Förmånsbil utan möjlighet till momsavdrag.

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Förmånsbil utan möjlighet till momsavdrag.

Inlägg av Frodo »

Hej!
Jag har ett företag som bedriver hälso och sjukvård och den verksamheten är inte momsbelagt vilket innebär att det inte finns någon sådan orsak att leasa bil. I Teslapodden togs denna aspekt inte upp. Finns det något annat bra skäl till att leasa? Möjlighet att betala bilen kontant finns. Spontant känns det som bättre att äga bilen själv än att betala extraavgifter till leasingbolag
Beställt MS 90D
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Re: Förmånsbil utan möjlighet till momsavdrag.

Inlägg av Tenk »

Förut fanns ju garanterat restvärde som kunde vara ett plus med leasing. Jag har samma läge med bolag utan moms och skippade leasing.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Frodo skrev:
Spontant känns det som bättre att äga bilen själv än att betala extraavgifter till leasingbolag
Befinner mig i samma sits som Du och valde att köpa fordonet via firman. Jag ser inte heller någon vits med att betala till leasingbolaget som bara blir ytterligare ett parti som krånglar till och tar betalt.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Sälj riktigt många tandborstar eller plåster så kan du dra av (halva) momsen på leasingavgiften 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Johnalm skrev:
Sälj riktigt många tandborstar eller plåster så kan du dra av (halva) momsen på leasingavgiften 8-)
Nja, kollade just upp detta då jag sitter i liknande läge, har haft momspliktiga konsultarvoden som jag nu tvingats sluta med, kan gå över till sjukvård utan moms. Då räknas förhållandet mellan momspliktiga försäljning och momsfri försäljning. Man måste sälja många plåster om det skall ge någon effekt på momsavdraget. Däremot är det ju forfarande lönsamt att ta elbilen som tjänstebil på firman pga förmånsvärdet. Att skippa leasingbolaget kräver ju bara gott om likvida medel i företaget.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Men är det inte alltid bra att köpa loss bilen privat
från AB (efter leasingavtalets Slut) till ett bra pris?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
Men är det inte alltid bra att köpa loss bilen privat
från AB (efter leasingavtalets Slut) till ett bra pris?
Är priset lägre än marknadspriset ska du betala skatt på mellanskillnaden, då det uppstår en förmån om företaget säljer bilen för billigt till dig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Man åker till Volvo och får ett inbytespris, sen åker man till Tesla och får offert på vad stenskott, repor, bucklor, däck mm kostar att fixa. Då får man fram ett "marknadsvärde".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Förmånsbil utan möjlighet till momsavdrag.g

Inlägg av Gustafsson »

Tänk på att service, reservdelar och all drift blir mycket billigare om du har bilen i bolaget.
Det där tål att räkna på...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
Man åker till Volvo och får ett inbytespris, sen åker man till Tesla och får offert på vad stenskott, repor, bucklor, däck mm kostar att fixa. Då får man fram ett "marknadsvärde".
Inbytespriset är inte marknadsvärdet. Det är vad det skulle kosta att köpa en motsvarande bil som är marknadsvärdet, vilket är något lägre än vad det skulle kosta att köpa en motsvarande bil i bilhandeln. Ett litet avdrag för den upputsning en bilhandlare skulle gjort
http://www.ekonomi-info.nu/marknadsvarde_nar_anstalld_koper_ut_tjanstebil_3557.asp skrev:
[Skattemyndigheten] ansåg att bilens marknadsvärde skulle fastställas med utgångspunkt från Autodatas sammanställning över bilhandelns priser med en reducering på 5 000 kr. Reduceringen skulle göras eftersom garantiåtaganden m m från arbetsgivaren normalt inte är desamma som från en bilhandlare.
Kammarrätten ändrade reduceringen till 10 000 kr.

I ditt exempel ovan skulle ju bilhandlaren (Volvo) gjort avdraget för eventuella skavanker i sitt priserbjudande. Man kan ju då inte göra avdrag för vad det skulle kosta att fixa dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inlägg av Frodo »

Tack för alla svar. Nu känner jag mig trygg i att mitt företag köper den kontant.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Men marknads värde är inte vad motsvarande bil säljes för utan vad den faktiskt går att sälja för
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Frodo
Teslaägare

Inlägg av Frodo »

Marknadsvärde? funkar det inte att bara att gå in på specialwebbsida och fylla i körda mil samt års- och bilmodell.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

Frodo skrev:
Marknadsvärde? funkar det inte att bara att gå in på specialwebbsida och fylla i körda mil samt års- och bilmodell.
Nja, vill man ha "ryggen fri" gentemot skattemyndigheten är det nog klokt att få en oberoende värdering, jag brukar anlita KVD, kostar knappt 2000kr, kan det vara värt för att slippa diskussioner med skattemyndigheten.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Skriv svar