AP klarar snöig väg utan problem

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

AP klarar snöig väg utan problem

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: AP klarar snöig väg utan problem

Inlägg av lator »

AP2???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Snöig väg? Var då? Ser vi på samma film?

Att det ligger snö bredvid vägen har aldrig varit något problem för AP:n.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nicke Nyfiken skrev:

Tja... antingen har vägen en otroligt högreflekterande vägbeläggning eller så ligger det ett lager snö/is på den. Hur som helst är det samma färg som på de omgivande snövallarna och det är väl intressant att bilen klarar att tolka vägbanans sträckning rätt även under dessa förhållanden, tycker du inte det?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

De vita snövallarna fungerar förmodligen lika bra -om inte bättre- som vita linjer. Det är ju ändå jättetydligt var vägen går. Jag tycker inte det är så hemskt märkvärdigt att det fungerar. Frågan är om det fungerar på en hyfsat oplogad landsväg utan tydlig avgränsning mellan väg och dike. Då blir jag riktigt impad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Tittar man 1.31 in i klippet där man ser filmen från en annan kamera så är det rätt tydligt stor kontrast mellan vägbanan och vallarna vid sida om vägen
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Tja... antingen har vägen en otroligt högreflekterande vägbeläggning eller så ligger det ett lager snö/is på den. Hur som helst är det samma färg som på de omgivande snövallarna och det är väl intressant att bilen klarar att tolka vägbanans sträckning rätt även under dessa förhållanden, tycker du inte det?
Snö på vägen är en sak. En annan är snö och slask som sätter för radarn (AP1). Det upptäckte jag vid förra snöfallet. Det funkade inte alls.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Nicke Nyfiken skrev:

Hade det varit Göteborg så hade GT tjutit om snökaos och alla spårvagnar hade stått stilla.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker inte att det ser särskilt svårt att se vad vägen går, det är nästan så att det är inverterade svarta linjer.(svårt att säga om föregående version klarade av det)
Skulle varit mer imponerad om det var en whiteout, med snörök där sikten är noll.(ni vet sådant väder där man idiotföklarar sigsjälv att man gav sig ut i)
Fast jag vet inte hur man kommer må när bilen brassar på i normal hög hastighet(något som skulle vara lika med självmord utan ap) när alla andra kör i konvoj i kryphastigheter.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Just bedömning av hastighet vid halka eller skiftande före är svårt i normala fall, hur ska en autopilot bedömma korrekt hastighet? Avstånd till framförvarande fordon etc?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

MangeT skrev:
Just bedömning av hastighet vid halka eller skiftande före är svårt i normala fall, hur ska en autopilot bedömma korrekt hastighet? Avstånd till framförvarande fordon etc?
Ska bli riktigt "skoj" att se hur alla löser det, just nu har jag svårt att se att ngn klarar det, men i framtiden kanske (antagligen blir det "kryp fram"-läge).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Mickep skrev:
Tycker inte att det ser särskilt svårt att se vad vägen går, det är nästan så att det är inverterade svarta linjer.(svårt att säga om föregående version klarade av det)
Skulle varit mer imponerad om det var en whiteout, med snörök där sikten är noll.(ni vet sådant väder där man idiotföklarar sigsjälv att man gav sig ut i)
Fast jag vet inte hur man kommer må när bilen brassar på i normal hög hastighet(något som skulle vara lika med självmord utan ap) när alla andra kör i konvoj i kryphastigheter.
Jag körde från Varberg till Borås härom kvällen. Det var mörkt, det var vått och framför allt svår dimma periodvis. Där hittade AP vägen mycket bättre än jag! Den reagerade på upphunna bilar med dålig belysning innan jag såg dem. Den fann vägen bättre än jag. Det kändes skönt med den uppbackningen.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Personligen tycker jag det är svårast att köra när det är mörkt och blankt/vått på vägbanan. Alla reflexer gör att det är riktigt kämpigt..

Men AP fungerar väl bra trots reflexer som jag har förstått det?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Jerker skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Det är ingen snö på vägen. Det hade han givetvis nämnt i videon och det hade synts spår efter den mötande bilen.
Det är ljus asfalt som på sina ställen är lagad med en mörk sträng i mittskarven. Att vägen ser ut att ha samma färg som snön beror på hans dashcams begränsade bildkvalité i mörker. Mobiltelefonens kamera ger bättre färgåtergivning.

AP:n har helt klart blivit mer våglig i v.8 Den är mer villig att chansa när det inte finns kantlinjer, så därför går den att koppla in även när den egentligen inte borde gå att koppla in enligt mitt tycke. Man ser på videon att det vinglar ganska kraftigt och det är väl därför han inte vill fortsätta när polisen börjar följa efter. Jag har provat att köra på liknande vägar utan linjer vid flera tillfällen bara för att testa, men det slutar alltid med att man måste ta över för att undvika en krasch eller en dikeskörning. Jag tycker inte att AP:n är redo att handskas med denna typ av väg.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Torkel skrev:
Personligen tycker jag det är svårast att köra när det är mörkt och blankt/vått på vägbanan. Alla reflexer gör att det är riktigt kämpigt..

Jag tycker att AP:n funkar bäst i mörker. Sämst är den i kraftigt regn dagtid. Då blir den väldigt svajig och kopplar ur emellanåt. Men den brukar funka bra i regn när det är mörkt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev:
Torkel skrev:

Jag tycker att AP:n funkar bäst i mörker. Sämst är den i kraftigt regn dagtid. Då blir den väldigt svajig och kopplar ur emellanåt. Men den brukar funka bra i regn när det är mörkt.
Jag litar på AP:n som mest när den är avstängd :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar