Grattis?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Grattis?

Inlägg av Tars »

mjwahl skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
:?: :?: Vi gratulerar varandra när vi fått barn, vi gratulerar varandra när vi fått något från Tesla referal program.
Där har vi verkligen vunnit något och väl värda att gratulera.

MEN - varför gratuleras det hit och dit när de flesta av oss de facto bara hyrt en Tesla några år av ett leasingbolag?
Betyder det:
Grattis, välkommen till Tesla sekten?
Grattis, du har nu lyfts till en ny nivå av medvetande?
Grattis, du bidrar till omställningen av miljön?
Grattis, en del av ditt Teslaägande sponsras av Sveriges skattebetalare? Du är en vinnare!
Eller är det allt ovanstående?

Vore det samma om det gällde en konventionell fossilbil som de facto bara leasas några år? Vem gratulerar då?
Ja, alla har ju inte guldsked i munnen som dig, då får man vara lite hittepåig och lösa det på ett annat sätt.
Själv så sliter jag ihop min tillvara för att njuta, medans du har ditt på det torra.
Trist att du lyckas sabba tillvaron här. Bild
Det lider ingen nöd på dig som det verkar- du byter teslabilar oftare än vad andra tvättar sina cykelbyxor. ;)

Men ärligt seriöst, tycker du verkligen att advokaten förstör stämningen? Är det inte bra med lite perspektiv - jag kan intyga att förälskelsefasen med Tesla går över efter ett tag och då börjar man se mer realistiskt på de verkliga problem som Teslaägande ibland medför. Det är fortfarande världens bästa bil ändå. Världens bästa bil har också ibland stora problem - är det så svårt att ta in? :?:
Jag tycker att tillför en negativ stämning som gör att attityden ändras till det mindre trevliga.
Ja, jag har BYTT till olika teslor, och räknat fram en månadskostnad som passar mig.
Ingen har insikt i varandras ekonomi, så det kan vara svårt att se den.
Min är enkel. Jag har eget företag, kör till stor del i arbetet och kan räkna hem en större del där.
Resten kör jag som nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag så det inte påverkar företaget negativt och jag kan ha en kul bil även en del privat.
Sen så kommer mina beg teslor till användning till andra glada nya ägare.
Så jag tillför glädje, medans advokaten stjäl glädje.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Advocatus Diabolo skrev:
Sorry jag förstör "stämningen"!
Läser ni trådstarten en gång till i luuuuugn och ro, så ser ni att det bara var frågor, - inga påståenden från min sida!
Det vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om. Det finns allmänna frågor och så finns det riktade frågor och då tänkte jag på denna.
Grattis, en del av ditt Teslaägande sponsras av Sveriges skattebetalare? Du är en vinnare!
Är detta inte lite som att fråga Therese Johaug följande
Tog du det dopingklassade ämnenen för att förbättra sin prestation?
Nu är den frågan värre än de du skriver men att kalla det "bara en fråga" håller jag inte med om, genom din fråga har du redan sagt vad du tycker i ämnet och anklagar den du ställer frågan till. Nu är det förhoppningsvis ingen här som tar sig illa åt men jag tycker du redan har uttryckt ganska tydligt vad du tycker om företagare som leasar en Tesla.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Tars skrev:
mjwahl skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
:?: :?:
Det lider ingen nöd på dig som det verkar- du byter teslabilar oftare än vad andra tvättar sina cykelbyxor. ;)

