Checklista efter leverans?
Moderator: Redaktion
Checklista efter leverans?
Hej Vänner,
Körde en Tesla Model S första gången i slutet på 2013 när de utgick från Hotel Birger Jarl på Tulegatan, fegade ur och har levt med en Lexushybrid sedan 2014.
Under vecka 1 2017 hämtar jag äntligen en Model S och Teslaboxen är sedan någon vecka monterad på uppfarten.
Om ni som haft era bilar ett tag fick ta om er leverans, vad hade ni ordnat med då?
Jag tänker lackbehandling/försegling, tillbehör som ni upptäckt i efterhand eller andra saker som gör bilen eller ägandet bättre.
Tacksam för alla tips, erfarenheter och kunskap!
Körde en Tesla Model S första gången i slutet på 2013 när de utgick från Hotel Birger Jarl på Tulegatan, fegade ur och har levt med en Lexushybrid sedan 2014.
Under vecka 1 2017 hämtar jag äntligen en Model S och Teslaboxen är sedan någon vecka monterad på uppfarten.
Om ni som haft era bilar ett tag fick ta om er leverans, vad hade ni ordnat med då?
Jag tänker lackbehandling/försegling, tillbehör som ni upptäckt i efterhand eller andra saker som gör bilen eller ägandet bättre.
Tacksam för alla tips, erfarenheter och kunskap!
MY P 2023 Vit/Svart beställd 18 maj 23
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Re: Checklista efter leverans?
Type 2 kabel och eventuellt chademo adapter
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Från Tesla: Vintermattor kupé och trunk, takräcke (om alls relevant), Type 2 kabel
Annat håll: Solfilm (+ lackskydd)
Annat håll: Solfilm (+ lackskydd)
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Håller med Esmir:
Type2-kabel och ev. en CHAdeMo-adapter (om du tänker åka i icke-SuC trakter).
Annars:
I form av skydd för lack: Xpel-film (kallas även för ClearBra på en del ställen) över front, huv och framskärmar. Resten av lack och glas mår fint av ett lackskydd.
Fälgar för sommar och vinterbruk är ju bra att ordna. En del byter bara däck på originalfälgarna.
Skaffa dig konton på de olika laddnätverken: Clever, Vattenfall, Park&Charge, Charge&Drive, osv... Grymt surt att stå utan på en resa!
Skaffa appar till mobilen!
/Jocke
Type2-kabel och ev. en CHAdeMo-adapter (om du tänker åka i icke-SuC trakter).
Annars:
I form av skydd för lack: Xpel-film (kallas även för ClearBra på en del ställen) över front, huv och framskärmar. Resten av lack och glas mår fint av ett lackskydd.
Fälgar för sommar och vinterbruk är ju bra att ordna. En del byter bara däck på originalfälgarna.
Skaffa dig konton på de olika laddnätverken: Clever, Vattenfall, Park&Charge, Charge&Drive, osv... Grymt surt att stå utan på en resa!
Skaffa appar till mobilen!
/Jocke
Grymt! Tack alla!
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
-
Eftersom du snart får leverans (Grattis, förresten!) får jag avbryta troll-bestyren och komma med lite info mellan grötkok och paket-rim:
Ett av svaren på din fråga har du nästan i din egen trådfråga, nämligen just ordet "Checklista".
Det finns flera stycken eminenta sådana att hämta / läsa på nätet!
Du måste nog, som du kommer att märka, gallra en hel del, så att innehåll anpassas till vad som är aktuellt för just Din Mod S. Vissa punkter i någon lista är specifika endast för Pre Facelit. Någon lista avser Mod X, men kan till delar appliceras på din S leverans.
Låt dig inte avskräckas över alla beskrivna problemen.
Men, som väl förberedd och upplyst konsument, står du väl rustad inför ditt köp och kommer inte att bli besviken!
-Du kommer nu aldrig mer köpa en fossilbil! Bara så du vet!
Upptäcker du mot förmodan något fel vid leverans, så se till att få det dokumenterat direkt. Försäkra dig om en egen kopia av din DS.
Självklart har du också med dig din Cell Phone och / eller kamera!
Ta med en tomteluva inför överlämningen! Blir ett bra julkort inför julen 2017! Titta vad tomten kom med i år!
Till saken:
Lite juleläsning.
-Tesla Motor Club - Discussion - Forum - Model S - Delivery Checklist
-www.teslarati.com/tesla-model-s-delivery-preparations
-https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ist.60648/
-http://www.nickjhowe.com/tesla/modelsguide.html
Med en printer, gott om papper och printerpatroner, tillsammans med high-lite penna, så är Julen räddad!
God Jul!
"Ho, Ho, Ho"! -Snart kommer tomten, om än lite försenad...
Ett av svaren på din fråga har du nästan i din egen trådfråga, nämligen just ordet "Checklista".
Du måste nog, som du kommer att märka, gallra en hel del, så att innehåll anpassas till vad som är aktuellt för just Din Mod S. Vissa punkter i någon lista är specifika endast för Pre Facelit. Någon lista avser Mod X, men kan till delar appliceras på din S leverans.
Låt dig inte avskräckas över alla beskrivna problemen.

Men, som väl förberedd och upplyst konsument, står du väl rustad inför ditt köp och kommer inte att bli besviken!
-Du kommer nu aldrig mer köpa en fossilbil! Bara så du vet!

Upptäcker du mot förmodan något fel vid leverans, så se till att få det dokumenterat direkt. Försäkra dig om en egen kopia av din DS.
Ta med en tomteluva inför överlämningen! Blir ett bra julkort inför julen 2017! Titta vad tomten kom med i år!
Till saken:
Lite juleläsning.
Med en printer, gott om papper och printerpatroner, tillsammans med high-lite penna, så är Julen räddad!

God Jul!

Väldans fint av dig! Skall läsa allt! TackAdvocatus Diabolo skrev:Eftersom du snart får leverans (Grattis, förresten!) får jag avbryta troll-bestyren och komma med lite info mellan grötkok och paket-rim:
Låt dig inte avskräckas över alla beskrivna problemen.![]()
-Du kommer nu aldrig mer köpa en fossilbil! Bara så du vet!![]()
Till saken:
Lite juleläsning.
Med en printer, gott om papper och printerpatroner, tillsammans med high-lite penna, så är Julen räddad!![]()
God Jul!

MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
Kan verkligen rekommendera Opticoat Pro + hos Johan, Rosenbergs inpol i Täby. Grymt bemötande och servicetänk och smutsen rinner verkligen av när du blåser av bilen med högtryck.
Denna gången valde jag XPEL över hela bilen. Bra för stenskott men inte alls lika lätt att hålla bilen ren.
Autoshield i Sthlm gör ett riktigt bra jobb och har även bra deal med hyrbil under tiden de fixar bilen. Dessutom bra rabatter för TCS-medlemmar!
Denna gången valde jag XPEL över hela bilen. Bra för stenskott men inte alls lika lätt att hålla bilen ren.
Autoshield i Sthlm gör ett riktigt bra jobb och har även bra deal med hyrbil under tiden de fixar bilen. Dessutom bra rabatter för TCS-medlemmar!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
+1 Johan på Rosenberg är grymt trevlig, serviceminded och gör ett kanonjobb. Gjort 2 bilar där.Johnalm skrev:Kan verkligen rekommendera Opticoat Pro + hos Johan, Rosenbergs inpol i Täby. Grymt bemötande och servicetänk och smutsen rinner verkligen av när du blåser av bilen med högtryck.
Kan också rekommendera Johan!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Samma här! Framförallt också när det är något som behöver fixas till efter diverse åtgärdade lackskador.
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10
Va kul!
Nu har jag skickat bokningsförfrågan till Johan för Pro plus och fälgbehandling samt bokningsförfrågan till solfilmscenter för att tona 35% runt om
Nu har jag skickat bokningsförfrågan till Johan för Pro plus och fälgbehandling samt bokningsförfrågan till solfilmscenter för att tona 35% runt om
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
-
Hej Fretto,
Det var jag som sände dig länkar till några checklistor.
Som du säkert läst har jag kritiserats för att jag delgivit dig dessa 4 länkar. Länkar som handlar om saker man bör ha koll på i samband med leverans. Jag trodde att alla köpare rustar sig med bästa möjliga underlag inför sin leverans, så listorna borde ha lästs av de som tidigare tagit leverans. Men här fick du dem sammanställde i ett enda svar på din upprop.
Det kan tyvärr tydligen tolkas som att jag försöker visa fram negativa sidor hos Tesla. Jag tror och hoppas att du inte har uppfattat det på samma sätt, men rätta mig gärna om jag har fel.
Öppenhet och lite konsumentupplysning inför leverans borde inte vara fel. Jag gissar att du nu läst igenom en del av länkarna inför din leverans och förhoppningsvis funnit något matnyttigt där?
Beträffande övrigt, ett tips, i den händelse att du kommer att köra barn bak på kyrkbänken i framåtvända bilstolar, det är att köpa Volvos sätesskydd med fack för barnen. Skydden passar perfekt på din S och monterade kommer nästan att se ut som om vore det Tesla Original tillbehör.
Kör du bara sällan med barn där bak och enkelt vill kunna ta ut ev barnstolar, utan risk för bestående tryckmärken i sätena där bak, så köp till att börja med ett liggunderlag som du skär i två delar att lägga under barnstolarna. De enda stolar jag funnit på marknaden som är dels är enkla att snabbt stoppa i och ur och dessutom passar där bak, är Britax Bältesstol KID II. Den enda nackdelen är att man får spänna fast stolarna där bak även när inga barn är där. Den saknar alltså Isofix. MEN - den passar som en av mycket få barnstolar under det framåtböjda nackstödet i baksätet. Barnstolens rygg skall som bekant ligga an mot baksätets ryggstöd, så denna stol uppfyller de flesta kriterier. Dessutom är den plan i rygg och botten, så den ger inga tryckmärken i lädret.
Beträffande tintning, så innan du gör det, testa gärna en annan Tesla först, med den folien du avser använda. Gör detta i mörker! När du då tittar ut genom bakrutan så kommer du genom många av tintfoliemärkena på marknaden finna att det blir en ganska irriterande multi brytning runt varje horisontell värmetråd. Resultatet blir att du ser inte en bil med 2 strålkastare i backspegeln, utan ett helt gäng bilar stackade i höjd, så de vackert skimrar upp hela bakrutan. - Inte kul!
Gör din D.D noga, så står du väl rustad inför ditt fortsatta ägande! Som sagt var - jag tror på öppenhet och konsumentupplysning!
Väl mött på vägarna. -Förresten, sa jag ett stort "Grattis"?
Som du säkert läst har jag kritiserats för att jag delgivit dig dessa 4 länkar. Länkar som handlar om saker man bör ha koll på i samband med leverans. Jag trodde att alla köpare rustar sig med bästa möjliga underlag inför sin leverans, så listorna borde ha lästs av de som tidigare tagit leverans. Men här fick du dem sammanställde i ett enda svar på din upprop.
Det kan tyvärr tydligen tolkas som att jag försöker visa fram negativa sidor hos Tesla. Jag tror och hoppas att du inte har uppfattat det på samma sätt, men rätta mig gärna om jag har fel.
Öppenhet och lite konsumentupplysning inför leverans borde inte vara fel. Jag gissar att du nu läst igenom en del av länkarna inför din leverans och förhoppningsvis funnit något matnyttigt där?
Beträffande övrigt, ett tips, i den händelse att du kommer att köra barn bak på kyrkbänken i framåtvända bilstolar, det är att köpa Volvos sätesskydd med fack för barnen. Skydden passar perfekt på din S och monterade kommer nästan att se ut som om vore det Tesla Original tillbehör.
Kör du bara sällan med barn där bak och enkelt vill kunna ta ut ev barnstolar, utan risk för bestående tryckmärken i sätena där bak, så köp till att börja med ett liggunderlag som du skär i två delar att lägga under barnstolarna. De enda stolar jag funnit på marknaden som är dels är enkla att snabbt stoppa i och ur och dessutom passar där bak, är Britax Bältesstol KID II. Den enda nackdelen är att man får spänna fast stolarna där bak även när inga barn är där. Den saknar alltså Isofix. MEN - den passar som en av mycket få barnstolar under det framåtböjda nackstödet i baksätet. Barnstolens rygg skall som bekant ligga an mot baksätets ryggstöd, så denna stol uppfyller de flesta kriterier. Dessutom är den plan i rygg och botten, så den ger inga tryckmärken i lädret.
Beträffande tintning, så innan du gör det, testa gärna en annan Tesla först, med den folien du avser använda. Gör detta i mörker! När du då tittar ut genom bakrutan så kommer du genom många av tintfoliemärkena på marknaden finna att det blir en ganska irriterande multi brytning runt varje horisontell värmetråd. Resultatet blir att du ser inte en bil med 2 strålkastare i backspegeln, utan ett helt gäng bilar stackade i höjd, så de vackert skimrar upp hela bakrutan. - Inte kul!
Gör din D.D noga, så står du väl rustad inför ditt fortsatta ägande! Som sagt var - jag tror på öppenhet och konsumentupplysning!

Tack AD,Advocatus Diabolo skrev:Hej Fretto,
Jag har läst och använt,
Tack för ytterligare bra information
Gällande toning blev det 35% på sidor och 20% bakruta. Inga tendenser till ljusbrytning, använde Solfilmscenter vid Globen.
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 P 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme
S90D 2016 Svart/Svart
MY LR 2021 Svart/Svart
M3 LR 2019 Vit/Svart
M3 SR+ 2019 Röd/Vit
X60D 2018 Grå/Creme