Faraday Future
Moderator: Redaktion
Re: Faraday Future
FF har varit väldigt aktiva sista veckorna på Facebook med video-klipp om hur deras bil faktiskt är tänkt att se ut (som en MiniVan typ). Men mycket möjligt att finansieringen rasar ihop nu när huvudinvesterarens LeTv bolag tappat 40% av sitt börsvärde senast året. Gissar på att finansieringen är gjord på lånade pengar med aktier som säkerhet.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Sparkar två chefer för att spara pengar, ingen bra signal!
http://www.theverge.com/2016/12/23/1406 ... cci-sommer
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Aj...SR-71-BlackBird skrev:Sparkar två chefer för att spara pengar, ingen bra signal!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hela FF känns överhypat, dags att de börjar visa lite mer än ideer och drömmar för att bli trovärdig inom området.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tråkigt ifall de har en bra produkt som aldrig blir av. De skulle ha visat den färdiga produkten direkt och inte den där "forever alone batmobilen".
Tror FF kommer krångla till det och inte bara lansera en elbil som går köpa rakt av utan snarare någon form av transporttjänst.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
FF91 heter den första bilen.
130 kW/h.
1050 hk.
2.39 sekunder 0-60.
130 kW/h.
1050 hk.
2.39 sekunder 0-60.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
10 kamerorSR-71-BlackBird skrev:FF91 heter den första bilen.
130 kW/h.
1050 hk.
2.39 sekunder 0-60.
13 radarsensorer
12 ultrasonic sensorer
1 3D Lidar sensor
200 kW laddning
Räckvidd 60 mil
Produktionsstart 2018.
Undrar vad Tesla har för högsta prestanda då? Ytterligare en bil som jämför en framtida bil med dagens Teslor.
Men det ska bli intressant att se om de når ända fram. Det har väl varit lite tveksamt den senaste tiden?
http://www.businessinsider.com/faraday- ... &IR=T&IR=T
https://electrek.co/2017/01/03/faraday- ... on-intent/
En video av eventet. Har inte hunnit titta än, men enligt electrek var det inte hel igenom lyckat. En del av demonstrationerna gick tydligen inte så bra.
Väldigt mycket ny teknologi i denna bil. Feature-creep extravaganza som kommer göra den väldigt dyr och det kommer ta tid att få igång massproduktion av den om det någonsin kommer att ske. Det tillsammans med den lite oklara finansieringen och ägarstrukturen gör att jag tror FF i nuvarande form snart rasar ihop.
Cayman-island bolaget som äger IP-rättigheterna tror jag sedan kommer använda det som har ett värde för Kina-lokala EV-produkter.
Cayman-island bolaget som äger IP-rättigheterna tror jag sedan kommer använda det som har ett värde för Kina-lokala EV-produkter.
Skulle de inte visa en bil för massorna? Känns som prislappen på denna bil (om den ens realiseras) kommen landa norr om $100k. Skulle denna bil kunna levereras i morgon hade den eventuellt vart en P100D-"dödare" men vi lär inte se en av dessa rulla fören 2019. När väl FF kan leverera sin gimpmobil har förmodligen Tesla redan presenterat nästa generations roadster vilken kommer leda till att en stor del av den ekonomiska eliten måste byta brallor (av ren upphetsning) och glömmer FF.
Det som talar emot FF är att de är lite för hypade och saknar helt den "fan base" som Tesla har. Drar man paralleller mellan Apple och Nokia/Microsoft så hade Nokia/MS inte en chans mot Apple trots att de hade telefoner med högre upplösning, snabbare processor, trådlösladdning etc. etc. Folk som köper dyra grejer gör det för kvalitén men mest image:en.
I Teslas fall så säljer de bilar även till dem som inte brukar köpa onödigt dyra prylar för att de är ensamma om att ha en elbil på marknaden med rätt parametrar. Den dagen det finns riktig konkurrens (Räckvidd & laddinfra) så måste Tesla ha sin Model 3 ute.
Varför kan ingen bygga en basic basic elbil utan alla finesser bara. Jag förstår att de stora tillverkarna inte vill slå ut sin egen business för snabbt men nya spelare? Damsugarföretaget Dyson köpte ju upp ett batteriföretag och skulle de bara köpa up en av de mindre 200 kinesiska bolagen som bygger elbilar bör de ganska snabbt kunna få ut en billig elbil med bra räckvidd. Dags att fånga den riktiga marknaden och sluta försöka bli ett "Apple of cars".
Det som talar emot FF är att de är lite för hypade och saknar helt den "fan base" som Tesla har. Drar man paralleller mellan Apple och Nokia/Microsoft så hade Nokia/MS inte en chans mot Apple trots att de hade telefoner med högre upplösning, snabbare processor, trådlösladdning etc. etc. Folk som köper dyra grejer gör det för kvalitén men mest image:en.
I Teslas fall så säljer de bilar även till dem som inte brukar köpa onödigt dyra prylar för att de är ensamma om att ha en elbil på marknaden med rätt parametrar. Den dagen det finns riktig konkurrens (Räckvidd & laddinfra) så måste Tesla ha sin Model 3 ute.
Varför kan ingen bygga en basic basic elbil utan alla finesser bara. Jag förstår att de stora tillverkarna inte vill slå ut sin egen business för snabbt men nya spelare? Damsugarföretaget Dyson köpte ju upp ett batteriföretag och skulle de bara köpa up en av de mindre 200 kinesiska bolagen som bygger elbilar bör de ganska snabbt kunna få ut en billig elbil med bra räckvidd. Dags att fånga den riktiga marknaden och sluta försöka bli ett "Apple of cars".
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Faraday Future
Det är i premiumbil-segmentet som marginalerna finns för att kunna konkurrera med elbilar, eftersom batterier fortfarande är väldigt dyrt.chpaulin skrev:Varför kan ingen bygga en basic basic elbil utan alla finesser bara. Jag förstår att de stora tillverkarna inte vill slå ut sin egen business för snabbt men nya spelare?
Om Teslas 90kWh batteripaket kostar ca. 200 000kr (uppskattning), så utgör det bara en femtedel av bilens pris när man säljer en premiumbil. Om man skulle bygga en billigare folkbil med samma räckvidd så skulle batteripriset fortfarande vara lika högt och man behöver skära i andra kostnader såsom personal, FoU etc. - jag tror inte att FF skulle ha en chans att räkna hem en sådan satsning då de saknar en redan etablerad bilproduktion med alla stordriftsfördelar som det innebär.
Till och med de stora biltillverkarna har problem med att pressa fram bra och prisvärda elbilar med lång räckvidd.
FF:s alternativ skulle vara att bygga en dyr liten elbil med billiga batterier och kort räckvidd, och konkurrera med exempelvis Leaf fast till ett högre pris. Ser varför de valt bort detta.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Och hur ska de kunna pressa priserna?chpaulin skrev:Varför kan ingen bygga en basic basic elbil utan alla finesser bara. Jag förstår att de stora tillverkarna inte vill slå ut sin egen business för snabbt men nya spelare?
Elon har sagt att Gigafactory är helt nödvändig för att kunna göra vinst på Model lll och det är nog få nystartade företag som kan bygga både en stor bilfabrik och en batterifabrik i den storleken. Dessutom har Tesla kunna pressa priserna på produktionen av bilarna tak vare att de fått upp produktionen av Model S och Model X vilket redan betalar en del av omkostnaderna, Elon har ju också sagt att de inte skulle kunnat börja med Model lll.
Det går rykten om att GM inte kommer göra vinst på Bolt och de är trots att de är världens största biltillverkare ovh fått bra priser på batterier från LG.
När Tesla startade upp så hade de väldigt svårt att hitta leverantörer för alla komponenter men bu när de ska skaffa komponenter för Model lll så tävlar leverantörerna om att få kontrakten vilket betyder att Tesla antagligen får priser som de bara kunde drömma om 2012. Samma sak går Faraday Future igenom nu, de kan inte inte pressa priserna för komponenter från sina leverantörer eftersom det är stor osäkerhet om de kommer lyckas och därmed hur stora leveranserna kommer bli. Nya företag har säkert större vilja än de gamla företagen att göra bra elbilar men leverantörerna kommer inte bråka om kontrakten förrän de visar att de verkligen lyckas leverera bilar i stora volymer.