Men ärligt seriöst, tycker du verkligen att advokaten förstör stämningen? Är det inte bra med lite perspektiv - jag kan intyga att förälskelsefasen med Tesla går över efter ett tag och då börjar man se mer realistiskt på de verkliga problem som Teslaägande ibland medför. Det är fortfarande världens bästa bil ändå. Världens bästa bil har också ibland stora problem - är det så svårt att ta in? :?:
Jag tycker att tillför en negativ stämning som gör att attityden ändras till det mindre trevliga.
Ja, jag har BYTT till olika teslor, och räknat fram en månadskostnad som passar mig.
Min är enkel. Jag har eget företag, kör till stor del i arbetet och kan räkna hem en större del där.
Resten kör jag som nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag så det inte påverkar företaget negativt och jag kan ha en kul bil även en del privat.
Jag lider inte av en dålig stämning, jag lider desto mer av den konsenuskultur och det låga åsiktstak som ofta begränsar diskussionerna här på forumet. Man får inte påpeka något negativt gällande Tesla - då får man omedelbart flera, ofta helt irrelevanta inlägg som påpekar att de minsann inte haft problem med sin bil (ofta helt annan modell,typ osv.). Alltför många medlemmar på forumet agerar utifrån regeln: Det finns inga dåliga Teslabilar, bara dålig attityd hos vissa teslaägare. Inte undra på att många kallar detta sekt! Ställ er en fråga - hur kan vi kunder förbättra Tesla som företag så att de gör bättre produkter och konkurrerar lättare i framtiden? Är det genom att förtiga problemen och bara tillåta "uppåtpuffar" och highfives och vara Tesla förlängda marknadsföringsavdelning? Näppeligen.

Det advokaten och vissa andra här bidrar med sina lätt provocerande inlägg är just att bevisa det som jag skriver här ovan. Om det var ett fungerande debattklimat på detta forum skulle folk inte reageras så starkt på inlägg som startade denna tråd. Man skulle se det med glimten i ögat och besvara eller ignorera allt efter eget godtycke. Nu råder istället en kultur där alla med fördel måste tycka på lika sätt - advokaten är troll, fossilt är mord, Elon Musk gör aldrig fel och vill alla väl, gör det rätta för moder jord köp en Tesla idag, Det är rätt att betala/belåna hus och hem för att bidra till en bättre värld. Många forumdeltagare är rädda för att tycka fel sak, skriva något som faller utanför teslakulturen och bli utstötta ur gemenskapen. Det leder till att allt fler trycker in sina åsikter i mittkorridoren varpå vi går miste om mycket värdefull information och åsikter.

Teslapodden bidrar med mycket kunskap om Tesla, men jag drar också en lans för advokaten och (salig Hybris) som genom sina små provokationer breddar och fördjupar klimat på forumet.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Bjelke skrev:
Vaknat på fel sida? Rejält bakis eller?
Jag har betalat fan så mkt mer i skatt än vad jag fått i bidrag till dessa bilar och jag har dessutom en jäkla massa andra
saker som är skattefinansierade oxo som sjukvård, skola, barnomsorg och troligen äldreomsorg i framtiden, är det oxo fel
enligt dig eller?

Vore bättre om du la din fritid på att läsa läxorna och försöka få ett betyg när du går ut grundskolan...
:D :D :D :D
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tars skrev:
mjwahl skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
:?: :?: Vi gratulerar varandra när vi fått barn, vi gratulerar varandra när vi fått något från Tesla referal program.

MEN - varför gratuleras det hit och dit när de flesta av oss de facto bara hyrt en Tesla några år av ett leasingbolag?
Betyder det:

Vore det samma om det gällde en konventionell fossilbil som de facto bara leasas några år? Vem gratulerar då?
Ja, alla har ju inte guldsked i munnen som dig, då får man vara lite hittepåig och lösa det på ett annat sätt.
Själv så sliter jag ihop min tillvara för att njuta, medans du har ditt på det torra.

Snyggt!
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Grattis?

Inlägg av Tars »

mjwahl skrev:
Tars skrev:
mjwahl skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:

Jag lider inte av en dålig stämning, jag lider desto mer av den konsenuskultur och det låga åsiktstak som ofta begränsar diskussionerna här på forumet. Man får inte påpeka något negativt gällande Tesla - då får man omedelbart flera, ofta helt irrelevanta inlägg som påpekar att de minsann inte haft problem med sin bil (ofta helt annan modell,typ osv.). Alltför många medlemmar på forumet agerar utifrån regeln: Det finns inga dåliga Teslabilar, bara dålig attityd hos vissa teslaägare. Inte undra på att många kallar detta sekt! Ställ er en fråga - hur kan vi kunder förbättra Tesla som företag så att de gör bättre produkter och konkurrerar lättare i framtiden? Är det genom att förtiga problemen och bara tillåta "uppåtpuffar" och highfives och vara Tesla förlängda marknadsföringsavdelning? Näppeligen.

Det advokaten och vissa andra här bidrar med sina lätt provocerande inlägg är just att bevisa det som jag skriver här ovan. Om det var ett fungerande debattklimat på detta forum skulle folk inte reageras så starkt på inlägg som startade denna tråd. Man skulle se det med glimten i ögat och besvara eller ignorera allt efter eget godtycke. Nu råder istället en kultur där alla med fördel måste tycka på lika sätt - advokaten är troll, fossilt är mord, Elon Musk gör aldrig fel och vill alla väl, gör det rätta för moder jord köp en Tesla idag, Det är rätt att betala/belåna hus och hem för att bidra till en bättre värld. Många forumdeltagare är rädda för att tycka fel sak, skriva något som faller utanför teslakulturen och bli utstötta ur gemenskapen. Det leder till att allt fler trycker in sina åsikter i mittkorridoren varpå vi går miste om mycket värdefull information och åsikter.

Teslapodden bidrar med mycket kunskap om Tesla, men jag drar också en lans för advokaten och (salig Hybris) som genom sina små provokationer breddar och fördjupar klimat på forumet.
Jag förstår vad du menar, och det finns massa personer som tycker att Tesla gör ett dåligt arbete, men som trådskaparen gör, är att skapa dålig stämning.
Vi två kan tex diskutera bra som dåliga saker om Tesla.
Så jag tycker faktiskt att vi har en bra balans här på forumet, många utrycker sina åsikter och värderingar anser jag.
Men som du själv säger, jag anser själv ha glimten i ögat, men återigen så finns det vissa medlemmar som är här för att sabba.
Och det har jag 0 respekt för.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

mjwahl skrev:
Tars skrev:
mjwahl skrev:
Tars skrev:
Advocatus Diabolo skrev:

Jag håller inte riktigt med här, visst det är en del som gärna lyfter fram Tesla mycket, mig inkluderat, men det finns gått om diskussioner här om Teslas brister i kvalité och ibland vissa som är inte är nöjda med servicen. Då är det kanske vissa som lyfter fram att de har haft bra erfarenheter med servicen men det är nog väldigt få som skulle säga att service är ett av de områden Tesla lyckats bäst just av den anledningen av många har mörk att kvaliten varierar.
Det som dock kan skapa dålig stämning är när någon inte tar upp allmän diskussion utan vill endast lyfta fram det negativa och ifrågasätta de som köper Tesla. En av de första sakerna TS gjorde när han blev medlem här var att skapa tråden "Skulle du köpa denna?" där han i princip ifrågasatte varför någon skulle köpa en Tesla och skrev en lång lista med fel där flera av felen sen länge är lösta eller aldrig har stämt. Att han dessutom helt ignorerade flera av motargumentetn han fick till sina påståenden gjorde inte det bättre. När någon frågade om det var något man bör kolla upp när man tar leverans så var han snabb med att länka till fyra olika checklistor som man bör kolla upp vid leverans av sin Tesla, detta kanske man bör ge till alla som tar leverans av en Tesla eller så är det ett sätt att än en gång lyfta fram allt negativt han kan hitta om Tesla.

Jag säger inte att vi inte ska lyfta fram negativa saker om Tesla men när en användare inte är intresserad av något annat är att kritisera Tesla och deras köpare så blir nog köparna lite frustrerade.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

vigge50 skrev:
mjwahl skrev:
Tars skrev:
mjwahl skrev:
Tars skrev:

Jag håller inte riktigt med här, visst det är en del som gärna lyfter fram Tesla mycket, mig inkluderat, men det finns gått om diskussioner här om Teslas brister i kvalité och ibland vissa som är inte är nöjda med servicen. Då är det kanske vissa som lyfter fram att de har haft bra erfarenheter med servicen men det är nog väldigt få som skulle säga att service är ett av de områden Tesla lyckats bäst just av den anledningen av många har mörk att kvaliten varierar.
Det som dock kan skapa dålig stämning är när någon inte tar upp allmän diskussion utan vill endast lyfta fram det negativa och ifrågasätta de som köper Tesla. En av de första sakerna TS gjorde när han blev medlem här var att skapa tråden "Skulle du köpa denna?" där han i princip ifrågasatte varför någon skulle köpa en Tesla och skrev en lång lista med fel där flera av felen sen länge är lösta eller aldrig har stämt. Att han dessutom helt ignorerade flera av motargumentetn han fick till sina påståenden gjorde inte det bättre. När någon frågade om det var något man bör kolla upp när man tar leverans så var han snabb med att länka till fyra olika checklistor som man bör kolla upp vid leverans av sin Tesla, detta kanske man bör ge till alla som tar leverans av en Tesla eller så är det ett sätt att än en gång lyfta fram allt negativt han kan hitta om Tesla.

