Första långturen - några tips?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Första långturen - några tips?

Inlägg av SQLS »

Skall senare idag åka på min första längre tur: Enköping - Nälden (Mellan Östersund och Åre) dvs ca 60 mil. Har ni några tips?
Bilen är en MX90D med 19 tums dubbade vinterdäck, och jag kommer att starta med 85-90% i batteriet. Förväntar mig att ladda 2 - 3 gånger, kanske ca 1 timme totalt.
Sedan blir det tillbaka i morgon förmiddag. Kan inte ladda på destination, så en uppenbar sak är att ladda i lite extra i Krokom, så att jag kommer tillbaka till den laddaren på vägen hem :-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Första långturen - några tips?

Inlägg av Bjelke »

Räkna med lite marginal när du laddar pgav vinter och att det har vart vansinnigt halt här senaste veckan, annars är det väl bara att tuta & köra med den bilen lixom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Ja, räknar med att "tuta och köra" borde funka bra :-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Låter ju som en enkel sak. Gävle, Sundsvall och sen direkt till Nälden ( som ligger bara en mil efter Krokom). Ladda i Krokom på tillbakavägen och du är nästan hemma igen... Man kan ju undra varför någon åker ToR Nälden för en natt... 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Ja du det kan man undra ;-) Det bor en mycket speciell tjej där, och henne skall jag hämta hem över jul. Det är min dotter :-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Då är det förklarat! Ha en trevlig tur med dottern och då kanske det är bättre att ladda i Krokom på vägen upp så att ni slipper sitta i Krokom det första ni gör...

Jag kan ordna laddplats i Nälden om det är intressant.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Hej! Tack för erbjudandet! Skönt att ha en backupplan :-) Blir nog till att ladda i lite extra i Krokom på vägen upp, så att man har valmöjligheten i morgon
Nu blir det åka av :-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Har du koll på det här med hur teslas räckvidd räknas? Typical är det man bör ha den inställd på om jag förstått rätt. Typical motsvarar en energiförbrukning på cirka 200Wh/km. Om den drar runt 250 på motorvägen kommer du alltså komma 20 mil på teslas beräknade 25 mil. Teslans beräknare ligger med tio procents marginal så om den tror att du kommer fram med mindre räckvidd än så så tror jag den kommer säga att du inte kommer fram.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Själv planerade jag inget alls på min första lite längre resa (Göteborg-Kalmar) med min Model X och dessutom så hade det inte gått att ladda på hotellet i Götet efter att jag hämtade bilen så den var inte fulladdad. Laddade på känn i Falkenberg men när jag sedan började köra lite snabbare så sjönk räckvidden snabbt vilket gjorde att jag fick anpassa hastigheten för att slippa ladda ytterligare en gång. Resan till Berlin och tillbaka hade jag bara kollat upp var Tesla Superchargers fanns innan.

En sak att tänka på är som sagts tidigare att ha buffert, ladda lite extra vid varje laddplats, särskilt när ens respektive är med, och hoppa inte över möjligheten att ladda på Superchargers.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Skarvsladdar är alltid bra.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Skulle nog börja 1:a långresan med 100% i batteriet. Med erfarenheten så vet man mer om förbrukning under olika förhållanden men varför inte ha så mycket marginal som möjligt 1:a gången?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Screenshot_20161221-135204.png
Ha lite marginal låter ju sunt. Plockar godis i Gävle nu, so far so good :-)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

Jag ger mitt vanliga (partiska) tips: https://abetterrouteplanner.com
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

SQLS skrev:
Screenshot_20161221-135204.png
Mina hemtrakter, jag åker från Hudik ca 15.20 så jag kanske ser dig på E4:an när jag åker söderut till Söderhamn :)
(om jag inte genar över skogen mot Bollnäs, men en bra bit på E4:an blir det ändå)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ladda definitivt i Krokom på vägen dit, så batteriet inte är kallt som det kan vara efter att bilen har stått på destinationen ett tag. Är batteriet kallt riskerar laddningen att ta lång tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

SQLS skrev:
Och som apkungen säger, ställ över på att visa typical range istället för rated range så får du mer realistiska siffror på hur långt du kan köra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

bylund skrev:
Ladda definitivt i Krokom på vägen dit, så batteriet inte är kallt som det kan vara efter att bilen har stått på destinationen ett tag. Är batteriet kallt riskerar laddningen att ta lång tid.
This.
Typiskt extremt obra att i princip börja en vinterresa med SuC-laddning. Man tror att det ska pumpa in 550km/h, och så står man där och laddar i 5km/h medan batterivärmaren sakta jobbar...
Typiskt exempel: Gol på vägen från Hemsedal... Ladda på vägen dit om ingen destinationsladdning.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Nu burgare på OKQ8 i Sundsvall. Träffade en trevlig sektmedlem på SuC och fick lite lokala tips :-)

Tackar för tipset om att ladda i Krokom på vägen upp, skall stjälpa i rejält extra där då !!!

Största problemet hittils är att man (som vanligt) äter lite för mycket godis på långresor :-) Annars har vädret varierat mellan +2 och -1 med snöyra. 0 grader och regn hade vi ett tag... Inga konstigheter med Tess (bilen...) dock, hon hanterar alla underlag bra så länge husse tar det lugnt. Och det gör jag ju :-)
Screenshot_20161221-163839.png
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

.ääven att ändra till Typical, det tipade Tesla själva om vid leverans faktiskt. Så det är fixat.
Jag tolkar det som Rated= orealistiskt och Typical = optimistiskt. Än så länge verkar det stämma iaf. Och nån inkörningsperiod sol på dieselbilar, där de drar mindre efter 50-500 mil typ, det kan man väl knappast vänta sig i en Tesla? ;-)
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Hur ser förbrukningen ut än så länge? Snitt?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

bylund skrev:
Nackdelen blir ju då att bilen blir stående med ganska hög laddningsnivå eftersom målet ligger ca 1 mil från laddaren. Ca 21 mil tillbaka till Sundsvall så det kanske räcker med att ladda till typ 85% i detta fall.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

SQLS skrev:
.ääven att ändra till Typical, det tipade Tesla själva om vid leverans faktiskt. Så det är fixat.
Jag tolkar det som Rated= orealistiskt och Typical = optimistiskt. Än så länge verkar det stämma iaf. Och nån inkörningsperiod sol på dieselbilar, där de drar mindre efter 50-500 mil typ, det kan man väl knappast vänta sig i en Tesla? ;-)
När ingen direkt inkörning här inte :)
Skit, glömde å kolla efter dig, vi måste ha mötts ngn-stans på E4:an....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Bjelke, jag passerade avfarten Hudik C exakt kl 15:22 :-)

Här är status just nu, tankar i lite extra i Krokom som planerat. Kanske kommer till Sundsvall utan att passera Krokom SuC imorgon?

Skulle det vara någon nackdel att bilen står över natten med hög laddning?

Uppskattar förbrukningen till ca 270 i snitt, vet ej om jag kan få fram statistik på hela rutten? Hittar bara per del-tripp...
IMG_20161221_195247.jpg
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Man bör "undvika" att bilen står laddad till 100% någon längre tid.

Jag brukar "toppa upp" det sista till 100% strax innan jag ska åka om jag bedömer att det behövs 100%

Ska jag t ex åka 10 så laddar jag kanske till 80-90% under natten. Sen laddar jag på det sista så att den når 100% under morgonen typ till kl 9 ungefär.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Aha, ok! Har inte laddat till 100% nån gång än faktiskt :-)
Skriv svar