Grattis?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Advocatus Diabolo

Grattis?

Inlägg av Advocatus Diabolo »

:?: :?: Vi gratulerar varandra när vi fått barn, vi gratulerar varandra när vi fått något från Tesla referal program.
Där har vi verkligen vunnit något och väl värda att gratulera.

MEN - varför gratuleras det hit och dit när de flesta av oss de facto bara hyrt en Tesla några år av ett leasingbolag?
Betyder det:
Grattis, välkommen till Tesla sekten?
Grattis, du har nu lyfts till en ny nivå av medvetande?
Grattis, du bidrar till omställningen av miljön?
Grattis, en del av ditt Teslaägande sponsras av Sveriges skattebetalare? Du är en vinnare!
Eller är det allt ovanstående?

Vore det samma om det gällde en konventionell fossilbil som de facto bara leasas några år? Vem gratulerar då?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Re: Grattis?

Inlägg av bullen »

Oljeindustrin antar jag får stå för gratulationerna till som köper fossilbil. Härifrån skickar vi kondoleanser.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Vaknat på fel sida? Rejält bakis eller?
Jag har betalat fan så mkt mer i skatt än vad jag fått i bidrag till dessa bilar och jag har dessutom en jäkla massa andra
saker som är skattefinansierade oxo som sjukvård, skola, barnomsorg och troligen äldreomsorg i framtiden, är det oxo fel
enligt dig eller?

Vore bättre om du la din fritid på att läsa läxorna och försöka få ett betyg när du går ut grundskolan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Bjelke skrev:
Jag har betalat fan så mkt mer i skatt än vad jag fått i bidrag till dessa bilar och jag har dessutom en jäkla massa andra
saker som är skattefinansierade oxo som sjukvård, skola, barnomsorg och troligen äldreomsorg i framtiden, är det oxo fel
enligt dig eller?

Vore bättre om du la din fritid på att läsa läxorna och försöka få ett betyg när du går ut grundskolan...
O du verkar oxå på gott humörBild Bild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

bullen skrev:
Bjelke skrev:
enligt dig eller?

Blir så trött på troll som försöker låtsas vara ngt annat och ska bete sig som... Ja vettifan... Inte du bullen alltså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Håller med dig till 100%.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Trollet trålar vidare. :lol:
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Grattis till att man kommit till en punkt i livet när man kan unna sig en sådan lyx.

Så, då var det undanstökat. Finns inget intressant att se här. Move along!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Verkar bli fint väder för träning idag :)
Snart ska jag ner och titta till printern oxo, ska bli kul med en minibyggsats för bashögtalare :)
Nåt annat kul som händer idag? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Teslaspolen skrev:
Grattis till att man kommit till en punkt i livet när man kan unna sig en sådan lyx.
Helt rätt, grattis till att ni arbetat så bra att ni kan kosta på er denna lyx. Eller i fallet med dem som tar det på leasing att ni kommer arbeta så bra iframtiden ;)

Bidraget är så löjligt litet att det inte ens täcker skatter och moms på bilen så staten går plus ändå.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Advocatus Diabolo skrev:
:?: :?: Vi gratulerar varandra när vi fått barn, vi gratulerar varandra när vi fått något från Tesla referal program.

MEN - varför gratuleras det hit och dit när de flesta av oss de facto bara hyrt en Tesla några år av ett leasingbolag?
Betyder det:
Grattis, en del av ditt Teslaägande sponsras av Sveriges skattebetalare? Du är en vinnare!

Vore det samma om det gällde en konventionell fossilbil som de facto bara leasas några år? Vem gratulerar då?
Vad sägs om "grattis till att du får lov att köra världens bästa bil i ett par år framöver"? Eller kanske "grattis för att du sannolikt förverkligat en av dina stora drömmar"? De är ju helt okay. Jag säger även grattis till vänner som lyckas leasa sina drömbilar även om de är fossilbilar, kanske om nån vän velat ha en Porsche hela sitt liv och känner att hen kan unna sig en sån. För min del var det en fantastisk dag när jag hämtade ut min (leasade) Tesla. Sånt får folk gärna gratta mig till.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Advokaten undrade vem som gratulerar till köpet av en fossilbil?

Det är säkerligen flera men Putin kommer vara bland de första. Rysslands export består till stor del av olja, gas och drivmedel. Utan fossilbilar i Sverige och resten av världen stannar Ryssland. Ett ekonomiskt knäckt Ryssland är såklart en mardröm för Putin. Ett knäckt Ryssland är än farligare för oss grannar, tror jag.

Så därför har jag fredssäkrat min Tesla elbil med "fossilrätter" i form av en Ribbåt på 11 m med 2x350 HK Yamaha V8. Jag har också bokat en Lexus fossilbil LC 500. Vad gör man inte för freden och grannsämjan i Östersjön?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Advocatus Diabolo

mjwahl skrev:
Advokaten undrade vem som gratulerar till köpet av en fossilbil?

Det är säkerligen flera men Putin kommer vara bland de första. Rysslands export består till stor del av olja, gas och drivmedel. Utan fossilbilar i Sverige och resten av världen stannar Ryssland. Ett ekonomiskt knäckt Ryssland är såklart en mardröm för Putin. Ett knäckt Ryssland är än farligare för oss grannar, tror jag.

Så därför har jag fredssäkrat min Tesla elbil med "fossilrätter" i form av en Ribbåt på 11 m med 2x350 HK Yamaha V8. Jag har också bokat en Lexus fossilbil LC 500. Vad gör man inte för freden och grannsämjan i Östersjön?
Den va go!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
bullen skrev:
Bjelke skrev:
enligt dig eller?

Blir så trött på troll som försöker låtsas vara ngt annat och ska bete sig som... Ja vettifan... Inte du bullen alltså :)
Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Advocatus Diabolo

Bjelke skrev:
enligt dig eller?

Luuuugn och fin, Bjelke!
Det var bara några frågor! Inga påståenden om att det ena eller andra skulle vara gällande! -Således inget att gå igång på! -Ja, ;Om det inte är så, att det på något märkligt sätt är en känslig fråga som ställs. Fast det är det väl inte?

Beträffande att vara bakis, så får jag meddela att jag av religösa skäl inte nyttjar något som slutar på -hål, typ alkohol... :D :evil:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Advocatus Diabolo skrev:
Detta är ett spännande sätt att se på samhället och skattebetalarna, låt oss uppehålla oss där en sekund.
En Teslaspekulant som ska köpa en tesla privat för en miljon kronor, har redan betalat ca. 30% skatt på dessa pengar redan innan Teslaköpet. Detta är mycket lågt räknat eftersom jag inte tog med den delen av inkomstskatten som maskerats som arbetsgivaravgift. Inkomstskatten motsvarar iallafall drygt 400 000kr för en låg/medelinkomsttagare som inte nått upp till statlig skatt.
Sedan betalar låg/medelinkomsttagaren ytterligare 250 000kr i skatt när denne köper bilen, och har då betalat 650 000 kr till Löfvéns olika viktiga satsningar, såsom genuscertifierade klimatsmarta kokböcker.
Men skattebetalarna lämnar tillbaka 40 000kr av de 650 000kr man tvingat ur låg/medelinkomsttagaren eftersom denne valt att köpa en elbil istället för en bil som gör planeten obeboelig och förpestar närmiljön.

Att staten pungslår en Teslaköpare på 610 000 kr istället för 650 000kr är alltså enligt dig sponsring? Är det kanske så att om man inte betalar 100% av sin inkomst i skatt så är man sponsrad av kamrat Löfvén?

Någon annan kan få räkna med arbetsgivaravgiften också så att vi vet exakt hur mycket snälla staten "sponsrar" med, enligt nyspråksdefinitionen av ordet "sponsring".
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Titta nu gick grannen förbi med sin hund :)
Himla synd med dimman på slalomen nu...
Och snart dags för lite längdskidor :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Du lägger enkelt till 314 200 kr för sociala avgifter. Men he dig inte in i denna dialog. Jag har slagit huvudet i väggen alltför många gånger när jag försökt förklara varför inte ROT o RUT är att lyxbidrag. Många klarar inte att se mer än ett led. 40000 subvention är ett bidrag till en miljonär. Punkt slut. Sedan blundar man för resten lika effektivt som Trump blundar för klimathotet...
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Herr X skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Detta är ett spännande sätt att se på samhället och skattebetalarna, låt oss uppehålla oss där en sekund.
En Teslaspekulant som ska köpa en tesla privat för en miljon kronor, har redan betalat ca. 30% skatt på dessa pengar redan innan Teslaköpet. Detta är mycket lågt räknat eftersom jag inte tog med den delen av inkomstskatten som maskerats som arbetsgivaravgift. Inkomstskatten motsvarar iallafall drygt 400 000kr för en låg/medelinkomsttagare som inte nått upp till statlig skatt.
Sedan betalar låg/medelinkomsttagaren ytterligare 250 000kr i skatt när denne köper bilen, och har då betalat 650 000 kr till Löfvéns olika viktiga satsningar, såsom genuscertifierade klimatsmarta kokböcker.
Men skattebetalarna lämnar tillbaka 40 000kr av de 650 000kr man tvingat ur låg/medelinkomsttagaren eftersom denne valt att köpa en elbil istället för en bil som gör planeten obeboelig och förpestar närmiljön.

Att staten pungslår en Teslaköpare på 610 000 kr istället för 650 000kr är alltså enligt dig sponsring? Är det kanske så att om man inte betalar 100% av sin inkomst i skatt så är man sponsrad av kamrat Löfvén?

Någon annan kan få räkna med arbetsgivaravgiften också så att vi vet exakt hur mycket snälla staten "sponsrar" med, enligt nyspråksdefinitionen av ordet "sponsring".
Bra sammanfattat! :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Advocatus Diabolo skrev:

Betyder det:

Ja, alla har ju inte guldsked i munnen som dig, då får man vara lite hittepåig och lösa det på ett annat sätt.
Själv så sliter jag ihop min tillvara för att njuta, medans du har ditt på det torra.
Trist att du lyckas sabba tillvaron här. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Grattis du uppfyllde din dröm om att köra Tesla. Det är det man menar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har köpt min Tesla privat och dessutom begagnad. Jag har inte fått någon som helst "sponsring" av staten för den. Men jag har, som Herr X mycket riktigt beskriver, betalat mer skatt i form av inkomstskatt osv för pengarna än vad en vanlig medelinskomstknågare tjänar på ett år.
Eller handlar det eventuellt om de 15kWh som jag laddar per månad vid kommunala laddstolpar? Den strömmen står skattebetalarna för. Jag har nog svårt att somna ikväll pga det dåliga samvetet jag har fått nu. Hjälp, jag lever på bidrag... :o
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:

Betyder det:

Ja, alla har ju inte guldsked i munnen som dig, då får man vara lite hittepåig och lösa det på ett annat sätt.
Själv så sliter jag ihop min tillvara för att njuta, medans du har ditt på det torra.
Trist att du lyckas sabba tillvaron här. Bild
Det lider ingen nöd på dig som det verkar- du byter teslabilar oftare än vad andra tvättar sina cykelbyxor. ;)

Men ärligt seriöst, tycker du verkligen att advokaten förstör stämningen? Är det inte bra med lite perspektiv - jag kan intyga att förälskelsefasen med Tesla går över efter ett tag och då börjar man se mer realistiskt på de verkliga problem som Teslaägande ibland medför. Det är fortfarande världens bästa bil ändå. Världens bästa bil har också ibland stora problem - är det så svårt att ta in? :?:
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mjwahl skrev:

Det lider ingen nöd på dig som det verkar- du byter teslabilar oftare än vad andra tvättar sina cykelbyxor. ;)

Men ärligt seriöst, tycker du verkligen att advokaten förstör stämningen? Är det inte bra med lite perspektiv - jag kan intyga att förälskelsefasen med Tesla går över efter ett tag och då börjar man se mer realistiskt på de verkliga problem som Teslaägande ibland medför. Det är fortfarande världens bästa bil ändå. Världens bästa bil har också ibland stora problem - är det så svårt att ta in? :?:
+1
Tesla är inte världens bästa bil i mina ögon. Det finns klart bättre bilar. Är man ärlig så är det en ganska medioker bil, men den har världens bästa drivlina. Och det kommer att förbli så en ganska överskådlig tid framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Advocatus Diabolo

Sorry jag förstör "stämningen"!
Läser ni trådstarten en gång till i luuuuugn och ro, så ser ni att det bara var frågor, - inga påståenden från min sida!
Jag påstår inte att vi fått "bidrag", eller något annat! Skattefrågan har jag ganska bra koll på då jag jobbar med sådant till dagligdags.
Det enkla räkneexemplet är hur mycket skatt som egentligen kommer skattebetalarna tillgodo om man helt avstår från att köpa någon Tesla (eller något annat för pengarna för den delen också). Inte mycket man då tillför skattebasen. Lägger man pengarna på hög istället, så kommer det ju inte in en endast krona, jo, möjligen lite ränta.

Att man får diverse tillmälen får man tåla. Sektpiskan viner...
Skriv svar