Minskning i räckvidd vid låg temperatur

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Minskning i räckvidd vid låg temperatur

Inlägg av Legato »

Jag vet att det skrivits massor om detta men efter att ha Googlat lite så tycker jag man får ungefär lika många olika svar som författare till artiklar/inlägg...

Är det någon som har sett någon lite mer vetenskaplig/pålitlig analys av hur mycket räckvidden minskar vid låg temperatur? Ska ut på relativt lång resa imorgon och måste optimera hastighet, kupétemperatur etc för att klara av den utan batteritorsk trots köldsmockan :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Minskning i räckvidd vid låg temperatur

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Jag vet att det skrivits massor om detta men efter att ha Googlat lite så tycker jag man får ungefär lika många olika svar som författare till artiklar/inlägg...

Är det någon som har sett någon lite mer vetenskaplig/pålitlig analys av hur mycket räckvidden minskar vid låg temperatur? Ska ut på relativt lång resa imorgon och måste optimera hastighet, kupétemperatur etc för att klara av den utan batteritorsk trots köldsmockan :D
Det beror mest på om du startar med varm eller kall bil
De första 5 milen med kall batteri drar som satan och det slår genom hela förbrukningen
I övrigt är det mer underlag och vind som spelar in
Så dra igång laddning 90-100% lagom så bilen är fulladdad en liten stund innan du ska åka
Dra igång förvärmning av bilen medan den står inkopplad så får du varm coupe också
Om du känner att räckvidden sviker sakta ner direkt
Range mode kan kanske hjälpa men jag tror inte den är bra på långkörningar på vintern så den skulle jag inte slå på
Lycka till och kör fösiktigt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jo det är tyvärr en djungel med info om det här, kanske för att det är väldigt olika mellan olika tekniker oxo (olika märken gör väldigt olika osv).
Som sagt, se till så att bilen är ordentligt varm och nyladdad till max så har du iaf gjort allt du kan och borde se en ganska normal förbrukning :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Legato skrev:

De första 5 milen med kall batteri drar som satan och det slår genom hela förbrukningen
Så dra igång laddning 90-100% lagom så bilen är fulladdad en liten stund innan du ska åka
Dra igång förvärmning av bilen medan den står inkopplad så får du varm coupe också
Range mode kan kanske hjälpa men jag tror inte den är bra på långkörningar på vintern så den skulle jag inte slå på
Tack! Smart att se till att synka när batteriet blir fullt så att det är varmare när man åker. En riktigt varm kupé så värmen "sitter" i inredningen är ju smart också :-) Av min lilla erfarenhet så tycker jag range mode gör ganska stor skillnad för räckvidden, dock blir det ju rätt kallt ;) Vad syftar du på för problem med att använda den på vintern? Är det väghållningen som försämras av att vridmomentet läggs annorlunda?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
e5m1r skrev:
Legato skrev:

Tack! Smart att se till att synka när batteriet blir fullt så att det är varmare när man åker. En riktigt varm kupé så värmen "sitter" i inredningen är ju smart också :-) Av min lilla erfarenhet så tycker jag range mode gör ganska stor skillnad för räckvidden, dock blir det ju rätt kallt ;) Vad syftar du på för problem med att använda den på vintern? Är det väghållningen som försämras av att vridmomentet läggs annorlunda?
Du kan råka ut för att batteriet inte har optimal temp och där med sänks räckvidden mer än vad du tjänar
I sällsynta fall kan du råka ut för att batteriet är för kallt för att laddas på SuC och då sitter du där

Range mode visst gör skillnad om du börjar med kallt batteri men det är bara de första 3 mil eller så som den aktiva värmningen av batterier behövs därefter är det väldigt lite som behövs då motorns överskottvärme kan användas där med tjänar man på rangemode under kortkörning

Så de första 5 milen har skyhög förbrukning utan rangemode men sen är det marginell skillnad
Om du laddar klart precis innan du ska åka och dessutom förvärmer coupe så är du fine
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar