Gör jag rätt i att köpa demobil S60?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Gör jag rätt i att köpa demobil S60?

Inlägg av lem »

Hej!
Jag lade handpenning i går på demobil
S60
Vit
Läder
Tak
Comfort + cold
Avaktiverar ap1

Kommer då ner i 723kkr med supermiljöbilspremien och får 5.300 i månadskostnad om jag glömmer 20% kontantinsats. Missar luft så jag får skrapa chassiet när jag jagar på skogsbilvägar och silver som jag önskat.

Frugan sagt Ok. Gör jag rätt? Priserna har ju tokskenat pga dollarn och beg S85 ligger vansinnigt högt på KVD.

Är det dumsnålt att
- avaktivera ap1
- ta demobil (gått 5 mil)
- inte aktivera 75

Bör väl ha dubb i Sthlm?
Beg däck, kan jag köra på äldre fälgar?
Kommer jag t Järvsö om jag laddar i Gävle med skidor på tak o dubbdäck?

Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Re: Gör jag rätt i att köpa demobil S60?

Inlägg av lem »

Kan man göra hål i frunk bakre vägg för att få plats med jaktutrustning eller är det fullt med prylar?
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag tycker att det är ett klokt beslut. AP kan du aktivare senare när du anser att du vill ha det. Du kan även låsa upp batteriet senare. Men det framgår i en annan tråd att man då inte får 15kWh extra fastän beteckningen 75 antyder detta. En S 60 är i mina ögon just nu det klokaste valet man kan göra när budgeten är begränsad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Du gör helt rätt! :) tycker vi ofta kommer fram till att just S60 är ett smart val och jag tror faktiskt inte att du kommer att låsa upp till 75 heller (såvida dom inte ändrar priset radikalt).
Jo till Järvsö ska du väl nå enkelt men kanske inte tillbaks till Gävle igen på en laddning...
Krisar det finns det en som gärna lånar ut sin Wallbox i Bollnäs (den är nästan alltid "ledig") ;)
Trunkhål borde väl funka om det inte är en D-modell, eller? (osäker där)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det enda jag skulle gjort annorlunda vore att ha autopilot igång från första början. Men det går ju som sagt att aktivera senare, men då förlorar du väl en slant jämfört med att ta det direkt? Blir lite osäker hur det blir när du säger "avaktivera", då det antyder att den är aktiv i Teslas ursprungliga spec.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Verkar vara helt rätt bil att köpa. Den extra räckvidden behövs sällan men större batteri vill man ha för att kunna ladda fullt och snabbare på suc.
Jag skulle köpt så men snubblade över en 85a till rätt pris så tog det istället. Luftfjädring är bra för skogsvägar och passering av knepiga parkeringsgarage. I övrigt skulle jag säga att skruvfjädrar ger krispigare vägegenskaper. Jag har luft utan p eller +. Kanske dessa är skillnad på.
Jag stormtrivs med AP så den skulle inte jag avaktivera. Men vänjer man sig inte vid den så saknar man den ju inte.

Gävle järvsö borde inte vara några som helst problem.

Framgår inte om du har facelift eller D men utgår från att med det priset så är det inte så. Jag har en RWD och det är stort utrymme där elmotorn fram annars skulle ligga. På min ca 40-50cm. Det är enkelt att lyfta ut baljan för att modifiera/plasta ut om man vill.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Jag tycker tyvärr inte S60 är rätt val, inte för mig i alla fall.
1.för kort räckvidd
2. För lite prestanda

Då är beg 85 bättre val tycker jag om du ändå inte ska ha AP
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Klart du gör rätt! :D
Fel forum att ställa frågan i kanske?

Med det sagt, jag hade kanske också sneglat på S85D tillverkad 2015 för lägre förmånsvärde (om det är en leasingbil) eller för att ha möjlighet till AP1 i senare skede. Nackdelen med en sådan bil är (som jag ser det) ingen facelift, sämre byggkvalitet generellt och ingen nybilskänsla.

Vilket som så kommer du bli helnöjd med din Tesla, grattis till ett bra val!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Aktuella 60kWh-modell tror jag kommer vara unikt bra med tanke på att det har så stor buffert på toppen.

Snabb laddning till 100%, ingen märkbar degradering, inga problem att ladda fullt ofta.

Och den reella skillnaden mot de större batterierna är inte så stor som siffrorna antyder. Speciellt inte om de större bara laddas till 80-90%>
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

60kWh är helt rätt för Model S, tillräcklig räckvidd och snabbladdning.

Jag hade velat ha med ap och luftfjädring.

Skulle inte aktivera 75, för mycket pengar för lite extra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag köpte min P85 begagnad i våras. Då fanns tyvärr inte S 60. Hade den funnits så hade jag nog köpt den istället, snikutrustad och till ett lägre pris (nästan) än vad jag fick ge för min bil. Jag hade bara valet mellan min bil och en S 70, som var dyrare än dagens S 60.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag skulle se om inte någon av de 90D med all utrustning som legat ute är inom räckhåll, de ser också mycket prisvärda ut och är nog ett ännu bättre kap.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Dom så kallade "demobilarna" som alla gått max 50 km är helt nya, aldrig demokörda.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Bra att den har "tak" iaf :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Svarar utifrån hur jag hade tänkt om jag hade köpt den idag.
lem skrev:
Hej!
Är det dumsnålt att
- avaktivera ap1
Ja, autopilot är värd varenda spänn.
- ta demobil (gått 5 mil)
Nej, mer än 5 mil går den ju ändå första dan.
- inte aktivera 75
Nej, 60 Verkar bra val tycker jag. Det finns åsikter i massa trådar och de flesta anser det vara det smartaste valet.
Bör väl ha dubb i Sthlm?
Nej, Dubb ger mer problem än det löser.
En dag hittills i år när jag kunde haft nytta av dubb, men då hade jag fortfarande sommardäcken på. Jag fick istället chans till att testa regen och dess reglering :)
Har man is varje dag i ett halvår så kan jag förstå dubb, men inte om man kör där de saltar ändå.
Kan man göra hål i frunk bakre vägg för att få plats med jaktutrustning eller är det fullt med prylar?
Nej, inte göra hål i ny bil.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Fast frunkfrågan är ändå intressant tycker jag. Som jag tolkar det så vill du försöka få stor frunk eftersom din bil inte har varken motor fram eller HEPA-filtret. Jag har funderat över det tidigare men inte hittat nån som försökt.

För mig är den stora frunken något jag verkligen skulle vilja ha om jag köpte en begagnad Model S. Och om det bara handlar om att byta lite interiördelar till äldre modell så varför inte.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

lem, ja du har valt helt rätt utiftån din situation tror jag! (Vet att du kollat på begagnade ganska länge)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Helt rätt
Du får den till rabaterad och gamal pris ap tycker jag du ska ha liksom hela grejen med tesla

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Börja utan AP och med 60 batteri. Klarar du dig med det sparar du många sköna förmånsvärdeskronor om du har eget bolag. Är det privat sparar du många sköna "skattade" pengar så länge förutsatt att du aldrig köper till det.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

jonasl skrev:
Fast frunkfrågan är ändå intressant tycker jag. Som jag tolkar det så vill du försöka få stor frunk eftersom din bil inte har varken motor fram eller HEPA-filtret. Jag har funderat över det tidigare men inte hittat nån som försökt.

För mig är den stora frunken något jag verkligen skulle vilja ha om jag köpte en begagnad Model S. Och om det bara handlar om att byta lite interiördelar till äldre modell så varför inte.
Känns som att man ganska enkelt borde kunna retrofitta en större frunk på en S60 om man skulle vilja. Något för West Cost Customs kanske ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Bjelke skrev:
Bra att den har "tak" iaf :lol:
Tänkte samma sak...
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Uppgradera till 75kw känns rätt vansinnigt.. Tror man tjänar 3-4 mil max.

Min s60 (75) går 32mil fulladdad.

Fick lånebil från Tesla en 90D faceliftad. Laddade den fullt och kollade hur mycket den visade och det var 43 mil.

Vet att man inte kan mäta så men lite intressant var det..

Ang autopilot så hade jag inte tvekat en sekund på att aktivera den..
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Tycker du gör helt rätt! Jag har själv haft min nya S60 i två veckor och är supernöjd. Mycket bra byggkvalité på de nya modellerna, eller så är det jag som inte är så kräsen :)

Faktiskt grymt nöjd med nya ledstrålkastarna! Den laddar snabbt! Prestandan kan jag inte klaga på, men kommer ju från en trött diesel. Men tryck är det och jag själv har inte användning för det egentligen. Har slängt på takbox och med snömodd i -5 så blev förbrukningen rätt hög, nästan 300 wh/km så 20 mil blir gränsfall. Men utan snö och takbox är räckvidden än så länge ok! Det bästa är ju att du kan uppgradera både till AP och 75 framöver när budget tillåter. Kör du den som förmånsbil så är dessutom förmånsvärdet mycket bra, startar på ca 3500/mån.

Lycka till!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Tack för all hjälp!
Tomten hinner ej riktigt få med allt i säcken men han tar ´som tur ett varv till i mellandagarna....
God Jul
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

Skriv svar