Sjukt imponerande av autopiloten!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Sjukt imponerande av autopiloten!

Inlägg av HelectriC »

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Re: Sjukt imponerande av autopiloten!

Inlägg av bullen »

Riktigt imponerande!!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Även om det hade funnits andra långdistanselbilar, så hade jag ändå valt Tesla bara för autopiloten och denna säkerhetsfunktion.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verkligen imponerande! Man skulle ju vilja se från ett annat håll vad som hände där framme.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Det känns verkligen bra att köra en Model S varje dag. Tack Tesla!
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Inte dåligt alls :)
Ser ut som att den röda bilen slår på blinkersen för att byta till höger fil strax före smällen, antar att dom såg den svarta bromsa in men inte hann förstå hur kraftigt dom bromsade.
Teslan registrerade den svartas kraftiga inbromsning som det verkar (men säkert även den svaga fartsänkningen av den röda men då skulle inte varningstjutet låta så det är helt säkert
den svarta som triggar Teslas varning).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Klart imponerande.
Kör man den utan ljud och kollar när man själv skulle bromsat och jämför med när ljudet är på och pipet kommer, då hade man nog bromsat betydligt senare än pipet!

Jag vill gärna tro att AP här använder funktionen att se "förbi" bilen framför och ser när det saktar ner framför och därför hinner reagera på att bilen saktar ner, innan man som förare gör det...

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jocce skrev:
Klart imponerande.
Kör man den utan ljud och kollar när man själv skulle bromsat och jämför med när ljudet är på och pipet kommer, då hade man nog bromsat betydligt senare än pipet!

Jag vill gärna tro att AP här använder funktionen att se "förbi" bilen framför och ser när det saktar ner framför och därför hinner reagera på att bilen saktar ner, innan man som förare gör det...

/Jocce
:D Jag körde den utan ljud första gången jag såg den och fattade ingenting. Jaha, en krasch, och? Men med ljud på får man den stora aha-upplevelsen. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

En liten finess jag med AP1 i 1,5 år gammal bil och många andra fick utan att ens efterfråga det :D
radar.PNG
Jag har verkligen uppskattat att kökörning blev mycket lugnare i v8, men det som sker i videon är ju onekligen imponerande.

Det blir lite svårare att motivera att köpa en annan bil efter att ha sett denna video.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Imponerande! Men bilen skulle väl agera likadant och bromsa oavsett om de hade autopiloten aktiverad eller inte vid tillfället?
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jensa skrev:
Imponerande! Men bilen skulle väl agera likadant och bromsa oavsett om de hade autopiloten aktiverad eller inte vid tillfället?
Jepp
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Jepp
Varningen kommer oavsett. Sedan är det väl inte helt fastställt om det är den adaptiva farthållaren eller nödbromsen som bromsar här?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Jepp
Varningen kommer oavsett. Sedan är det väl inte helt fastställt om det är den adaptiva farthållaren eller nödbromsen som bromsar här?
Eller föraren? Jag har inte lusläst all text kring filmen och jag förstår inte språket de talar. Men det kan väl även vara så att det är föraren som bromsar när hen hör varningsljudet?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Elon Musk skrev:
The net effect of this, combined with the fact that radar sees through most visual obscuration, is that the car should almost always hit the brakes correctly even if a UFO were to land on the freeway in zero visibility conditions.

Taking this one step further, a Tesla will also be able to bounce the radar signal under a vehicle in front - using the radar pulse signature and photon time of flight to distinguish the signal - and still brake even when trailing a car that is opaque to both vision and radar. The car in front might hit the UFO in dense fog, but the Tesla will not.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/upgrad ... orld-radar
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

gellerstam skrev:
bylund skrev:
e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Jepp
Eller föraren? Jag har inte lusläst all text kring filmen och jag förstår inte språket de talar. Men det kan väl även vara så att det är föraren som bromsar när hen hör varningsljudet?
Som synes i klippet så dippar fronten på teslan ner lite i samma ögonblick som varningen kommer. Reagerar en förare så fort på varningen? För mig ser det ut som att teslan själv påbörjar bromsningen
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

bylund skrev:
e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Jepp
Den bromsar fast i sista stund inte samtidigt som varningen kommer
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Som jag har förstått det av allt jag har läst så bromsar nödbromsen hårt när det redan är för sent att undvika en kollision. Detta för att minska kollisionskraften.
Varningen kommer i så god tid att man hinner göra något. Hur tidigt beror på inställningen.
AP däremot bromsar i så god tid som det är möjligt för att göra det så mjukt det går.

Därför tror jag att det var AP som skötte bromsningen i början i alla fall. Sen kanske det blev manuell broms, men aldrig nödbroms.

Det har hänt mig två gånger på autobahn att AP1 före V8 har varit snabbare än jag på att bromsa när det blivit tvärstopp från hög fart. Bara lite snabbare men fullt märkbart. Det ger faktiskt effekten att den bakom har chansen att se att jag bromsar lite tidigare och det blir lite mer marginal även där. Inte heller det är att underskatta.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jojje167 skrev:
gellerstam skrev:
bylund skrev:
e5m1r skrev:
Jensa skrev:
Jepp
Som synes i klippet så dippar fronten på teslan ner lite i samma ögonblick som varningen kommer. Reagerar en förare så fort på varningen? För mig ser det ut som att teslan själv påbörjar bromsningen
Man ser tydligt genom bakrutan på den framförvarande bilen hur den svarta suv:en bromsar upprepade gånger innan varningssignalen och det kan ju vara detta som triggar Tesla-förarens bromsning samtidigt som "larmet går". Samtidigt, om den röda bilen hade varit en Tesla så hade dess förare klarat sig undan denna olycka trots att denne tydligen var helt ouppmärksam på vad som hände framför sig... Om vi ska följa Trafikverkets idéer om att anpassa trafiken och vägarna till de minst tränade och uppmärksamma förarna så är jag väldigt tacksam om vi får autonoma bilar så fort som möjligt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

lator skrev:
Man ser tydligt genom bakrutan på den framförvarande bilen hur den svarta suv:en bromsar upprepade gånger innan varningssignalen och det kan ju vara detta som triggar Tesla-förarens bromsning samtidigt som "larmet går". Samtidigt, om den röda bilen hade varit en Tesla så hade dess förare klarat sig undan denna olycka trots att denne tydligen var helt ouppmärksam på vad som hände framför sig... Om vi ska följa Trafikverkets idéer om att anpassa trafiken och vägarna till de minst tränade och uppmärksamma förarna så är jag väldigt tacksam om vi får autonoma bilar så fort som möjligt!
Usch vilken hemsk video. Svart bil ligger lite nära och får nita bromsarna, röd bil kanske inte är uppmärksam men ligger ändå för nära. Pang. Föraren som orsakade olyckan körde vidare, kanske utan att ens har märkt något.

Med AP hade alla klarat sig, och det hade inte blivit titt-kö i motsatt riktning.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Torkel skrev:
lator skrev:
Usch vilken hemsk video. Svart bil ligger lite nära och får nita bromsarna, röd bil kanske inte är uppmärksam men ligger ändå för nära. Pang. Föraren som orsakade olyckan körde vidare, kanske utan att ens har märkt något.

Med AP hade alla klarat sig, och det hade inte blivit titt-kö i motsatt riktning.
Föraren som orsakade olyckan körde av vägen till höger, för nog får föraren av röd bil vara den som anses orsakade olyckan. Bilen framför SUV:en saktar in, men det ska ju både föraren av SUV:en och föraren som kör in i SUV:en klara av om de håller rätt avstånd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

bylund skrev:
Torkel skrev:
lator skrev:

Föraren som orsakade olyckan körde av vägen till höger, för nog får föraren av röd bil vara den som anses orsakade olyckan. Bilen framför SUV:en saktar in, men det ska ju både föraren av SUV:en och föraren som kör in i SUV:en klara av om de håller rätt avstånd.
Sant. Röd bil bär skulden men bilen längst fram orsakade situationen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Är det bara jag som tycker att det nästan är lite obehagligt? Typ att teslan ser in i framtiden haha
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Den förutser som sagt inte olyckan, den reagerar på bromsande fordon framför fordonet framför. Så du behöver inte vara orolig för häxkonster ;)
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

It is not the fart that kills, it is the smell.
Skriv svar