Laddare inkopplad eller inte när bilen inte ska användas

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Raspberryhill
Teslaägare

Laddare inkopplad eller inte när bilen inte ska användas

Inlägg av Raspberryhill »

Ska på semester utan att Teslan ska få följa med. Den kommer att få stå hemma i carporten (dvs utomhus) under en vecka. Vad är bäst att göra - koppla in laddaren i bilen eller låta den stå utan att laddaren är inkopplad?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Laddare inkopplad eller inte när bilen inte ska användas

Inlägg av Tars »

Alltid inkopplad. 80% har jag fått info att det är ok.

Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Med skapligt väl laddat batteri så klarar den sig såklart bra även utan att vara inkopplad men det känns ändå skönt att veta att den är inkopplad tycker jag,
och det är som sagt var ingen som helst fara heller om den står på typ max 80% :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Förr fick man ett kort med bilen där det stod "A plugged in Tesla is a happy Tesla". Inkopplad, men inställd på någorlunda låg laddnivå, 80 % eller lägre, är som sagt en god idé.

Det gör ju även att om du på väg hem inser att du behöver ladda bilen av någon anledning kan starta det från appen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

60% sägs vara optimalt men oavsett vad du sätter laddning på ( förutom 100% ) så ska den vara inkopplad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

Till mig sa de på fråga, när jag hämtade min S90D, för ett par veckor sedan att den gärna kan stå på 90%... :o
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MY RWD, 2023 Quick Silver, såld 28/6-25
MY RWD LR Juniper 2025+, röd, Hämtad 14/7-23
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Guldis-54 skrev:
Till mig sa de på fråga, när jag hämtade min S90D, för ett par veckor sedan att den gärna kan stå på 90%... :o
Det viktiga är att den inte står och laddar fullt. Skillnaden för batteriet mellan 60 % och 90 % är nog mindre än mellan 90 % och 100 %. Det finns ju en viss bekvämlighet i att ha 90 % tillgängligt om man kommer på att man ska iväg någonstans också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Ja det borde vara safe att åka ifrån bilen inkopplad nu på vintern. Det man inte vill råka ut för är ett stöddigt åskoväder, men den risken är ju inte så stor nu (även om vi faktiskt hade några blixtar häromdan)
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Skriv svar