Tesla hämtar ledande interiöringenjör från Volvo
Moderator: Redaktion
Tesla hämtar ledande interiöringenjör från Volvo
Tydligen så har Anders Bell som länge varit ledande ingenjör för interiören på Volvo nu gått över till Tesla där han antagligen kommer fortsätt inom samma område. Att göra märkbara skillnader i Model lll tror jaginte han kan men förhoppningsvis så har han idéer på hur interiören kan höjas i kvalité i Model S och X för att bättre matcha konkurenterna i samma prissegment.
https://electrek.co/2016/12/19/tesla-po ... gineering/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla hämtar ledande interiöringenjör från Volvo
Det skulle vara väldigt välkommet!vigge50 skrev:Tydligen så har Anders Bell som länge varit ledande ingenjör för interiören på Volvo nu gått över till Tesla där han antagligen kommer fortsätt inom samma område. Att göra märkbara skillnader i Model lll tror jaginte han kan men förhoppningsvis så har han idéer på hur interiören kan höjas i kvalité i Model S och X för att bättre matcha konkurenterna i samma prissegment.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja, det är säkert inte helt fel. Om de sedan kan hitta några stycken kvalitetsexperter från nån japansk tillverkare kan det bli riktigt najs.Bjelke skrev:Det skulle vara väldigt välkommet!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
Och mest av allt, en fabrik i Europamati skrev:Ja, det är säkert inte helt fel. Om de sedan kan hitta några stycken kvalitetsexperter från nån japansk tillverkare kan det bli riktigt najs.Bjelke skrev:Det skulle vara väldigt välkommet!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tänker du mest på att det skulle gynna byggkvaliten eller för att priset kanske skulle bli längre?Bjelke skrev:Och mest av allt, en fabrik i Europamati skrev:Ja, det är säkert inte helt fel. Om de sedan kan hitta några stycken kvalitetsexperter från nån japansk tillverkare kan det bli riktigt najs.Bjelke skrev:Det skulle vara väldigt välkommet!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
...och snart är de lika stelbenta och styltiga som alla andra tillverkare.
Behöver de inte bli bara för att de tar in en från Volvo.LarsL skrev:...och snart är de lika stelbenta och styltiga som alla andra tillverkare.
När Anders jobbar för Volvo fick han säkerligen inte fria tyglar. Inte säkert att han får det på Tesla heller.
Men kunskapen är stor hos honom. Skall bli väldigt intressant att se vad han kan åstakomma där nu.
Svart X90D, bokat en M3.
Kortare leveranstider när man slipper båtfrakten och möjlighet till stabilare prisbild då inte hela produktionskostnaden är i USD. Men frågan är hur stor skillnad det blir i praktiken - mycket komponenter köps nog ändå i USD. Skulle behövas valutasäkringar över längre tidsperioder eller att Tesla själva accepterar lägre marginaler när USD blir för stark mot andra valutor för att kompensera.mati skrev:Tänker du mest på att det skulle gynna byggkvaliten eller för att priset kanske skulle bli längre?Bjelke skrev:Och mest av allt, en fabrik i Europamati skrev:Ja, det är säkert inte helt fel. Om de sedan kan hitta några stycken kvalitetsexperter från nån japansk tillverkare kan det bli riktigt najs.Bjelke skrev:Det skulle vara väldigt välkommet!
- Bjelke
- Teslaägare
Lev.tider, prisbilden osvmati skrev:Tänker du mest på att det skulle gynna byggkvaliten eller för att priset kanske skulle bli längre?Bjelke skrev:Och mest av allt, en fabrik i Europamati skrev:Ja, det är säkert inte helt fel. Om de sedan kan hitta några stycken kvalitetsexperter från nån japansk tillverkare kan det bli riktigt najs.Bjelke skrev:Det skulle vara väldigt välkommet!
