Första långturen - några tips?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Första långturen - några tips?

Inlägg av Leo »

Brukar "ställa ner" laddströmmen så att den inte hinner bli fulladdad till morgonen. Sen ställer jag upp laddningen på morgonen så laddar den kontinuerligt hela tiden (håller i teorin batteriet ljummet då)

Eller så reglerar man bara "max gränsen" som man justerar upp till 100% på morgonen.

Vi använder bara Teslan vid semesterresor så använder man den dagligen kanske man föredrar det som är mest praktiskt.

Ingen fara om den skulle "råka" stå fulladdad lite längre någon gång men man bör undvika det så mycket det går. (Sägs ska påverka batteriets livslängd/kapacitet men ingen kan nog säga exakt hur mycket det påverkar i långa loppet i faktiska "siffror")
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Dels är det dåligt för batteriet som sagt att låta bilen stå fulladdad länge (eller nära fulladdad), dels tar det väldigt lång tid att ladda över 90 % på en superladdare. Med en 90D så lär det inte vara några problem att komma till Sundsvall om du laddat över 90 % på vägen upp, även om du lägger på några mil i Krokomstrakten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Denna gång var det iaf inga problem att ta sig hela vägen utan att behöva börja på eller ladda till 100 %.
Får väl se hur det kan bli i framtiden vid utflykter som inte ligger långs med SuC infran. Har köpt till typ2 sladd och chademo adapter. Nån skarvsladd som nån nämnde kanske inte är så dumt att ha i reserv heller.

Men dennan gång var det lugnt som sagt. På det hela taget en mycket trevlig upplevelse. Trevlig bil att köra (duh..) , bra med några stopp på vägen, och vi laddade aldrig så länge att man kände att man bara satt och väntade på att få åka vidare. Det fanns att göra med att äta osv, och när man var klar så var laddningen klar oxå. Bara att sätta sig bakom spakarna och köra vidare :-)
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Har 21 mil till sundsvall imorgon, och 23 mil typical på mätaren nu. Får bli ett kort stopp i Krokom imorgon då. Kunde ha undvikits med lite planering, men skönt att man inte behöver planera för mycket heller :-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

SQLS skrev:
Har 21 mil till sundsvall imorgon, och 23 mil typical på mätaren nu. Får bli ett kort stopp i Krokom imorgon då. Kunde ha undvikits med lite planering, men skönt att man inte behöver planera för mycket heller :-)
Ni får väl se vilket julutbud Krokomsporten har att erbjuda då imorgon! Ni kan ju alltid gå in till Mikaelssons Bil och fråga efter elbilar... :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har alltid med en 10m 3-fas/400V skarvsladd. Finns alltid risk att man inte kan köra bilen ändra fram till ev 3-fas eluttag. Med 10+ längden på UMC-kabeln så känns det som att det löser sig. Kostar inte många 100-lappar på Jula/Biltema eller liknande.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

lator skrev:
SQLS skrev:
Ni får väl se vilket julutbud Krokomsporten har att erbjuda då imorgon! Ni kan ju alltid gå in till Mikaelssons Bil och fråga efter elbilar... :lol:
Dom verkar mest ha CF Moto fyrhjulingar, och en sån har jag redan ;-)
Har iofs börjat fundera på att byta till en eldriven variant framöver...hmm :-)
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Leo skrev:
Har alltid med en 10m 3-fas/400V skarvsladd. Finns alltid risk att man inte kan köra bilen ändra fram till ev 3-fas eluttag. Med 10+ längden på UMC-kabeln så känns det som att det löser sig. Kostar inte många 100-lappar på Jula/Biltema eller liknande.
Har en sån liggande hemma faktiskt, eller om den rent av är längre. Skall ta och langa in den bak. Börjar snart bli fullt i hemliga utrymmet därunder :-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har också 25m hemma men känns onödigt långt och klumpigt att släpa med sig. Då skulle jag hellre ha en 10m + 5m så kan man välja.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

SQLS skrev:
Bjelke, jag passerade avfarten Hudik C exakt kl 15:22 :-)

Här är status just nu, tankar i lite extra i Krokom som planerat. Kanske kommer till Sundsvall utan att passera Krokom SuC imorgon?

Skulle det vara någon nackdel att bilen står över natten med hög laddning?

Uppskattar förbrukningen till ca 270 i snitt, vet ej om jag kan få fram statistik på hela rutten? Hittar bara per del-tripp...
:lol: Då var du snabbare än mig, jag gled ut från Hudik lite senare än planerat typ 15.25...
Utifall ingen av oss skrev det så kan det löna sig att gasa på ordentligt så att batteriet blir varmt innan du rullar in på SuC i Krokum idag för annars kan det gå supersegt att ladda där, du hade väl bara
nån mil dit har jag för mig du skrev och det hinner inte batteriet bli särskilt varmt på om man kör lugnt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Tack för tipset! Kanske ses vid Hudik idag istället :-)

Om jag låter värmen stå på i bilen en timme innan avfärd, värmer det upp batteriet oxå?
Har ca 3 mil till Krokom btw
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

SQLS skrev:

Om jag låter värmen stå på i bilen en timme innan avfärd, värmer det upp batteriet oxå?
Förvärming kommer inte värma batteriet tillräckligt mycket för att de ska gå fortare att ladda på SuC. Enligt Tesla Björn.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Vansinneskörning i 3 mil värmer batteriet ;)

Skämt åsido. Du kan faktist få skaplig temp i batteriet på 3 mil om du ligger i lite och accar lite extra etc.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

gellerstam skrev:
SQLS skrev:

Förvärming kommer inte värma batteriet tillräckligt mycket för att de ska gå fortare att ladda på SuC. Enligt Tesla Björn.
Tack!
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Peter Holm skrev:
Vansinneskörning i 3 mil värmer batteriet ;)

Skämt åsido. Du kan faktist få skaplig temp i batteriet på 3 mil om du ligger i lite och accar lite extra etc.
Ok, får bli en light variant på det. Aningen halkigt här tror jag :-)

Får se vad de blir för laddhastighet helt enkelt!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

SQLS skrev:

Då har du inte huserat i Nälden denna natt! 3 km till E14, Kingsta och 8 km till Krokomsporten blir inga 3 mil... :? Eller tar du en omväg bara för att värma batterierna?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Helt klart kraftigt reducerad laddhastighet! 220 km/h, Ca 40% av max?
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

lator skrev:
SQLS skrev:

Då har du inte huserat i Nälden denna natt! 3 km till E14, Kingsta och 8 km till Krokomsporten blir inga 3 mil... :? Eller tar du en omväg bara för att värma batterierna?
Nälden var en approximering för att inte avslöja min exakta position ;-)

Detta var laddhastigheten när jag började ladda, nu är den på 257 km/h
IMG_20161222_093629.jpg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

SQLS skrev:
lator skrev:
SQLS skrev:

"You can run but you can never hide..." :mrgreen:
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

blincoln skrev:
Jag ger mitt vanliga (partiska) tips: https://abetterrouteplanner.com
Den verkar bra! Lite plottrig på telefonen, skall testa den i bilen oxå. Borde vara en bra favorit att spara där :-)
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare

Inlägg av blincoln »

SQLS skrev:
blincoln skrev:
Jag ger mitt vanliga (partiska) tips: https://abetterrouteplanner.com
Den verkar bra! Lite plottrig på telefonen, skall testa den i bilen oxå. Borde vara en bra favorit att spara där :-)
Tanken är att man ska kunna sitta hemma vid datorn och prova lite alternativ, och sedan köra det bästa valet i bilen i realtid. På telefonskärmen blir det tyvärr lite överlastning...
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

SQLS skrev:

Litet tillägg till redan givna kommentarer är alltså att det beror på hur man kör, och hur kallt faktiskt batteriet är vid start osv, men nog påverkar det SuC allt , det tycker jag ganska givet, men
om man kommer in med skapligt laddat batteri så går inte SuC på högsta fart oavsett tempen i batteriet, och det såg ut som att du ju hade typ halvt batteri så då blir det nog begränsat iaf, blev
nog en kombination av dessa två faktorer i ditt fall.

:lol: idag blir det än svårare för nu kommer vi ju att åka åt samma håll så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

SQLS skrev:
lator skrev:
SQLS skrev:

Detta var laddhastigheten när jag började ladda, nu är den på 257 km/h
IMG_20161222_093629.jpg
km/hr är ett snitt över hela laddtiden och inte så bra mått på laddhastighet tycker jag. Bättre att slå om till kW så att man ser hur mycket som går i. När hastigheten går ned under 50kW är det nästan alltid bäst att åka vidare, tidsmässigt.
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Ah, visste inte att man kunde ställa om till kw. Det var bättre!
Användarvisningsbild
SQLS
Teslaägare

Inlägg av SQLS »

Gratis kaffe och bulle på Circle K när man laddar i Gävle, det satt fint :-)
Skriv svar