Varför serva bilen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Varför serva bilen?

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen gäller garantin hos Tesla även om man inte utför service.
Dock gäller inte leasingavtalen om man inte servar bilen.

Men vad händer om man inte servar bilen?
Tittar man på vad som servas på en Bolt, så ser man att det kan man göra själv.

The Chevy Bolt EV requires ZERO maintenance
Not only do electric vehicles cost literally cents per kilometre to drive, (or fractions of a cent per km with roof-top PV) but they also revolutionise car servicing. The maintenance schedule for Chevrolet's soon to be launched Bolt electric hatchback comprises tire rotation every 12,000 km (7,500 miles) and that's about it. If a wheel alignment is performed with every new set of tires then rotation can be skipped which means the Bolt requires practically zero maintenance.

Chevrolet does recommend a coolant system flush @ 240,000 km (150,000 miles) and replacing the brake fluid every five years but that's it. Typical consumable parts like brake pads and rotors can be expected to last in excess of half-a-million km (~300,000 miles)

And that's only the tip of the iceberg. What goes unsaid is that in EV applications electric motors practically last forever. The international standard for rating motor insulation is based on a half life of 20,000 hours. For every 10c increase in insulation rating life expectancy doubles. For example, the insulation systems of a class H (180c) motor that runs at 150c would lose half it's mechanical strength after 160,000 hours. Power electronic components such as those found in motor inverters are typically rated at up to 100,000 hours.

To put that into context, with average annual motoring of 15,000 km @ an average speed of 60 km/h, a typical EV motor will comfortably cover a minimum 1.2 million kilometres, or 80 years of maintenance free reliable motoring.

No wonder dealerships hate selling EVs!
http://www.electric-vehiclenews.com/201 ... ro_12.html
https://3.bp.blogspot.com/-4FPIva1IuHM/ ... hedule.JPG
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför serva bilen?

Inlägg av Bjelke »

Den största delen av servicen handlar om att dom kollar upp saker som hör till garantin, dvs vi betalar för att dom ska gå igenom om det finns några garantiärenden, bra va?
Sedan gör dom ett fåtal saker som vi kan göra själva som tex byta torkarblad, fylla spolarvätska och ibland byter kupéfilter (vet inte om Tesla gör det vid varje service).
Och till sist sånt som bromsvätska (ganska sällan).
Dom elbilar jag servat har kostat minst lika mycket som mina fossilare (hittills iaf) så inte har det varit billigare än så länge (och på fossilare ingår tex oljebyte/filterbyte mm)...
Vet inte hur leasingbolagets regler hanterar just Tesla där Tesla inte "kräver" ngn service faktiskt...

När det sedan kommer till underhållskostnader så ser det däremot bättre ut för elbilarna än så länge :) men det är en separat fråga...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Bjelke skrev:
Den största delen av servicen handlar om att dom kollar upp saker som hör till garantin, dvs vi betalar för att dom ska gå igenom om det finns några garantiärenden, bra va?
Sedan gör dom ett fåtal saker som vi kan göra själva som tex byta torkarblad, fylla spolarvätska och ibland byter kupéfilter (vet inte om Tesla gör det vid varje service).
Och till sist sånt som bromsvätska (ganska sällan).
Dom elbilar jag servat har kostat minst lika mycket som mina fossilare (hittills iaf) så inte har det varit billigare än så länge (och på fossilare ingår tex oljebyte/filterbyte mm)...
Vet inte hur leasingbolagets regler hanterar just Tesla där Tesla inte "kräver" ngn service faktiskt...

När det sedan kommer till underhållskostnader så ser det däremot bättre ut för elbilarna än så länge :) men det är en separat fråga...
Leasing bolagen kräver service även på tesla
Och visst serviceavtalet är inte gratis tittar man på BMW som jag kommer ifrån så är det gratis de första åren men sen....
Så om vi tittar på bilar i samma prisklass så är tesla billig att serva och även billig att försäkra
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Den dagen jag köper en elbil så kommer den inte lämnas in på service. Det är ju en stor del av poängen att inte betala 8-11000kr/år för att någon ska sparka på däcken. Men det är ju inte jättetroligt att man kommer vilja köpa en på bra många år med tanke på utvecklingen och att man vill byta upp sig hela tiden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Min Zoe ska servas årligen. Eller, rättare sagt: Det krävs ingen service under leasingtiden, garantin påverkas inte osv. men de rekommenderar det och det kommer ett tjatigt meddelande på instrumentpanelen om att service ska göras. De har beräknat att detta kommer att kosta c:a 1200:-. När jag pratade med den ende Renaultteknikern i regionen som är certifierad för att serva Renaults elbilar så sa han att de byter kupéfilter och kontrollerar att isoleringen kring starkströmskomponenterna är OK. Det är tydligen i princip allt.

Nej, inte konstig att återförsäljarna hatar elbilar.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Vid finansiell leasing så spelar inte service någon roll. Då är bilen din (ditt problem) efter leasingperioden.

Ska man nyttja restvärdesgaranti eller vid operationell leasing så är ju inte bilen ditt ansvar efter perioden, och då är det inte så konstigt att dom vill ha tillbaka en bil som är full-servad.

Tesla har fö sänkt servicekostnaden. Tror jag betalade 3000-någonting för ngn vecka sedan.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Vid finansiell leasing så spelar inte service någon roll. Då är bilen din (ditt problem) efter leasingperioden.

Ska man nyttja restvärdesgaranti eller vid operationell leasing så är ju inte bilen ditt ansvar efter perioden, och då är det inte så konstigt att dom vill ha tillbaka en bil som är full-servad.

Tesla har fö sänkt servicekostnaden. Tror jag betalade 3000-någonting för ngn vecka sedan.
Jag privatleasar min Zoe, och de hade inget krav på service under leasingperioden. Men jag valde ändå att låta serva den, tyckte att det är lika bra när det ändå inte blir så dyrt. Kan ju bara jämföra med min frus Kia Rio som jag tycker servas i tid och otid och det kostar 2500 - 4500 varje gång.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Att någon som kan bilen går igenom den lite då och då tycker jag är värt en del. Och kylsystem, klimatanläggning, bromsar o s v behöver lika mycket service som på andra bilar.

Även om service inte är ett strikt krav för garantin så täcker den inte skador p g a bristande underhåll.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, vad skulle man göra om inte någon kunnig sparkade på alla fyra däcken? Nä enda anledningen att serva bilen på en verkstad är för att folk tror att det ger något och betalar mer för en servad bil. Den dagen det inte är intressant längre för att du inte ska sälja den så kan man strunta i det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Att någon som kan bilen går igenom den lite då och då tycker jag är värt en del. Och kylsystem, klimatanläggning, bromsar o s v behöver lika mycket service som på andra bilar.

Även om service inte är ett strikt krav för garantin så täcker den inte skador p g a bristande underhåll.
Klimatanläggningen kontrolleras inte ens i en vanlig service hos de flesta fossiltillverkarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Jo, vad skulle man göra om inte någon kunnig sparkade på alla fyra däcken? Nä enda anledningen att serva bilen på en verkstad är för att folk tror att det ger något och betalar mer för en servad bil. Den dagen det inte är intressant längre för att du inte ska sälja den så kan man strunta i det.
Det handlar självklart inte bara om att sparka på däcken. Det hade jag också kunnat göra själv.

De hittar och lagar fel också. Dessa skulle de också laga på garanti om man bett dem, men vissa av dessa skulle jag inte hittat själv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Min Zoe ska servas årligen. Eller, rättare sagt: Det krävs ingen service under leasingtiden, garantin påverkas inte osv. men de rekommenderar det och det kommer ett tjatigt meddelande på instrumentpanelen om att service ska göras. De har beräknat att detta kommer att kosta c:a 1200:-. När jag pratade med den ende Renaultteknikern i regionen som är certifierad för att serva Renaults elbilar så sa han att de byter kupéfilter och kontrollerar att isoleringen kring starkströmskomponenterna är OK. Det är tydligen i princip allt.

Nej, inte konstig att återförsäljarna hatar elbilar.
Nissan tog 3300 kr för både första och andra servicen, helt värdelöst då dom gör i princip ingenting förutom ett bromsoljebyte vid andra service :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:

Va fan! Jag fick då betala nästan exakt 10 tusen för några veckor sedan :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Det handlar självklart inte bara om att sparka på däcken. Det hade jag också kunnat göra själv.

De hittar och lagar fel också. Dessa skulle de också laga på garanti om man bett dem, men vissa av dessa skulle jag inte hittat själv.
Exakt den anledningen (och den enda) till att jag gjorde stora servicen nyligen då bilen precis kommit till garantigränsen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

dstr skrev:
De har gått över till att ta olika mycket betalt för olika servicar beroende på hur stora de är. Du kanske hade en mindre service då?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:

Kan inte minnas att något hittat och lagad fel på en service utan att jag har påtalat dem först.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
bylund skrev:
LarsL skrev:

Kan inte minnas att något hittat och lagad fel på en service utan att jag har påtalat dem först.
Dom bytte min laddport i förebyggande syfte.

Har fått liknande saker gjorda hos både Mercedes (turbobyte), Mitsubishi (extra rostskydd) och Ferrari (rengöring vid tändhattar?) utan att behöva påtala. Ferrari ville dock ha betalt för jobbet, eftersom garantin gått ut - men bilen blir bättre omhändertagen än en bil som "servats hemma".
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

I mina ögon:
Teslas service för det dom gör (i princip "ingenting") är hutlöst dyrt. Vi väljer ändå att göra Servicarna. Känns bra att kunna visa upp vid försäljning i framtiden!

MEN, det är även valfri ICE-bils service, om vi tittar på "standard" servicen.
För visst har dom ett "76-punktsprogram" som dom går igenom, men precis som hos Tesla så kollar BMW, Volvo, Toyota osv till 99% "Kupélampa höger lyser, kupélampa vänster lyser, torkarblad ok" osv.

Har för mig att det var Teknikens Värld som för ett par år sedan lät sin Receptionist som aldrig hade skruvat bil tidigare göra ett olje/filterbyte på en GDS hall, med endast hjälp av en bok om grundläggande service.

Om jag minns helt rätt så tog allt detta någonstans mellan 30-45 minuter.

Samma Service som de stora aktörerna tar flera tusen kronor för. Omräknat i timpenning har jag för mig att den dyraste tog 4000 kr / timme eller något sådant.
Ingen av de stora aktörerna ville kommentera det då har jag för mig...

Så vad vill jag säga? ICE-tillverkarna tjänar pengar på service. Så länge folk är vana att betala för det kommer även Elbilstillverkarna försöka tjäna en slant där.

Jag tror att i framtiden kommer vi få se en "Begränsad garanti", för att sedan få betala lite för allt extra - På elbilarna framförallt.

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

dstr skrev:
Det gjorde de på min bil också, fast det var inte vid en service utan när de skulle laga nånting helt annat. Tesla åtgärdar nog fel i den mån de hittar dem, oavsett om det är en ordinarie service eller ett vanligt verkstadsbesök.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
dstr skrev:
Det gjorde de på min bil också, fast det var inte vid en service utan när de skulle laga nånting helt annat. Tesla åtgärdar nog fel i den mån de hittar dem, oavsett om det är en ordinarie service eller ett vanligt verkstadsbesök.
Tänkte det samma, om de är ett problem som de vet om så borde det vara något som ingår i garantin och inte krävas ett dyrt service avtal för att få fixat. Visst kan det vara bra att de går igenom och kollar bilen men om de flesta saker är för problem med produktionen och saker som går på garantin så är det inget som man bör behöva betala för utan borde vara gratis.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

vigge50 skrev:
mati skrev:
dstr skrev:
Tänkte det samma, om de är ett problem som de vet om så borde det vara något som ingår i garantin och inte krävas ett dyrt service avtal för att få fixat. Visst kan det vara bra att de går igenom och kollar bilen men om de flesta saker är för problem med produktionen och saker som går på garantin så är det inget som man bör behöva betala för utan borde vara gratis.
Fast om det inte är allvarliga fel så återkallas bilarna inte för det. Så om du hoppar över servicen helt så kommer du inte få det utfört. Därför kan det vara bra att serva ibland iaf.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Den som inte servar sin bil, oavsett märke, är just dumsnål.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jocce skrev:
I mina ögon:
Teslas service för det dom gör (i princip "ingenting") är hutlöst dyrt. Vi väljer ändå att göra Servicarna. Känns bra att kunna visa upp vid försäljning i framtiden!

MEN, det är även valfri ICE-bils service, om vi tittar på "standard" servicen.
För visst har dom ett "76-punktsprogram" som dom går igenom, men precis som hos Tesla så kollar BMW, Volvo, Toyota osv till 99% "Kupélampa höger lyser, kupélampa vänster lyser, torkarblad ok" osv.

Har för mig att det var Teknikens Värld som för ett par år sedan lät sin Receptionist som aldrig hade skruvat bil tidigare göra ett olje/filterbyte på en GDS hall, med endast hjälp av en bok om grundläggande service.

Om jag minns helt rätt så tog allt detta någonstans mellan 30-45 minuter.

Samma Service som de stora aktörerna tar flera tusen kronor för. Omräknat i timpenning har jag för mig att den dyraste tog 4000 kr / timme eller något sådant.
Ingen av de stora aktörerna ville kommentera det då har jag för mig...

Så vad vill jag säga? ICE-tillverkarna tjänar pengar på service. Så länge folk är vana att betala för det kommer även Elbilstillverkarna försöka tjäna en slant där.

Jag tror att i framtiden kommer vi få se en "Begränsad garanti", för att sedan få betala lite för allt extra - På elbilarna framförallt.

/Jocce
Min frus Kia Rio köpte vi mycket av den anledningen att det skulle vara relativt många mil utan att behöva meka med den själva. Jag har ju ända tills nu själv skruvat på mina gamla skrotbilar jag har ägt för att spara in servicekostnader. Men hustrun började tröttna på att ha bilar som ständigt riskerade att bli i behov av akut service pga ålderskrämpor, så hon blev först ut av oss att köpa en helt ny bil. Kia har ju 7 år eller 15.000 mil med vissa garantier, men då kräver det att man servar på verkstad enligt programmet. Så vi beslöt att ta den smällen, för första gången i våra liv! Och nu är jag själv också med ny bil, så det är ett helt nytt sätt att äga bil för oss. Vi har aldrig lagt så mycket pengar på bilar som nu. Men det har vi äntligen råd med, efter att barnen flyttat ut och har egen ekonomi...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
dstr skrev:
Och min laddport (+kablage enligt ordern) oxo... Hrm, man börjar ju undra lite varför...
Efter detta har jag dessutom haft laddproblem flera ggr för första ggn på mkt länge, den har avbrutit flera ggr utan synbar anledning, ibland kickat igång av sig själv och några ggr har jag fått gå ut och
dra ur UMC:n (som lyste rött) och starta om. Laddar på samma ställe sedan jag köpte bilen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Och min laddport (+kablage enligt ordern) oxo... Hrm, man börjar ju undra lite varför...
Efter detta har jag dessutom haft laddproblem flera ggr för första ggn på mkt länge, den har avbrutit flera ggr utan synbar anledning, ibland kickat igång av sig själv och några ggr har jag fått gå ut och
dra ur UMC:n (som lyste rött) och starta om. Laddar på samma ställe sedan jag köpte bilen.
Det gör min också då och då. Jag har hittills skyllt på wallboxen, iom att jag köpte den ungefär samtidigt som Tesla bytte min laddport. Det kanske är bilen som gör fel och inte alls wallboxen?
Skriv svar