Jag säger inte att vi inte ska lyfta fram negativa saker om Tesla men när en användare inte är intresserad av något annat är att kritisera Tesla och deras köpare så blir nog köparna lite frustrerade.
Bra sammanställt!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Detta är ett spännande sätt att se på samhället och skattebetalarna, låt oss uppehålla oss där en sekund.
En Teslaspekulant som ska köpa en tesla privat för en miljon kronor, har redan betalat ca. 30% skatt på dessa pengar redan innan Teslaköpet. Detta är mycket lågt räknat eftersom jag inte tog med den delen av inkomstskatten som maskerats som arbetsgivaravgift. Inkomstskatten motsvarar iallafall drygt 400 000kr för en låg/medelinkomsttagare som inte nått upp till statlig skatt.
Sedan betalar låg/medelinkomsttagaren ytterligare 250 000kr i skatt när denne köper bilen, och har då betalat 650 000 kr till Löfvéns olika viktiga satsningar, såsom genuscertifierade klimatsmarta kokböcker.
Men skattebetalarna lämnar tillbaka 40 000kr av de 650 000kr man tvingat ur låg/medelinkomsttagaren eftersom denne valt att köpa en elbil istället för en bil som gör planeten obeboelig och förpestar närmiljön.

Att staten pungslår en Teslaköpare på 610 000 kr istället för 650 000kr är alltså enligt dig sponsring? Är det kanske så att om man inte betalar 100% av sin inkomst i skatt så är man sponsrad av kamrat Löfvén?

Någon annan kan få räkna med arbetsgivaravgiften också så att vi vet exakt hur mycket snälla staten "sponsrar" med, enligt nyspråksdefinitionen av ordet "sponsring".
Och då tittar du ändå bara på de rent nominella kassaflödena. Om man breddar blicken ännu mer och ser på alla effekter av det hela, så lär man finna att bränslebilar är mer subventionerade än vad elbilar hade varit om de var gratis. Det kommer larm efter larm om utsläpp av kväveoxider och partiklar från dieselbilar som skördar tusentals liv om året, för att inte nämna de ohyggliga konsekvenserna vi riskerar om inte klimatförändringarna lyckas avstyras.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

vigge50 skrev:

Om vi lämnar trådskaparen en liten stund. Det är en provokatör i många stycken. Du skriver att det inte är fel att ta upp problem med tesla men du blir upprörd om vederbörande bara har som mål att svartmåla tesla.

Om jag skulle säga att det är ok att skriva bra saker om tesla men jag blir upprörd om vederbörande bara har som mål att skönmåla tesla. Skulle du hålla med mig om det påståendet?

Så länge kategorin skönmålare finns på forumet måste man väl för balansen skull också tillåta svartmålare?

Svartmålare märks tydligare än skönmålare. Vi kan utan vidare peka ut svartmålare eftersom de bl.a bidrar till en dålig stämning.

Men vilka är skönmålarna? De finns här helt säkert men det är mycket svårt att peka ut dem. De bidrar inte med dålig stämning men de har en egen agenda i det fördolda precis som svartmålarna. Agendan kan stämma överens med vår egen rätt så ofta, men när det gäller avgörande frågor så är sannolikheten stor att de skiljer sig åt.

På ett sätt är det mer ärligt att köra med öppet visir som advokaten.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Hänvisar till detta:

Tesla Club Sweden är en från Tesla Motors oberoende märkesklubb för Tesla-entusiaster och ägare.

