AP på fyllan. (nödrätten)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Vasp

AP på fyllan. (nödrätten)

Inlägg av Vasp »

Började tänka på en sak nu när det är nyår och folk kommer supa skallen av sig. Hur skulle AP funka om chaffisen är full? Hur mycket säkrare blir det än att köra på fyllan i en bil utan AP?

Självklart ska det inte testas. Men man får ju faktiskt köra på fyllan om man kan hävda nöd. Typ man måste akut till sjukhus eller så.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: AP på fyllan. (nödrätten)

Inlägg av Leo »

Är redan en kändis som provat hävda det i Sverige som det ryktas...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Man måste ju vara nykter nog för att lyckas aktivera AP i alla fall... ;) :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Men oavsett vilket så lär ju AP vara bästa val i det läget men den kommer (än iaf) inte att kunna köra hela vägen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Om en extrem situation uppstod skulle jag inte tveka, och AP:n skulle absolut hjälpa till att göra färden mycket säkrare. Eftersom avstånden är korta i staden skulle jag sannolikt använda lägre hastighet också. Dessutom lär det väl finnas viss panik med i bilen i den situationen, vilket gör att AP:n kan avlasta en del av koncentrationen som behövs på körningen och hjälpa till att lugna ned hela processen.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

boreno skrev:
Om en extrem situation uppstod skulle jag inte tveka, och AP:n skulle absolut hjälpa till att göra färden mycket säkrare. Eftersom avstånden är korta i staden skulle jag sannolikt använda lägre hastighet också. Dessutom lär det väl finnas viss panik med i bilen i den situationen, vilket gör att AP:n kan avlasta en del av koncentrationen som behövs på körningen och hjälpa till att lugna ned hela processen.
Absolut, finns ju historien om han som mestadels med hjälp av AP klarade sig osv. Jag har faktiskt tänkt på det där, skulle det inte kunna finnas en "nödknapp" som tar över "så gott det går" och även larmar 112 osv och kör så långt det går typ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar