Nära att krocka
Moderator: Redaktion
- Gastrogate
- Teslaägare
- Kontakt:
Nära att krocka
Hade precis handlat det sista inför julaftons Jansson och julskinka.
Sätter mig i bilen och känner nybilsdoften i min 2 dagar gamla Tesla Model S.
Ser mig omkring och backar försiktigt ut, lite irriterad över att det är svårt att se bakåt, när jag kommer på att backkameran är på och det är den bästa vyn jag sett, rullar vidare bakåt och utan problem.
Vrider upp volymen lite till, med ett leende och lägger i D, och snirklar mig sakta framåt och njuter av att man slipper höra något motorljud...
I slutet av parkeringsraden måste man svänga höger för att sedan svänga vänster och därmed komma till utfarten från parkeringen och det är här det ska visa sig bli en "nära döden upplevelse".
Precis vid den första högersvängen så har det stannat en Kia mitt framför huvudinfarten, hen har släppt av en person och personen stänger precis dörren till Kian och jag rullar försiktigt runt hörnet. Är ca 3 billängder från Kian.
Jag ser hur hen lägger i backen, och börjar rulla bakåt.
Jag har nu stannat med min bil precis i kurvans utgång och tänker snabbt att hen ska väl backa en liten bit för att sedan svänga ut mot utfarten eller in på huvudparkeringen...
Bilen fortsätter dock att rulla bakåt, och accelerationen ökar.
HELVETE! Det blir en smäll, tänker jag.
Vrider ratten ät vänster och gasar på, och min bil reagerar blixtsnabbt och det är med centimeters marginal som jag undviker kraschen...
Stannar min bil och försöker få ögonkontakt med föraren av den andra bilen, men hen fortsätter att backa vidare som om inget hänt.
Personen som hen släppte av står bredvid och gapar stort, viftar och pekar till hen, men reaktionen är som bortblåst.
Jag har precis klarat av en krasch, med min 2 dagar gamla bil som rullat 23 mil.
Pulsen är inte direkt låg, de bilarna som stod och väntade på att bilen stod mitt i vägen rullar nu framåt och in på parkeringen, och jag kan nu fortsätta min färd hemåt.
Jag vet att det kommer att komma ett tillfälle för första repan eller stenskottet eller liknande, men det är ju inte en hel jävla ICE-bil eller annat fordon man vill ska skrapa upp hela sidan på Teslan.
Väl hemma pustar jag ut och tänker att jag måste vara försiktig i trafiken, men hur gör man med alla andra galningar???
Hur fick du din första repa eller skada på Teslan?
God Jul & Gott Nytt År
/Elias
Ser mig omkring och backar försiktigt ut, lite irriterad över att det är svårt att se bakåt, när jag kommer på att backkameran är på och det är den bästa vyn jag sett, rullar vidare bakåt och utan problem.
Vrider upp volymen lite till, med ett leende och lägger i D, och snirklar mig sakta framåt och njuter av att man slipper höra något motorljud...
I slutet av parkeringsraden måste man svänga höger för att sedan svänga vänster och därmed komma till utfarten från parkeringen och det är här det ska visa sig bli en "nära döden upplevelse".
Precis vid den första högersvängen så har det stannat en Kia mitt framför huvudinfarten, hen har släppt av en person och personen stänger precis dörren till Kian och jag rullar försiktigt runt hörnet. Är ca 3 billängder från Kian.
Jag har nu stannat med min bil precis i kurvans utgång och tänker snabbt att hen ska väl backa en liten bit för att sedan svänga ut mot utfarten eller in på huvudparkeringen...
Vrider ratten ät vänster och gasar på, och min bil reagerar blixtsnabbt och det är med centimeters marginal som jag undviker kraschen...
Stannar min bil och försöker få ögonkontakt med föraren av den andra bilen, men hen fortsätter att backa vidare som om inget hänt.
Personen som hen släppte av står bredvid och gapar stort, viftar och pekar till hen, men reaktionen är som bortblåst.
Jag har precis klarat av en krasch, med min 2 dagar gamla bil som rullat 23 mil.
Pulsen är inte direkt låg, de bilarna som stod och väntade på att bilen stod mitt i vägen rullar nu framåt och in på parkeringen, och jag kan nu fortsätta min färd hemåt.
Jag vet att det kommer att komma ett tillfälle för första repan eller stenskottet eller liknande, men det är ju inte en hel jävla ICE-bil eller annat fordon man vill ska skrapa upp hela sidan på Teslan.
Väl hemma pustar jag ut och tänker att jag måste vara försiktig i trafiken, men hur gör man med alla andra galningar???
God Jul & Gott Nytt År
/Elias
P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Re: Nära att krocka
Aj ja första repan är den jobbigaste, men en intryckt sida är ju lite väl mycket för attkunna acceptera.
Tutade du inte? Jag har ganska ofta sett bilar som hamnat i sådana här situationer och inte använt detta utmärkta redskap för att tillkalla uppmärksamhet. För några veckor sedan lyckades jag förmodligen rädda livet på en person som sprang efter en spårvagn mot rödgubbe och skulle kasta sig ut framför bilen före mig. Jag såg att ingen av dem såg varandra och la mig på tutan personen ryckte till och stannade precis innan bilen framför passerade. Så använd tutan när det verkligen behövs.
Tutade du inte? Jag har ganska ofta sett bilar som hamnat i sådana här situationer och inte använt detta utmärkta redskap för att tillkalla uppmärksamhet. För några veckor sedan lyckades jag förmodligen rädda livet på en person som sprang efter en spårvagn mot rödgubbe och skulle kasta sig ut framför bilen före mig. Jag såg att ingen av dem såg varandra och la mig på tutan personen ryckte till och stannade precis innan bilen framför passerade. Så använd tutan när det verkligen behövs.
Jag sitter i Tingstten som nämndeman. Kan säga att vi hade ett ärende nyligen där en person hävdar att en annan person backat in i hens bil. Trots att Hen tutat ett stort antal gånger, vilket även hens vän kunde intyga.
Men hen som åtaldes för att ha backat på hens bil och sen smitit hävdade att ingen hade tutat eller blivit påkörd.
Nu var det två gamla ICE bilar så ingen allvarlig skada. Hade det varit en Tesla ägare som hävdat att deras Tesla blivit påkörd. Då hade jag nog fått lämna domstolen på grund av Jäv. För hade jag fått vara med och dömma så hade jag yrkat livstid
Men hen som åtaldes för att ha backat på hens bil och sen smitit hävdade att ingen hade tutat eller blivit påkörd.
Nu var det två gamla ICE bilar så ingen allvarlig skada. Hade det varit en Tesla ägare som hävdat att deras Tesla blivit påkörd. Då hade jag nog fått lämna domstolen på grund av Jäv. För hade jag fått vara med och dömma så hade jag yrkat livstid

Svart X90D, bokat en M3.
Grattis till sinnesnärnvaron! Jag sitter med andhämtning efter att ha läst detta....Gastrogate skrev:Hade precis handlat det sista inför julaftons Jansson och julskinka.
God Jul & Gott Nytt År
/Elias
God Jul!
Model S P85D,
Jo, det är klart har man smuttat lite för mycket på glöggen så är det svårt att reagera.Anders77 skrev:Jag sitter i Tingstten som nämndeman. Kan säga att vi hade ett ärende nyligen där en person hävdar att en annan person backat in i hens bil. Trots att Hen tutat ett stort antal gånger, vilket även hens vän kunde intyga.
"Hur fick du din första repa eller skada på Teslan?"
Vår första Tesla S85 för snart tre år sedan. Två timmer innan vi skulle till SC i Stockholm för att hämta ut bilen ringde Tesla att de tvättat bilen kört in i en stolpe och skrapat förardörren
Fult grönt färgavskrap på vår nya svarta pärla. Fick ändå ta bilen ( halvt år väntetid på ny). Inga besked om när skadan kunde åtgärdas, serviicecenter var under uppbyggnad. Polerade av den gröna färgen, tre månader senare hämtades bilen och åtgärdades på lackeringsverkstad. Det värsta var en vecka men en fosillånebil (BMW 520d), trodde motorn var sönder...
Vår första Tesla S85 för snart tre år sedan. Två timmer innan vi skulle till SC i Stockholm för att hämta ut bilen ringde Tesla att de tvättat bilen kört in i en stolpe och skrapat förardörren
Fult grönt färgavskrap på vår nya svarta pärla. Fick ändå ta bilen ( halvt år väntetid på ny). Inga besked om när skadan kunde åtgärdas, serviicecenter var under uppbyggnad. Polerade av den gröna färgen, tre månader senare hämtades bilen och åtgärdades på lackeringsverkstad. Det värsta var en vecka men en fosillånebil (BMW 520d), trodde motorn var sönder...

Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Skönt att det gick bra!
Gruppen personliga pronomen har en egen undergrupp, kontroversiella pronomenlejon1 skrev:Fy för "hen" och "hens"!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Just det där att bilen reagerar blixtsnabbt är verkligen bra i vissa situationer. Tror den postats förr men här är en annan som också är glad åt den omedelbara responsen:
- Gastrogate
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag gillar inte heller att skriva så men för att inte hänga ut om det var en man eller kvinna i min notering så tyckte jag att det passade.lejon1 skrev:Fy för "hen" och "hens"!
Det är lätt att det urartar och blir snack om typiskt tjejer eller typiskt killar vilket inte var det jag ville uppnå.
Känns så jäkla skönt att det gick bra, hade annars varit en ganska trist julklapp att plocka upp plastdetaljer från marken, skriva skaderapport, mecka med försäkringsbolaget, och sist men inte minst att ha en 2 dagar gammal Tesla som är förstörd...
Gällande tuta så sitter den inte där den satt på min förra bil, så jag tror jag tryckte på volymknappen och den andra av ren iver, och när jag väl hittat tutan så var ju allt redan passé.
1 timme kvar till Kalle Anka och julafton, äntligen får vi ta en tur i bilen igen

P100D - Röd Multi-Coat-färg, Panoramatak, Ludicrous, Uppgraderad Autopilot (AP2), Premium Uppgraderingspaket, Aktiv Luftfjädring, Ultra Hi-Fi, Köldpaket - http://---
Snabbt agerat! Vi var med om något liknade för en tid sedan.
På E6 för var det ett vägarbete i vänsterfil där vi kom körande. Så vi saktade ner och blinkade för att byta till högerfil där det var myclet tät trafik så vi kom inte riktigt in med en gång.
När vi smyger fram i vår vänsterfil i väntan på en lucka, ser jag en liten bil av äldre kvalisort komma farande bakom oss i mycket hög fart. Uppenbarligen har inte den föraren sett att det är vägarbete eller att jag saktat ner. Jag hinner tänka att nu blir vi påkörda bakifrån, jag stampar på gasen för att öka avståndet men förväntar mig ett brak.
Bilen bakom är mycket nära oss och man ser att den nitar.. men Teslan med sin kvicka respons skuttar iväg framåt 10-20m till som det är kvar till vägarbete-skylten. Ingen krock. Inget brak. Troligvis tack vare att vi snabt kunde öka avståndet ifrån bakomvarande förare.
Jag älskar den nära kontakten människa-maskin som Tesla bjuder på!
På E6 för var det ett vägarbete i vänsterfil där vi kom körande. Så vi saktade ner och blinkade för att byta till högerfil där det var myclet tät trafik så vi kom inte riktigt in med en gång.
När vi smyger fram i vår vänsterfil i väntan på en lucka, ser jag en liten bil av äldre kvalisort komma farande bakom oss i mycket hög fart. Uppenbarligen har inte den föraren sett att det är vägarbete eller att jag saktat ner. Jag hinner tänka att nu blir vi påkörda bakifrån, jag stampar på gasen för att öka avståndet men förväntar mig ett brak.
Bilen bakom är mycket nära oss och man ser att den nitar.. men Teslan med sin kvicka respons skuttar iväg framåt 10-20m till som det är kvar till vägarbete-skylten. Ingen krock. Inget brak. Troligvis tack vare att vi snabt kunde öka avståndet ifrån bakomvarande förare.
Jag älskar den nära kontakten människa-maskin som Tesla bjuder på!

Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Efter 2 veckor med min Tesla parkerade jag den utanför Biltema i Västerås. Jag valde en parkeringsrad som var långt borta från trängseln, bara en pickup och Teslan fans i raden. När kom ut från affären efter ca 20 minuter så fann jag en Tesla med intryckt vänster framskärm. Varken förövare, vittne eller meddelande fanns.
Framskärmen ska bytas med allt vad detta innebär. Man kan undra hur sådana "typer" som ställer till sådant är funtade
.
Framskärmen ska bytas med allt vad detta innebär. Man kan undra hur sådana "typer" som ställer till sådant är funtade

- Gastrogate
- Teslaägare
- Kontakt:
Det är vid såna tillfällen som en automatisk filmning från befintliga kameror i bilen hade varit rätt schysst att ha.Hebbe skrev:Efter 2 veckor med min Tesla parkerade jag den utanför Biltema i Västerås. Jag valde en parkeringsrad som var långt borta från trängseln, bara en pickup och Teslan fans i raden. När kom ut från affären efter ca 20 minuter så fann jag en Tesla med intryckt vänster framskärm. Varken förövare, vittne eller meddelande fanns.
Framskärmen ska bytas med allt vad detta innebär. Man kan undra hur sådana "typer" som ställer till sådant är funtade.
Drygt med en sådan skada, egen självrisk, meck med försäkringsbolag och egen tid med transport till verkstad. Nä, jag överväger att sätta in kamera för "eget bruk" så man kan reda ut om det skulle hända något.
Hur lång tid beräknas det ta innan du får ny skärm?
Jag fick en ful repa i lacken av en lastbil i Holland en gång, riktigt trist. Men Tesla och försäkringsbolaget löste det riktigt bra!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
- lator
- Teslaägare
Ja, du blev väl till och med tvungen att byta vindrutetorkare...boreno skrev:Jag fick en ful repa i lacken av en lastbil i Holland en gång, riktigt trist. Men Tesla och försäkringsbolaget löste det riktigt bra!

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag låg bakom en Volvo med ett släp som av någon anledning låg och såsade i vänsterfilen på väg ut ur Tingstadstunneln. Precis i kröken i uppförsbacken ut på Lundbyleden så lossnade allt på det dåligt lastsäkrade släpet! Jag duckade det mesta men fick en lång repa längs hela högersidan på bilen. Det mesta gick att polera bort, men höger bakdörr fick lackas om. Bilen var bara någon månad gammal.Gastrogate skrev:Hur fick du din första repa eller skada på Teslan?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag backade på eget initiativ in i en annan bil. Vi fick båda stötfångarskador. Min bakre stötfångare fick lackas om.Gastrogate skrev:Hur fick du din första repa eller skada på Teslan?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
boreno skrev:Jag fick en ful repa i lacken av en lastbil i Holland en gång, riktigt trist. Men Tesla och försäkringsbolaget löste det riktigt bra!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Jag hade haft min p85d i någon vecka då jag var inne i stan och en hade för sig att jag hade passerat en korsning och tittade bara pt vänster, men jag hade precis saktat ner för att släpps förbi en fotgängare, så han snuddade vid mitt vänsterbakhjul och det blev lite repor på kofångaren bak samt en fälg som blev repig.
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Läskig upplevelse och kunde ju blivit personskador också! För hur mycket jag än älskar min Tesla är det trots allt bara en sak, en bil. Viktigt ibland att påminna sig om! Man köper saker, använder dem och de går sönder. Det är det naturliga kretsloppet för saker. Kan man inte leva med det ska man inte köpa dem. Så enkelt är det.
Jag vägrar bli min pappa som knappt vågade köra sin Jaguar pga rädsla för slitage osv.
Själv såg jag till att få första repan snabbt överstökad.
Jag vägrar bli min pappa som knappt vågade köra sin Jaguar pga rädsla för slitage osv.

En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Körde du din gamla bilnyckeln över huven?djFabbe skrev:Läskig upplevelse och kunde ju blivit personskador också! För hur mycket jag än älskar min Tesla är det trots allt bara en sak, en bil. Viktigt ibland att påminna sig om! Man köper saker, använder dem och de går sönder. Det är det naturliga kretsloppet för saker. Kan man inte leva med det ska man inte köpa dem. Så enkelt är det.
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Haha, nej men bra förslag om man har självskadebeteendeTars skrev:Körde du din gamla bilnyckeln över huven?djFabbe skrev:Läskig upplevelse och kunde ju blivit personskador också! För hur mycket jag än älskar min Tesla är det trots allt bara en sak, en bil. Viktigt ibland att påminna sig om! Man köper saker, använder dem och de går sönder. Det är det naturliga kretsloppet för saker. Kan man inte leva med det ska man inte köpa dem. Så enkelt är det.
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk

En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.