Tror inte byggkvaliteten beror på läget på fabriken, grunddesignen som styr även om en viss skillnad skulle kunna vara möjlig såklart, inte helt ovanligt med lite olika mellan fabriker men
vet inte om Tesla skulle arbeta så (vi skulle ju tex haft bättre lysen om dom brydde sig men det har vi inte efter flera års knåpande på model S & X)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
För att Teslan interiörmässigt är fulländad som den är nu menar du?? eh...LarsL skrev:...och snart är de lika stelbenta och styltiga som alla andra tillverkare.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Är det den första råttan att lämna det sjunkande skeppet? Är nog klokt att i tid hitta bra jobb hos nåt av bilföretagen som kommer att överleva.
Jag har ju inte uppfattat Volvo som sjunkande direkt, skulle mer tro de är så att andra biltillverkare ser duktiga människor och köper över dem till sina företag.Jerker skrev:Är det den första råttan att lämna det sjunkande skeppet? Är nog klokt att i tid hitta bra jobb hos nåt av bilföretagen som kommer att överleva.
Jag gillar Volvos bilar men de är dags för rena elbilar nu, hoppas de levererar bra saker 2019 så som de sagt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Apropå det så är man lite orolig att Geely väljer att sälja 10% av volvo pv och svenska pensionsfonder är köparna. Geely kanske insett att volvo är för sent ute. Pensionsfonderna är aningslösa. Bara en teorichaffis75 skrev:Jag har ju inte uppfattat Volvo som sjunkande direkt, skulle mer tro de är så att andra biltillverkare ser duktiga människor och köper över dem till sina företag.Jerker skrev:Är det den första råttan att lämna det sjunkande skeppet? Är nog klokt att i tid hitta bra jobb hos nåt av bilföretagen som kommer att överleva.
Jag gillar Volvos bilar men de är dags för rena elbilar nu, hoppas de levererar bra saker 2019 så som de sagt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Om jag inte läst fel så var de en nyemission och inte en försäljning, mer pengar för att fortsätta satsa på elbilar kanske? Jag hoppas på de för även om de var sena med att erkänna rena elbilar så är de på gång med ett par modeller nu.AGCF skrev:Apropå det så är man lite orolig att Geely väljer att sälja 10% av volvo pv och svenska pensionsfonder är köparna. Geely kanske insett att volvo är för sent ute. Pensionsfonderna är aningslösa. Bara en teorichaffis75 skrev:Jag har ju inte uppfattat Volvo som sjunkande direkt, skulle mer tro de är så att andra biltillverkare ser duktiga människor och köper över dem till sina företag.Jerker skrev:Är det den första råttan att lämna det sjunkande skeppet? Är nog klokt att i tid hitta bra jobb hos nåt av bilföretagen som kommer att överleva.
Sedan är väl Volvo sena med elbilar precis som alla andra traditionella biltillverkare.
Exakt! Och det är stor risk att inte alla gamla biltillverkare kommer att klara övergången. Volvo ligger helt klart i riskzonen med tanke på hur anti de var till rena elbilar bara för två år sedan.chaffis75 skrev:Sedan är väl Volvo sena med elbilar precis som alla andra traditionella biltillverkare.
Förstår hur du tänker men just gillar många kunder deras bilar och de har erfarenhet av hybrider så jag tror inte de är så hopplöst som du verkar tro.Jerker skrev:Exakt! Och det är stor risk att inte alla gamla biltillverkare kommer att klara övergången. Volvo ligger helt klart i riskzonen med tanke på hur anti de var till rena elbilar bara för två år sedan.chaffis75 skrev:Sedan är väl Volvo sena med elbilar precis som alla andra traditionella biltillverkare.
Men hur de går kan bara framtiden avgöra.
Som sagt jag tror Volvo folket plockas just för att de är duktiga inte för att de flyr Volvo.
Jag tror inte heller det kommer gå utför för Volvo. Visst tror vi här på forumet att övergången till elbilar kommer gå snabbt kring 2020 men jag tror det kan ta lång tid innan elbilar når 50% av marknaden och av den anledningen tror jag inte det är kört för Volvo. Även om efterfrågan skulle öka rejält så finns inte tillräckligt med batterier och vi ska komma ihåg att även om Tesla når 1 miljon bilar per år så är det fortfarande bara 1% av världsmarknaden. Om BMW, Mercedes, GM, Volkswagen börjar producera några miljoner elbilar per år så är det fortfarande bara 10-15% av marknaden. Att gå från idag en halv miljon rena elbilar till 100 miljoner rena elbilar kommer ta lång tid även om efterfrågan ökar fort. Vi pratar ofta här om hur mycket batterier som Gigafactory ska producera men de räcker som sagt till ungefär 1% av bilmarknaden, var ska de resterande 99% komma ifrån?
Jo, det var endast preferensaktier som köptes av de svenska investerarna, men jag skulle gissa på att det finns en överenskommelse om att dessa kommer omvandlas till stamaktier vid en kommande börsnotering. Min tolkning av vad som hänt är att Volvo Cars nu kommer börsnoteras framöver, kanske i samband med att nya modeller presenteras under 2017.chaffis75 skrev:Om jag inte läst fel så var de en nyemission och inte en försäljning, mer pengar för att fortsätta satsa på elbilar kanske?
- Bjelke
- Teslaägare
Det jag är mest "oroad" över (eg bryr jag mig inte så mkt vilket märke som sitter på fronten utan mest att det är mkt bil för pengarna osv) är inte batteritillgång eller om man tillverkar det ena eller detvigge50 skrev:Jag tror inte heller det kommer gå utför för Volvo. Visst tror vi här på forumet att övergången till elbilar kommer gå snabbt kring 2020 men jag tror det kan ta lång tid innan elbilar når 50% av marknaden och av den anledningen tror jag inte det är kört för Volvo. Även om efterfrågan skulle öka rejält så finns inte tillräckligt med batterier och vi ska komma ihåg att även om Tesla når 1 miljon bilar per år så är det fortfarande bara 1% av världsmarknaden. Om BMW, Mercedes, GM, Volkswagen börjar producera några miljoner elbilar per år så är det fortfarande bara 10-15% av marknaden. Att gå från idag en halv miljon rena elbilar till 100 miljoner rena elbilar kommer ta lång tid även om efterfrågan ökar fort. Vi pratar ofta här om hur mycket batterier som Gigafactory ska producera men de räcker som sagt till ungefär 1% av bilmarknaden, var ska de resterande 99% komma ifrån?
andra i bilen inhouse, utan varumärkesbyggandet.
Om man inte tydligt visar att man vill/kan/tänker bygga riktigt bra elbilar så riskerar man att tappa förtroendet på marknaden och då kan det vara helt kört oavsett vilken produkt man lanserar och
när den lanseras.
Blir man "efter" så kan det få förödande konsekvenser, låt oss ta ett exempel:
Om tex Toyota utåt starkt visar att man inte tror på tekniken och inte har för avsikt att satsa på den (utan tex en helt annan teknik, eller inget alls, bara som exempel) så kan det bli
fruktansvärt svårt att vinna kundernas förtroende om andra tillverkare visar rakt motsatta ambitionen TIDIGT i utvecklingen, och då kanske det inte hjälper hur elbil dom än visar upp senare. Man har
liksom grävt sin egen grav sas.
Det finns gott om exempel i olika branscher där det här har hänt, där företag blivit omsprungna av andra, och ofta helt eller delvis nya företag i det marknadssegmentet.
Volvo och några till har (kanske) lyckats vända sin officiella "tror inte på det här"-inställning till "det här tänker vi satsa på"-attityd skapligt tidigt, återstår att se vilka som har marknadens förtroende när
det börjar på röra sig om volymer på elbilssidan.
Jag tror alltså att man måste försöka att i god tid befästa sin position långt innan man egentligen skiftar sin produktion till en ny typ av produkt, och det behöver inte (men är ett omätbart stort plus) vara
att man presenterar en färdig produkt redan nu, utan mer själva avsikten med sin utveckling.
Dåliga ursäkter kan vara direkt skadliga, det är bättre att ha en bra förklaring på VAD man gör istället. Det funkar inte att säga "Finns inga batterier så vi tänker inte satsa på det här" eller
"Batterierna är för dyra" eller "Batterierna är för tunga" osv,
utan bra mycket bättre att säga "Vi tror på den här tekniken och satsar stort på att få fram en produkt när tillgång/pris/prestanda på batterierna blir tillräckligt bra".
Var det någon som förstod vad jag menade med allt det här?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Det viktiga är det man säger, inte det man gör.Bjelke skrev:Det jag är mest "oroad" över (eg bryr jag mig inte så mkt vilket märke som sitter på fronten utan mest att det är mkt bil för pengarna osv) är inte batteritillgång eller om man tillverkar det ena eller detvigge50 skrev:Jag tror inte heller det kommer gå utför för Volvo. Visst tror vi här på forumet att övergången till elbilar kommer gå snabbt kring 2020 men jag tror det kan ta lång tid innan elbilar når 50% av marknaden och av den anledningen tror jag inte det är kört för Volvo. Även om efterfrågan skulle öka rejält så finns inte tillräckligt med batterier och vi ska komma ihåg att även om Tesla når 1 miljon bilar per år så är det fortfarande bara 1% av världsmarknaden. Om BMW, Mercedes, GM, Volkswagen börjar producera några miljoner elbilar per år så är det fortfarande bara 10-15% av marknaden. Att gå från idag en halv miljon rena elbilar till 100 miljoner rena elbilar kommer ta lång tid även om efterfrågan ökar fort. Vi pratar ofta här om hur mycket batterier som Gigafactory ska producera men de räcker som sagt till ungefär 1% av bilmarknaden, var ska de resterande 99% komma ifrån?
Om man inte tydligt visar att man vill/kan/tänker bygga riktigt bra elbilar så riskerar man att tappa förtroendet på marknaden och då kan det vara helt kört oavsett vilken produkt man lanserar och
när den lanseras.
Om tex Toyota utåt starkt visar att man inte tror på tekniken och inte har för avsikt att satsa på den (utan tex en helt annan teknik, eller inget alls, bara som exempel) så kan det bli
fruktansvärt svårt att vinna kundernas förtroende om andra tillverkare visar rakt motsatta ambitionen TIDIGT i utvecklingen, och då kanske det inte hjälper hur elbil dom än visar upp senare. Man har
Det finns gott om exempel i olika branscher där det här har hänt, där företag blivit omsprungna av andra, och ofta helt eller delvis nya företag i det marknadssegmentet.
Volvo och några till har (kanske) lyckats vända sin officiella "tror inte på det här"-inställning till "det här tänker vi satsa på"-attityd skapligt tidigt, återstår att se vilka som har marknadens förtroende när
Jag tror alltså att man måste försöka att i god tid befästa sin position långt innan man egentligen skiftar sin produktion till en ny typ av produkt, och det behöver inte (men är ett omätbart stort plus) vara
att man presenterar en färdig produkt redan nu, utan mer själva avsikten med sin utveckling.
Dåliga ursäkter kan vara direkt skadliga, det är bättre att ha en bra förklaring på VAD man gör istället. Det funkar inte att säga "Finns inga batterier så vi tänker inte satsa på det här" eller
utan bra mycket bättre att säga "Vi tror på den här tekniken och satsar stort på att få fram en produkt när tillgång/pris/prestanda på batterierna blir tillräckligt bra".
Var det någon som förstod vad jag menade med allt det här?

Mycket snack och lite hockey är alltså helt okej i detta fallet.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
I gårdagen ledare på Di skriver Lotta Engzell-Larsson om Volvos aktier. En bit ner i texten skriver hon.
-"Kineserna har ett starkt intresse av att snabbt få fram elbilar, eftersom den bensindrivna trafiken utgör ett mer akut miljöhot där än i de flesta andra länder. Därför finns det skäl att tro att Volvo kommer ligga i framkant av utvecklingen. De första elbilarna lanseras 2019 och Håkan Samuelsson har sagt att laddhybriderna inom två år inte kommer att kosta mer än dagens dieselbilar."
Och hon har en poäng här, det finns borde finnas incitament från Geely att Volvo skall vara med på elbilståget. Volvo bör/borde kunna ligga bättre till här än tyskarna. Ändå har Volvo ingen ren elbil ute på marknaden ännu medans Volkswagen har...
-"Kineserna har ett starkt intresse av att snabbt få fram elbilar, eftersom den bensindrivna trafiken utgör ett mer akut miljöhot där än i de flesta andra länder. Därför finns det skäl att tro att Volvo kommer ligga i framkant av utvecklingen. De första elbilarna lanseras 2019 och Håkan Samuelsson har sagt att laddhybriderna inom två år inte kommer att kosta mer än dagens dieselbilar."
Och hon har en poäng här, det finns borde finnas incitament från Geely att Volvo skall vara med på elbilståget. Volvo bör/borde kunna ligga bättre till här än tyskarna. Ändå har Volvo ingen ren elbil ute på marknaden ännu medans Volkswagen har...
Tesla Model Y
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Hade det inte varit för Geely så hade säkert Volvoledningen fortfarande avfärdat BEV som en dålig idé. Att batteribilar är skit var de ganska tydliga med ända fram till för ca. 2 år sedan. Varför bytte de plötsligt fot då? 

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Bjelke
- Teslaägare
Ja faktiskt så kan det mkt väl vara så, bara man sedan genomför det oxo (och alltså inte snackar en massa enbart för att "lura" kunderna).Nicke Nyfiken skrev:Det viktiga är det man säger, inte det man gör.Bjelke skrev:Det jag är mest "oroad" över (eg bryr jag mig inte så mkt vilket märke som sitter på fronten utan mest att det är mkt bil för pengarna osv) är inte batteritillgång eller om man tillverkar det ena eller detvigge50 skrev:Jag tror inte heller det kommer gå utför för Volvo. Visst tror vi här på forumet att övergången till elbilar kommer gå snabbt kring 2020 men jag tror det kan ta lång tid innan elbilar når 50% av marknaden och av den anledningen tror jag inte det är kört för Volvo. Även om efterfrågan skulle öka rejält så finns inte tillräckligt med batterier och vi ska komma ihåg att även om Tesla når 1 miljon bilar per år så är det fortfarande bara 1% av världsmarknaden. Om BMW, Mercedes, GM, Volkswagen börjar producera några miljoner elbilar per år så är det fortfarande bara 10-15% av marknaden. Att gå från idag en halv miljon rena elbilar till 100 miljoner rena elbilar kommer ta lång tid även om efterfrågan ökar fort. Vi pratar ofta här om hur mycket batterier som Gigafactory ska producera men de räcker som sagt till ungefär 1% av bilmarknaden, var ska de resterande 99% komma ifrån?
när den lanseras.
Var det någon som förstod vad jag menade med allt det här?![]()
Mycket snack och lite hockey är alltså helt okej i detta fallet.
Men vi börjar redan närma oss slutet på den tidsperioden, och snart börjar kunderna att bilda sig en uppfattning om vilka märken som är "intressanta".
Om tex Audi inte realiserar dom modeller man pratat om/visat upp så riskerar dom att halka av banan tex.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Volvo Cars sålde (för första gången) lite över en halv miljon bilar 2015. Inga stora volymer sett till all världens bilproduktion. Jag skulle inte utesluta att folk hoppar av Volvo för att dom inte tror på företagets framtid. (Och hur den framtiden blir är väl mycket upp till Geely.)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Känns nästan som att många här underskattar viljan hos folk att få nya utmaningar och att prova på något nytt efter ett gäng år på samma ställe.
Model S85D -15, "Voltaire"