Laddapp?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
port513

Laddapp?

Inlägg av port513 »

Jag har en app för att hitta CNG-stationer och den fungerar kanon men när man kommer till el så verkar det vara en djungel * 7 minst sagt.
Har idag en app som heter Next Charge men finns det bättre?
Ni som har Tesla, hur ser det ut med navigeringen där, finns det inlagt samtliga Tesla laddare runt om i världen?
Kan man i bilen få en rutt där man får inplanerad laddning när man behöver det?

/Henke
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Re: Laddapp?

Inlägg av Haglund »

Kortfattat: Ja.

Mindre kortfattat: Teslas egen navigation har alla superchargers och destinationsladdare inlagda och kan planera en rutt via dessa. Den räknar ut vid vilka laddare du ska stanna och ladda och hur länge på varje du behöver för att ta dig till nästa.

Om du inte ska använda Teslas egna laddare så är det värre, men i Sverige använder du uppladdning.nu och utomlands använder du LEMnet eller NewMotion.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

port513 skrev:
Jag har en app för att hitta CNG-stationer och den fungerar kanon men när man kommer till el så verkar det vara en djungel * 7 minst sagt.
Har idag en app som heter Next Charge men finns det bättre?
Ni som har Tesla, hur ser det ut med navigeringen där, finns det inlagt samtliga Tesla laddare runt om i världen?
Kan man i bilen få en rutt där man får inplanerad laddning när man behöver det?

/Henke
När du rör dig inom SuperCharger-land så räcker Teslas navigering i bilen väldigt långt; alla deras laddstationer inkl. destinationsladdare finns med där. Kompletteras med t.ex. https://abetterrouteplanner.com/ för reseplanering på datorn. Jag gillar https://www.plugshare.com/ och dess appar när man ska ladda utanför Tesla-nätverket. http://www.uppladdning.nu/ kan också vara bra att titta på.
Clever har byggt ett kommersiellt laddningsnätverk; deras app är dock rätt dålig men den hittar iaf deras laddstationer.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Haglund skrev:

Mindre kortfattat: Teslas egen navigation har alla superchargers och destinationsladdare inlagda och kan planera en rutt via dessa. Den räknar ut vid vilka laddare du ska stanna och ladda och hur länge på varje du behöver för att ta dig till nästa.

Om du inte ska använda Teslas egna laddare så är det värre, men i Sverige använder du uppladdning.nu och utomlands använder du LEMnet eller NewMotion.
Det är väl snarare så att destinationsladdare visas, men inte används för ruttplanering. Jag har i alla fall aldrig fått förslaget att stanna och ladda vid någon destinationsladdare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

bylund skrev:
Haglund skrev:

Det är väl snarare så att destinationsladdare visas, men inte används för ruttplanering. Jag har i alla fall aldrig fått förslaget att stanna och ladda vid någon destinationsladdare.
Helt rätt. Jag som var luddig.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Skriv svar