Eller gäller inte detta forumet också? Har man som avsikt att provocera eller liknade ser jag inte att man har på forumet att göra med hänvisning till ovanstående. Skapar som sagt tråkig stämning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Skönmålar?!? Det finns väl inte jättemånga sådana, finns det någon? Jag kanske hör dit? Men då kan jag säga att jag ser ett jättestort fel med Tesla, priset och beviset är att jag köpt en Leaf istället (trots att jag rent plus-minus ekonomiskt skulle kunna köpa en Tesla) svårt med hårdare kritik än så? Kanske gäller samma sak för vår president, men det får han själv säga i så fall.
Det är nog få märkes-klubbar som är så öppna emot medlemar utan bil med märket.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

zeb skrev:
Hänvisar till detta:

Tesla Club Sweden är en från Tesla Motors oberoende märkesklubb för Tesla-entusiaster och ägare.

Eller gäller inte detta forumet också? Har man som avsikt att provocera eller liknade ser jag inte att man har på forumet att göra med hänvisning till ovanstående. Skapar som sagt tråkig stämning.
ok, men tycker du att det ok med skönmålare som, utan att förstöra stämningen, lyfter fram fördelar och AKTIVT förtiger och förhindrar att svagheter nämns och får spridning på forumet? Hör de hemma på forumet?
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

LarsL skrev:
Skönmålar?!? Det finns väl inte jättemånga sådana, finns det någon? Jag kanske hör dit? Men då kan jag säga att jag ser ett jättestort fel med Tesla, priset och beviset är att jag köpt en Leaf istället (trots att jag rent plus-minus ekonomiskt skulle kunna köpa en Tesla) svårt med hårdare kritik än så? Kanske gäller samma sak för vår president, men det får han själv säga i så fall.
Det är nog få märkes-klubbar som är så öppna emot medlemar utan bil med märket.
De finns absolut och på forumet är de många flera än svartmålarna skulle jag våga påstå.

Vissa är anställda av Tesla som svenska säljare och vissa personer på marknadsavdelningen.

Det finns flertalet som av egen fri vilja och utan avlöning arbetar med att lyfta fördelar och förtiga och AKTIVT förhindra negativa kommentarer kring Tesla. Bevekelsegrunderna skiljer sig åt jag kan bara tala för mig själv som började som Tesla skönmålare. Jag var nybliven kund och mitt motiv var lika delar emotionellt som ekonomiskt. Jag var helt betagen av produkten och Elon Musk och ville till varje pris att Tesla skulle slå igenom. Vem gillar inte Elon Musk och man förstod att det fanns många fiender som ville Tesla illa. Det fanns många potentiella kunder som var skeptiker och dessa behövde skyddas från sanningen och de svagheter som produkten uppvisade ibland. Det ekonomiska motivet är uppenbart - om man lägger mer än en miljon på en bil och har en grundläggande ekonomisk självbevarelsedrift så håller man inne med de mest negativa synpunkterna. Bilen ska ju säljas någon gång.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

mjwahl skrev:
zeb skrev:
Hänvisar till detta:

ok, men tycker du att det ok med skönmålare som, utan att förstöra stämningen, lyfter fram fördelar och AKTIVT förtiger och förhindrar att svagheter nämns och får spridning på forumet? Hör de hemma på forumet?
Ny här på forumet. Upplever inte alls att det är många trådar som innehåller kommentarer från folk som far med osanningar och försöker dölja ev. negativa aspekter med Tesla. Tror de flesta här är medvetna om dessa och det är väl inget att förneka? Upplever snarare det som tvärtom att det är balanserade diskussioner för att vara ett internetforum och många som tålmodigt svarar på sådant som i många avseenden kan klassas som "trollande". Tesla har mycket som de kan förbättra sig på där exempelvis tyska premiummärke ligger före. Men tror de flesta som valt att köpa Tesla är ganska medveten om dessa nackdelar och har gjort sin DD innan köp, men tycker drivlinan överväger. Jag kan räkna upp massor med småsaker som var bättre med mina tidigare tyska bilar, men måste ändå sammantaget säga att det är mycket mindre skillnad än vad jag trodde och är positivt överraskad. Hade jag inte varit nöjd med Teslan så hade jag lätt bytt till något annat på momangen. Det är ju ändå bara en bil ;)

Kan du länka till lite trådar med exempel där det finns "skönmålare"? Vore kul att läsa för att bilda sig en uppfattning. Jag har säkert bara missat detta då jag bara varit medlem en vecka 8-)
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

Advocatus Diabolo skrev:

Betyder det:

Är du verkligen så djävla dum i huvudet att du inte fattar det?

Om du läser mitt inlägg i lugn och ro Advokaten så ser du att ovanstående bara är en fråga...eller?

Man kan inte friskriva sig från undertoner i sina meddelanden. Språk är mer än syntax och semantik, något som du säkert mycket väl vet.

Ursäkta påståendet (?) längst upp. Jag tycker du verkar klok, även om du blir till sten när solen går upp.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

helix skrev:
mjwahl skrev:
zeb skrev:
Hänvisar till detta:

Ny här på forumet. Upplever inte alls att det är många trådar som innehåller kommentarer från folk som far med osanningar och försöker dölja ev. negativa aspekter med Tesla. Tror de flesta här är medvetna om dessa och det är väl inget att förneka? Upplever snarare det som tvärtom att det är balanserade diskussioner för att vara ett internetforum och många som tålmodigt svarar på sådant som i många avseenden kan klassas som "trollande". Tesla har mycket som de kan förbättra sig på där exempelvis tyska premiummärke ligger före. Men tror de flesta som valt att köpa Tesla är ganska medveten om dessa nackdelar och har gjort sin DD innan köp, men tycker drivlinan överväger. Jag kan räkna upp massor med småsaker som var bättre med mina tidigare tyska bilar, men måste ändå sammantaget säga att det är mycket mindre skillnad än vad jag trodde och är positivt överraskad. Hade jag inte varit nöjd med Teslan så hade jag lätt bytt till något annat på momangen. Det är ju ändå bara en bil ;)

Kan du länka till lite trådar med exempel där det finns "skönmålare"? Vore kul att läsa för att bilda sig en uppfattning. Jag har säkert bara missat detta då jag bara varit medlem en vecka 8-)
Det är som jag skrev tidigare extremt svårt att peka ut skönmålare. Bevisläget är som du förstår inte det bästa. Jag har såklart mina misstankar men dessa tänker jag inte lufta offentligt. Det skulle vara väldigt otrevligt om jag anklagade folk specifikt istället för vitt och brett som jag gjort hittills... ;)
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Advocatus Diabolo

Inlägg av Advocatus Diabolo »

[quote="Torkel"][quote="Advocatus Diabolo"]:?: :?:
Är du verkligen så djävla dum i huvudet att du inte fattar det?

Tack för ett nyanserat och välformulerat inlägg. Happy, happy!
Advocatus Diabolo

zeb skrev:
Hänvisar till detta:

Jo, jag är både entusiast och ägare, men det innebär inte att jag inte kan ha se saker på ett annat sätt än det som uppfattas som "sekteristiskt korrekt". Att försöka tysta det öppna ordet genom att hävda att man "skapar dålig stämning" eller "inte har på forumet att göra" , tja, vad skall man säga om det? Liknar en attityd som fanns i en stor öststat för ett antal år sedan. Men visst är det frestande att ta till brösttoner och attackera när något kommer på tal som man inte vill höra.
Eller som i det militära - Har du inga, eller endast dåliga argument? - HÖJ RÖSTEN! :evil: :o

Funkar det verkligen för dig i långa loppet?
Advocatus Diabolo

En av de första sakerna TS gjorde när han blev medlem här var att skapa tråden "Skulle du köpa denna?" där han i princip ifrågasatte varför någon skulle köpa en Tesla och skrev en lång lista med fel där flera av felen sen länge är lösta eller aldrig har stämt. Att han dessutom helt ignorerade flera av motargumentetn han fick till sina påståenden gjorde inte det bättre. När någon frågade om det var något man bör kolla upp när man tar leverans så var han snabb med att länka till fyra olika checklistor som man bör kolla upp vid leverans av sin Tesla, detta kanske man bör ge till alla som tar leverans av en Tesla eller så är det ett sätt att än en gång lyfta fram allt negativt han kan hitta om Tesla.

Jag trodde jag var tydlig i senaste inlägget i tråden ang "skulle du köpa.." med att jag tog ett juluppehåll från forumet. Prioriterar familjen istället för att knacka på dator på semestern. Man är ju knappast tvingad att låta sekt gå före familj. Därför har jag inte bemött fler inlägg i den tråden.
Oj, nu skapade jag nog ännu mer dålig stämmning? :o

Att söka tysta budbäraren är kanske inte alltid rätt metod? För att belysa lite i makro perspektiv:
Beträffande din lilla sammanställning om allt jag företagit mig i detta forum, så påminner den om en liten pytte, pytte, "baby"-variant av den åsiktsregistrering som Researchgruppen med AFA och Robert Aschberg, i samarbete med kvällspressen och SVT ägnade sig år för några år sedan. Man hade som målsättning att tysta de som hade en avvikande uppfattning än den som då var förhärskande inom såväl en näst intill enig presskår och ett näst intill helt enigt politiskt etablissemang. Resultatet av att i den tid av konsensus, söka skrämma oliktänkande till tystnad är numera välkänt. Hade saker varit annorlunda, om vi då hade lyssnat på oliktänkande och att de fritt fått debattera sin syn utan personliga påhopp, åsiktsregistrering och ett upprepat dragande av ett visst numera bekant spelkort...

Fast allt detta har ju inget med Tesla att göra. Däremot blev det ett resultat av hur debatten tidvis förs i denna tråd.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Advocatus Diabolo skrev:
En av de första sakerna TS gjorde när han blev medlem här var att skapa tråden "Skulle du köpa denna?" där han i princip ifrågasatte varför någon skulle köpa en Tesla och skrev en lång lista med fel där flera av felen sen länge är lösta eller aldrig har stämt. Att han dessutom helt ignorerade flera av motargumentetn han fick till sina påståenden gjorde inte det bättre. När någon frågade om det var något man bör kolla upp när man tar leverans så var han snabb med att länka till fyra olika checklistor som man bör kolla upp vid leverans av sin Tesla, detta kanske man bör ge till alla som tar leverans av en Tesla eller så är det ett sätt att än en gång lyfta fram allt negativt han kan hitta om Tesla.

Jag trodde jag var tydlig i senaste inlägget i tråden ang "skulle du köpa.." med att jag tog ett juluppehåll från forumet. Prioriterar familjen istället för att knacka på dator på semestern. Man är ju knappast tvingad att låta sekt gå före familj. Därför har jag inte bemött fler inlägg i den tråden.
Oj, nu skapade jag nog ännu mer dålig stämmning? :o

Att söka tysta budbäraren är kanske inte alltid rätt metod? För att belysa lite i makro perspektiv:
Beträffande din lilla sammanställning om allt jag företagit mig i detta forum, så påminner den om en liten pytte, pytte, "baby"-variant av den åsiktsregistrering som Researchgruppen med AFA och Robert Aschberg, i samarbete med kvällspressen och SVT ägnade sig år för några år sedan. Man hade som målsättning att tysta de som hade en avvikande uppfattning än den som då var förhärskande inom såväl en näst intill enig presskår och ett näst intill helt enigt politiskt etablissemang. Resultatet av att i den tid av konsensus, söka skrämma oliktänkande till tystnad är numera välkänt. Hade saker varit annorlunda, om vi då hade lyssnat på oliktänkande och att de fritt fått debattera sin syn utan personliga påhopp, åsiktsregistrering och ett upprepat dragande av ett visst numera bekant spelkort...

Fast allt detta har ju inget med Tesla att göra. Däremot blev det ett resultat av hur debatten tidvis förs i denna tråd.
Trollet upplever att andra vill tysta "budbäraren" då trollet, inte utan förnöjelse, noterar att det skapar dålig stämning. Åsiktsregistrering, öststatsland, SVT, snacka om att göra en höna av en fjäder. Här blåser trollet upp sig till kollosalformat. Precis som tråden syftar till, att ge maximal exponering. När trollet får relevanta motargument kommer inga motargument i sak utan problemen flyttas över till dem som svarar. Att trollet här kritiserar olika medias arbete med att avslöja andra troll som på olika sätt anonymt vräkt ur sig explicit kränkande tillmälen på internet kan ju bara tolkas som försvar i egen sak. Typiskt retorik av exempelvis sd-troll som skyller allt på pk-media när dom blir kritiserade för att yttrandefriheten inte ger dig rätten att kränka andra på nätet. Särskilt underhållande är detta med tanke på att trollet själv är anonym och dessutom kallar sig djävulens advokat.
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Tycker inte AD har fel i sak i sina inlägg (inget har varit nyheter för mig som inte ens äger en Tesla) men tillskriver sig själv en aning stor betydelse.

Många ord har han (hen?) på lager också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Advocatus Diabolo skrev:

Betyder det:

Du ställer en fråga och ger några möjliga svar. Här är mitt svar:
Ja, jag mår bra av att jag bidrar till omställning av miljön.
Framför allt mår jag suveränt bra varje gång jag tänker på Teslan, sitter i den, kör den. Jag verkligen njuter!
Jo, folk omkring mig gratulerar mig och de verkar vara uppriktiga. Det känns också bra.
Finansiering, fossiler, skatter, subventionering mm, mm, har nog inget att göra med välbefinnandet eller gratulationer.
Model S P85D,
Advocatus Diabolo

Foluke skrev:

Du ställer en fråga och ger några möjliga svar. Här är mitt svar:
Ja, jag mår bra av att jag bidrar till omställning av miljön.
Framför allt mår jag suveränt bra varje gång jag tänker på Teslan, sitter i den, kör den. Jag verkligen njuter!
Jo, folk omkring mig gratulerar mig och de verkar vara uppriktiga. Det känns också bra.
Finansiering, fossiler, skatter, subventionering mm, mm, har nog inget att göra med välbefinnandet eller gratulationer.[/quote]

Tack. Jo, jag har fullständigt samma uppfattning i sak. Dessutom så anser jag att jag "bara lever en gång" och varje dag utan att njuta av världens just nu sammantaget bästa bil vore en förlorad dag. Det tär ju faktiskt bara på kapitalet som man till äventyrs kan lämna efter sig, så varför inte leva nu när man har förmågan att äntligen göra det.

Bilmässigt har allt annat bara varit en resa i en lång mörk tunnel mot det ljus som vi nu tack vare Tesla fått uppleva. Inte illa för en "Rookie Venture".
Sen är det ju så att jag kan inte annat än att älska när någon med resurser och huvud vågar gå mot strömmen och vågar satsa så till 100% på det han tror på.
Gissar att många varnat honom under resans gång, men han har kört på. Han har vågat ta konflikter mot allehanda "motvalls kärringar" för att få sin ide och sitt projekt rullande.
Sådant ger på sikt såväl resultat och respekt och det är faktiskt en STARKT bidragande faktor i mitt val i bilköp (och aktieköp!). Att det sedan dessutom är bilvärldens snyggaste, sexigaste och mest förföriska bil, gör inte ekvationen sämre.
Jag tror många håller med?

Således jag säger GRATTIS till alla oss som sett ljuset och fått ta del av Teslas start av något som fullständigt kommer att förändra hela transportsektorn. Ett Grattis till att vi har lyckats få förmågan och resurserna till att få vara med på denna fantastiska resa. -Inte allom förunnat!
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Advocatus Diabolo skrev:

Betyder det:

Personligen så tycker jag att ditt inlägg är lite märkligt. Varför vill du kommentera / ifrågasätta att många skickar en artig grattishälsning på ett Teslaforum?
"Make love by proxy" känner jag till men att villkora ett grattis baserat på hur bilaffären har finansierats känns främmande i min lilla värld.
Rent egoistiskt så tycker jag att det är jättebra att många väljer att köra en Tesla. Det skapar förutsättningar för ännu fler Superchargers samt utbyggnad av serviceanläggningar, lagerhållning, mm
Vill du veta hur många har resonerat och motiverat varför de valde en Tesla så kan jag rekommendera den utmärkta tråden "Handen på hjärtat..." av dj Fabbe

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=120

Själv har jag blivit kallad både miljömupp och miljötaliban men det tar jag mest som komplimanger :lol: :lol: :lol:
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar