Bästa alternativ: extra UMC eller skitful wallbox eller..

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Bästa alternativ: extra UMC eller skitful wallbox eller..

Inlägg av lem »

God fortsättning!
Det är hopplöst att inte kunna hemmaladda och behöva komma ihåg lägga i kabeln. "Någon" missade återigen att lägga ner kabeln (van från gamla tider där jag låtit extra Marechal/typ1 hänga kvar hemma). Jag glömde kolla att den kom med. Hann inte toppladda på restaurangen.

Därför söker jag enklaste/billigaste/snyggaste/minimalistiska lösningen mellan Teslan och trefas handske CEE 16A. Egentligen skulle jag vilja tillbaka till "gamla goda tiden" med handske och rak kabel utan massa tunga klumpar på kablarna. Det fungerade i >8 år och > 15 kmil elbilskörning. Men det är väl en svunnen tid. Jag får ha en motorvärmare utan krusidull men en elbil skall vara så himla omhuldad. (Ja, jag vet att schuko garanterat smälter efter 6- 12 månaders daglig användning och att utomhuskablar ofta går sönder i handsken efter ca 2 års brytningar).

Från ett tyst och vintrigt Järvsö väntandes på att Teslan skall ladda på 6 A enfas. 2h kvar. Då är både jag nykter o Teslan full! Igår var det tvärt om.
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Surfaren
elbilist

Re: Bästa alternativ: extra UMC eller skitful wallbox eller.

Inlägg av Surfaren »

Två nästan likadana trådar?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=7061

(Att köpa en Wallbox röstar jag på)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Om du tänker ladda där det finns risk för förhöjd luftfuktighet ( läs utomhus) så skulle jag rekommendera wallbox framför UMC alla dar i veckan
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Wall Connector skulle även jag rekommendera. Det är det jag har till mitt 3-fasuttag och en Wall Connector är både billigare och bättre än en UMC samt är rätt så snygg och smidig. Kan även ladda andra elbilar med Typ 2-uttag förutom Teslas Model S/X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Du hittar nog inget mer "prisvärt" än Teslas egen Wallconnector. Knappt ens du hittar något billigare att köpa färdigt ens om du inte bygger själv. (När vi pratar om 3-fas och 16-32kW möjlig effekt). Man kan ju till och med ansluta de med en 16/32A handske i en sladdstump och ta med om man reser till fjälls där man vet att det finns 3-fas uttag t ex.

Idag kostar en UMC utan den röda 3-fas adaptern lika mycket som Wallconnectorn med korta kabeln MEN självklart ska du köpa Wallconnectorn med långa kabeln om du funderar på att flytta den emellanåt.

God Fortsättning själv! (Vi har också suttit i fjällstugan med 6A enfas efter 95 mils enkel resa till Påsk och sommar)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar