Gjorde min första "långresa" idag. Uppsala - Hudiksvall t o r. Fungerade perfekt!
Men jag fick ett telefonsamtal fr Manchester , England under resan upp, där kvinnlig röst sade sig ringa fr Tesla, ljudet var burkigt, så jag hörde inte så bra vad hon sade, men ngt om att ringa upp SC eller liknande.
Såg inga varningar på panelen. Ringde SC service, där Linnea svarade och frågade vad hon ev visste om detta.
Inget uppgav hon och kollade min bil och såg där heller inget onormalt. 1 1/2 tim senare ringer samma tfnnr men ingen svarade på tilltal.
Någon som varit med om liknande?
Jag har inte motringt, vilket jag inte tänker göra om ingen har en vettig förklaring till detta.
God Jul till er alla !
Telefonsamtal
Moderator: Redaktion
Telefonsamtal
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Telefonsamtal
Skumt, kan inte vara ok, men inget jag hört förut.Guldis-54 skrev:Gjorde min första "långresa" idag. Uppsala - Hudiksvall t o r. Fungerade perfekt!
Men jag fick ett telefonsamtal fr Manchester , England under resan upp, där kvinnlig röst sade sig ringa fr Tesla, ljudet var burkigt, så jag hörde inte så bra vad hon sade, men ngt om att ringa upp SC eller liknande.
Såg inga varningar på panelen. Ringde SC service, där Linnea svarade och frågade vad hon ev visste om detta.
Inget uppgav hon och kollade min bil och såg där heller inget onormalt. 1 1/2 tim senare ringer samma tfnnr men ingen svarade på tilltal.
Någon som varit med om liknande?
Jag har inte motringt, vilket jag inte tänker göra om ingen har en vettig förklaring till detta.
God Jul till er alla !
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tillhör numret Tesla?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har kollat upp numret och det finns varningar om att det är en som vill hjälpa till med Microsoft och sedan låser datorn!
Någon annan fått att det gällde flygangelägenhet och kan det vara så att de lurat ut att jag är Tesla ägare och försöker sig på något?
Tycker inte det låter troligt att de skulle veta att jag har Tesla, men med dessa uppkopplade tider så vet man väl aldrig.
Numret är +44161235893 ommnågon är intresserad att blockera numret.
Att de ville jag skulle ringa upp, kanske hade varit positivt för dem, men DJ-ligt illa för mig?
Någon annan fått att det gällde flygangelägenhet och kan det vara så att de lurat ut att jag är Tesla ägare och försöker sig på något?
Tycker inte det låter troligt att de skulle veta att jag har Tesla, men med dessa uppkopplade tider så vet man väl aldrig.
Att de ville jag skulle ringa upp, kanske hade varit positivt för dem, men DJ-ligt illa för mig?

S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tack för varningen!Guldis-54 skrev:Har kollat upp numret och det finns varningar om att det är en som vill hjälpa till med Microsoft och sedan låser datorn!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hade ett långt samtal med en "från Microsoft" som ville hjälpa mig med datorn. Jag startade en tom Windows XP i en Virtualbox och tänkte från början hänga på för att se vad som händer.Guldis-54 skrev:Har kollat upp numret och det finns varningar om att det är en som vill hjälpa till med Microsoft och sedan låser datorn!
Under samtalet så ändrade jag mig lite och läste av de saker han bad om och gjorde en del av det han sa, men det funkade jättedåligt eftersom jag tryckte mycket fel och fick börja om flera gånger. Efter en kvart eller så så konstaterade jag att det kanske beror på att jag kör Linux. Va arg han blev

Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Jag hade en som ringde för nån vecka sen och jag spelade med. Först gjorde jag massa fel, men elfter en Stund så låtsades jag som det blev som han önskade och så plötsligt sa jag att det hade kommit upp en dialogruta på skärmen varpå han entusiastiskt frågade vad det stod. Entusiasmen försvann ganska fort när jag då svarade "be aware of scam artists pretending to be from Microsoft, they only want to rip you off" Då la han påBjorn skrev:Hade ett långt samtal med en "från Microsoft" som ville hjälpa mig med datorn. Jag startade en tom Windows XP i en Virtualbox och tänkte från början hänga på för att se vad som händer.Guldis-54 skrev:Har kollat upp numret och det finns varningar om att det är en som vill hjälpa till med Microsoft och sedan låser datorn!
Under samtalet så ändrade jag mig lite och läste av de saker han bad om och gjorde en del av det han sa, men det funkade jättedåligt eftersom jag tryckte mycket fel och fick börja om flera gånger. Efter en kvart eller så så konstaterade jag att det kanske beror på att jag kör Linux. Va arg han blev

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tack för varningen. Undrar just vad de vill med bilen? Kanske få lösenordet till MyTesla? Nåt annat får jag för mig är svårt att komma nån vart med. Browsern tar väl knappast ransomware och det blir svårt för dem att få mig att posta fobben.Guldis-54 skrev:Har kollat upp numret och det finns varningar om att det är en som vill hjälpa till med Microsoft och sedan låser datorn!
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Med password till MyTesla kan de väl stjäla bilen. En del kan tycka det värt en chansning.
Håll hårt i mobilen, och lås den noga om ni har Tesla-appen i!
Håll hårt i mobilen, och lås den noga om ni har Tesla-appen i!