Semisnabbladdare, bör det ordet strykas ur elbilsordlistan?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Semisnabbladdare, bör det ordet strykas ur elbilsordlistan?

Inlägg av Monark1954 »

Sökte ett bra svenskt ord för eluttag av typ 2 med mode 3 styrning.
Teslas ord Wallbox tycker jag är bra, det försvenskade laddbox tycker jag ger fel association, att en det är en laddare.

Då ramlade jag på att energimyndighets sponsrade Emobility.se har definierat semisnabbladdare.

I min mening finns inga semisnabbladdare, det är eluttag med hög säkring. Det går inte snabbare att ladda en Tesla med standard 11 kW laddare med en Wallbox på 11 kW än ett CEE 16 A rött trefasuttag.

http://emobility.se/startsida/laddstati ... lladdning/

" Semisnabbladdning

Semisnabbladdning är en typ av snabbare normalladdning. Att ladda en ren elbil från tomt till fullt batteri tar mellan 30 minuter och två timmar. Semisnabba laddstationer är ett lämpligt alternativ för offentliga laddplatser där den tillåtna parkeringstiden matchar tiden det tar att ladda fordonet. Eftersom det kan ta någon timme att semisnabbladda sin bil upp till 80 procent är det viktigt att laddstationen är belägen i närheten av faciliteter såsom restauranger eller shoppingcenter.

Tabell – vanliga alternativ för semisnabb laddning
TabellSemisnabb.jpg
Obs! Vilken effekt en bil laddas med bestäms av bilen. Alla bilar har inte möjlighet att ta emot alla effekter. Laddtiden varierar också beroende på batteriets storlek, hur urladdat det är med mera."

Vår Leaf med std laddare behöver 7 timmar för att ladda fullt även om vi ansluter till en semisnabbladdare på 11 kW.
Vår Tesla 90D behöver ca 7.5 timmar från 50-90 % om vi ansluter till en semisnabbladdare på 11 kW.

Någon som känner till en elbil som klarar att ladda enligt tabellen ovan?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Re: Semisnabbladdare, bör det ordet strykas ur elbilsordlist

Inlägg av Stefan T »

Titta på normal laddning

10A 230V det tar 6-8 timmar står det i tabellen

Att ladda min roadster från tomt skulle ca 28-30 timmar med den farten dom bommar nästan med ett dygn
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jag skulle påstå att orden semisnabbladdning och semisnabba laddstationer funkar men inte semisnabba laddare. Tiden är kanske felaktig för vissa bilar men t ex Zoe kan ta trefas och då stämmer laddtiderna ungefär.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Ja, det ordet ska absolut bort!
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Bort, det leder fel och skapar missförstånd.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Ordet semisnabbladdare kan användas för dagens ChaDeMo-stationer som klarar upp till 50kW. Nästa generation kommer klara upp till 150kW, och det nya europeiska CCS-nätverket som det ryktas om, klarar upp till 300kW.
Att kalla ett vanligt stickuttag för laddare är heltokigt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är synd att en myndighet går ut med totalt felaktig information. Det gör att det blir väldigt svårt att föra motargumentation. Om jag säger att när ett 22kW ger mig 1,5 mil per timme och 7-10 timmar till fullladdat med Leafen så kan jag få till svar att det är fel på bilen. :roll: nja, det funkar bra hemma och om jag står en hel dag utanför någon anläggning men helt meningslöst utanför köpcentrumet, inte värt besväret.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

bra fynd där Monark1954, då vet vi var missinformatonen bl.a sprids, om man testar med lite mellanstadiematematik på tabellerna och bortser helt från laddförluster etc, så är det olika elbilar/batteristorlekar i de 3 tabellerna

kort svar ja det ska bort,

snabb, långsam, super, semi tycker jag är är dåliga förled, bättre med lågeffekt, mellaneffekt, högeffekt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Som vigge50 är inne på så är det inte direkt fel att prata om dessa uttag som laddstationer och aktiviteten som pågår där som laddning, och jag kan bara se att det är detta som myndigheten skriver i texten. De nämner aldrig "semisnabbladdare".

Förvirrande? Kanske det, men jag påstår att det inte direkt är desinformation, möjligen ett brott mot språklagens elfte paragraf.
11 § Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt.
Sedan är det ju illa att lägga ut en tabell med påstådda laddtider som gäller bilar med små batterier, även om de har med vissa förbehåll.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

emobility är inte en myndighet, de låter som en sån men...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

12man skrev:
emobility är inte en myndighet, de låter som en sån men...
Ah, jag läste det som att Energimyndigheten var källan, men det framgår ju att det var Emobility.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Herr X skrev:
Ordet semisnabbladdare kan användas för dagens ChaDeMo-stationer som klarar upp till 50kW. Nästa generation kommer klara upp till 150kW, och det nya europeiska CCS-nätverket som det ryktas om, klarar upp till 300kW.
Att kalla ett vanligt stickuttag för laddare är heltokigt.
Hmm, de var inte så illa alls. Är beredd att hålla med!
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Precis 3 fas uttag är just uttag ingen laddare. Den sitter ju i bilen.
Däremot är Cademo stationer laddare då det sitter en omvandlare från växel till likström i den

Skickat från min iPhone med Tapatalk
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Skulle ordet "ladduttag" fungera bättre för att beteckna t ex typ 2? Dvs uttag som kommunicerar med bilens inbyggda laddare, men som inte levererar DC. Ett 16A 3-fas eller schuko är bara ett uttag.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Niklas Z skrev:
Skulle ordet "ladduttag" fungera bättre för att beteckna t ex typ 2? Dvs uttag som kommunicerar med bilens inbyggda laddare, men som inte levererar DC. Ett 16A 3-fas eller schuko är bara ett uttag.
Ja det beskriver ju iaf vad det är :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar