Level 5 med polis och tull?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
port513
Inlägg: 75
Blev medlem: 06 okt 2014 08:06
Ort: Staffanstorp

Level 5 med polis och tull?

Inlägg av port513 »

Någon som vet hur bilarna fungerar om en polisman kommer ut och viftar och vill stoppa bilen?
Eller om en tullpersonal vill stoppa bilen?

Hur vet då bilen att det inte är dräggkalle som vill råna mig som sitter i bilen och bara göra stopptecken osv?
Just denna frågan har jag aldrig kunnat hitta svar på någonstans.


/Henke
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19943
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av Bjelke »

När jag studerade Googles bil så verkade den vara duktig på att stanna för liknande situationer men vad jag läste då så skulle den få svårt att "strunta" i att stanna för kriminella osv sas...
Vetifanken hur det skulle funka faktiskt... Den SKA ju stanna om det dyker upp en människa och viftar lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
När jag studerade Googles bil så verkade den vara duktig på att stanna för liknande situationer men vad jag läste då så skulle den få svårt att "strunta" i att stanna för kriminella osv sas...
Vetifanken hur det skulle funka faktiskt... Den SKA ju stanna om det dyker upp en människa och viftar lixom...
Man kanske kan välja någon form av ryss mode (lite förutfattade meningar här) så mer eller mindre struntar i annat folk och kör över dom i stället för att stanna?
Man kanske ska tänka mer Mexico city?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av Pontus »

Eller så kommer det en version med ett Safe room då man ändå inte behöver sitta vid ratten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19943
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Eller så kommer det en version med ett Safe room då man ändå inte behöver sitta vid ratten.
Fan! DET har jag faktiskt inte tänkt på, snacka om extra säkerhet för tex diplomater eller liknande, försök skjuta chauffören lixom... Det borde
ju gå att bygga en sjukt säker bil med elbilen och självkörning som grund.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Man kanske kan välja någon form av ryss mode (lite förutfattade meningar här) ....
Hur skulle det se ut? En fet helautonom kulspruta i frunken kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av chpaulin »

Jag tänker att när level 5 autonomi är ok enligt lagen har nog en äkta polisman med sig utrustning för att meddela bilen direkt på ett säkert sätt. Bara för att den kan tolka det mesta betyder det inte att all komunikation skall vara audiovisuell :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av HelectriC »

Vad ska polismannen säga till bilen när den stoppat :D nej du Bil, detta var inte bra, nu tar jag ditt körkort (eller nej, det gick inte). Jag tar ditt reg bevis!
Apropå kriminella, så är ju inte bilen upplåst bara för at den stannar till, då måste någon slå in rutan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av bullen »

Fast jag tycker tullen är mer intressant. Vem åtalas för en förarlös bil full med sprit eller knark. Eller flyktingar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av LarsL »

Ja, vem ska åtalas om bilen saknar passagerare? Perfekt för knarklangare som bara behöver låta bilen åka runt och langa själv.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av e5m1r »

LarsL skrev:
Ja, vem ska åtalas om bilen saknar passagerare? Perfekt för knarklangare som bara behöver låta bilen åka runt och langa själv.
Den som bett bilen att ta rutten ?
Ägaren ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Ja, vem ska åtalas om bilen saknar passagerare? Perfekt för knarklangare som bara behöver låta bilen åka runt och langa själv.
Hur svårt är det att göra attacker, säg till bilen att köra den till andra sidan staden så att den kör genom centrum och ladda den med vad den vill. Genom telefonen vet du när den är centralt och kan aktivera en bomb eller annat som finns i bilen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Ja, vem ska åtalas om bilen saknar passagerare? Perfekt för knarklangare som bara behöver låta bilen åka runt och langa själv.
Hur svårt är det att göra attacker, säg till bilen att köra den till andra sidan staden så att den kör genom centrum och ladda den med vad den vill. Genom telefonen vet du när den är centralt och kan aktivera en bomb eller annat som finns i bilen.
Den som tar betalt blir väl åtalad som att langa med en drönare.
Med bomberna blir det ju svårare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av Anders77 »

e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Ja, vem ska åtalas om bilen saknar passagerare? Perfekt för knarklangare som bara behöver låta bilen åka runt och langa själv.
Den som bett bilen att ta rutten ?
Ägaren ?
Ja tullen är ju enkel eftersom det är ägarens som då blir ansvarig.

Precis som om vi åker 4 pers i en vanlig bil och tullen hittar knark gömd i bilen. Ägaren blir åtalad då om inget annat bevisas.

Däremot undrar jag mer över ansvaret när ett barn blir påkört.

Merchedes säkerhetschef sa ju att deras bilar kommer prioritera passagarerna. Vilket betyder att om ett barn springer ut, bilen hinner ej bromsa, den har en mötande lastbil på ena sidan och ett stort träd på den andra, då kör Merchedes över barnet.

Volvo tror jag sa att de kommer ta ansvaret för vad deras bilar gör.

Jag tror det måste bli så att bilföretagen blir de som blir ansariga. För om ens bil kör utan förare, då kan inte ägaren bli ansvarig för vad bilföretaget programmerat bilen till att göra.

Vad tror ni försäkringsbolagen tycker om detta?
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av Daoops »

Anders77 skrev:
e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Ja, vem ska åtalas om bilen saknar passagerare? Perfekt för knarklangare som bara behöver låta bilen åka runt och langa själv.
Den som bett bilen att ta rutten ?
Ägaren ?
Ja tullen är ju enkel eftersom det är ägarens som då blir ansvarig.

Precis som om vi åker 4 pers i en vanlig bil och tullen hittar knark gömd i bilen. Ägaren blir åtalad då om inget annat bevisas.

Däremot undrar jag mer över ansvaret när ett barn blir påkört.

Merchedes säkerhetschef sa ju att deras bilar kommer prioritera passagarerna. Vilket betyder att om ett barn springer ut, bilen hinner ej bromsa, den har en mötande lastbil på ena sidan och ett stort träd på den andra, då kör Merchedes över barnet.

Volvo tror jag sa att de kommer ta ansvaret för vad deras bilar gör.

Jag tror det måste bli så att bilföretagen blir de som blir ansariga. För om ens bil kör utan förare, då kan inte ägaren bli ansvarig för vad bilföretaget programmerat bilen till att göra.

Vad tror ni försäkringsbolagen tycker om detta?
Det finns ju gott om folk på både försäkringsbolag och myndigheter som har som jobb att räkna kallt på sådant här. På väg X dör 40 pers varje år, men vi tänker inte bygga om den före 2030, typ. Det dör en miljon människor varje år i trafiken, kommer någon på ett sätt att få ned det till tusen så skiter man i om några 100 kört över en katt eller in i ett träd.

Jag säger inte att frågan är moraliskt oviktig, men det är _alltid_ det första som kommer upp i en diskussion om autonoma bilar. Och så viktig är den inte om man räddar 999 900 liv årligen.. Det måste vara något i den mänskliga hjärnans sätt att tänka att alla både tror att dom är först med att komma på dilemmat och samtidigt tycker att det är ett jätteproblem som borde i stort sett stoppa autonoma fordon. Nicka om ni känner igen det :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av bylund »

Daoops skrev:
Det finns ju gott om folk på både försäkringsbolag och myndigheter som har som jobb att räkna kallt på sådant här. På väg X dör 40 pers varje år, men vi tänker inte bygga om den före 2030, typ. Det dör en miljon människor varje år i trafiken, kommer någon på ett sätt att få ned det till tusen så skiter man i om några 100 kört över en katt eller in i ett träd.

Jag säger inte att frågan är moraliskt oviktig, men det är _alltid_ det första som kommer upp i en diskussion om autonoma bilar. Och så viktig är den inte om man räddar 999 900 liv årligen.. Det måste vara något i den mänskliga hjärnans sätt att tänka att alla både tror att dom är först med att komma på dilemmat och samtidigt tycker att det är ett jätteproblem som borde i stort sett stoppa autonoma fordon. Nicka om ni känner igen det :)
Det är väl också lite så att man är rädd för ett system som man inte rår på. Vi vet alla att människor gör misstag, men kör man själv har man en känsla av kontroll. Man väljer vilka risker man tar, i alla fall delvis, eftersom man inte väljer vilka risker förare runt omkring en väljer att att ta, medan när man utelämnar sig till en självkörande bil tappar man känslan av kontroll.

Att det statistiskt blir säkrare med en självkörande bil gör väldigt lite mot den känslan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av Anders77 »

Daoops skrev:
Anders77 skrev:
e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Ja, vem ska åtalas om bilen saknar passagerare? Perfekt för knarklangare som bara behöver låta bilen åka runt och langa själv.
Den som bett bilen att ta rutten ?
Ägaren ?
Ja tullen är ju enkel eftersom det är ägarens som då blir ansvarig.

Precis som om vi åker 4 pers i en vanlig bil och tullen hittar knark gömd i bilen. Ägaren blir åtalad då om inget annat bevisas.

Däremot undrar jag mer över ansvaret när ett barn blir påkört.

Merchedes säkerhetschef sa ju att deras bilar kommer prioritera passagarerna. Vilket betyder att om ett barn springer ut, bilen hinner ej bromsa, den har en mötande lastbil på ena sidan och ett stort träd på den andra, då kör Merchedes över barnet.

Volvo tror jag sa att de kommer ta ansvaret för vad deras bilar gör.

Jag tror det måste bli så att bilföretagen blir de som blir ansariga. För om ens bil kör utan förare, då kan inte ägaren bli ansvarig för vad bilföretaget programmerat bilen till att göra.

Vad tror ni försäkringsbolagen tycker om detta?
Det finns ju gott om folk på både försäkringsbolag och myndigheter som har som jobb att räkna kallt på sådant här. På väg X dör 40 pers varje år, men vi tänker inte bygga om den före 2030, typ. Det dör en miljon människor varje år i trafiken, kommer någon på ett sätt att få ned det till tusen så skiter man i om några 100 kört över en katt eller in i ett träd.

Jag säger inte att frågan är moraliskt oviktig, men det är _alltid_ det första som kommer upp i en diskussion om autonoma bilar. Och så viktig är den inte om man räddar 999 900 liv årligen.. Det måste vara något i den mänskliga hjärnans sätt att tänka att alla både tror att dom är först med att komma på dilemmat och samtidigt tycker att det är ett jätteproblem som borde i stort sett stoppa autonoma fordon. Nicka om ni känner igen det :)
Tror inte att det är någon eller åtminstone inte så många här inne som vill stoppa autonoma fordon. Vi diskuterar ju inte om de skall finnas eller inte. Vi diskuterar ju vems ansvaret det är när något inträffar.

Men ibland behöver man kanske förklara för såna som inte kan läsa. Jag hoppas jag förklarat vad tråden handlar om nu.

Du kan ju nicka om du förstått samt återgå till själva ämnet :D
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av bylund »

Anders77 skrev:

Du kan ju nicka om du förstått samt återgå till själva ämnet :D
Den här tråden lyckades ju hålla sig till ämnet i flera inlägg. Det får räcka nu :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Level 5 med polis och tull?

Inlägg av Daoops »

Anders77 skrev:
Daoops skrev:
Anders77 skrev:
e5m1r skrev:
LarsL skrev:
Ja, vem ska åtalas om bilen saknar passagerare? Perfekt för knarklangare som bara behöver låta bilen åka runt och langa själv.
Den som bett bilen att ta rutten ?
Ägaren ?
Ja tullen är ju enkel eftersom det är ägarens som då blir ansvarig.

Precis som om vi åker 4 pers i en vanlig bil och tullen hittar knark gömd i bilen. Ägaren blir åtalad då om inget annat bevisas.

Däremot undrar jag mer över ansvaret när ett barn blir påkört.

Merchedes säkerhetschef sa ju att deras bilar kommer prioritera passagarerna. Vilket betyder att om ett barn springer ut, bilen hinner ej bromsa, den har en mötande lastbil på ena sidan och ett stort träd på den andra, då kör Merchedes över barnet.

Volvo tror jag sa att de kommer ta ansvaret för vad deras bilar gör.

Jag tror det måste bli så att bilföretagen blir de som blir ansariga. För om ens bil kör utan förare, då kan inte ägaren bli ansvarig för vad bilföretaget programmerat bilen till att göra.

Vad tror ni försäkringsbolagen tycker om detta?
Det finns ju gott om folk på både försäkringsbolag och myndigheter som har som jobb att räkna kallt på sådant här. På väg X dör 40 pers varje år, men vi tänker inte bygga om den före 2030, typ. Det dör en miljon människor varje år i trafiken, kommer någon på ett sätt att få ned det till tusen så skiter man i om några 100 kört över en katt eller in i ett träd.

Jag säger inte att frågan är moraliskt oviktig, men det är _alltid_ det första som kommer upp i en diskussion om autonoma bilar. Och så viktig är den inte om man räddar 999 900 liv årligen.. Det måste vara något i den mänskliga hjärnans sätt att tänka att alla både tror att dom är först med att komma på dilemmat och samtidigt tycker att det är ett jätteproblem som borde i stort sett stoppa autonoma fordon. Nicka om ni känner igen det :)
Tror inte att det är någon eller åtminstone inte så många här inne som vill stoppa autonoma fordon. Vi diskuterar ju inte om de skall finnas eller inte. Vi diskuterar ju vems ansvaret det är när något inträffar.

Men ibland behöver man kanske förklara för såna som inte kan läsa. Jag hoppas jag förklarat vad tråden handlar om nu.

Du kan ju nicka om du förstått samt återgå till själva ämnet :D
He he oj förlåt, menade inte att tvåla till ditt inlägg. Ser att det nog uppfattas så och ber om ursäkt. Tänkte mer på många diskussioner på stan och över fikabord.
Skriv svar