blir fotat före det officiella jippot i vår. Det ökar spänningen, förväntningarna och model 3-avtäckandet hypas till höjder som kommer att ge genklang i hela världen. Det är marknadsföring, helt enkelt!
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Bör inte trean hårdtestas nu i vinter då det är sista vintern innan produktion? Vart har tesla kört vintertesterna med S och X?
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

mati skrev:
Som jag tolkade det var den exteriöra designen på bilen i princip klar då den visades 1 april. Tror inte det kommer vara några större skillnader, tror bara smådetaljer kan skilja sig.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

peken skrev:
Som jag tolkade det var den exteriöra designen på bilen i princip klar då den visades 1 april. Tror inte det kommer vara några större skillnader, tror bara smådetaljer kan skilja sig.
Finns lite småplock här https://twitter.com/i/moments/716787366984228865

ex:

needs better front design! -> Elon: Some tweaking underway
concept at release is perfect from some angles, perhaps needs some beef fwd of windshield -> Elon: Edge and contour refinement are ongoing. Even .1mm matters.

Han har även nämnt att bagageluckans öppning kommer att göras lite större än på prototypen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Limbster

Inlägg av Limbster »

Jojje167 skrev:
Bör inte trean hårdtestas nu i vinter då det är sista vintern innan produktion? Vart har tesla kört vintertesterna med S och X?
Jag har oxå påpekat det, min gissning är att M3 är minst 1år sen, detta med tanke på att inga bilar ses för tester.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

Laban skrev:
peken skrev:
Finns lite småplock här https://twitter.com/i/moments/716787366984228865

ex:

needs better front design! -> Elon: Some tweaking underway
concept at release is perfect from some angles, perhaps needs some beef fwd of windshield -> Elon: Edge and contour refinement are ongoing. Even .1mm matters.

Han har även nämnt att bagageluckans öppning kommer att göras lite större än på prototypen.
Tackar, det där har jag missat. Jag håller med om fronten, skönt att dom kommer göra något åt den. I övrigt tycker jag den versionen dom visade upp var sjukt snygg.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Känns som att Tesla alltid har kört den taktiken. Model s och model x såg man ju väldigt lite tester av innan de väl började leverera den. Sen är det väl faktiskt lite.så att Tesla låter kunderna vara något utav testkaniner.

På my tesla har tillverkningsstart gått ifrån "slutet av 2017" till "mitten av 2017" och det är väl det man borde gå på och ont massa spekulationer eller hur det var varit tidigare.tesla är ett helt annat företag idag.

Edit: nu hittar jag inte det där med slutet och mitten dop blev lite osäker på om jag läst fel nån stans.
Skriv svar