Totalskada - vad händer med kostnad för SC?
Moderator: Redaktion
- Andreasson
- Teslaägare
Totalskada - vad händer med kostnad för SC?
Jag har tänkt på en grej...
Vad händer om jag kvaddar min Model S 2015 års modell? Jag får väl isf ut en ny på försäkring...? Men får jag då betala för Supercharging? I så fall blir det ju en väldigt kännbar förlust för mig som kör mycket (ca 6000 mil/år). Inte tar väl försäkringen hänsyn till detta eller???
Någon som vet?
Vad händer om jag kvaddar min Model S 2015 års modell? Jag får väl isf ut en ny på försäkring...? Men får jag då betala för Supercharging? I så fall blir det ju en väldigt kännbar förlust för mig som kör mycket (ca 6000 mil/år). Inte tar väl försäkringen hänsyn till detta eller???
Någon som vet?
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Totalskada - vad händer med kostnad för SC?
Om du kör så mycket så har du kanske redan kört förbi gränsen för att få en ny bil vid totalskada. Då får du en summa att köpa en model S av 2015 års modell för. De har ju fri SUC
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
En annan liknande sak har jag funderat på oxo, om man skulle få en nyare bil på försäkringen (oavsett hur och varför) får
man nytt förmånsvärde då? Man har ju inte "bett om det" sas och skulle ju kunna förlora en massa på det även om man
för den skull kanske får en bättre bil (förutom nyare såklart), på en Tesla kan det ju slå ganska rejält lixom...
Eller utgår man från det förmånsvärde den bil man hade/köpte från början?
Ta till ex en bil byggd sent 2014 (skitalågt förmånsvärde) och kvaddar den tidigt 2015 och får en ny som i princip är samma
bil men mkt (förhållandevis iaf) högre förmånsvärde...
Osv...
man nytt förmånsvärde då? Man har ju inte "bett om det" sas och skulle ju kunna förlora en massa på det även om man
för den skull kanske får en bättre bil (förutom nyare såklart), på en Tesla kan det ju slå ganska rejält lixom...
Eller utgår man från det förmånsvärde den bil man hade/köpte från början?
Ta till ex en bil byggd sent 2014 (skitalågt förmånsvärde) och kvaddar den tidigt 2015 och får en ny som i princip är samma
bil men mkt (förhållandevis iaf) högre förmånsvärde...
Osv...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Vad jag minns så fick han som krockade i Nederländerna möjlighet att köpa en ny Tesla men eftersom priserna hade gått upp så fick han ta en demobil som inte var lika mycket utrustad.
Skatteverket bryr sig säkert inte om varför du har den bil du har utan vill att du ska betala för den du använder. Tror till och med att om du har en lånebil större delen av en månad ska du betala förmån för den bil (förutsatt att det är högre).
Sedan är det nog upp till försäkringen om det ingår någon kompensation för ändrat förmånsvärde men jag har aldrig hört talas om det.
Sedan är det nog upp till försäkringen om det ingår någon kompensation för ändrat förmånsvärde men jag har aldrig hört talas om det.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Du har antagligen rätt, tyvärr 
Förhoppningsvis inget jag behöver fundera på iaf...

Förhoppningsvis inget jag behöver fundera på iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Men det finns ju eller fanns försäkringar mot fortkörningsböter så kanske finns det något för ofrivilligt ändrat förmånsvärde också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Borde egentligen finnas en ganska enkel logik.
Bilens "Marknadsvärde" vid skadetillfället återspeglar (innehåller) tär t ex värdet/frånvaron av fri laddning utifrån vad "Marknaden" värdesätter det till ingår. Vad DU tycker det är värt är helt irrelevant i Försäkringsbolagets ögon. Samma sak om du har en helt unik spec/färg på bilen som du personligen tycker är värt 300 000kr extra. Försäkringsbolaget bedömer marknadsvärdet och inte vad du tycker. (På samma sätt som de antagligen inte värderar just DINA unika möjligheter att att utnyttja/värdera fri laddning osv)
Skatteverket ska sen beskatta den bil du sitter i. Väljer du en ny/likvärdig/annat så beskattas du för "marknadsvärdet att köra den. Ingen "tvingar" dig att köra/Välja en viss bil i skatteverkets ögon. Dvs eftersom nya bilar UTAN fri laddning t.o.m kostar mer att köpa än gamla bilar MED fri laddning så är ju tydligen Marknadsvärdet=priset högre och då blir förmånsvärdet satt därefter utifrån den "jämförelsekorg" av konkurrentbilar som den jämförs med då osv.
Eller tänker jag tokigt här
Bilens "Marknadsvärde" vid skadetillfället återspeglar (innehåller) tär t ex värdet/frånvaron av fri laddning utifrån vad "Marknaden" värdesätter det till ingår. Vad DU tycker det är värt är helt irrelevant i Försäkringsbolagets ögon. Samma sak om du har en helt unik spec/färg på bilen som du personligen tycker är värt 300 000kr extra. Försäkringsbolaget bedömer marknadsvärdet och inte vad du tycker. (På samma sätt som de antagligen inte värderar just DINA unika möjligheter att att utnyttja/värdera fri laddning osv)
Skatteverket ska sen beskatta den bil du sitter i. Väljer du en ny/likvärdig/annat så beskattas du för "marknadsvärdet att köra den. Ingen "tvingar" dig att köra/Välja en viss bil i skatteverkets ögon. Dvs eftersom nya bilar UTAN fri laddning t.o.m kostar mer att köpa än gamla bilar MED fri laddning så är ju tydligen Marknadsvärdet=priset högre och då blir förmånsvärdet satt därefter utifrån den "jämförelsekorg" av konkurrentbilar som den jämförs med då osv.

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Där har du ju ett litet fel och det är att man skattar inte för marknadsvärdet utan för nybilspriset även om bilen är 5 år gammal eller om man köpt en begagnad bil som tjänstebil. Till och med om de aldrig sålt en ny bil till ordinarie pris utan bara lyckats sälja till reapriser (marknadsvärde). OT: men där tycker jag Skatteverket har något att jobba på.Leo skrev:Borde egentligen finnas en ganska enkel logik.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Skrev lite otydligt. Självklart är det Skatteverkets listpris som gäller, även begagnat. Jag menade att förmånsvärdet ska spegla marknadsvärdet (användningen)?att köpa en NY privat. Dvs grundtanken är att en förmånsbil ska kosta "i paritet" med vad det kostar att äga den privat.
Sen är det lite speciellt att Skatteverket inte bryr sig om att en begagnad har ett lägre verkligt marknadsvärde.
Sen är det lite speciellt att Skatteverket inte bryr sig om att en begagnad har ett lägre verkligt marknadsvärde.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.