Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Moderator: Redaktion
Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Hej!
Inser också nu problemen med snö och kyla. Vilka åtgärder bör man ta? (forsökte läsa i andra trådar och sammanfatta)
Handtag fastnar:
- Täcka med pyamas (kapell)
- Vaxa handtag så mindre vatten fastnar
- Olja handtag -"-
- Går motorn sönder om handtag fastnar?
- Förvärm bilen (verkar ej hjälpa)
- Värmefläkt mot handtag?
Rutor fastnar:
- Slit ej upp dörren? Låt motorn få chansen!
- Går motorn sönder om rutan sitter tokfast?
- Skrapa kanten mot nederkant? Värm med plastpåse? Spolarvätska nederkant?
- Vaxa gummikanter (verkar fungera högst marginellt?
- Täcka med pyamas (kapell)
- Förvärm bilen
- Värmefläkt mot handtag
Hälsningar
Lars
Inser också nu problemen med snö och kyla. Vilka åtgärder bör man ta? (forsökte läsa i andra trådar och sammanfatta)
Handtag fastnar:
- Täcka med pyamas (kapell)
- Vaxa handtag så mindre vatten fastnar
- Olja handtag -"-
- Går motorn sönder om handtag fastnar?
- Förvärm bilen (verkar ej hjälpa)
- Värmefläkt mot handtag?
Rutor fastnar:
- Slit ej upp dörren? Låt motorn få chansen!
- Går motorn sönder om rutan sitter tokfast?
- Skrapa kanten mot nederkant? Värm med plastpåse? Spolarvätska nederkant?
- Vaxa gummikanter (verkar fungera högst marginellt?
- Täcka med pyamas (kapell)
- Förvärm bilen
- Värmefläkt mot handtag
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Ganska bra sammanfattat 
Det där med is i nederkant har jag iaf märkt har störst betydelse i mitt fall iaf, jag försöker alltid få bort den så mkt det går.
Jag brukar även knacka lite på rutan så att den släpper från listerna så gott det går innan jag öppnar dörren...

Det där med is i nederkant har jag iaf märkt har störst betydelse i mitt fall iaf, jag försöker alltid få bort den så mkt det går.
Jag brukar även knacka lite på rutan så att den släpper från listerna så gott det går innan jag öppnar dörren...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Går det inte att stänga av, att den alltid ska dra ner rutan lite?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Hur ska du kunna öppna dörren?Zalman3 skrev:Går det inte att stänga av, att den alltid ska dra ner rutan lite?
Jag använder en smörkniv i plast för att få loss listen som fryse fast mot rutan.
Förvärmning hjälper ej, rutan tinar upp och vattnet rinner ned och fryser fast på listen.
Handtagen har jag inte haft några problem med.
Bilen står alltid ute, både hemma och på jobbet. En carport vore inte fel att ha

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Rutan måste ner för att kunna öppna och stänga dörren. Detta är visst ett vanligt problem för karmlösa dörrar på vintern.Zalman3 skrev:Går det inte att stänga av, att den alltid ska dra ner rutan lite?
Själv har jag bilen stående utomhus men inte haft problem ännu. Förvärmer dock alltid bilen ca 20 minuter innan jag använder den.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Samma här, vår X står alltid ute och vi förvärmer 15-30 minuter.Svenssons skrev:Rutan måste ner för att kunna öppna och stänga dörren. Detta är visst ett vanligt problem för karmlösa dörrar på vintern.Zalman3 skrev:Går det inte att stänga av, att den alltid ska dra ner rutan lite?
Själv har jag bilen stående utomhus men inte haft problem ännu. Förvärmer dock alltid bilen ca 20 minuter innan jag använder den.
Har aldrig haft en så snö och isfri bil. Men vist har den isat igen baktill någon gång.
Vår vänstra Facon Wing dörr vill dock inte vid minus men det är en annan tråd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Mitt tips är att regelbundet preparera alla gummilister med silikonstift. Har sällan några problem med fastfrusna lister. Smörjer alla lister 2-3 ggr per vinter så funkar det fint.Lembritt skrev:Hur ska du kunna öppna dörren?Zalman3 skrev:Går det inte att stänga av, att den alltid ska dra ner rutan lite?
Jag använder en smörkniv i plast för att få loss listen som fryse fast mot rutan.
Förvärmning hjälper ej, rutan tinar upp och vattnet rinner ned och fryser fast på listen.
Handtagen har jag inte haft några problem med.
Bilen står alltid ute, både hemma och på jobbet. En carport vore inte fel att ha
https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... one-stift/
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Såg att om du har under 75km kvar i körsträcka, då fungerar inte preheating.
Att tänka på är att preheating kostar ca 10-15km körsträcka.
Tesla Björn tror att på vintern kommer kupevärmen ca 1kW från spillvärme från motorn och 1-2kW från batteriet.
Att tänka på är att preheating kostar ca 10-15km körsträcka.
Tesla Björn tror att på vintern kommer kupevärmen ca 1kW från spillvärme från motorn och 1-2kW från batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Såg att batterimätaren kan växla färg från grön till blå, vid vilken temperatur gör den det?
Om man kör iväg med en kall bil, hur länge tar det innan batterimätaren blir grön igen?
Om man kör iväg med en kall bil, hur länge tar det innan batterimätaren blir grön igen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Se till att allt smältvatten försvinner i glipor och lister. Jag funderar på köpa en liten smidig batteri driven lövblås och ha i bilen så man kan blåsa av bilen ordentligt.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4466
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Hade Subaru med harmlösa dörrar under flera riktiga snövintrar och aldrig några problem, silikonstift en gång på hösten bara.
Är det så mycket sämre på Tesla?
Är det så mycket sämre på Tesla?
Model Y LR AWD 2022
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Tesla har i patent beskrivit hur de ska använda värme från motor or växelriktare för kupévärme men tydligen har Tesla valt att inte göra detta i produktionen utan där används all värme från motorn till att värma upp batterierna.Zalman3 skrev:Såg att om du har under 75km kvar i körsträcka, då fungerar inte preheating.
Att tänka på är att preheating kostar ca 10-15km körsträcka.
Tesla Björn tror att på vintern kommer kupevärmen ca 1kW från spillvärme från motorn och 1-2kW från batteriet.
http://insideevs.com/tesla-model-s-recy ... ery-bower/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Tur att dom var harmlösa så ingen skadades iafjonasl skrev:Hade Subaru med harmlösa dörrar under flera riktiga snövintrar och aldrig några problem, silikonstift en gång på hösten bara.
Är det så mycket sämre på Tesla?


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Har också precis upplevt problem med framrutorna. Kunde inte stänga dörren då rutan inte gick ned. Hällde på varmvatten och bände sedan lite för att få rutan att gå ned tillräckligt. Det funkade men det känns lite olustigt att använda våld. Någon som har någon info i hur känsligt det är att trycka upp ned rutorna?
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Nej det funkar fint med silikonstiftjonasl skrev:Hade Subaru med harmlösa dörrar under flera riktiga snövintrar och aldrig några problem, silikonstift en gång på hösten bara.
Är det så mycket sämre på Tesla?

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Listen mellan ruta o dörrsida
- Volvo läpp-list som är vänd uppåt för minimera snö och is
Tesla: u-formade lister som samlar rejält med is/sörja och det blir stor yta att frysa fast på rutan. Märks mkt i Califonien.....
- Volvo läpp-list som är vänd uppåt för minimera snö och is
Tesla: u-formade lister som samlar rejält med is/sörja och det blir stor yta att frysa fast på rutan. Märks mkt i Califonien.....
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Jag har fått info från servicecenter att det kommer en ny version av listerna nu i januari. Jag har haft problem med en som lossnar. Kanske är den även bättre ur is och snösynpunktlem skrev:Listen mellan ruta o dörrsida
- Volvo läpp-list som är vänd uppåt för minimera snö och is
Tesla: u-formade lister som samlar rejält med is/sörja och det blir stor yta att frysa fast på rutan. Märks mkt i Califonien.....
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6544
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Åtgärder vid kraftig nedisning/snö och kyla
Syftar du på x eller s, eller båda? Har upplevt den att på x:ens falkondörrar att den separerar.AGCF skrev:Jag har fått info från servicecenter att det kommer en ny version av listerna nu i januari. Jag har haft problem med en som lossnar. Kanske är den även bättre ur is och snösynpunktlem skrev:Listen mellan ruta o dörrsida
- Volvo läpp-list som är vänd uppåt för minimera snö och is
Tesla: u-formade lister som samlar rejält med is/sörja och det blir stor yta att frysa fast på rutan. Märks mkt i Califonien.....
Skickat från min Motorola v66 med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning
