Hyra ut sin Model S
Moderator: Redaktion
Hyra ut sin Model S
En (kanske inte) helt hypotetisk fråga. Ni som inte har någon Tesla... vad skulle ni betala för att privat (inga momskvitton etc) hyra en Model S tex veckovis
Re: Hyra ut sin Model S
Kanske runt 3000-4000kr/veckan. Runt 1000kr/veckan i valet mode 

Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
5000 skulle jag kunna betala, men det vill till att man löser försäkringsfrågan på ett sätt som känns bra för alla.
Model Y LR AWD 2022
Jo allt sånt måste lösas självklart. Än så länge är det bara hypotetiskt.jonasl skrev:5000 skulle jag kunna betala, men det vill till att man löser försäkringsfrågan på ett sätt som känns bra för alla.
thomas76 skrev:Kanske runt 3000-4000kr/veckan. Runt 1000kr/veckan i valet mode

Med fria mil och försäkringsfrågan löst så skulle jag nog kunna tänka mig 5000+. Då hade man kunna åka på semester i Europa på ett bra och billigt sätt. Måste bli biligare än flygbiljettef för 4 personer.
Om jag bara skulle ha den för att glänsa i min dags pendling till jobbet, så hade jag nog kunnat tänka mig 3500, det är inte värt lika mycket.
Har hyrt på både Sixt och Perpetum och en helg kostar typ 3500.
Om jag bara skulle ha den för att glänsa i min dags pendling till jobbet, så hade jag nog kunnat tänka mig 3500, det är inte värt lika mycket.
Har hyrt på både Sixt och Perpetum och en helg kostar typ 3500.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
5000:- i veckan för en bil 1 till 1.5 miljoner, låter helt orimligt i mina ögon.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- lator
- Teslaägare
5000 x 52 = 260.000 kr per år med avdrag för däck, service, försäkring och övrigt. Bilen betald på typ 6-7 år. Nej, inget jag skulle vara intresserad av. Frågade Perpetum om lönsamheten på deras bilar och svaret blev att det fick gå på reklamkontot... Ingen förtjänst alltså.SR-71-BlackBird skrev:5000:- i veckan för en bil 1 till 1.5 miljoner, låter helt orimligt i mina ögon.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Minst det dubbla.lator skrev:5000 x 52 = 260.000 kr per år med avdrag för däck, service, försäkring och övrigt. Bilen betald på typ 6-7 år. Nej, inget jag skulle vara intresserad av. Frågade Perpetum om lönsamheten på deras bilar och svaret blev att det fick gå på reklamkontot... Ingen förtjänst alltså.SR-71-BlackBird skrev:5000:- i veckan för en bil 1 till 1.5 miljoner, låter helt orimligt i mina ögon.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Nu är det inte vinst jag är ute efter utan att få täckning för de fasta kostnader jag ändå har om bilen står still några veckor.lator skrev:5000 x 52 = 260.000 kr per år med avdrag för däck, service, försäkring och övrigt. Bilen betald på typ 6-7 år. Nej, inget jag skulle vara intresserad av. Frågade Perpetum om lönsamheten på deras bilar och svaret blev att det fick gå på reklamkontot... Ingen förtjänst alltså.SR-71-BlackBird skrev:5000:- i veckan för en bil 1 till 1.5 miljoner, låter helt orimligt i mina ögon.
Kan man sedan hjälpa en forumvän är det ju ett plus.
Det som är svårt i beräkningen är hur mycket värdeminskning de extra milen kostar mig. Slitage o däck etc är ju lättare o räkna på
- lator
- Teslaägare
Eftersom man kan hyra en Tesla för ca 7000 kr/vecka av Perpetum så är väl det ett riktmärke. Hos MoveAbout så kostar en helg 1500 men om man vill ha en hel vecka blir det en komplicerad uträkning och dessutom hyrs bilarna ofta bara ut till företag på veckodagarna.
Sixt och andra mera konventionella biluthyrare tar snarast hutlöst betalt för en Tesla så det kanske är där man ska lägga sig...
Sixt och andra mera konventionella biluthyrare tar snarast hutlöst betalt för en Tesla så det kanske är där man ska lägga sig...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Vet inte vilken månadskostnad du har på bilen, men när jag räknade på en bil (S60D) i somras så hamnade månadskostnaden typ 6500+insatsen (200k). Avbetalningen var på 5år med restvärdegaranti så min kostnad hade blivit 9900/månad, 6500+(200k/5/12).
Kostnad för försäkring(6500), service(5000) och däck(16000) behöver man lägga till. Så detta kostar då typ 2300/månad.
Ger typ dig en kostnad på 12200/månad eller 3050/vecka, med rimlig körning av bilen. Jag snittar ungefär 40-50mil/vecka, fast man är ju olika i hur mycket man kör.
Hoppas att jag räknade rätt nu
Så har du liknande kostnader så är 3500 nog rimligt för en vecka.
Kostnad för försäkring(6500), service(5000) och däck(16000) behöver man lägga till. Så detta kostar då typ 2300/månad.
Ger typ dig en kostnad på 12200/månad eller 3050/vecka, med rimlig körning av bilen. Jag snittar ungefär 40-50mil/vecka, fast man är ju olika i hur mycket man kör.
Hoppas att jag räknade rätt nu

