Bilen beställd, vad händer nu?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Bilen beställd, vad händer nu?

Inlägg av Dansken »

Hej på Er.

Bilen är beställd och bekräftat sedan julafton, men vad händer nu?
Jag ser på forumet att vissa av er kan följa era beställningar på My tesla, men på min står det ännu ingen status, vad jag kan se.

Vilka olika status/uppdateringar kan man se på webben?
Bestääld, i produktion, under transport etc?
Det är jo snart 2 veckor sedan att beställningen bekräftades, så det vore jo kul om man kunna se att något händer nu 8-)

Här är väl ännu et område där dom kunna utveckla sin mobil app. Det verkar som att appen är värdelös tills att man fått sin bil. Men det vore jo klockrent om man kom åt My Tesla i appen, på samma sätt som via webben. Och att man då såklart kan följa sin leverans i appen.
På så sätt skulle dom jo knyta upp kunden lite tätare, och vänja dom vid sina appar, redan innan leverans!

Jag ber om ursäkt om detta redan starts på i andra tråder. Jag har använd sökfunktionen, men inte hittat!
/Jan
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Re: Bilen beställd, vad händer nu?

Inlägg av chpaulin »

Hej och grattis till beställningen :)

Först statusen du kommer få på my tesla är att den är "schemalagd för produktion i fabriken" och därefter "i produktion".

Jag fick i samband med att den blev schemalagd för produktion också ett mail från min leveransansvarige som sedan skicka mig information när bilen gick in i ovan steg.

Närmare leverans kommer du och din DS ha lite närmare kontakt och ev. beställa tillbehör och bestämma datum för leverans när det lider.

Har du förresten lagt in en refferal-kod? Om inte så kan du nog göra det i efterhand, kika med Tesla.

Nu är det go väntan som gäller :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Inlägg av Dansken »

Tack för snabb feedback!
Hur lång tid brukar det att ta före att den hamnar i "Schemalagd för Produktion"?
Och hur väl brukar leveranstiderna stämma? Jag har jo "slutet av Mars" som target. Ska på bilsemester till Påsk (typ 12 April), och undrar hur stor sannolikhet det finns att faktisk få bilen tills dess?

Tack för tipset om koden, men den delen är redan klart ;)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Lindhardsen skrev:
Tack för snabb feedback!
Hur lång tid brukar det att ta före att den hamnar i "Schemalagd för Produktion"?
Och hur väl brukar leveranstiderna stämma? Jag har jo "slutet av Mars" som target. Ska på bilsemester till Påsk (typ 12 April), och undrar hur stor sannolikhet det finns att faktisk få bilen tills dess?

Tack för tipset om koden, men den delen är redan klart ;)
Sitter i samma sits själv med en Påskresa och lev. slutet av mars :) Tror Tesla kommer göra sitt yttersta för att leverera så många bilar de kan innan 31/3 som markerar slutet på Q1. Det kan dock vara problem att få pråmen över från USA, din bil kanske missar båten som krävs för mars, man vet aldrig :D

Tror det tog ca 2 veckor tills jag fick mail om att den var schemalagd men inte helt säkert. Ring Tesla och kika annars.

Beställde min i början av november.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Grattis till beställningen! Det är nog väldigt olika hur snabbt den går in i produktion. För mig fick jag VIN direkt, sen gick den i produktion bara några dagar efter! Detta var i slutet av sept. Leverans i början av dec vilket stämde med det de sa, slutet nov-dec.

Du har en go väntan framför dig, nästan outhärdlig :D Men det är det värt!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Dansken
Teslaägare

Inlägg av Dansken »

Jensa skrev:
Du har en go väntan framför dig, nästan outhärdlig :D Men det är det värt!
Jo, speciellt en sådan dag som idag, då det skulle ha varit skitkul att testa 4-hjulsdriften!
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

När den väl är i produktion tar det bara någon vecka för fabriken att bygga bilen.
...eller så mycket som behövs bygga, för att skicka den till Nederländerna där den slutmonteras.

Själva transporten från USA- Nederländerna är den riktigt jobbiga biten. Den tar lång tid och man får ingen direkt statusuppdatering under hela tiden.

Bara bit ihop och häng här på forumet! ;)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Skriv svar