Förmånsbil utan möjlighet till momsavdrag.
Moderator: Redaktion
Förmånsbil utan möjlighet till momsavdrag.
Hej!
Jag har ett företag som bedriver hälso och sjukvård och den verksamheten är inte momsbelagt vilket innebär att det inte finns någon sådan orsak att leasa bil. I Teslapodden togs denna aspekt inte upp. Finns det något annat bra skäl till att leasa? Möjlighet att betala bilen kontant finns. Spontant känns det som bättre att äga bilen själv än att betala extraavgifter till leasingbolag
Beställt MS 90D
Jag har ett företag som bedriver hälso och sjukvård och den verksamheten är inte momsbelagt vilket innebär att det inte finns någon sådan orsak att leasa bil. I Teslapodden togs denna aspekt inte upp. Finns det något annat bra skäl till att leasa? Möjlighet att betala bilen kontant finns. Spontant känns det som bättre att äga bilen själv än att betala extraavgifter till leasingbolag
Beställt MS 90D
Modell S 90D. Uthämtad mars 2017.
Re: Förmånsbil utan möjlighet till momsavdrag.
Förut fanns ju garanterat restvärde som kunde vara ett plus med leasing. Jag har samma läge med bolag utan moms och skippade leasing.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Befinner mig i samma sits som Du och valde att köpa fordonet via firman. Jag ser inte heller någon vits med att betala till leasingbolaget som bara blir ytterligare ett parti som krånglar till och tar betalt.Frodo skrev:Spontant känns det som bättre att äga bilen själv än att betala extraavgifter till leasingbolag
Sälj riktigt många tandborstar eller plåster så kan du dra av (halva) momsen på leasingavgiften 

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Nja, kollade just upp detta då jag sitter i liknande läge, har haft momspliktiga konsultarvoden som jag nu tvingats sluta med, kan gå över till sjukvård utan moms. Då räknas förhållandet mellan momspliktiga försäljning och momsfri försäljning. Man måste sälja många plåster om det skall ge någon effekt på momsavdraget. Däremot är det ju forfarande lönsamt att ta elbilen som tjänstebil på firman pga förmånsvärdet. Att skippa leasingbolaget kräver ju bara gott om likvida medel i företaget.Johnalm skrev:Sälj riktigt många tandborstar eller plåster så kan du dra av (halva) momsen på leasingavgiften
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19
Men är det inte alltid bra att köpa loss bilen privat
från AB (efter leasingavtalets Slut) till ett bra pris?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Är priset lägre än marknadspriset ska du betala skatt på mellanskillnaden, då det uppstår en förmån om företaget säljer bilen för billigt till dig.Zalman3 skrev:Men är det inte alltid bra att köpa loss bilen privat
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Man åker till Volvo och får ett inbytespris, sen åker man till Tesla och får offert på vad stenskott, repor, bucklor, däck mm kostar att fixa. Då får man fram ett "marknadsvärde".
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Förmånsbil utan möjlighet till momsavdrag.g
Tänk på att service, reservdelar och all drift blir mycket billigare om du har bilen i bolaget.
Det där tål att räkna på...
Det där tål att räkna på...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Inbytespriset är inte marknadsvärdet. Det är vad det skulle kosta att köpa en motsvarande bil som är marknadsvärdet, vilket är något lägre än vad det skulle kosta att köpa en motsvarande bil i bilhandeln. Ett litet avdrag för den upputsning en bilhandlare skulle gjortZalman3 skrev:Man åker till Volvo och får ett inbytespris, sen åker man till Tesla och får offert på vad stenskott, repor, bucklor, däck mm kostar att fixa. Då får man fram ett "marknadsvärde".
Kammarrätten ändrade reduceringen till 10 000 kr.http://www.ekonomi-info.nu/marknadsvarde_nar_anstalld_koper_ut_tjanstebil_3557.asp skrev:[Skattemyndigheten] ansåg att bilens marknadsvärde skulle fastställas med utgångspunkt från Autodatas sammanställning över bilhandelns priser med en reducering på 5 000 kr. Reduceringen skulle göras eftersom garantiåtaganden m m från arbetsgivaren normalt inte är desamma som från en bilhandlare.
I ditt exempel ovan skulle ju bilhandlaren (Volvo) gjort avdraget för eventuella skavanker i sitt priserbjudande. Man kan ju då inte göra avdrag för vad det skulle kosta att fixa dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tack för alla svar. Nu känner jag mig trygg i att mitt företag köper den kontant.
Men marknads värde är inte vad motsvarande bil säljes för utan vad den faktiskt går att sälja för
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Marknadsvärde? funkar det inte att bara att gå in på specialwebbsida och fylla i körda mil samt års- och bilmodell.
Nja, vill man ha "ryggen fri" gentemot skattemyndigheten är det nog klokt att få en oberoende värdering, jag brukar anlita KVD, kostar knappt 2000kr, kan det vara värt för att slippa diskussioner med skattemyndigheten.Frodo skrev:Marknadsvärde? funkar det inte att bara att gå in på specialwebbsida och fylla i körda mil samt års- och bilmodell.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S LR-19