Visst är det så att batterier för en bil med bra räckvidd är dyra men samtidigt så är en elbil om man bortser från batteriet mycket mindre komplex än en fossildriven bil. Det är ingen växellåda, bränslesystem etc. Kan man bygga en Dacia Duster för 99 999:- borde man kunna sälja samma bil med 200 000:- batteri i för 300 000 känns det som.Herr X skrev:Det är i premiumbil-segmentet som marginalerna finns för att kunna konkurrera med elbilar, eftersom batterier fortfarande är väldigt dyrt.chpaulin skrev:Varför kan ingen bygga en basic basic elbil utan alla finesser bara. Jag förstår att de stora tillverkarna inte vill slå ut sin egen business för snabbt men nya spelare?
Om Teslas 90kWh batteripaket kostar ca. 200 000kr (uppskattning), så utgör det bara en femtedel av bilens pris när man säljer en premiumbil. Om man skulle bygga en billigare folkbil med samma räckvidd så skulle batteripriset fortfarande vara lika högt och man behöver skära i andra kostnader såsom personal, FoU etc. - jag tror inte att FF skulle ha en chans att räkna hem en sådan satsning då de saknar en redan etablerad bilproduktion med alla stordriftsfördelar som det innebär.
Till och med de stora biltillverkarna har problem med att pressa fram bra och prisvärda elbilar med lång räckvidd.
FF:s alternativ skulle vara att bygga en dyr liten elbil med billiga batterier och kort räckvidd, och konkurrera med exempelvis Leaf fast till ett högre pris. Ser varför de valt bort detta.
//C
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Måste ändå säga att det är väldigt imponerande siffror de kommer med. Bättre än tesla på alla punkter. Du är väldigt kul! Räckvidd, acceleration och laddhastighet.
Nu gäller det bara att hålla tummarna att de får ut bilen och en billigare variant strax därefter. Lite konkurrens är nog bara bra för tesla.
Lite orolig för övrigt över laddningen och att den inte kommer bli standardiserad eller att laddstationer kommer att finnas.
Nu gäller det bara att hålla tummarna att de får ut bilen och en billigare variant strax därefter. Lite konkurrens är nog bara bra för tesla.
Lite orolig för övrigt över laddningen och att den inte kommer bli standardiserad eller att laddstationer kommer att finnas.
Det är inte alls säkert att Dacia kan räkna hem en försäljning av en strippad Duster för 99 900:-, de räknar nog med att den extremt låga utrustningsnivån i instegsmodellen gör att folk väljer någon av de mer välutrustade varianterna efter att man lurat in kunden i butiken. 99 900 ska nog ses som ett lockpris snarare än ett vägledande pris för vad det kostar att producera, marknadsföra och sälja en bil med förbränningsmotor.chpaulin skrev:Visst är det så att batterier för en bil med bra räckvidd är dyra men samtidigt så är en elbil om man bortser från batteriet mycket mindre komplex än en fossildriven bil. Det är ingen växellåda, bränslesystem etc. Kan man bygga en Dacia Duster för 99 999:- borde man kunna sälja samma bil med 200 000:- batteri i för 300 000 känns det som.
En totalt nedstrippad elbil utan varken elektriska fönsterhissar, centrallås, AC eller radio för 300 000:- skulle ha en begränsad marknad och producenten skulle sannolikt fortfarande inte tjäna pengar på den.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Håller med. Skoj är det och även om den kommer få mycket skit här och på andra Tesla-fanboyställen så är det bättre för marknaden om de inte går ikull före den kommer ut. Det skulle stoppa investeringar till sådana här bolag och det vore synd.apkungen skrev:Måste ändå säga att det är väldigt imponerande siffror de kommer med. Bättre än tesla på alla punkter. Du är väldigt kul! Räckvidd, acceleration och laddhastighet.
Bilen är lite konstig och presentationen sådär, men spännande är det trots allt, min gissning är att den aldrig blir något för att de går ikull före leverans, men jag hoppas på motsatsen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Har det kommit någon information om snabbladdningsstandard? Har läst om 200 kW men inte vilken standard de ska använda.
Det är säkert så att Dacia går med förlust om de säljer en Duster helt ren och baserat på det håller inte min tanke alls (Kanske break even om man tar bort fossillinan). Frågan är vid vilket pris just en sådan bil går +-0. Låt oss för diskussionens skull säga att med tillbehör för 50k gör Dacia en liten vinst vilket med ett påslag på 200k skulle göra att den kostar 350000 före elbilspremien. Jag tror även att du har rätt i att ingen skulle betala 310000 för en Dacia om den ser ut som en bil för 99999:-. Vi får nog vänta tills man kan få ner ett 50kWh batteripack till 100k (=> ~2k/kWh färdigt batteripack) innan lågprisbilarna med bra räckvidd dyker upp.Herr X skrev:Det är inte alls säkert att Dacia kan räkna hem en försäljning av en strippad Duster för 99 900:-, de räknar nog med att den extremt låga utrustningsnivån i instegsmodellen gör att folk väljer någon av de mer välutrustade varianterna efter att man lurat in kunden i butiken. 99 900 ska nog ses som ett lockpris snarare än ett vägledande pris för vad det kostar att producera, marknadsföra och sälja en bil med förbränningsmotor.chpaulin skrev:Visst är det så att batterier för en bil med bra räckvidd är dyra men samtidigt så är en elbil om man bortser från batteriet mycket mindre komplex än en fossildriven bil. Det är ingen växellåda, bränslesystem etc. Kan man bygga en Dacia Duster för 99 999:- borde man kunna sälja samma bil med 200 000:- batteri i för 300 000 känns det som.
En totalt nedstrippad elbil utan varken elektriska fönsterhissar, centrallås, AC eller radio för 300 000:- skulle ha en begränsad marknad och producenten skulle sannolikt fortfarande inte tjäna pengar på den.
Mer intressant vore kanske om man istället pratade om VW Golf Variant (el. motsv) som fler kan tänka sig betala mer för. Den kan man få från 177k och utan att ta hänsyn till vad det kostar att bygga den bilen utan den komplexa fossildrivlinan skulle med ovan beräkningar landa på ~380000 för instegsmodellen (som de förmodligen inte skulle gå med vinst på) och då är vi uppe i Ampera-e priser.
För att återgå till FF så tror jag att det ligger en del sanning i ryktena som cirkulerar och då bilen inte skall produceras fören nästa år kan det bli tajt med stålar innan försäljningen tar fart.
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Lite konstig bil och jag får inget som helst ha begär. Tycker faktiskt mest att den ansluter sig till övriga wierdmobiler som presenterats av andra biltillverkare.
Jag är helt med på att man måste göra en snabb och lyxig bil som du kan ta bra betalt för så att du får hyggliga marginaler. Men då måste bilen vara så bra att jag vill pantsätta hus, hem och barn för att få den och den här bilen är inte alls så bra eller lockande.
Men Tesla behöver självklart en konkurrent, ja. Fast inte är det Faraday som är konkurrenten, eller tror ni det?
Jag är helt med på att man måste göra en snabb och lyxig bil som du kan ta bra betalt för så att du får hyggliga marginaler. Men då måste bilen vara så bra att jag vill pantsätta hus, hem och barn för att få den och den här bilen är inte alls så bra eller lockande.
Men Tesla behöver självklart en konkurrent, ja. Fast inte är det Faraday som är konkurrenten, eller tror ni det?
Min reflektion är att detta är ännu en av kommande bilar som idag har specar som ska slå Teslas, men det känns rätt meningslöst att jämföra en eventuellt kommande bil, som åtminstone är minst 2 år bort, med de bilar som byggs idag. Annat är det med Bolt och Ioniq som faktiskt finns i sinnevärlden och man kan provköra och jämföra med de andra existerande bilarna.
Visst, fint att de spänner bågen, men det intressanta blir när bilen verkligen finns att köpa.
Visst, fint att de spänner bågen, men det intressanta blir när bilen verkligen finns att köpa.
Hoppas att de lyckas. FF har kommit mycket längre än många andra och som sagt konkurrens är bra. Motiverar och sporrar till bättre och mer prisvärda produkter.
Sedan kan två företag hjälpa varandra marknadsmässigt. Jämför Coca Cola och Pepsi. De har talat om den andra som den enda konkurrenten, vilket gjort att någon tredje tillverkaren aldrig nått konsumenten genom Coca Cola och Pepsi reklambrus. Om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på, men FF och Tesla kan säkert skapa media med att säga att det bara finns en konkurrent.
Tyckte mig märka lite av det redan i dagens presentation. Det talades lite om en annan EV som inte nämndes med namn, men säkert visste alla det var Tesla som åsyftades.
Tyckte att accelerationtionsdelen av presentationen vara tämligen meningslös.
Kinesen som finansierar FF, bör nog också bli lite bättre på engelska för att lyckas i USA. Jag, och jag tror även en del av publiken på plats, hade lite svårt at förstå honom.
Sedan kan två företag hjälpa varandra marknadsmässigt. Jämför Coca Cola och Pepsi. De har talat om den andra som den enda konkurrenten, vilket gjort att någon tredje tillverkaren aldrig nått konsumenten genom Coca Cola och Pepsi reklambrus. Om det är bra eller dåligt kan jag inte svara på, men FF och Tesla kan säkert skapa media med att säga att det bara finns en konkurrent.
Tyckte mig märka lite av det redan i dagens presentation. Det talades lite om en annan EV som inte nämndes med namn, men säkert visste alla det var Tesla som åsyftades.
Tyckte att accelerationtionsdelen av presentationen vara tämligen meningslös.
Kinesen som finansierar FF, bör nog också bli lite bättre på engelska för att lyckas i USA. Jag, och jag tror även en del av publiken på plats, hade lite svårt at förstå honom.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
https://youtu.be/LO6Zyitikww
Vid 1:00 visas aerofälgen med rörliga delar = kommer bli problem?
Vid 1:45 stängs dörrarna symmetriskt
Vid 1:00 visas aerofälgen med rörliga delar = kommer bli problem?
Vid 1:45 stängs dörrarna symmetriskt

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Mja..Herr X skrev:[
Det är i premiumbil-segmentet som marginalerna finns för att kunna konkurrera med elbilar, eftersom batterier fortfarande är väldigt dyrt.
Om Teslas 90kWh batteripaket kostar ca. 200 000kr (uppskattning), så utgör det bara en femtedel av bilens pris när man säljer en premiumbil. Om man skulle bygga en billigare folkbil med samma räckvidd så skulle batteripriset fortfarande vara lika högt och man behöver skära i andra kostnader såsom personal, FoU etc.
En premiumbil som Model s/x verkar ju ha skapligt mycket högre förbrukning än vissa andra elbilar.
Vare sig Leaf, i3a eller framför allt Ioniq har så höga förbrukningssiffror.
Så man skulle troligen kunna kapa åtminstone 20-30% av både pris och batteristorlek och ändå få runt samma räckvidd.
Är såklart fortfarande en stor del av bilkostnaden men med både sjunkande batteripriser och mindre behov av kwh för samma räckvidd kan man säker komma under 125k för batteri med 40 mils riktig räckvidd.
Med besparingarna på alla fossilmotorskomponenter som inte behövs bör man väl kunna komma under 100k i skillnad mot för fossilvarianten. I allafall om man får till lite massproduktion på modellen.

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Den i särklass viktigaste parametern är den planerade storleken på serien, räknar man på en liten serie blir det dyra bilar ochjoel80 skrev:... I allafall om man får till lite massproduktion på modellen.Herr X skrev:[
Det är i premiumbil-segmentet som marginalerna finns för att kunna konkurrera med elbilar, eftersom batterier fortfarande är väldigt dyrt.
Om Teslas 90kWh batteripaket kostar ca. 200 000kr (uppskattning), så utgör det bara en femtedel av bilens pris när man säljer en premiumbil. Om man skulle bygga en billigare folkbil med samma räckvidd så skulle batteripriset fortfarande vara lika högt och man behöver skära i andra kostnader såsom personal, FoU etc.
räknar man på en stor serie så blir det mkt bättre

befintlig model och knappt behöver göra några anpassningar alls (typ hopplöst).
Investering på enorma summor att fördela på antalet bilar blir det iaf normalt sett.
Det största hindret hittills torde vara batteritillgången, resten är hypotetiskt, dvs dom antar att det inte finns en marknad för
ett större antal bilar och gör kalkyler därefter, tyvärr...

Jag säger det igen, vill dom så kan dom göra en mkt prisvärd bil, men dom gör det helt enkelt inte.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19