Så har du liknande kostnader så är 3500 nog rimligt för en vecka.
Månadskostnaden för leasingen är ointressant i mitt fall. Jag leasar den med extremt lågt restvärde så den är HÖG.
Tänker på vad bilen kostar ägaren och tänker typ;
60D typ 10k/månad
100D typ 20k/månad
Annars är det väll ingen mening? Ska man tjäna pengar och ta höjd för ev. skador lär det behöva vara högre.
60D typ 10k/månad
100D typ 20k/månad
Annars är det väll ingen mening? Ska man tjäna pengar och ta höjd för ev. skador lär det behöva vara högre.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Inte meningen o tjäna pengar. Vill bara ha tillbaka lite för en bil jag ändå betalar för som annars bara står.mans71 skrev:Tänker på vad bilen kostar ägaren och tänker typ;
60D typ 10k/månad
100D typ 20k/månad
Om du vill så dela gärna med dig din månadskostnad så kan vi se vilken veckokostnad det blir för att täcka dina kostnader. Tror att det finns flera som jag som gärna lånar/hyr en MS för att stilla abstinensen.
Återigen min månadskostnad ärcibte relevant. Jag leasar med 20% restvärde för att köpa loss den billigare när den går ut. Så största delen av månadskostnaden går till mig själv. Men rent kostnadsmässigt känns 5000 per vecka rimligt. Lite mer vid extrem långkörning. Vill inte att den går typ 500 mil eller mer för det priset. Och givet att den som hyr står för ev självrisk vid skada
Ofta pratar ni som har tesla hur billigt det är att äga, att den inte blir så mycket dyrare än en passat om man åker upp emot 10 mil om dagen men sen när det kommer till uthyrning så tycker ni 12000kr/vecka är rimligt... Då har man typ betalat för en hel bil på ett år.
Jag ska hyra min kollegas tesla på helger ibland för 2000 kr per helg. Jag tycker att det är rimligt. Jag kan hyra en 250k bil en helg på avis för 700kr/helg. Tre gånger pengarna och tre gånger dyrare bil ger 2100kr.
För din del kanske det är bättre att hyra ut den fast kostnad och mil kostnad? Kanske 3000kr för en vecka plus 20kr per mil. Åker man bara några mil på hela veckan så slits inte bilen så mycket heller men åker man istället upp emot 200 mil så får du in 7000kr.
Jag ska hyra min kollegas tesla på helger ibland för 2000 kr per helg. Jag tycker att det är rimligt. Jag kan hyra en 250k bil en helg på avis för 700kr/helg. Tre gånger pengarna och tre gånger dyrare bil ger 2100kr.
För din del kanske det är bättre att hyra ut den fast kostnad och mil kostnad? Kanske 3000kr för en vecka plus 20kr per mil. Åker man bara några mil på hela veckan så slits inte bilen så mycket heller men åker man istället upp emot 200 mil så får du in 7000kr.
Jag håller med dig. Skulle inte ha samvete o ta 10000 i veckan som vissa tycker. Kanske 5000 o sen ett milpris över en viss gräns. Typ 10:- över 200 mil eller nåt
Det skulle jag gärna hyra för nån vecka i sommar. Åka till predikstolen eller nåt 

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Hertz korttidsleasar väl för 15000 i månaden, det är nån slags riktvärde för mig. Antar att det är en S60.
Model Y LR AWD 2022